Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten päästä sairaalan unikouluun?

Vierailija
11.08.2015 |

Kuinkahan pitkät jonot nuihin on? Kuinka paha tilanne pitää olla kotona nukkumisen kanssa? Kenelläkään kokemuksia?
---------------
Antakaa alapeukkujen sataa!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen sulla on ? Meidän poika oli vauvana niin huono nukkuu et itsekin harkitsin tuota ... Nyt 1 v 8 kk herää edelleen aamuöisin pari kertaa .

Vierailija
2/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:45"]Minkä ikäinen sulla on ? Meidän poika oli vauvana niin huono nukkuu et itsekin harkitsin tuota ... Nyt 1 v 8 kk herää edelleen aamuöisin pari kertaa .
[/quote]

Hieman alle vuoden. Meillä herätään 5-10 kertaa yössä. Ja ei tuokaan haittaisi jos nukahtaisi unille suht helposti takaisin, mutta kun ei. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy suoraan sieltä? Ainakin pääsisi jonoon. Tsemiä ja voimia.

Vierailija
4/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allergiat ja refluksi suljettu pois? Tarkoitan pätevää allergologia, en neuvolalääkäriä...

Vierailija
5/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:49"]Kysy suoraan sieltä? Ainakin pääsisi jonoon. Tsemiä ja voimia.
[/quote]

Kysyn suoraan mistä? Siis soitan sairaalaan? Minnehän osastolle kannattaa soittaa? Oon ihan pihalla, anteeksi! Ja kiitos tsempeistä :) Ap

Vierailija
6/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsi 9kk. Neuvolan lääkärin lähetteellä. Lähete kirjoitettiin keskiviikkona ja seuraavana maanataina alkoi 3 yötä kestävä unikoulu. Perusteet oltava hyvät. Meillä vauva halusi rintaa tunnin välein. Kolme vanhempaa lasta. Olin vasta jäänyt äkillisesti leskeksi ja väsymys, uupumus paistoi naamasta.

Vierailija
7/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:51"]Onko allergiat ja refluksi suljettu pois? Tarkoitan pätevää allergologia, en neuvolalääkäriä...
[/quote]

Mitään fyysistä ei pitäis olla taustalla. Ja lapsi ei siis kaikkia yöheräämisiään huuda, välillä ihan vaan kälättää ja kiljahtelee omassa sängyssään. Välillä tietty huutaakin, mutta ei kipuitkua. Ap

Vierailija
8/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:52"]Meillä oli lapsi 9kk. Neuvolan lääkärin lähetteellä. Lähete kirjoitettiin keskiviikkona ja seuraavana maanataina alkoi 3 yötä kestävä unikoulu. Perusteet oltava hyvät. Meillä vauva halusi rintaa tunnin välein. Kolme vanhempaa lasta. Olin vasta jäänyt äkillisesti leskeksi ja väsymys, uupumus paistoi naamasta.
[/quote]

Ei taida mulla sitten olla mahiksia sinne pääsemiseen. Tai voiskohan miehen reissutyö vaikuttaa asiaan? Oon ittekseni yöt lapsen kans joka toinen viikko 3-5 yötä putkeen. Niiden öiden jälkeen oon niin väsyny että ei tiedä miten päin olla. Ap

Vierailija
9/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:49"]Kysy suoraan sieltä? Ainakin pääsisi jonoon. Tsemiä ja voimia.
[/quote]

Kysyn suoraan mistä? Siis soitan sairaalaan? Minnehän osastolle kannattaa soittaa? Oon ihan pihalla, anteeksi! Ja kiitos tsempeistä :) Ap
[/quote]

Jos googlaa unikoulu ja paikkakuntasi?

Vierailija
10/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis monesti herää? Onko säännöllistä heräilyä? Huutaa? Milloin nukkumaan, milloin herää? Mietin vaan että onko jotain mitä voisitte muuttaa ennen kun turvaudutte sairaalaan.

Vierailija
11/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:49"]Kysy suoraan sieltä? Ainakin pääsisi jonoon. Tsemiä ja voimia.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Antaa vaihtoehdoksi ensi- ja turvakoteja. Sieltä en kyllä tarkemmin unikoulusta asiaa löytäny, pitää etsiä vielä tarkemmin. Ap

Vierailija
12/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:52"]Meillä oli lapsi 9kk. Neuvolan lääkärin lähetteellä. Lähete kirjoitettiin keskiviikkona ja seuraavana maanataina alkoi 3 yötä kestävä unikoulu. Perusteet oltava hyvät. Meillä vauva halusi rintaa tunnin välein. Kolme vanhempaa lasta. Olin vasta jäänyt äkillisesti leskeksi ja väsymys, uupumus paistoi naamasta.
[/quote]

Ei taida mulla sitten olla mahiksia sinne pääsemiseen. Tai voiskohan miehen reissutyö vaikuttaa asiaan? Oon ittekseni yöt lapsen kans joka toinen viikko 3-5 yötä putkeen. Niiden öiden jälkeen oon niin väsyny että ei tiedä miten päin olla. Ap
[/quote]

No on riittävät perusteet! Meilläkin oli aikoinaan moes reissutyössä kunnes menehtyi. Kerrot neuvolaan että olet väsynyt vähien unien vuoksi. Ja että et jaksa koska oley paljon yksin. Eikä se ole mikään lasu asia vaan neuvolan asia. Me oltais päästy unikouluun ilman moehen kuolemaakin. Se että en nukkunut tarpeeksi ja että lapsen ruoka rytmi oli ihan pyllylään riitti pitkälle perusteeksi. Varsnkin jos vauva haluaa rintaa yöllä ni unikoulu sairaalassa voi olla helpoin tapa teille molemmille

Vierailija
13/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:56"]Siis monesti herää? Onko säännöllistä heräilyä? Huutaa? Milloin nukkumaan, milloin herää? Mietin vaan että onko jotain mitä voisitte muuttaa ennen kun turvaudutte sairaalaan.
[/quote]

Riippuu yöstä, hyvänä yönä 5 kertaa, huonona tuplasti tuo. Suht säännöllinen heräily, uni vaan loppuu kesken, haluaa tissille (vaikka nälkä ei sinänsä ole, leikkii vaan tissillä) Nukahtaa 20-21 välillä (vaikea nukutettava) on hereillä yleensä 23-00 & 03-04 ajan, herää 8-9 välillä kokonaan, siinä väleissä 5-20 min heräilyjä. Päikkärit nukkuu 12.30-15. Joskus pikkutorkut alkuillasta. Kertokaa vaan jos joku kohta pistää silmään mitä meidän kannattaa muuttaa :) Ap

Vierailija
14/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:52"]Meillä oli lapsi 9kk. Neuvolan lääkärin lähetteellä. Lähete kirjoitettiin keskiviikkona ja seuraavana maanataina alkoi 3 yötä kestävä unikoulu. Perusteet oltava hyvät. Meillä vauva halusi rintaa tunnin välein. Kolme vanhempaa lasta. Olin vasta jäänyt äkillisesti leskeksi ja väsymys, uupumus paistoi naamasta.
[/quote]

[/quote]

No on riittävät perusteet! Meilläkin oli aikoinaan moes reissutyössä kunnes menehtyi. Kerrot neuvolaan että olet väsynyt vähien unien vuoksi. Ja että et jaksa koska oley paljon yksin. Eikä se ole mikään lasu asia vaan neuvolan asia. Me oltais päästy unikouluun ilman moehen kuolemaakin. Se että en nukkunut tarpeeksi ja että lapsen ruoka rytmi oli ihan pyllylään riitti pitkälle perusteeksi. Varsnkin jos vauva haluaa rintaa yöllä ni unikoulu sairaalassa voi olla helpoin tapa teille molemmille
[/quote]

Hamuaa kyllä rintaa mutta jos tissille pääsee, niin ei ala kunnolla syömään kuitenkaan. Leikkii siis vaan tissillä. En ole enää tissille päästänyt mikä on aiheuttanu sen että uudelleen nukahtaminen on vaikeutunu. Ap

Vierailija
15/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:49"]Kysy suoraan sieltä? Ainakin pääsisi jonoon. Tsemiä ja voimia.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Antaa vaihtoehdoksi ensi- ja turvakoteja. Sieltä en kyllä tarkemmin unikoulusta asiaa löytäny, pitää etsiä vielä tarkemmin. Ap
[/quote]
Ensi ja turvakodit pitävät myös unikoiluja, ihan samalla tavalla kuin sairaala. Meidän ensikodilla oli vaihtoehtpna se, että hoitaja tulisi yöksi kotiin valvomaan lapsen unta ja äiti toiseen huoneeseen. Meillä siohen vaan oli niin pitkät jonot että sairaalaan pääsi nopeammin

Vierailija
16/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ainakin juurikin ensi- ja turvakoti auttaa näissä uniasioissa ja järjestää unikoulua. Ja en voi muuta kuin suositella! Me ei loppupeleissä edes tarvittu sitä unikoulua siellä kun sain puhelimessa, sähköpostilla ja uni illoissa niin paljon tietoa ja neuvoja.

Vierailija
17/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä heräsi neiti vuoden ikään saakka monta kertaa yössä. Pahin vaihe oli n.8-12kk. Heräsi silloin 6x yössä ja halusi rinnalle. Otin vaivan viereen nukkumaan, missä sitten imetin sen 6x yössä. Imetätkö vielä? Syökö vauva tukevan iltapalan? Jos annat tukevan iltapalan ja kun ensimmäisen kerran herää niin maitoa? Nukkuukoparemmin jos nukkuu sun vieressä. Esikoinen heräili melkein 5-vuotiaaksi saakka. Oli koliikit yms. Raivokohtaukset yöllä..Mutta mulla on aina auttanut se, että otan lapsen omaan sänkyyn nukkumaan, joten olen ollut aika pehmeä tässä asiassa. Kyllä ne lapset sitten joskus nukkuu, kun ovat kypsiä siihen.

Vierailija
18/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on. Yritin myös päästä sinne, mutta en päässyt. Yritin useamman kerran. Lapsi oli siinä vaiheessa noin vuoden ikäinen, heräsi alle tunnin välein läpi yön ja olin mennyt jo osittain pimahtamispisteen yli uupumuksesta. Saimme kyllä unikouluttajan käymään kotona pari kertaa, mutta siitä ei ollut apua. Hän antoi melko itsevarman oloisesti rutiinilistan mukaisia neuvoja ja sanoi, että näillä kyllä lapset oppivat auttamaan itse itsensä uuteen unisykliin tarvitsematta vanhemman apua. Sitten kun soiteltiin oliko se kolmannen vai neljännen yön jälkeen, alkoi hänelläkin ääni kuulostaa vähän epävarmemmalta "ai niin monta kertaa vieläkin. Yleensä heräily kyllä selvästi vähenee jo toisen yön jälkeen". Vaikka tehtiin prikulleen ohjeiden mukaan.

Heräilee muuten vieläkin monta kertaa yössä ja huomenna on eka koulupäivä :) Meidät pelasti se, että heräily kumminkin on vuosien varrella vähentynyt ja se, että päätettiin miehen kanssa jakaa heräämiset puoliksi, vaikka mies oli töissä ja minä kotona. Sillä tavalla kumpikin sai muutaman tunnin yhtenäisen unen.

Mutta yritä vain olla päättäväinen ja epätoivoinen, itke neuvolassa jos siltä tuntuu, ei pitäisi olla vaikeaa väsyneenä :) Ehkä sinua onnistaa! Josko toisaalta se sairaalan unikoulukaan sitten on niin ihmelääke kuin mitä siitä kirjoitetaan?

Vierailija
19/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:05"]Oulussa ainakin juurikin ensi- ja turvakoti auttaa näissä uniasioissa ja järjestää unikoulua. Ja en voi muuta kuin suositella! Me ei loppupeleissä edes tarvittu sitä unikoulua siellä kun sain puhelimessa, sähköpostilla ja uni illoissa niin paljon tietoa ja neuvoja.
[/quote]

Oi että, nyt kuulostaa hyvältä! Oulussa kun juuriki asutaan. Pitääpä selvittää asiaa lisää :) Ap

Vierailija
20/26 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:52"]Meillä oli lapsi 9kk. Neuvolan lääkärin lähetteellä. Lähete kirjoitettiin keskiviikkona ja seuraavana maanataina alkoi 3 yötä kestävä unikoulu. Perusteet oltava hyvät. Meillä vauva halusi rintaa tunnin välein. Kolme vanhempaa lasta. Olin vasta jäänyt äkillisesti leskeksi ja väsymys, uupumus paistoi naamasta.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hamuaa kyllä rintaa mutta jos tissille pääsee, niin ei ala kunnolla syömään kuitenkaan. Leikkii siis vaan tissillä. En ole enää tissille päästänyt mikä on aiheuttanu sen että uudelleen nukahtaminen on vaikeutunu. Ap
[/quote]

Kuulostaa tutulle. Vinkki kokeneelta...hanko hoitaja kotiin piyämään unikoulua (mummi, kummi tai joku) tai pyydä lähete sairaalaan/ensikotiin. Kun lapsi saa ruokarytmin ja unen tasapainoon niin aökaa helpottaa. Meilläkin alkoi lapsi kunnolla syömään vasta unikoulun jälkeen koska ei tissutellut öisin. Söi ruoka aikaan ja nukkui hyvon yönsä. Ei ole rakettitiedettä ;)