Mulla todettiin rintasyöpä, mitäs nyt?
En tiedä syövistä oikeastaan mitään ja tää tuli nyt aivan yllätyksenä. Eniten pelottaa, jos rinta täytyy kokonaan leikata pois tai jotain. Ja miten hoidot vaikuttavat?
Kommentit (97)
Poistat rinnan ja otat silikonit, kyllä valtio sen maksaa!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:48"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:41"]Kerrotko mitä tutkimuksia sinulle tehtiin, mammografia entä neulanäytteet, entä levinneisyys? [/quote] Mammografia. [/quote] Mammografian jälkeen tulevat täydentävät tutkimukset. Yksistään mammografian avulla ei voida sanoa, että on rintasyöpä toki voi olla epäily, joka varmistetaan. [/quote] Eli syöpäepäily? [/quote] No sellaisen käsityksen sain että syöpä on. Ei se kyllä mistään epäilystä puhunut...tai sitten olen ollut aivan sekaisin koko vastaanotolla...
[/quote]
Mutta eikö tutkimuksia ole vielä tulossa?
[/quote]
Tällä viikolla on käynti.
Valitettavasti tarinasi ei ole aukoton. Mammografia yksinään ei riitä syöpädiagnoosiin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:51"]
Tän on oltava provo...ei kukaan oo noin pihalla.
[/quote]
Minä olin aivan pihalla, kun todettiin syöpä ja ennen sitä epäiltiin vain kasvainta. En tiennyt niiden eroa, enkä edes miten asiaa hoidetaan eteenpäin. Sain postissa kutsuja tutkimuksiin, kun luulin pääseväni lääkärille ja terveyskeskuksesta olivat alunperin kertoneet ihan muita silloin heistä todennäköisempiä vaivoja, kun tekivät lähetteet yliopistosairaalaan. Sairaalasta hoitajat soittivat, mutta eivät puhuneet mistään epäilyistä. Vieläkään en ole muuten saanut syöpä opasta, vaikka olen ollut leikkauksen jälkeisessä seurannassa jo puolitoista vuotta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:48"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:41"]Kerrotko mitä tutkimuksia sinulle tehtiin, mammografia entä neulanäytteet, entä levinneisyys? [/quote] Mammografia. [/quote] Mammografian jälkeen tulevat täydentävät tutkimukset. Yksistään mammografian avulla ei voida sanoa, että on rintasyöpä toki voi olla epäily, joka varmistetaan. [/quote] Eli syöpäepäily? [/quote] No sellaisen käsityksen sain että syöpä on. Ei se kyllä mistään epäilystä puhunut...tai sitten olen ollut aivan sekaisin koko vastaanotolla... [/quote] Mutta eikö tutkimuksia ole vielä tulossa? [/quote] Tällä viikolla on käynti.
[/quote]
Käyntejä voi olla monenlaisia. Onko kasvaimesta otettu näytettä? Entä ultra, paksuneulanäyte?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:59"]
[/quote]
Minä olin aivan pihalla, kun todettiin syöpä ja ennen sitä epäiltiin vain kasvainta. En tiennyt niiden eroa, enkä edes miten asiaa hoidetaan eteenpäin. Sain postissa kutsuja tutkimuksiin, kun luulin pääseväni lääkärille ja terveyskeskuksesta olivat alunperin kertoneet ihan muita silloin heistä todennäköisempiä vaivoja, kun tekivät lähetteet yliopistosairaalaan. Sairaalasta hoitajat soittivat, mutta eivät puhuneet mistään epäilyistä. Vieläkään en ole muuten saanut syöpä opasta, vaikka olen ollut leikkauksen jälkeisessä seurannassa jo puolitoista vuotta.
[/quote]
Minä taas tiedän, että pelkkä mammografia ei riitä, tarvitaan muutakin.
Ap, jos olisit rehellinen, tietäisit miksi ultra, miksi neulanäytteet.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:48"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:41"]Kerrotko mitä tutkimuksia sinulle tehtiin, mammografia entä neulanäytteet, entä levinneisyys? [/quote] Mammografia. [/quote] Mammografian jälkeen tulevat täydentävät tutkimukset. Yksistään mammografian avulla ei voida sanoa, että on rintasyöpä toki voi olla epäily, joka varmistetaan. [/quote] Eli syöpäepäily? [/quote] No sellaisen käsityksen sain että syöpä on. Ei se kyllä mistään epäilystä puhunut...tai sitten olen ollut aivan sekaisin koko vastaanotolla... [/quote] Mutta eikö tutkimuksia ole vielä tulossa? [/quote] Tällä viikolla on käynti.
[/quote]
Käyntejä voi olla monenlaisia. Onko kasvaimesta otettu näytettä? Entä ultra, paksuneulanäyte?
[/quote]
En ole tosiaankaan varma.
Tuttavani sairasti rintasyövän ja hänellä leikattiin kummatkin rinnat (rinta jossa syöpä sekä toinen rinta ennaltaehkäisevästi) ja nyt ei kuulemma enää riipu eikä roiku. ;)
Ymmärrän että rinnat ovat niin iso osa naiseutta, että niiden menetys saattaa pelottaa.
Mutta kyllä sitä voi olla upea naisellinen nainen myös ilman niitä. :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:59"]
[/quote]
[/quote]
Minä taas tiedän, että pelkkä mammografia ei riitä, tarvitaan muutakin.
[/quote]
Mulle taas sanottiin, että se on hyvin varmasti syöpä jo mammografian ja muiden oireiden perusteella, ei ollut oikeen sijaa epäilykselle. Ne muut testit oli lähinnä näön vuoksi koska ne nyt vaan piti tehdä.
-Ohis
Kuka oikeasti alapeukuttaa vastauksia joissa kerrotaan, että rintakorjaukset tehdään kunnkunnallisella? Nimimerkki. Pöyristyttävää
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:59"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:51"] Tän on oltava provo...ei kukaan oo noin pihalla. [/quote] Minä olin aivan pihalla, kun todettiin syöpä ja ennen sitä epäiltiin vain kasvainta. En tiennyt niiden eroa, enkä edes miten asiaa hoidetaan eteenpäin. Sain postissa kutsuja tutkimuksiin, kun luulin pääseväni lääkärille ja terveyskeskuksesta olivat alunperin kertoneet ihan muita silloin heistä todennäköisempiä vaivoja, kun tekivät lähetteet yliopistosairaalaan. Sairaalasta hoitajat soittivat, mutta eivät puhuneet mistään epäilyistä. Vieläkään en ole muuten saanut syöpä opasta, vaikka olen ollut leikkauksen jälkeisessä seurannassa jo puolitoista vuotta. [/quote] Minä taas tiedän, että pelkkä mammografia ei riitä, tarvitaan muutakin. [/quote] Mulle taas sanottiin, että se on hyvin varmasti syöpä jo mammografian ja muiden oireiden perusteella, ei ollut oikeen sijaa epäilykselle. Ne muut testit oli lähinnä näön vuoksi koska ne nyt vaan piti tehdä. -Ohis
[/quote]
Ymmärtäkää nyt, että yhtäkään syöpädiagnoosia ei aseta pelkästään mammon perusteella.Ei, joka ainoa käy läpi tietyt tutkimukset.
Ei se mene noin. Hoidot "määrätään" sen mukaan minkä tyyppinen ja kuinka iso ja edennyt syöpä on kyseessä ja ne suositukset taas perustuu tutkimusdataan.
Ihan höpö vastaus. Syöpädiagnooseja ei koskaan arvuutella oireiden perusteella.
Moikka! Voin kuvitella, että sinulla on shokki. Olen kuitenkin samoilla linjoilla, että pelkkä mammografia ei riitä siihen, että puhutaan syövästä. Vain koepala kertoo onko kasvaimessa pahanlaatuisia soluja, mikä tarkoittaa syöpää. Mammografia antaa joka vuosi paljon vääriä positiivisia ja vääriä negatiivisia vastauksia, joten kannattaa odottaa muut tutkimukset ennen kuin alkaa murehtia syöpää ja sen hoitoja (tiedän, että voi olla vaikeaa). En sano pahalla vaan kokemuksella, itse sain syöpädiagnoosin (koepalalla varmistetun) reilu kk sitten. Odottavan aika on pitkä, mutta kaikki järjestyy kyllä :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:18"]
Ei se mene noin. Hoidot "määrätään" sen mukaan minkä tyyppinen ja kuinka iso ja edennyt syöpä on kyseessä ja ne suositukset taas perustuu tutkimusdataan.
[/quote]
Syöpädiagnoosia ei aseteta vain mammon perusteella, voi olla epäilys tai hyvin vahvasti jne. Yksinään ei kuitenkaan riittävä. Puhun rintasyövän diagnostiikasta en hoidoista.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:33"]
Nykyään suositaan vain osapoistoja jos se suinkin on mahdollista. Pieni, leviämätön kasvain voi hoitua myös säde- ja/tai sytostaattihoidoilla. Tai sitten tehdään kokopoisto ja muut hoidot päälle, riiippuu syövän aggressiivisuudesta.
[/quote]
Jos selviää pelkällä pienellä leikkauksella, ei kannata edes miettiä vaihtoehtona säde- tai sytostaattihoitoa. Ne hoidot on paljon rankemmat kuin lyhyt yhden käynnin aikana toteutettava operaatio ja melkein aina jatkon ja paranemisen kannalta varmin. Jos lääkäri pitää muita hoitoja hyvänä täydentäjinä, hänen mukaansa on syytä mennä.
[/quote]
Sytostaatit vaikuttaa ihan solutasolla. Leikkauksesta ei voi olla varma, saako kaiken pois vai jääkö yksittäisiä syöpäsoluja elimistöön.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:53"]En tiedä syövistä oikeastaan mitään ja tää tuli nyt aivan yllätyksenä. Eniten pelottaa, jos rinta täytyy kokonaan leikata pois tai jotain. Ja miten hoidot vaikuttavat?
[/quote]lääkäri kertoi, että sulla on syöpä, muttei kertonut miten asiassa edetään?onko sulla seuraavaa aikaa sinne?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:18"]
[/quote]
Syöpädiagnoosia ei aseteta vain mammon perusteella, voi olla epäilys tai hyvin vahvasti jne. Yksinään ei kuitenkaan riittävä. Puhun rintasyövän diagnostiikasta en hoidoista.
[/quote] Ei epäilyjä mitenkään luokitella esim. "hyvin vahvasti" tai mitään sellaista. Joko on riittävät syyt lisätutkimuksiin tai ei. Kasvain näkyy, ei se onko se minkälaatuinen. Toki kokenut radiologi osaa arvata oikein.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:48"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:41"]Kerrotko mitä tutkimuksia sinulle tehtiin, mammografia entä neulanäytteet, entä levinneisyys? [/quote] Mammografia. [/quote] Mammografian jälkeen tulevat täydentävät tutkimukset. Yksistään mammografian avulla ei voida sanoa, että on rintasyöpä toki voi olla epäily, joka varmistetaan. [/quote] Eli syöpäepäily? [/quote] No sellaisen käsityksen sain että syöpä on. Ei se kyllä mistään epäilystä puhunut...tai sitten olen ollut aivan sekaisin koko vastaanotolla...
[/quote]
Mutta eikö tutkimuksia ole vielä tulossa?