Lapsi oli juonut salaa 1,5 litraa coca colaa
Tuli hermostuttua melko lailla. Ei ole viime aikoina syönyt kunnolla ja nyt sekin syy selvisi. Lähes tyhjä limupullo ja karkkipussi oli pöydällä, kun kävin kurkkaamassa. Hyvää ja ravitsevaa ruokaa olisi kaapit täynnä. Pitää nyt laittaa viikkorahat pannaan. Ei voi korvata oikeaa ruokaa herkuilla.
Kommentit (56)
Ap vaan ottaa nyt lääkkeensä ja menee nukkumaan. Klo on jo 20.25.
Ei saa kauheasti hermostua, lapsi säikähtää. Lapsi ei ole koskaan kokenut makeaa tarpeeksi, siksi nuo houkuttelee. Ja voihan ensin syödä ruuan, myöhemmin makeat. 80-luvullakin tehtiin jotain salaa.
Meillä ei todellakaan lapset saaneet colaa kun olivat alaikäisiä. Sen verran on kofeiinia, että ei ole ollenkaan lapsille hyväksi. Nykyään tosin saa jo kofeiinitontakin, mutta ei osunut siihen saumaan kun meillä lapset olivat otollisessa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä kuule ruokailuista vielä vaikeampia ja kiellä lisäksi herkut. Saat sellaisen mukavan anorektikkolapsen, jonka riutumista saat seurata vierellä vuosia. Mutta ihanahan se on, että luut törröttää, eikös?
Niin että sinusta olisi parempi, että antaisin hänen syödä ihan mitä tahansa oikean ruoan sijaan ei väliä vaikka vetää limpparia ja karkkia nälkäänsä kaksin käsin? On tästä jo nyt tulossa ongelma. Ap
Minusta on tärkeintä tietää, miksi lapsesi pitää syödä salaa. Siinä on tämän ongelman ydin, ei siinä, mitä hän syö. Oikea ruoka on asia, josta sinä tunnut tietävän kaiken, mutta onko lapsi koskaan kertonut, mitä se on hänelle?
Piilosyöminen on merkki pahasta ruokaan liittyvästä häiriöstä perheessänne!
Niin että jos lapseni sanoisi, että hänelle oikea ruoka on cocista ja karkkia niin se olisi ok? Ei se ongelma ole pelkästään siinä, että syö ja juo noita vaan korvaa niillä oikeaa ruokaa. Ei sillä että olisin muutenkaan ilahtunut tuollaisesta mässäämisestä. Ap
Voi, eikö aptä oteta oikein tosissaan 🤣
Mä en nyt kommentoi tätä asiaa siksi, että olisin jotenkin parempi, mutta... itse olen sillä linjalla, että en tule oman lapseni syömisiä kommentoimaan. Kyllä, hänelle on opetettu ihan syntymästä saakka terveellisestä ruokavaliosta ja ravinteista ja siitä, miks syödään mitä syödään.
Karkki tai herkkupäivää ei ole. Sillon kun syödään jotain "hyvää", niin syödään, määriin en ota kantaa. Luotan että lapsi kyllä huomaa tuleeko hyvä vai paha olo syömistään ruuista. Kaupasta saa ostaa yhteisillä reissuilla mitä haluaa ja mennä myös itsekseen kauppaan, jos sellainen idea mieleen tulee, enkä niitäkään ostoksia lähde kommentoimaan. Yleensä haluaa jotain kummia pieniä yksittäispakattuja karkkeja ostella. Saa syödä ne kun mieli tekee. Heitin just joulukuussa ostettuja itrokarkkeja roskiin, kun olivat kivikovia ja jäänyt syömättä. Eli saattaa ostaa jotain ja unohtaa olemassaolon. Itse ostaminen ehkä se juttu ja varsinkin kavereille tarjoaminen.
Eli, meillä siis tilanne, missä lapsi ei ole se, joka synttäreillä mättää kaksin käsin karkkia naamaan, salailee syömistään tai ostelee salaa herkkuja. Voisin väittää, että terve suhtautuminen ruokaan ja melko vähäinen kiinnostus herkkuja kohtaan.
Itselläni on ollut varmaan kaikki maailman syömishäiriöt eri muodoissa lapsesta saakka. Todella olin se lapsi, joka käytti kaikki rahansa karkkiin. Varastin vanhemmiltanikin kolikkopurkista rahaa herkkuihin. Ja oli kyllä karkkipäivä, kerran viikossa, perjantaisin. Lisäksi söin vaikka kaakaojauheesta tehtyä "suklaata" jos halusin sokeria. Äiti myös saattoi kommentoida syömisiä, ihan ruuankin syömistä, että syötpä paljon. Toisaalta lautanen painostettiin syömään tyhjäksi. Kyllä, koen että terve suhtautuminen ruokaan on äärimmäisen tärkeä ja lapseni kanssa halusin tehdä asiat eri tavalla.
En osaa sanoa, hyödyttääkö tämä tarina sinua, mutta ajattelin jakaa sen kuitenkin. Voisiko olla, että sinun täytyisi vähän höllätä otetta herkkuja kohtaan? Jos hermot pysyy kasassa, niin kannattaa yrittää olla kommentoimatta lapsen syömistä. Siitä voi jäädä aika painava taakka.
Vierailija kirjoitti:
Oletko Ap puutteessa vai mikä sulla on.
Niin, sinun mielestäsi minun pitäisi vain katsoa sivusta kun lapseni hankkii itselleen diabeteksen? Mä olen äiti ja mun tehtävä on kasvattaa hänet niin että hän oppii terveelliset elämäntavat. Oikeiden ruokien korvaaminen herkuilla ei ole sitä. Ap
Miksi teillä on karkit ja kola salassa? rääkkättekö henkisestä lasta, joka on näistä riippuvainen ostamalla niitä kotiin? sairasta!
Ei se diabetes yhdestä kokiksesta synny
Minä juon cokista milloin haluan, enkä milloinkaan halua-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä kuule ruokailuista vielä vaikeampia ja kiellä lisäksi herkut. Saat sellaisen mukavan anorektikkolapsen, jonka riutumista saat seurata vierellä vuosia. Mutta ihanahan se on, että luut törröttää, eikös?
Niin että sinusta olisi parempi, että antaisin hänen syödä ihan mitä tahansa oikean ruoan sijaan ei väliä vaikka vetää limpparia ja karkkia nälkäänsä kaksin käsin? On tästä jo nyt tulossa ongelma. Ap
Minusta on tärkeintä tietää, miksi lapsesi pitää syödä salaa. Siinä on tämän ongelman ydin, ei siinä, mitä hän syö. Oikea ruoka on asia, josta sinä tunnut tietävän kaiken, mutta onko lapsi koskaan kertonut, mitä se on hänelle?
Niin että jos lapseni sanoisi, että hänelle oikea ruoka on cocista ja karkkia niin se olisi ok? Ei se ongelma ole pelkästään siinä, että syö ja juo noita vaan korvaa niillä oikeaa ruokaa. Ei sillä että olisin muutenkaan ilahtunut tuollaisesta mässäämisestä. Ap
Vaikutat vanhemmalta, joka laittaa sanat lapsensa suuhun ja sitten ryhtyy huutamaan. En väittänyt, että on OK, jos lapsesi sanoisi, että cokis ja karkit ovat oikeaa ruokaa. Sinä halusit itse mukaymmärtää niin ja tässä se teidän perheen kriisinpaikka onkin: sinä et kuuntele etkä halua ymmärtää, et siellä kotona lastasi etkä tässä palstalla minua. Näet vain oman todellisuutesi, koska et ole koskaan edes vaivautunut keskustelemaan lapsesi kanssa siitä oikeasta ruuasta, jota sinä haluat hänen syövän. Intät muuten koko ajan tästä oikeasta ruuasta ihan kuin se olisi joku pelastus, vaikka juuri sen käyttäminen "lyömäaseena" saa lapsesi syömään salaa juuri niitä asioita, jotka sinä haluat kieltää kieltämisen vuoksi.
Lapsen syömisen ei ole tarkoitus ilahduttaa vanhempaa! Kun olet tuolle tielle lähtenyt, niin lapsesi sairastuminen tuntuu jo olevan totta.
Tavallisissa perheissä lapsen kanssa kyetään keskustelemaan siitä, miksi hän korvaa ateriat herkuilla ja yhdessä mietittäisiin, paljonko ruokaa tarvitaan, jotta olisi herkkujen aika. Vaikuttaa siltä, että teillä herkut ovat niin säännösteltyjä, että salasyöminen on ainoa mahdollisuus niitä saada.
Siis niin klassinen syömishäiriölapsen tarina vanhemman kertomana: kun minä haluan olla iloinen lapseni syödessä terveellisesti, en halua hänelle diabetesta. Sillä ei niin väliä, että bulimia ja anoreksia ovat jo meillä, pääasia, että ei herkuista syntynyttä sokeritautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat vanhemmalta, joka laittaa sanat lapsensa suuhun ja sitten ryhtyy huutamaan. En väittänyt, että on OK, jos lapsesi sanoisi, että cokis ja karkit ovat oikeaa ruokaa. Sinä halusit itse mukaymmärtää niin ja tässä se teidän perheen kriisinpaikka onkin: sinä et kuuntele etkä halua ymmärtää, et siellä kotona lastasi etkä tässä palstalla minua. Näet vain oman todellisuutesi, koska et ole koskaan edes vaivautunut keskustelemaan lapsesi kanssa siitä oikeasta ruuasta, jota sinä haluat hänen syövän. Intät muuten koko ajan tästä oikeasta ruuasta ihan kuin se olisi joku pelastus, vaikka juuri sen käyttäminen "lyömäaseena" saa lapsesi syömään salaa juuri niitä asioita, jotka sinä haluat kieltää kieltämisen vuoksi.
Lapsen syömisen ei ole tarkoitus ilahduttaa vanhempaa! Kun olet tuolle tielle lähtenyt, niin lapsesi sairastuminen tuntuu jo olevan totta.
Tavallisissa perheissä lapsen kanssa kyetään keskustelemaan siitä, miksi hän korvaa ateriat herkuilla ja yhdessä mietittäisiin, paljonko ruokaa tarvitaan, jotta olisi herkkujen aika. Vaikuttaa siltä, että teillä herkut ovat niin säännösteltyjä, että salasyöminen on ainoa mahdollisuus niitä saada.
Mun lapsi ei ole sairas, mutta pian on, jos näin jatkuu. Sinä laitat sanoja mun suuhun ja olet ymmärtänyt ihan väärin tämän koko asian. Ongelma on että lapsi korvaa oikeaa ruokaa herkuilla salaa ei mun asenne. Mä yritän auttaa häntä, ohjata terveellisiin elämäntapoihin ja pitää hänen terveydestään huolta, siihen tarvitaan päättäväisyyttä. Jos antaisin rahaa ostaa cocista ja karkkia niin kyllä tuo ostaisi ja mässäilisi, mutta jos rahaa ei tule, niin tiedän että oikea ruokakin alkaa taas maistumaan. Ap
Ai helvetti kun ärsyttää tui herkku-sanan käyttäminen. Minulle, lapsettomalle aikuiselle, herkkua ovat kaikki ruuat joita syön, koska syön vain sellaista ruokaa, josta nautin. On todella epäterve ajatus, että on ruokaa, jota joudutaan syömään, koska se on "terveellistä", ja sitten on herkkuja, joita syötäisiin, jos vain voitaisiin.
Opetelkaa tekemään ruokaa, joka on sekä herkullista että ravinnollisesti ja taloudellisesti järkevää. Se ei ole mitään rakettitiedettä.
Sääliksi käy lastasi :( toisella tehnyt mieli herkkuja ja ostanut ne omilla rahoillaan ja äiti tulee huutamaan kun jää kiinni. Tuosta tulee vielä ongelmia.
Kiellä virtsaaminen aamuun asti. Oppiipahan läksyn.
Oletko Ap puutteessa vai mikä sulla on.