Päiväkodin kiisseli olisi ok, jos se olisi oikeaa kiisseliä
Mutta ainakin ollessani työharjoittelussa näin että kiisseli on jotain jauhoista kuumaan veteen sekoitettavaa einestä. Ei marjoja tai hedelmiä käytännössä nähnytkään. Samoin rahka oli jotain etäisesti maitovalmistetta muistuttavaa vaahtoa, jollaista olen nähnyt ainakin jossain halvassa lounasruokalassa jälkkärinä. Varmaan jostain jauhosta valmistettua sekin. Ja näitä oli välipalalla 3 päivänä viikossa, ehkä. Muutenkin ruokalista ja todellisuus eivät kohdanneet. Listassa luki vaikka hedelmäinen broileripata, ja käytännössä lapset saivat lautaselleen lämmintä säilykeananasta pitkässä kanaliemessä keitettynä. Joku saattoi saada murusen kanaa, en osaa sanoa. Mantelikala tarkoitti parin sentin harmaan korppujauhopinnan alla lojuvaa seitin kappaletta. Koristeena oli ehkä viisi mantelilastua koko ryhmälle. Vanhemman silmään ruokalista varmaan vaikutti hyvältä, mutta se oli aivan hirveää ruokaa todellisuudessa. Muusikin jauhomuusia, jota pystyi veitsellä leikkaamaan siivuiksi. Yrks.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"]No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet? [/quote] Järkeistämällä organisaatiota ja hankintoja jollain tapaa. Käyttämällä kausikasviksia ja toimimalla yhteistyössä vanhempien kanssa. Monet vanhemmat tuovat mielellään esim. ämpärillisen omenoita hoitoon jos tietävät että lapset saavat ne syödä. Enimmäkseen roskiin menevät lämpimät säilykeananakset ovat ihan turhaa rahanmenoa, niilläkin voisi ostaa jotain hyvää ja ravitsevaa. Toimin itse pitkään pph:na ja ruuan hinta per lapsi oli minulla varmasti sama kuin päiväkodissa, mutta laatu oli ihan toista. Työtä se toki vaati enemmän, eikä minulla ollut paineita saada ruokaa valmiiksi aamukahdeksaksi styroksilaatikkoon pakattavaksi ja toiselle puolelle pitäjää kuljetettavaksi. Halvemmatkin ruhonosat ovat herkkua jos saavat kiireettä muhia. T: ap [/quote] Meidän tytön pph tarjosi lapsille hernekeittoa/pakastepizzaa/valmista lihaperunasoselaatikkoa kera valmiin punajuurisalaatin. Onneksi tyttö aloitti nyt eskarin, saa VARMASTI parempilaatuista ruokaa nyt.
[/quote]
Einesruokaa sekin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:12"]
Kiisseli on vanhanaikaista, vähän kuin hyytelöt.
[/quote] Kiisseli ei ole mitään vanhanaikaista, kun se valmistetaan ensiluokkaisista raaka-aineista. Ja Osataan valmistaa. Oikeista mansikoista, raparperistä, mustikoista...mulla on nytkin jääkaapissa tämän sadon manskoista kiisseliä. Kelpaa itselle ja uskallan/haluan laittaa tarjolle.
[/quote]
Ne ensiluokkaiset ainekset ovat yhtä tyhjän kanssa kiisselissä. Kun se kiehahtaa, vitamiinit on tiessään. Tämän kai tietää jokainen?
[/quote]
No mä ainakin lisään valmiiseen kuumaan kiisselipohjaan jäisetmarjat. En niitä kiehauttele.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:30"]Jos vanhemmatveisivät jokainen sinne syksyllä tietyn määrän itse poimimiaan marjoja? [/quote] varmaan joku eudirektiivi kieltäisi tänkin hyvän idean. Ennen ( 60-luvulla vielä ainakin ) lasten piti viedä kouluun tietty määrä marjoja.
[/quote]
Me poimittiin vielä yläasteellakin puolukat koulun keittiölle, v.1988-1990. Koulussa oli yli 700 oppilasta ja jokaisen piti toimittaa 2 litraa perattuja marjoja kouluun. Poimiminen suoritettiin luokittain ns. puolukkapäivinä, jolloin mentiin yhdessä metsään. Todellisuudessa monet poimi puolukat edellisenä iltana, jotta metsäretkellä saatiin keskittyä muuhun hauskaan kuten esimerkiksi mopoiluun. Niitäkin teinejä toki riitti, joiden vanhemmat poimi puolukat kultamussukalleen valmiiksi. Kyseisistä pojista on nyt epäilemättä tullut noita miehiä, joiden avuttomuudesta kotitöissä tälläkin palstalla valitetaan päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:29"]
Meillä päivähoitomaksu nousi kympillä, mutta mielelläni sen maksan paremmasta ruuasta
[/quote] Ruoan laatu parani?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"]
No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet?
[/quote]
niistä vähentyneistä vanhempien poissaoloista (lapset terveempiä) sekä myöhemmin vähentyneistä terveydenhoito- ravintoterapeutti- ja koulupsykologikuluista.
Huono ruoka on typerä paikka säästää.
[/quote]
Ei kunnissa ajatella niin pitkälle :D Pitää saada selvää, yksiselitteistä säästöä heti, ei mitään vuosien kuluttua tapahtuvaa, jonka lähdettä ei voi varmasti päätellä. Tiedän: tämä on hullua. Arkijärjellä voidaan päätellä, mitä huono ruoka, ylisuuret ryhmä- ja luokkakoot, pikkukoulujen lopetus ym. tietää (kuluja myöhemmin), mutta ketään ei kiinnosta sellainen.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:12"]
Kiisseli on vanhanaikaista, vähän kuin hyytelöt.
[/quote] Kiisseli ei ole mitään vanhanaikaista, kun se valmistetaan ensiluokkaisista raaka-aineista. Ja Osataan valmistaa. Oikeista mansikoista, raparperistä, mustikoista...mulla on nytkin jääkaapissa tämän sadon manskoista kiisseliä. Kelpaa itselle ja uskallan/haluan laittaa tarjolle.
[/quote]
Ne ensiluokkaiset ainekset ovat yhtä tyhjän kanssa kiisselissä. Kun se kiehahtaa, vitamiinit on tiessään. Tämän kai tietää jokainen?
[/quote] Vai niin