Päiväkodin kiisseli olisi ok, jos se olisi oikeaa kiisseliä
Mutta ainakin ollessani työharjoittelussa näin että kiisseli on jotain jauhoista kuumaan veteen sekoitettavaa einestä. Ei marjoja tai hedelmiä käytännössä nähnytkään. Samoin rahka oli jotain etäisesti maitovalmistetta muistuttavaa vaahtoa, jollaista olen nähnyt ainakin jossain halvassa lounasruokalassa jälkkärinä. Varmaan jostain jauhosta valmistettua sekin. Ja näitä oli välipalalla 3 päivänä viikossa, ehkä. Muutenkin ruokalista ja todellisuus eivät kohdanneet. Listassa luki vaikka hedelmäinen broileripata, ja käytännössä lapset saivat lautaselleen lämmintä säilykeananasta pitkässä kanaliemessä keitettynä. Joku saattoi saada murusen kanaa, en osaa sanoa. Mantelikala tarkoitti parin sentin harmaan korppujauhopinnan alla lojuvaa seitin kappaletta. Koristeena oli ehkä viisi mantelilastua koko ryhmälle. Vanhemman silmään ruokalista varmaan vaikutti hyvältä, mutta se oli aivan hirveää ruokaa todellisuudessa. Muusikin jauhomuusia, jota pystyi veitsellä leikkaamaan siivuiksi. Yrks.
Kommentit (46)
Samaa tasoahan se on sairaala- ja kouluruuan kanssa, jos tulee samasta isosta teollisuuskeittiöstä eikä päiväkodilla ole omaa keittiötä. Ainoastaan kauppiksessa sai kunnon kouluruokaa kaikista kouluista, missä olen ollut, koska sinne tuli ruuat kokiksi opiskelevien opiskelijoiden koulukeittiöstä.
No totahan se on. Ei kai niillä siellä ole aikaa alkaa keittelemään mitään oikeaa kiisseliä.
Myös muusi olisi ok, jos se olisi oikeaa muusia.
Kiisseli on vanhanaikaista, vähän kuin hyytelöt.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:09"]Samaa tasoahan se on sairaala- ja kouluruuan kanssa, jos tulee samasta isosta teollisuuskeittiöstä eikä päiväkodilla ole omaa keittiötä. Ainoastaan kauppiksessa sai kunnon kouluruokaa kaikista kouluista, missä olen ollut, koska sinne tuli ruuat kokiksi opiskelevien opiskelijoiden koulukeittiöstä.
[/quote]
Minusta kouluruoka on merkittävästi parempilaatuista. Huolehdinkin että oma lapseni meni päiväkotiin jonne tuodaan ruuat koulun keittiöltä, toisin kuin tuonne ekan viestin päiväkotiin. Ei kouluruokakaan ole kotiruuan veroista, mutta ihan syötävää sentään. Ap
Kyllä kouluissa ja päiväkodeissa tarjottava ruoka on ihan hyvää, jos se olisi oikeaa ruokaa!
No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"]No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet?
[/quote]
Järkeistämällä organisaatiota ja hankintoja jollain tapaa. Käyttämällä kausikasviksia ja toimimalla yhteistyössä vanhempien kanssa. Monet vanhemmat tuovat mielellään esim. ämpärillisen omenoita hoitoon jos tietävät että lapset saavat ne syödä. Enimmäkseen roskiin menevät lämpimät säilykeananakset ovat ihan turhaa rahanmenoa, niilläkin voisi ostaa jotain hyvää ja ravitsevaa. Toimin itse pitkään pph:na ja ruuan hinta per lapsi oli minulla varmasti sama kuin päiväkodissa, mutta laatu oli ihan toista. Työtä se toki vaati enemmän, eikä minulla ollut paineita saada ruokaa valmiiksi aamukahdeksaksi styroksilaatikkoon pakattavaksi ja toiselle puolelle pitäjää kuljetettavaksi. Halvemmatkin ruhonosat ovat herkkua jos saavat kiireettä muhia. T: ap
Vanhemmat katsovat ruokalistoja ja kehuvat kuinka hyvää ruokaa on päiväkodeissa ja kouluissa. :D:D
Meillä päivähoitomaksu nousi kympillä, mutta mielelläni sen maksan paremmasta ruuasta
Jos vanhemmatveisivät jokainen sinne syksyllä tietyn määrän itse poimimiaan marjoja?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:30"]Jos vanhemmatveisivät jokainen sinne syksyllä tietyn määrän itse poimimiaan marjoja?
[/quote] varmaan joku eudirektiivi kieltäisi tänkin hyvän idean. Ennen ( 60-luvulla vielä ainakin ) lasten piti viedä kouluun tietty määrä marjoja.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:30"]Jos vanhemmatveisivät jokainen sinne syksyllä tietyn määrän itse poimimiaan marjoja?
[/quote] varmaan joku eudirektiivi kieltäisi tänkin hyvän idean. Ennen ( 60-luvulla vielä ainakin ) lasten piti viedä kouluun tietty määrä marjoja.
[/quote]
Just nämä direktiivit on ärsyttäviä. Tietääkseni koulujen kumiperunatkin johtuvat siitä, ettei keittiöissä saa enää käsitellä multaisia pottuja eli ne toimitetaan kuorittuina. Ap
Olin keväällä 9 euron orjana päiväkodissa ja sapuskat oli hyviä. Tosin oma keittiö mikä niitä teki. Ruokaa oli vähintään puolet liikaa. Entisenä ravintola alan ammattilaisena järkytti se hävikin määrä. Tarhatädit tai orjat jos olisivat syöneet niin siitä olisi pitänyt maksaa yllättävän paljon. Siksi kaikilla olikin omat eväät.
Pidän todella typeränä käytäntöä jossa ruoka ennemmin haaskataan kuin annetaan työetuna. Yhtä paljon se maksaa syökö sitä joku tai heitetäänkö tyyliin puolet pois. Vielä sellainen pointti että lapsi syö paremmin kun näkee aikuisen syövän samaa. Eikä se päiväkodin työläisen palkka ole mikään kadehdittava työn määrään ja vastuuseen katsottuna. Että siihen nähden joku ateria etu on loppupeleissä pikku juttu.
Niin ja kyllä joka koulussa ja päiväkodissa pitäisi olla oma keittiö. Aina parempaa kuin isot ns. keskuskeittiöt.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:10"]
No totahan se on. Ei kai niillä siellä ole aikaa alkaa keittelemään mitään oikeaa kiisseliä.
[/quote]
näin juuri, mutta isossa päiväkodin välipaloja käsittävässä ketjussa palstakiihkot kertovat kuinka kiisseli on ok, koska se on vähällä sokerilla oikeista marjoista tehtyä ja niuhot vanhemmat eivät vain itse osaa tehdä kunnon kiisseliä...
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"]
No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet?
[/quote]
niistä vähentyneistä vanhempien poissaoloista (lapset terveempiä) sekä myöhemmin vähentyneistä terveydenhoito- ravintoterapeutti- ja koulupsykologikuluista.
Huono ruoka on typerä paikka säästää.
ja kuten siinä toisessa ketjussa todettua, päiväkotien välillä on tosi isot erot. Jossain ei ole sokerimuroja, toisissa on.
Noi feikkikiisselit on siitäkin huonoja että totuttaa lapset vääriin makuihin jolloin kaikki aito on ällöä tai pahaa. Oikeasta kiisselistähän saa monenlaisia vitamiineja ja jostain pulverista ehkä jotain lisättyjä. Periaatteessa kiireen ja säästelyn takia lasten ruokatottumukset opetetaan jo pienenä vääriksi. t mies
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"]No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet?
[/quote]
Järkeistämällä organisaatiota ja hankintoja jollain tapaa. Käyttämällä kausikasviksia ja toimimalla yhteistyössä vanhempien kanssa. Monet vanhemmat tuovat mielellään esim. ämpärillisen omenoita hoitoon jos tietävät että lapset saavat ne syödä. Enimmäkseen roskiin menevät lämpimät säilykeananakset ovat ihan turhaa rahanmenoa, niilläkin voisi ostaa jotain hyvää ja ravitsevaa. Toimin itse pitkään pph:na ja ruuan hinta per lapsi oli minulla varmasti sama kuin päiväkodissa, mutta laatu oli ihan toista. Työtä se toki vaati enemmän, eikä minulla ollut paineita saada ruokaa valmiiksi aamukahdeksaksi styroksilaatikkoon pakattavaksi ja toiselle puolelle pitäjää kuljetettavaksi. Halvemmatkin ruhonosat ovat herkkua jos saavat kiireettä muhia. T: ap
[/quote] Ja mistä rahat otetaan sille latokselle ja työntekijöille, joka valvoo tuntikaupalla näiden ruhonosien kypsymistä? Ja luuletko, että vanhemmat tuovat omasta takaa omenoita, kun muutenkin maristaan kuinka yksi väestönosa maksaa kaiken kun muut makaa? Eikö se eriarvoista lapsia, jos yhdessä kunnassa vanhemmat tuovat pk:n vaikka mitä omenoista uusiin pottuihin ja toisessa päiväkodissa kukaan vanhempi ei tua mitään?
Sanoit itse: työtä se toki vaati. Kyllä! Ja työ vaatii rahaa! Kuka maksaa kuljetukset päiväkoteihin, kun jauhoperunamuussi ja jauhokiisselipussit kuljetetaan nyt yhdellä autolla, kun taas jumalattoman kokoisten muusierien ja kiisselipöniköiden kuljetukseen tarvitaan useita autoja.Kuka maksaa näiden kylmä/ kuumasäilytyksen? Säilykeananas maksaa joitakin senttejä, ja on pakkauksen takia kätevämpi kuin jos alkaisi kokonaisia ananaksia/ omenia/ muuta ronttaamaan.
Onneksi meidän lasten päiväkodissa on oma keittiö