Miten voi sanoa kohteliaasti, että toinen haisee pahalta? Esim. työpaikalla.
Minulla on ollut kohta 1,5 vuotta kyseinen tilanne. Milloin haisee jalkahiki ja milloin on valkovuodon tuoksua. Se tuolikin on alkanut haista, jossa kyseinen henkilö istuu. Hän hikoilee myös melko helposti ja sitten tietää, että jestas, nyt pyyhkii otsaa ja kohta alkaa lemuta kainalohikikin. Ei tietysti nyt keskitalvella tuota hikoilua.
Ärsyttää olla haisevan ihmisen lähellä. Henkilökohtaisen hygienian hoidossa täytyy olla puutteita.
Kommentit (257)
Ei sitä voi sanoa. Se on vain kärsittävä, tai vaihdettava työpaikkaa. Tiedän kyllä miten ällöä toi on, olen kokenut saman. Meillä oli aikoinaan yhdessä firmassa nuori mies, joka haisi kuvottavalle. Se ei peseytynyt varmaan koskaan, eikä vaihtanut vaatteitaan. Haju oli tömäkän eltaantunut ja jalkahikinen 🤢
Jos se on työpaikka, niin mä pyytäisin esim. siirtoa toiseen huoneeseen. Kyllä meilläkin oli virastolla vuosia sitten yksi, joka sai oman huoneen, vaikka muissa huoneissa oli työpöydät 2-3 hlölle. No oli siinä vähän muutakin kuin se heikko hygienian hoito hänellä. Hän kälätti ja sillä tavalla häiritsi toisen hiljaista työtä.
Tuo on tosi vaikea juttu. En ole ikinä tavannut naista, joka ei peseydy, kunnes tapasin yhden... Peseytymättä jättäviä miehiä on enemmän.
Näissä on paljon eroja perheiden välillä eli olin tosi hämmästynyt kun aikoinaan käsitin, etteivät muut peseydy päivittäin ja vaihda puhtaita vaatteita, tarvittaessa useamminkin, jos hikoilee. Kotonani tehtiin näin. Hiuksetkin pesen joka toinen päivä tai joka päivä, jos tuntuu likaiselta.
Suomalaisille avoimuus on vaikeaa. Moni muu olisi pilke silmäkulmassa jo jyrähtänyt!
Ko. henkilön metaboliassa jokin reistailee - sitä suuremmalla syyllä hänen tulisi huolehtia asiallisesta käytöksestä. Hygieniasta.
Sanot vaan hänelle. Yritä silloin jättää turhat tunteet (häpeä, aggressio, tms.) pois. Sanot JÄMÄKÄSTI, ystävällisesti, neutraalisti, että hänestä lähtee haju.
Puhu vain ajankohtaisesta hajusta ja huomauta siitä joka kerta, kun se häiritsee.
Ellet sinä saa työoloihin muutosta tässä asiassa, on työnantajan velvollisuus tehdä asialle jotain. Jokin järjestely.
Hyvällä hänelle, hyvällä sinulle!
Valkovuoto?? Hien hajun vielä ymmärtää, mutta että valkovuoto...
Jätä tuolille nimetön heippalappu.
Hyi! Mikä siinä on ettei jotkut osaa peseytyä. Nykypäivänä suihkut kaikilla. Minun lapsuudessa 70-luvulla ei vielä ollut kaikilla suihkuja, vaikka olen kaupungissa asunut. Maalla asuvat tuli koulubussilla ja toivat luokkaan mukanaan monesti esim. sian ulosteen hajua tai lehmän lannan tuoksahduksen. Oli paljon maataloja, jotka oli vähän vanhempia eikä ollut suihkuja. Ja ajatelkaa: tuosta on vasta 45-50 vuotta. Pihasaunassa ei talvella joka päivä peseydytä.
Suomalaisten kyvyttömyys/haluttomuus puhua on hämmentävä. Ja on myös niin, että moni suomalainen terveyssyistä haisee (eivät kaikki rodut tai suvut helposti haise). Minun mielestäni ystävällisintä on vilpitön avoimuus.
Tuotahan voi miettiä niin että miten itse haluaisit, että sinulle tultaisiin sanomaan että haiset pahalta. Miten toinen voisi sanoa sen niin ettet itse loukkaantuisi ja olisi ihan kiva tulla töihinkin vielä sen jälkeen. Jos keksit niin kerro ihmeessä meille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Joillain naisilla on voimakkaasti tuoksahtava alapää. Tiedän sen, koska olen siivooja, ja tyhjennän naisten vessojen roskiksia. Pelkästään joku sinne heitetty pikkuhousunsuoja voi haista niin pahalle, että joudun hengittämään suun kautta, kun tyhjennän roskiksen. Välillä joudun suhauttamaan vähän ilmaraikastintakin sinne, kun haju on tarttunut koko roskikseen.
Kun keho EI toimi tasapainoisesti (hormonitasapaino, aineenvaihdunta, immuunijärjestelmä), se lähtökohtaisesti puskee pahoja hajuja kaikin mahdollisin tavoin. Se ettei asiaa pyri kompensoimaan korostuneella hygienialla sekä deodorantilla yms. pahentaa tilannetta. Pointti on, että joku voi haista "sisältä alkaen" (vs. ainoastaan bakteeritoiminnasta kehon pinnalla).
Terve keho EI haise raadolle. Edes likaisena.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin, tuohan on myös ominaisuus. Mulla itselläni on aina ollut semmoinen voimakkaan tuoksuinen, mutta se pysyy kurissa, kun pesaisee vedellä aamuin illoin. Mä olin jo 28 v. kun menin gynekologille kierukkaa ottamaan ekan lapsen saannin jälkeen. Siellä tuli puheeksi, että runsasta usein on ja tuoksuvaa. Mistä mä olisin osannut ajatella, ettei kaikilla ole samanlaista. En voi käyttää pikkuhousunsuojia, koska ne hautoo ja tulee helposti karvatupentulehduksia. Kyllä mulla joskus menee valkovuotoa housujen läpi. Mut haloo, todella noloa olisi joutua kuulemaan hajusta. Toisaalta tietääkseni mä en haise hieltä enkä muutenkaan pistävältä, koska osaan käydä pesulla ja käytän dödöä, mut olen itse tietoinen alapuolen hajuista.
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan voi miettiä niin että miten itse haluaisit, että sinulle tultaisiin sanomaan että haiset pahalta. Miten toinen voisi sanoa sen niin ettet itse loukkaantuisi ja olisi ihan kiva tulla töihinkin vielä sen jälkeen. Jos keksit niin kerro ihmeessä meille muillekin.
Minusta pitäisi lakata miettimästä toisen puolesta.
Olla ASIAKESKEINEN ja (!!!) SYDÄMELLINEN = VILPITÖN.
Pitää unohtaa oma häpeä.
Kaikissa meissä jotakin valittamista on jos sille tielle lähdetään, sinussakin, usko tai älä.
Työpaikalla tuohon on hyvä keino. Terveydenhoitaja. Hän tulkoot haistelemaan työpaikan ilmaa ja kehoittakoot jokaista huolehtimaan omasta hygieniastaan yleisistä mukavuussyistä.
Hyvät naiset, hyvinvoivassa kehossa alapää ei haise millekkään. Valkovuodon kuuluu olla hajutonta.
(En ota kantaa siihen, mitä vuodoille tapahtuu roskiksissa. Siitä ei voi päätellä mitään.)
Voimakkaiden ruokien aromaattiset aineet voivat joskus erittyä "kaikkialta", mutta sekin on merkki överistä käytöksestä ravitsemuksessa.
Iän myötä keho ei jaksa niin hyvin epätasapainoista elämäntyyliä. Haju on sen oire.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla tuohon on hyvä keino. Terveydenhoitaja. Hän tulkoot haistelemaan työpaikan ilmaa ja kehoittakoot jokaista huolehtimaan omasta hygieniastaan yleisistä mukavuussyistä.
Kyllä ongelmat pitää voida suoraselkäisesti hoitaa.
Ei ole sinun asiasi sanoa. Opettele käyttäytymään.