Pelkään että olen pilannut lapseni
Hänellä ikää nyt kohta 12v. Pelkään että en ole osannut kasvattaa häntä sillä tavalla, että hänellä olisi hyvä itsetunto.
Lapsi on aika kiltti, vähän sellainen miellyttäjä. Oikeastaan on hyvin paljon samanlainen kuin itse olen. Kaksi muuta lasta ovat tulleet enemmän isäänsä, ovat huomattavasti kovapäisempiä, eivätkä sellaisia että jäisivät murehtimaan asioita. Toisaalta eivät ole myöskään niin huomaavaisia tai empaattisia kuin tämä esikoinen.
Nyt huomaan että tämä vanhin lapsi valehtelee paljon asioita, koska hän pelkää että en ole tyytyväinen häneen. Hän ei uskalla uhmata tai hakea huomiota ollenkaan samalla tavalla kuin kaksi muuta. Ei myöskään uskalla kertoa jos joku painaa mieltä, vaan sulkeutuu. Pelkään myös että kaveriporukoissa vähän ”jää jalkoihin” ja ainakin jossain vaiheessa oli jotain kiusaamistakin.
Sairastuin myös raskaudenjälkeiseen masennukseen esikoisen syntymän jälkeen ja mietin sitäkin että miten se on vaikuttanut lapseen. Muiden vauva-aika ja varhaislapsuus meni ihan erilaisissa merkeissä. Myös parisuhde oli riitaisa silloin, nyt paljon seesteisempi. Pelkään että en ole kyennyt antamaan lapselleni onnellista lapsuutta, enkä jotenkin sen takia luota että hän pärjää elämässään.
Mielipiteitä tai ajatuksia?
Minulla on kaksi ihan erilaista lasta. Toinen on syntymästään saakka ollut rauhallinen, erittäin helppo temperamentti. Voisi tulkita miellyttäjäksi. Hän ei pidä melua itsestään, ei ikinä valita turhasta. Mutta hänellä on erittäin vahva ikään kuin hiljainen tahto ja näkemykset. Myös erittäin päämäärätietoinen ja monilahjakas. Toinen lapsi on kapinallinen ja usein hankala sekä helposti ärtyvä, mutta silti pohjimmiltaan erittäin hyväsydäminen ja rakastava. Hänen kykynsä ovat usein piilossa, mutta paljastuvat ajoittain suurina ja yllättävinä pirskahduksina kapinan alta. Nämä temperamentit ovat mielestäni erittäin synnynnäisiä. Monet asiat näkyivät jo sairaalassa syntyminen jälkeen. Eli perustemperamentti, tapa reagoida on synnynnäinen. Siis tutkimuksienkin mukaan. Kasvatuksella sitä voi hioa.