Apua työnhakuun!
Olen hakemassa kaupan alan (myyjä) avointa työpaikkaa. Olen moniin paikkoihin hakenut töihin, koskaan niihin pääsemättä. (No pariin lyhytkestoiseen paikkaan olen päässyt, ilman haastattelua) Edes haastetteluihin en ole päässyt.
Kaipailenkin teiltä hieman apua työnhaun suhteen, sillä en ole koskaan esimerkiksi kysynyt työpaikan yhteyshenkilöltä mitään spostilla/puhelimitse avoimesta työpaikasta. Käsitykseni tästä asiasta on että hakija jää paremmin mieleen kun on jotain kysyttävää. Tyhmä ja ilmiselvä kysymys antaa kuitenkin ehkä vain huonon kuvan.
Työpaikkailmoituksessa on yhteyshenkilön sposti, ei puhelinnumeroa. Kysymykseni nyt onkin, osaatteko sanoa mitä minun kannattaisi kysyä? Työpaikkailm. ilmoitetaan kuitenkin jo kaikki olennainen. Haluaisin tähän paikkaan ihan todella, joten pistän nyt kaikki taitoni peliin. heh.
SITTEN VIELÄ
Paikkaan haetaan sähköisesti ja liite osiossa on kohdat "Hakemuskirje, CV, Valokuva, Todistukset, Muu liite"
Siis mitkä todistukset? Todistukset työpaikoista, koulutuksista jne? Onko tähän pakko liittää niitä, mielelläni näyttäisin haastattelussa tai muuten vain henkilölle kasvotusten. En tykkäisi niitä lähetellä työnantajalle, ties mihin jäävät pyörimään minun henkilökohtaiset tietoni. Vai olenko nyt ihan hakuteillä, voidaanko minut hylätä siinä uskossa että ehkä valehtelen CVssä ja hakemuksessa kun en ole todistuksia laittanut? Onko mitään mahdollisuutta saada ehkä kyseistä työpaikkaa ja jättää todistukset kohta tyhjäksi?
Kiitos jos joku tämän vuodatuksen jaksoi lukea ja vielä auttaa ♥
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:30"]
Liitteet ovat usein niin suuria, että vaikea lähettää tavallisen sähköpostin liitteenä muuta kuin välttämättömät. Kirjoita vaikka "alkuperäiset todistukset esitän haastattelussa".
Älä ainakaan alleviivaa, lihavoi tai käytä mitään omituisia merkkejä hakemuksessasi. Ikävää, mutta yleensä rekrytoijat ovat aika tosikoita, paitsi ehkä jossain erikoisen "nuorekkaassa" firmassa.
Vastaa hakemuksessasi siihen, mitä ilmoituksessa on esitetty. Helppoa, jos on joku sellainen, johon on lakisääteiset kelpoisuusehdot. Vähän vaikeampaa ja vaatii enemmän, jotta saat tiivistettyä enintään 5 lauseeseen sen, kuinka täytät esim nämä :
"Olet etsimämme henkilö, jos:
Olet tuloshakuinen ja sisukas myyntitykki
Olet sanavalmis ja sinulla on erinomaiset sosiaaliset taidot
Olet iloinen ja hymysi ei hyydy kiireenkään keskellä
Ymmärrät asiakaspalvelutyön edustusvaatimukset
Olet oma-aloitteinen ja pidät itsenäisestä työstä"
[/quote]
Kiitos paljon! Näistä oli apua, en ole enään niin hukassa ainakaan noiden todistusten liittämisen kanssa. Joskus olen jopa jättänyt hakematta minulle mieluisaan paikkaan kun olen kauhistunut "todistukset" kohtaa, eikä minua ole kukaan osannut neuvoa asiassa. Kannatti kääntyä teidän puoleen täällä :-)
Ap
Korjaus " tulen mielelläni haastatteluun" .. Pahuksen sormet kirjoittaa kuin sattuu...
Sellainen lisäys vielä edelliseeni, että minäkin esitän todistukset vasta haastattelussa, ellei ilmoituksessa toisin vaadita. Tsemppiä itse kullekin työnhakijalle!
T. Ellu
En ole ikinä soittanut ja kysellyt työpaikasta.
Ytimekäs hakemus, alle sivu ja selkeät kappaleet.
CV
Selkeä ja max sivullinen
Todistukset mukaan haastatteluun.
Netistä löydät hyviä vinkkejä rekryfirmojen sivuilta ja vaikka monsterin sivuilta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 20:54"]En ole ikinä soittanut ja kysellyt työpaikasta.
Ytimekäs hakemus, alle sivu ja selkeät kappaleet.
CV
Selkeä ja max sivullinen
Todistukset mukaan haastatteluun.
Netistä löydät hyviä vinkkejä rekryfirmojen sivuilta ja vaikka monsterin sivuilta.
[/quote]
Ja vielä.. Kirjoita hakemus samalla tyylillä kuin ilmoitus. Jotkut hakee "mukavaa tyyppiä joukkoon!" ja toiset "tehokasta ja tarkkaa työntekijää". Ymmärrätkö pointin?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 20:54"]
En ole ikinä soittanut ja kysellyt työpaikasta. Ytimekäs hakemus, alle sivu ja selkeät kappaleet. CV Selkeä ja max sivullinen Todistukset mukaan haastatteluun. Netistä löydät hyviä vinkkejä rekryfirmojen sivuilta ja vaikka monsterin sivuilta.
[/quote]
Näin juuri, paitsi cv voi olla ihan hyvin kaksi sivua, jos ei kaikki oleellinen mahdu yhdelle.
juu kannattaa sanoa että näyttää sitten haastattelsussa jos sinne asti pääsee!
Minä olisin kyllä sitä mieltä, että jos rekrytoija toivoo tiettyä menettelyä, niin siitä ei lähdetä sooloilemaan. Eli todistukset matkaan, jos niin hakuilmoituksessa pyydetään.
Ja todistuksia ovat minusta tässä olennaisimmat työ- ja opiskelutodistukset.
Kohdassa jossa liitteitä voi eri kohtiin lisäillä, lukee että kohdat ovat vapaaehtoisia, mutta voivat auttaa erottumaan joukosta. Tässäkin tapauksessa kannattaisi vai laittaa kuitenkin ne todistukset? Vai onko tuo vapaaehtoisuus tavallaan lupa "sooloilla"?
Ap
Keskity kirjoittamaan hyvä hakemus, jolla jää mieleen. Ja keskity siihen, että haet nimenomaan juuri sitä työtä. Muu on vaan ekstraa.
Äläkä hyvänenaika soita minnekään, jos toivotaan yhteydenottoa nimenomaan sähköpostitse.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:29"]
Keskity kirjoittamaan hyvä hakemus, jolla jää mieleen. Ja keskity siihen, että haet nimenomaan juuri sitä työtä. Muu on vaan ekstraa. Äläkä hyvänenaika soita minnekään, jos toivotaan yhteydenottoa nimenomaan sähköpostitse.
[/quote]
En olekaan soittamassa, olen vain huojentunut ettei tarvitsekaan soittaa, vaan että voi vain laittaa spostia! Ongelma nyt onkin että kannattaako vain olla kysymättä sekun väkisin keksimällä keksiä jotakin kysyttävää..
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:29"]
Keskity kirjoittamaan hyvä hakemus, jolla jää mieleen. Ja keskity siihen, että haet nimenomaan juuri sitä työtä. Muu on vaan ekstraa. Äläkä hyvänenaika soita minnekään, jos toivotaan yhteydenottoa nimenomaan sähköpostitse.
[/quote]
Tähän lisäisin, että selkeä, lyhyt ja ytimekäs hakemus on hyvä. Ei liikaa jaarittelua, koska rekrytoija saattaa joutua käymään pahimmassa tapauksessa läpi satoja hakemuksia. Älä kirjoita mitään itsestään selvyyksiä tai latteuksia tyyliin "olen jo lapsesta saakka haaveilllut myyjän työstä". Osoita kuitenkin, että haet ja haluat työtä tosissasi. Ei tyyliin "ilmoitus osui sattumalta silmääni ja kiinnostuin". Kerro, miten työnantaja hyötyy osaamisestasi (aiempi työkokemuksesi ja koulutus) ja kuinka olet valmis sitoutumaan työhösi.
Lue aina hakuilmoitus ajatuksella läpi ja vastaa niihin asioihin, joita siinä on eritelty. Älä muotoile asioita negatiivisesti vaan käännä ne positiiviseen muotoon.
Tsemppiä työnhakuun!
Silläpä juuri kannattaakin keskittyä vaan kirjoittamaan hyvä hakemus, kun niitä voi olla satoja. Aika monet ovat myös keksineet eri tapoja, joilla jää "paremmin mieleen". Kuten vaikka lisäkysymysten esittäminen tai paikan päällä käyminen tai soittaminen.
Voin mennä takuuseen, että mieleen jää, mutta ei välttämättä hyvällä tavalla. Kaikki tuollainen kikkailu kun vaan lisää sen rekrytoivan ihmisen työtä turhaan.
Ja minäkin olen sitä mieltä, että keskity positiivisiin puoliin ja asioihin. Et voi liikaa korostaa, miksi juuri sinä olisit hyvä ja paras. Mutta älä valehtele, se tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin. Esimerkkinä "En osaa puhua ruotsia ehkä tarpeeksi hyvin, mutta olen ihan helvetin nopea oppimaan tarvittaessa ja työn saadakseni olen valmis menemään vaikka Japanin kurssille." ;)
Minulla on tapana laittaa sähköpostitse lähettämiini hakemuksiin jo viestikenttään jo pienet "saatesanat" hyvin lyhyesti. Aloitan kertomalla tyyliin että olen kiinnostunut ko paikasta jne ja lisään viestin loppuun että oheisissa liitteissä hakemukseni sekä ansioluetteloni ja lisään ne liitetiedostoina. Korostan myös että tulen. Ielelläni haastatteluun. Itse kannatan tuota lihavointia, mutta ERITTÄIN maltillisesti, esim ainoastaan koulutusten ja edellisten työpaikkojen ja työtehtävien nimet. Eli ainoastaan olennaiset seikat. Minulla on myös useampi cv joissa olen maininnut vain hakemani alan työpaikan kannalta olennaiset edelliset työsuhteet ja -paikat. Tuota lihavointia peräti on suositeltu minulle työkkäristä. Ainakin täällä meilläpäin.
Mielestäni työnantajalta/yhteyshenkilöltä ei ole pakko kysyä mitään, mutta itse kysyn esim hakuprosessin pituudesta, jos sitä ei hakemuksessa mainita taikka pyydän ilmoittamaan kun hakuprosessi on päättynyt ja valinta tehty (ettei tarvitse jäädä siihen ärsyttävään epätietoisuuteen, että menikö hakemus perille ja miten kävi. ) Sellaiset työpaikat ovat tympeitä, joista ei ilmoiteta mitään, että tuliko valituksi, ennenkuin pyydettäessä. Siksi olen ottanut tavaksi pyytää yritystä ilmoittanaan valinnasta.
Näitä kikkoja minä olen käyttänyt, tsemppiä!! ☺
Reippain terveisin Ellu
Liitteet ovat usein niin suuria, että vaikea lähettää tavallisen sähköpostin liitteenä muuta kuin välttämättömät. Kirjoita vaikka "alkuperäiset todistukset esitän haastattelussa".
Älä ainakaan alleviivaa, lihavoi tai käytä mitään omituisia merkkejä hakemuksessasi. Ikävää, mutta yleensä rekrytoijat ovat aika tosikoita, paitsi ehkä jossain erikoisen "nuorekkaassa" firmassa.
Vastaa hakemuksessasi siihen, mitä ilmoituksessa on esitetty. Helppoa, jos on joku sellainen, johon on lakisääteiset kelpoisuusehdot. Vähän vaikeampaa ja vaatii enemmän, jotta saat tiivistettyä enintään 5 lauseeseen sen, kuinka täytät esim nämä :
"Olet etsimämme henkilö, jos:
Olet tuloshakuinen ja sisukas myyntitykki
Olet sanavalmis ja sinulla on erinomaiset sosiaaliset taidot
Olet iloinen ja hymysi ei hyydy kiireenkään keskellä
Ymmärrät asiakaspalvelutyön edustusvaatimukset
Olet oma-aloitteinen ja pidät itsenäisestä työstä"