Päiväkodin kiisseli olisi ok, jos se olisi oikeaa kiisseliä
Mutta ainakin ollessani työharjoittelussa näin että kiisseli on jotain jauhoista kuumaan veteen sekoitettavaa einestä. Ei marjoja tai hedelmiä käytännössä nähnytkään. Samoin rahka oli jotain etäisesti maitovalmistetta muistuttavaa vaahtoa, jollaista olen nähnyt ainakin jossain halvassa lounasruokalassa jälkkärinä. Varmaan jostain jauhosta valmistettua sekin. Ja näitä oli välipalalla 3 päivänä viikossa, ehkä. Muutenkin ruokalista ja todellisuus eivät kohdanneet. Listassa luki vaikka hedelmäinen broileripata, ja käytännössä lapset saivat lautaselleen lämmintä säilykeananasta pitkässä kanaliemessä keitettynä. Joku saattoi saada murusen kanaa, en osaa sanoa. Mantelikala tarkoitti parin sentin harmaan korppujauhopinnan alla lojuvaa seitin kappaletta. Koristeena oli ehkä viisi mantelilastua koko ryhmälle. Vanhemman silmään ruokalista varmaan vaikutti hyvältä, mutta se oli aivan hirveää ruokaa todellisuudessa. Muusikin jauhomuusia, jota pystyi veitsellä leikkaamaan siivuiksi. Yrks.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"]No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet?
[/quote]
Järkeistämällä organisaatiota ja hankintoja jollain tapaa. Käyttämällä kausikasviksia ja toimimalla yhteistyössä vanhempien kanssa. Monet vanhemmat tuovat mielellään esim. ämpärillisen omenoita hoitoon jos tietävät että lapset saavat ne syödä. Enimmäkseen roskiin menevät lämpimät säilykeananakset ovat ihan turhaa rahanmenoa, niilläkin voisi ostaa jotain hyvää ja ravitsevaa. Toimin itse pitkään pph:na ja ruuan hinta per lapsi oli minulla varmasti sama kuin päiväkodissa, mutta laatu oli ihan toista. Työtä se toki vaati enemmän, eikä minulla ollut paineita saada ruokaa valmiiksi aamukahdeksaksi styroksilaatikkoon pakattavaksi ja toiselle puolelle pitäjää kuljetettavaksi. Halvemmatkin ruhonosat ovat herkkua jos saavat kiireettä muhia. T: ap
[/quote] Ja mistä rahat otetaan sille latokselle ja työntekijöille, joka valvoo tuntikaupalla näiden ruhonosien kypsymistä? Ja luuletko, että vanhemmat tuovat omasta takaa omenoita, kun muutenkin maristaan kuinka yksi väestönosa maksaa kaiken kun muut makaa? Eikö se eriarvoista lapsia, jos yhdessä kunnassa vanhemmat tuovat pk:n vaikka mitä omenoista uusiin pottuihin ja toisessa päiväkodissa kukaan vanhempi ei tua mitään?
Sanoit itse: työtä se toki vaati. Kyllä! Ja työ vaatii rahaa! Kuka maksaa kuljetukset päiväkoteihin, kun jauhoperunamuussi ja jauhokiisselipussit kuljetetaan nyt yhdellä autolla, kun taas jumalattoman kokoisten muusierien ja kiisselipöniköiden kuljetukseen tarvitaan useita autoja.Kuka maksaa näiden kylmä/ kuumasäilytyksen? Säilykeananas maksaa joitakin senttejä, ja on pakkauksen takia kätevämpi kuin jos alkaisi kokonaisia ananaksia/ omenia/ muuta ronttaamaan.
[/quote]
Tämä viesti kuvaa mielestäni hyvin sitä, mihin sitä organisaation ja asenteen järkeistämistä tarvitaan. Nykyisellä tyylillä ollaan viety tehokkuus äärimmilleen eikä pystytä enää kiristämään mistään, joten pitäisi miettiä, miten asioita voisi tehdä kokonaan toisin. Perhepäivähoitajilta se onnistuu, vaihtoehtopäiväkodeissa onnistuu, monissa pienissä yksiköissä onnistuu. Isoissa keskuskeittiöissä ei onnistu. Tarvittaisiin enemmän kodinomaisuutta päivähoitoon. Ja kerron vain omasta kokemuksestani, että vanhemmat mielellään tuovat ylimääräistä satoaan päivähoitoon. Itse olen saanut omenoita, luumuja, herukoita, perunoita, yksi isoäiti toi jopa ämpärillisen poimimiaan mustikoita. Ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"] No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet? [/quote] niistä vähentyneistä vanhempien poissaoloista (lapset terveempiä) sekä myöhemmin vähentyneistä terveydenhoito- ravintoterapeutti- ja koulupsykologikuluista.
Huono ruoka on typerä paikka säästää. [/quote] Ei ole mitään näyttöä siitä, että nykyinen ruoka sairastuttaisi lapsia millään tapaa. Moni saa koulussa ja päiväkodissa parempaa ruokaa kuin kotona!
[/quote]
Tätä mantraa jaksetaan jauhaa.
Yksi asia mitä en ymmärrä päiväkoti ja kouluruuissa on inhokkien pakkosyöttö. Tai no ainakin pakko tarjoilu. Ensimmäisenä tulee mieleen siskonmakkara keitto. En ikinä pystynyt syömään siitä niitä makkaroita. Kaikki luokkakaveritkin inhosi sitä soppaa. Lapsilta mitä olen kuullut niin niiden koulussa yksi lapsi tykkää siskonmakkara keitosta.
Mitä hiton järkeä on tarjota ruokaa mitä melkein kaikki inhoaa? Tekisivät tilalta vaikka tavis makkarasoppaa. Mä en ole mikään nirso ja lapsille olen opettanut että ainakin maistaa ennenkuin tuomitsee. Varsinkin lapsille ruuassa tärkeää on miltä se näyttää. Mitä epämääräisempi mössö tai sössö niin sitä huonommin kelpaa. Eli ei mitään turhan eksoottisia virityksiä vaan selkeää perusruokaa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"]No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet?
[/quote]
Järkeistämällä organisaatiota ja hankintoja jollain tapaa. Käyttämällä kausikasviksia ja toimimalla yhteistyössä vanhempien kanssa. Monet vanhemmat tuovat mielellään esim. ämpärillisen omenoita hoitoon jos tietävät että lapset saavat ne syödä. Enimmäkseen roskiin menevät lämpimät säilykeananakset ovat ihan turhaa rahanmenoa, niilläkin voisi ostaa jotain hyvää ja ravitsevaa. Toimin itse pitkään pph:na ja ruuan hinta per lapsi oli minulla varmasti sama kuin päiväkodissa, mutta laatu oli ihan toista. Työtä se toki vaati enemmän, eikä minulla ollut paineita saada ruokaa valmiiksi aamukahdeksaksi styroksilaatikkoon pakattavaksi ja toiselle puolelle pitäjää kuljetettavaksi. Halvemmatkin ruhonosat ovat herkkua jos saavat kiireettä muhia. T: ap
[/quote] Ja mistä rahat otetaan sille latokselle ja työntekijöille, joka valvoo tuntikaupalla näiden ruhonosien kypsymistä? Ja luuletko, että vanhemmat tuovat omasta takaa omenoita, kun muutenkin maristaan kuinka yksi väestönosa maksaa kaiken kun muut makaa? Eikö se eriarvoista lapsia, jos yhdessä kunnassa vanhemmat tuovat pk:n vaikka mitä omenoista uusiin pottuihin ja toisessa päiväkodissa kukaan vanhempi ei tua mitään?
Sanoit itse: työtä se toki vaati. Kyllä! Ja työ vaatii rahaa! Kuka maksaa kuljetukset päiväkoteihin, kun jauhoperunamuussi ja jauhokiisselipussit kuljetetaan nyt yhdellä autolla, kun taas jumalattoman kokoisten muusierien ja kiisselipöniköiden kuljetukseen tarvitaan useita autoja.Kuka maksaa näiden kylmä/ kuumasäilytyksen? Säilykeananas maksaa joitakin senttejä, ja on pakkauksen takia kätevämpi kuin jos alkaisi kokonaisia ananaksia/ omenia/ muuta ronttaamaan.
[/quote]
Tämä viesti kuvaa mielestäni hyvin sitä, mihin sitä organisaation ja asenteen järkeistämistä tarvitaan. Nykyisellä tyylillä ollaan viety tehokkuus äärimmilleen eikä pystytä enää kiristämään mistään, joten pitäisi miettiä, miten asioita voisi tehdä kokonaan toisin. Perhepäivähoitajilta se onnistuu, vaihtoehtopäiväkodeissa onnistuu, monissa pienissä yksiköissä onnistuu. Isoissa keskuskeittiöissä ei onnistu. Tarvittaisiin enemmän kodinomaisuutta päivähoitoon. Ja kerron vain omasta kokemuksestani, että vanhemmat mielellään tuovat ylimääräistä satoaan päivähoitoon. Itse olen saanut omenoita, luumuja, herukoita, perunoita, yksi isoäiti toi jopa ämpärillisen poimimiaan mustikoita. Ap
[/quote] Kuka maksaa kodinomaistamisen? Ryhmäkoot ovat valtavia ja tulevat kasvamaan. Sitä nykyinen hallitus ajaa. Sinulla on varaa sanoa, että pitäisi tehdä toisin. Sano, miten toisin ja sano, mistä siihen rahat? Ei kaikissa kunnissa ole mitään mahdollisuutta tuoda mitään satoa päiväkotiin, eikä sen varaan voi millään laskea, jos halutaan säilyttää tasavertainen ravitsemus lapsilla.
Jos jokaisessa yksikössä on oma keittiönsä se vaatii * raaka-aineiden kuljetusta eri paikkoihin = rahan menoa, * se vaatii joka yksikkoon omat keittäjänsä = rahan menoa * se vaatii tilojen puhtaanapidon, kylmälaitteet, lämmityslaitteet, puhdistuslaitteet ja niiden ylläpidon = rahanmenoa. Kaikki tämä vie aivan hirveästi rahaa. Jos halutaan säilyttää laadukas päivähoito, jossa ylipäänsä SAA RAVINTOSUOSITUSTEN MUKAISTA RUOKAA VÄHINTÄÄN 3X PÄIVÄSSÄ, on ihan pakko tinkiä!
Eläpä riehu siellä, en jaksa edes lainata viestiäsi. En ole se ihminen, jonka työtä on organisoida ruokapalveluasioita kunnissa, joten minulla ei ole käytettävissäni laskelmia aiheesta. Olen kuitenkin seurannut asiaa pitkään, työskennellyt kunnalla, keskustellut ruokapalveluihmisten ja päivähoitohenkilöstön kanssa ja itse ruokkinut päivähoitolapsia pienellä kulukorvauksella. Tämän kokemukseni perusteella tiedän, että niukkoja resursseja käytetään väärin, jos ajatellaan sitä että tavoitteena pitäisi olla maukas ja ravitseva ruoka lapsille. Asiassa on paljon myös yksikkökohtaisia eroja, ja on aivan selvää, että ruuan laatu riippuu myös siitä, miten "sydämellä" kunkin yksikön työntekijät ruokaa laittavat. Meidänkin kaupunkimme sisällä erot ovat suuret.
Mutta lähtökohtaisesti mielestäni jokaisessa päiväkodissa tulisi olla oma keittäjä, koska se takaa ruuan tuoreuden ja ehkä tuo työhön "sydäntä" mukaan. Surullinen totuus vaan on se, että sellaiseen ei tule koskaan olemaan varaa. Toiseksi paras vaihtoehto olisi se, että olisi keskuskeittiö, joka laittaisi ruokaa pelkästään lapsille, jolloin saataisiin lasten suuhun sopivaa ruokaa. Yhdistelmäkeittiö, jossa yritetään säveltää ruokaa kaikille ikävuosien 0-110 väliltä on aina kompromissien kompromissi.
Kritisoin myös nykyisiä laitosruokasuosituksia, jotka keskittyvät liikaa mm. rasvan määrään, kun laitosruussa on tällä hetkellä suurempiakin ongelmia. Ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:10"]
No totahan se on. Ei kai niillä siellä ole aikaa alkaa keittelemään mitään oikeaa kiisseliä.
[/quote]
näin juuri, mutta isossa päiväkodin välipaloja käsittävässä ketjussa palstakiihkot kertovat kuinka kiisseli on ok, koska se on vähällä sokerilla oikeista marjoista tehtyä ja niuhot vanhemmat eivät vain itse osaa tehdä kunnon kiisseliä...
[/quote]
Ehkä sun kannattaa harkita päiväkodin vaihtoa, jos siellä saa kiisselin sijaan tuollaista? Meidän pk:ssa kiisselissä on jopa marjat kokonaisina.
Näkisittepä mitä vanhuksille syötetään.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:10"]
No totahan se on. Ei kai niillä siellä ole aikaa alkaa keittelemään mitään oikeaa kiisseliä.
[/quote]
näin juuri, mutta isossa päiväkodin välipaloja käsittävässä ketjussa palstakiihkot kertovat kuinka kiisseli on ok, koska se on vähällä sokerilla oikeista marjoista tehtyä ja niuhot vanhemmat eivät vain itse osaa tehdä kunnon kiisseliä...
[/quote]
Ehkä sun kannattaa harkita päiväkodin vaihtoa, jos siellä saa kiisselin sijaan tuollaista? Meidän pk:ssa kiisselissä on jopa marjat kokonaisina.
[/quote]
Näin sen pitäisikin olla ja tiedän omankin lapseni päiväkodissa olevan. Säälittää vaan, että samassa kaupungissa osa lapsista saa jauhoista vispattavaa "hedelmäkiisseliä" kymmenellä eri E-koodilla, hedelmäpitoisuus 2,3%. Ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:56"]Näkisittepä mitä vanhuksille syötetään.
[/quote]
Sepä. Lupasin jo mummolleni, että ruokin hänet niin pitkään kuin vain voin, ettei hänen tarvitse syödä noita kunnan mössöjä. Ap
Minusta on ap jotenkin vastenmielistä, kuinka haukut ruokaa mössöksi. Suuressa osassa maailmaa ei ole sellaista etuoikeutta, että saisi ylipäänsä ruokaa. Puhumattakaan, ettäsitä saisi ilmaiseksi sosiaaliseen taustaan katsomatta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"] No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet? [/quote] niistä vähentyneistä vanhempien poissaoloista (lapset terveempiä) sekä myöhemmin vähentyneistä terveydenhoito- ravintoterapeutti- ja koulupsykologikuluista.
Huono ruoka on typerä paikka säästää. [/quote] Ei ole mitään näyttöä siitä, että nykyinen ruoka sairastuttaisi lapsia millään tapaa. Moni saa koulussa ja päiväkodissa parempaa ruokaa kuin kotona!
[/quote]
Se, että kotona ei saa kunnon ruokaa, ei tee päiväkodin ruuasta hyvää ravintoa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:01"]Minusta on ap jotenkin vastenmielistä, kuinka haukut ruokaa mössöksi. Suuressa osassa maailmaa ei ole sellaista etuoikeutta, että saisi ylipäänsä ruokaa. Puhumattakaan, ettäsitä saisi ilmaiseksi sosiaaliseen taustaan katsomatta.
[/quote]
Joo, onhan se varmasti vähän ikävää ja vain etuoikeutettu voi niin tehdä. Olen vaan omassa ja yhden lapseni elämässä nähnyt, miten suuri merkitys terveyteen ja jokapäiväiseen elämään on riittävän laadukkaalla ravinnolla. Ihan käytöksestä alkaen, ja väitän niinkin radikaalia asiaa kuin että päiväkotien ja koulujen häiriökäyttäytyminen vähenisi jos kaikki lapset saisivat riittävän ravitsevaa ruokaa. Joko kotona tai hoidossa/koulussa. Ruoka on niin paljon muutakin kuin nopeasti lapioitavaa polttoainetta ja mahantäytettä. Ap
Mitäs jos sä AP käyttäisit jokusen tovin laskelmien yms tekoon ja toimittaisit ne sitten oman kunnan hallituksen tietoon? Voi olla kannattavampaa kuin AVlla ihmetteleminen....
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:01"]Minusta on ap jotenkin vastenmielistä, kuinka haukut ruokaa mössöksi. Suuressa osassa maailmaa ei ole sellaista etuoikeutta, että saisi ylipäänsä ruokaa. Puhumattakaan, ettäsitä saisi ilmaiseksi sosiaaliseen taustaan katsomatta. [/quote] Joo, onhan se varmasti vähän ikävää ja vain etuoikeutettu voi niin tehdä. Olen vaan omassa ja yhden lapseni elämässä nähnyt, miten suuri merkitys terveyteen ja jokapäiväiseen elämään on riittävän laadukkaalla ravinnolla. Ihan käytöksestä alkaen, ja väitän niinkin radikaalia asiaa kuin että päiväkotien ja koulujen häiriökäyttäytyminen vähenisi jos kaikki lapset saisivat riittävän ravitsevaa ruokaa. Joko kotona tai hoidossa/koulussa. Ruoka on niin paljon muutakin kuin nopeasti lapioitavaa polttoainetta ja mahantäytettä. Ap
[/quote]
Monesti olen kuullut sanottavan, että ei ole väliä mitä syö, sehän on VAIN polttoainetta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:51"]
[/quote]
no ei ole vaihtoehtoja.
Samaa olen kauhistellut. Täällä päin ruokalista näyttää pikavilkaisulta hyvältä mutta lähemmin tutkiessa huomaa puutteet ja todellisuus kertoo loput. Sama ruoka menee jokaiseen laitokseen, myös kouluun ja vanhuksille. Aika yksipuolista, pelkkää perunaa ja jauhelihaa päivästä toiseen. Käytännössä ruoka ei ole nähnytkään sitä mitä listassa lukee. Aina tulee epämääräistä mössöä, kivikovan syömäkelvottomia keltaisia kumiperunoita tai vedessä uivaa märkää seitiä, mustaksi paistettuja rasvassa uitettuja pihvejä, makeaa(!) maitokastiketta jne. Liikaa suolaa ja sokeria. Salaattiakaan ei tule tarpeeksi, sitä on aina saman verran mitä itse syön kotona yksin yhdellä aterialla, naurettavaa yrittää jakaa se yli 12 lapselle. "Salaattina" tulee ainakin kolmena päivänä viikossa joko säilykepunajuuria, suolakurkkuja tai makeaa puolukkahilloa. Hävikin määrä on uskomaton.
En voi ymmärtää miksi lapset totutetaan pienestä pitäen tällaiseen valmisruokatyyppiseen moskaan. Yli puolet lapsista on selvästi ylipainoisia ja ruoka on osasyynä ryhmien levottomuuteen. Tällainen ruoka lisää makeanhimoa ja ne vanhemmat, jotka eivät ole ajatelleet asiaa eivät ymmärrä pitää tiukkaa linjaa kotona. Kaupunki säästäisi paljon terveysmenoissa myöhemmin. Olen yrittänyt saada muutosta mutta tästä asiasta ei saa puhua, jokuhan voi vaikka loukkaantua.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:12"]
Kiisseli on vanhanaikaista, vähän kuin hyytelöt.
[/quote] Kiisseli ei ole mitään vanhanaikaista, kun se valmistetaan ensiluokkaisista raaka-aineista. Ja Osataan valmistaa. Oikeista mansikoista, raparperistä, mustikoista...mulla on nytkin jääkaapissa tämän sadon manskoista kiisseliä. Kelpaa itselle ja uskallan/haluan laittaa tarjolle.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:12"]
Kiisseli on vanhanaikaista, vähän kuin hyytelöt.
[/quote] Kiisseli ei ole mitään vanhanaikaista, kun se valmistetaan ensiluokkaisista raaka-aineista. Ja Osataan valmistaa. Oikeista mansikoista, raparperistä, mustikoista...mulla on nytkin jääkaapissa tämän sadon manskoista kiisseliä. Kelpaa itselle ja uskallan/haluan laittaa tarjolle.
[/quote]
Ne ensiluokkaiset ainekset ovat yhtä tyhjän kanssa kiisselissä. Kun se kiehahtaa, vitamiinit on tiessään. Tämän kai tietää jokainen?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"]No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet?
[/quote]
[/quote]
Meidän tytön pph tarjosi lapsille hernekeittoa/pakastepizzaa/valmista lihaperunasoselaatikkoa kera valmiin punajuurisalaatin. Onneksi tyttö aloitti nyt eskarin, saa VARMASTI parempilaatuista ruokaa nyt.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:18"]
No mistäs ne rahat otetaan kulinaarisempaan safkaan? Kiisselin kuljetus on jauhona halvempaa ja ekologisempaa kuin aidosta tavarasta tehty, useiden litrojen kiisselipönikkä. Samoin se on halvempaa kuin se, että joka pk:ssa keittiö, jossa hedelmäiset keitot valmistetaan. Niin, mistä rahat, kun jo nyt miljardien säästöpaineet?
[/quote]
niistä vähentyneistä vanhempien poissaoloista (lapset terveempiä) sekä myöhemmin vähentyneistä terveydenhoito- ravintoterapeutti- ja koulupsykologikuluista.
Huono ruoka on typerä paikka säästää.
[/quote] Ei ole mitään näyttöä siitä, että nykyinen ruoka sairastuttaisi lapsia millään tapaa. Moni saa koulussa ja päiväkodissa parempaa ruokaa kuin kotona!