Turkulaisia bussin käyttäjiä????
Lapsi aloittamassa yläasteella jonne pitää mennä bussilla. Jos fölin sivuilla lukee, että bussi on pysäkillä 7.38, niin kuinka paljon se voi heittää tuosta? Tai jos on perillä 8.03, niin voiko käydä niin, että myöhästyykin vaikka 5min, vai pitääkö ne yleensä suht hyvin paikkansa? Mihin aikaan siis kannattaa olla pysäkillä jos 7.38 sanotaan bussin olevan siinä? Puolelta?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:33"]
Anteeksi nyt vain mutta miten on mahdollisista että aikuinen ihminen ei ole koskaan käyttänyt bussia? Kyllä, ajat tarkoittaa sitä aikaa jolloin bussi tulee kyseiselle pysäkille. Ja kyllä, bussit pysähtyvät jättämään matkustajia vain pysäkeille (tien oikealle puolelle tietenkin).
[/quote]
Minulla on mennyt välillä vuosia että en ole käyttänyt kertaakaan Turun paikallisliikenteen busseja.
Tottumattomalle nuo linjat, vuorot, aikataulut ja pysäkit on kyllä sellainen sillisalaatti, että aika paljon pitää ihmetellä ennen kuin saa varmuttaa siihen että milloin se bussi menee ja miltä pysäkiltä. No meidän koti on vielä sellaisessa risteyspaikassa, että parhaimmillaan tässä oli lähekkäin viisi pysäkkiä joista pääsi Kauppatorille, eri pysäkki eri vuoroilla. Nyt linjoja on selkiytetty ja netin reittihaut parantuneet niin paljon että uskaltaa jo yrittää liikkua bussilla. Aikaisemmin menin monta kertaa taksilla sen jälkeen kun olin katsonut että bussi johon piti nousta, menikin eri pysäkin ohi.
[/quote]Eipä juuri järki päätä pakota sinulla. Et ole itse matkustellut bussilla, mutta seiskaluokkalaisen ajattelit harjoittelematta sinun kanssasi laittaa yksin reissuun. Nice.
Kyllä noi aika usein pitää suht hyvin paikkaansa, mutta arvio on aina arvio. Varsinkin talvella ja ruuhka-aikaan voi tulla myöhästymisiä. Ehkä kannattaa lähteä sillä aikaisemmalla bussilla. Mieluummin sitten nuori hengailee koulun pihassa sen 5-10 minuuttia kuin myöhästyy koulusta.
Ja mä en kans ymmärrä miten on mahdollista, että aikuinen ihminen ei Turun kokoisessa kaupungissa osaa kulkea bussilla. Ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä lukea bussiaikatauluja.
Tää menee vähän ohi mut ihmettelen miks jengi täällä huutelee miten ei oo ikinä ollu bussissa, en minäkään ole ikinä ollut metrossa tai sporassa, koko ikäni asunut stadissa. Ei ole ollut tarvetta, ei kaikilla ole tarvetta joukkoliikenteeseen.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:10"]
Kyllä noi aika usein pitää suht hyvin paikkaansa, mutta arvio on aina arvio. Varsinkin talvella ja ruuhka-aikaan voi tulla myöhästymisiä. Ehkä kannattaa lähteä sillä aikaisemmalla bussilla. Mieluummin sitten nuori hengailee koulun pihassa sen 5-10 minuuttia kuin myöhästyy koulusta.
Ja mä en kans ymmärrä miten on mahdollista, että aikuinen ihminen ei Turun kokoisessa kaupungissa osaa kulkea bussilla. Ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä lukea bussiaikatauluja.
[/quote]On se ap:lle.
Täytyy hakea bussiaikataulut, jospa niistä olisi enemmän apua kuin tuosta verkkopalvelusta. Näyttää vain yksi bussi menevän suoraan, muiden kanssa joutuu käymään torilla ja vaihtamaan. Olemme aika tuoreita turkulaisia, joten teini ei kyllä tunne keskustaa yhtään. Kerran tunnissa menee tämä bussi, ellei sitten jotain koululaislinjaa ole tulossa.
Ja en ole ikinä käyttänyt bussia, koska meillä on aina ollut oma auto. Ei vain ole koskaan ollut tarvetta bussille. Nyt kuitenkin lapsen koulumatka yli 6km ja bussilla matkustaa.
ap
Mä oon asunut 15 vuotta Turussa, en omista autoa enkä edes pyörää. Kävelen lähes joka paikkaan, mutta talvella ja pidemmillä matkoilla tulee käytettyä bussia. Eli bussikortti on ollut tuon 15 vuotta. Silti aina on pieni epävarmuus, kun pitää käyttää uutta bussilinjaa, kun eihän sitä tottumaton osaa niin hyvin lukea sitä aikataulua ja tiedä systeemejä. Esim. nyt Fölin myötä mulla menee joka kerta bussiin astuessa ohi se, että paljonko sillä mun kortilla on saldoa, kun ruudulla on niin paljon infoa, että tuo tieto hukkuu sinne. Samoin kun kauppatorilla pitää vaihtaa bussia, niin olen välillä aika epävarma siitä, että kummalla puolella katua nyt on se bussi, joka menee sinne minne mä haluan, kun bussissa lukee vaan päätepysäkki ja samannumeroiset bussit lähtee erisuuntiin eri puolilta katua.
Lisäksi ihmisillä on eri vahvuuksia ja heikkouksia, ja joillekin bussiaikataulujen lukeminen on varmaan vaikeampaa kuin toisille, joten turha solvata ap:ta.
Taitaa äiti tarvita enemmän opettelua bussin käyttöön, eiköhän yläastelainen osaa paremmin kuin sinä, anna yrittää itse, oppii nopeaan jos arviot menee pieleen, itsestä on kiinni joutuuko odottelemaan vai myöhästyykö , Voit tietty kehoittaa että pelaa mielummin varman päälle ja odottelee alkuun kuin myöhästelee.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:06"]
Kannattaa myös muistaa että niitä busseja jää välistä eli välillä jotain vuoroa ei vain tule. Siksi kannattaa lähteä ajoissa.
[/quote]
Turussa on sen verran heikko joukkoliikenne, ette ei voi mennä varmuuden vuoksi edellisen vuoron bussilla, koska silloin voi olla esim. 1,5h liian aikaisin perillä. Itsellä on vähän tämä sama ongelma kun menee paikallisbussilla kaukoliikenteen bussille. Aikataulun mukaan paikallisbussi on pysäkillä 7 minuuttia ennen pikavuoron lähtöä, mutta joskus olen myöhästynyt koska paikallisbussi on myöhässä. Edellinen vuoro menee 1,5h aikaisemmin ja se ei ole myöhässä, koska aikaisin aamulla ei ole ruuhkaa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:13"]
Täytyy hakea bussiaikataulut, jospa niistä olisi enemmän apua kuin tuosta verkkopalvelusta. Näyttää vain yksi bussi menevän suoraan, muiden kanssa joutuu käymään torilla ja vaihtamaan. Olemme aika tuoreita turkulaisia, joten teini ei kyllä tunne keskustaa yhtään. Kerran tunnissa menee tämä bussi, ellei sitten jotain koululaislinjaa ole tulossa.
Ja en ole ikinä käyttänyt bussia, koska meillä on aina ollut oma auto. Ei vain ole koskaan ollut tarvetta bussille. Nyt kuitenkin lapsen koulumatka yli 6km ja bussilla matkustaa.
ap
[/quote]
Paremmin ne sieltä netistä selviää, vaikka nekin palvelut ovat vähän sinne päin. Muista valita oikea päivämäärä, koululaisvuorot ei kulje vielä.
Reittioppaasta voi hakea reitin ja oikeat pysäkkien numerot. Muuten palvelusta on vähän hankala löytää oikeita pysäkkejä. http://reittiopas.turku.fi
Pysäkin numerolla löytää pysäkkikohtaisen aikatauluna. http://turku.trapeze.fi/nettinaytto/web?
Turun opaskartasta on myös hyvä katsoa bussilinjoja ja pysäkeiden numeroita, ruksaa linjat ja pysäkit näkyviin, parempi kuin tuo joukkoliikenteen kartta. http://opaskartta.turku.fi/ims/
ja se on vaikeaa kun ei tunne kaupunkia. Osaan täällä kulkea autolla ne reitit mitä tarvitsen, esim kauppaan, töihin jne.
Nyt kun yhtäkkiä pitää mennä sellaiselle alueelle missä en ole ikinä käynytkään, on se tosiaan aika hankalaa torilla päätellä, että kumpi bussi se nyt on. Jos olisi vähänkään hajua edes asuinalueista ja niiden sijainneista, niin helpottaisi se kummasti. Tämän yhden linjan katsoin olevan pomminvarma, koska lähtee melkein meidän pihasta ja menee melkein uuden koulun ohi. Listalle tuli paljon muitakin linjoja, mutta ne tosiaan meni torille josta pitäisi vaihtaa.
Aivan eri asia käyttää busseja jos tuntee kaupunkia. Jos mulle sanotaan kaupunginosa, en kyllä tiedä missä se sijaitsee, tai minkä vieressä.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:20"]
Mä oon asunut 15 vuotta Turussa, en omista autoa enkä edes pyörää. Kävelen lähes joka paikkaan, mutta talvella ja pidemmillä matkoilla tulee käytettyä bussia. Eli bussikortti on ollut tuon 15 vuotta. Silti aina on pieni epävarmuus, kun pitää käyttää uutta bussilinjaa, kun eihän sitä tottumaton osaa niin hyvin lukea sitä aikataulua ja tiedä systeemejä. Esim. nyt Fölin myötä mulla menee joka kerta bussiin astuessa ohi se, että paljonko sillä mun kortilla on saldoa, kun ruudulla on niin paljon infoa, että tuo tieto hukkuu sinne. Samoin kun kauppatorilla pitää vaihtaa bussia, niin olen välillä aika epävarma siitä, että kummalla puolella katua nyt on se bussi, joka menee sinne minne mä haluan, kun bussissa lukee vaan päätepysäkki ja samannumeroiset bussit lähtee erisuuntiin eri puolilta katua.
Lisäksi ihmisillä on eri vahvuuksia ja heikkouksia, ja joillekin bussiaikataulujen lukeminen on varmaan vaikeampaa kuin toisille, joten turha solvata ap:ta.
[/quote]
Brahen aikatauluissa on huonosti kerrottu pysäkit. Siellä on pysäkin nimi ja kadun nimi, mutta ei ole kerrottu sitä että kummalla puolella katua kyseinen pysäkki on, se pitää aina kaivaa jostain muualta.
Asutteko hirvensalossa? Siellä muutamista paikoista menee vain yksi bussi tunnissa, mutta jos kävelee pienen matkan isolle tielle on vaihtoehtoja jo enemmän. Aikataulut muuttuu elokuun lopussa(vai oliko syyskuun alussa) ja yleensä arkipäiviin lisätään muutama linja varsinkin aamuun.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:43"]
ja se on vaikeaa kun ei tunne kaupunkia. Osaan täällä kulkea autolla ne reitit mitä tarvitsen, esim kauppaan, töihin jne.
Nyt kun yhtäkkiä pitää mennä sellaiselle alueelle missä en ole ikinä käynytkään, on se tosiaan aika hankalaa torilla päätellä, että kumpi bussi se nyt on. Jos olisi vähänkään hajua edes asuinalueista ja niiden sijainneista, niin helpottaisi se kummasti. Tämän yhden linjan katsoin olevan pomminvarma, koska lähtee melkein meidän pihasta ja menee melkein uuden koulun ohi. Listalle tuli paljon muitakin linjoja, mutta ne tosiaan meni torille josta pitäisi vaihtaa.
Aivan eri asia käyttää busseja jos tuntee kaupunkia. Jos mulle sanotaan kaupunginosa, en kyllä tiedä missä se sijaitsee, tai minkä vieressä.
ap
[/quote]
Joo, totta. Jos ei tunne päätepysäkkien sijaintia, niin siitä ei tiedä mihin suuntaan bussi on menossa. Mutta eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin selvittää linjat ja alkaa käyttämään, kyllä ne siitä tulee tutuksi. Hättapauksessa soittaa sitten jonku hakemaan, vaikka taksin, jos muuten jää jumiin jonnekkin pysäkille.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:06"]
Kannattaa myös muistaa että niitä busseja jää välistä eli välillä jotain vuoroa ei vain tule. Siksi kannattaa lähteä ajoissa.
[/quote]
Turussa on sen verran heikko joukkoliikenne, ette ei voi mennä varmuuden vuoksi edellisen vuoron bussilla, koska silloin voi olla esim. 1,5h liian aikaisin perillä. Itsellä on vähän tämä sama ongelma kun menee paikallisbussilla kaukoliikenteen bussille. Aikataulun mukaan paikallisbussi on pysäkillä 7 minuuttia ennen pikavuoron lähtöä, mutta joskus olen myöhästynyt koska paikallisbussi on myöhässä. Edellinen vuoro menee 1,5h aikaisemmin ja se ei ole myöhässä, koska aikaisin aamulla ei ole ruuhkaa.
[/quote]
Turussa on erinomainen joukkoliikenne, ettet sitten satu asumaan Vahdolla / Tortinmäessa / Aaslaluodossa tms mihin Föli kulkee harvoin.
Ruuhka-aikoina on helposti 10 minsaa myöhässä tai enemmänkin.
No kerro ap mistä mihin pitäisi päästä (edes noin suurinpiirtein). Kyllä me av-mammat lapsellesi reitti keksitään.
Me asumme Naantalissa, ja teini kulkee Turkuun lukioon bussilla. Vuorotiheys on arkisin niin suuri (10 min välein), että aina ehtii hyvin kouluun.
Asutaan siis pernossa, josta pitäisi päästä pakkarinkadulle topeliuksen kouluun.
Näköjään kun laitoin 18.8 jälkeen föliin, niin tuli myös linja 90 millä pääsisi ja taisi jotain muitakin olla.
221 on se pomminvarma. Ajattelin tehdä lapselle listan busseista ja aikatauluista joilla pääsee koululle ja sitten eri listan millä pääsee kotiin. Äkkiä ne ajat sitten oppii, mutta näin alkuun.
Ja vielä kun eri linjat menevät tietysti eri kautta, että osaa sitten sieltä mennä sinne koululle, koska tuo alue ei ole yhtään lapselle tuttua. Jos mä sen laittaisin kauppatorille, ei osasi kyllä suunnistaa sieltä mihinkään, kuten en itsekkään osaa. Niin vähän aikaa vasta täällä asuttu.
ap
Se on muuten aika paska juttu että melkein kaikki Turun linjat on sellaisia että ne kulkee periferiasta torin kautta kaupungin toiselle puolelle periferiaan. Jos hyppäät torilla oikean linjan bussiin väärältä pysäkiltä, niin huomaat kohta että menet just eri suuntaan kuin mitä pitäisi.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:55"]
Se on muuten aika paska juttu että melkein kaikki Turun linjat on sellaisia että ne kulkee periferiasta torin kautta kaupungin toiselle puolelle periferiaan. Jos hyppäät torilla oikean linjan bussiin väärältä pysäkiltä, niin huomaat kohta että menet just eri suuntaan kuin mitä pitäisi.
[/quote]
No onhan se vaikeaa katsoa mitä bussissa lukee. Vrt. Naantali / Kaarina
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:00"]
Koulut alkaa 18.8., on vielä hyvää aikaa testata bussilla kulkemista yhdessä lapsen kanssa.
[/quote]
Paitsi että koululaisvuorot alkaa kulkea vasta 18.8.
Hyvä kun tuli puheeksi, sillä en löydä fölistä meidän ohi menevän koululaislinjan aikataulua, onkohan sitä taas muutettu!?!?