Mieli maassa - hevonen ollut vasta 1kk ja loukkasi itsensä
Juu riskit tiedetään, mutta siitä huolimatta tämä todennäköisyys on jo aika uskomaton. Kyseessä ei ole mikään kuumakalle/höyrypää ja on sopeutunut uuteen paikkaan hyvin. Talvi ja liukkaus teki tepposet ja hevonen loukkasi itsensä. Ensin näytti että ei ehkä niin pahasti käynyt, mutta seuraavana päivänä näytti jo huonommalta, ontui kunnolla. Sain eläinlääkäriajan huomiseksi ja nyt kyllä pelottaa mikä on tuomio 😨. En oikein osaa ajatella mitään muuta, vaan hevonen ja mitä sen kanssa tehdä pyörii päässä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ukrainassa tapetaan pikkulapsia ja täällä joku rikas tyttöraukka nillittää kun polle on loukannut itseään.
Hohhoijaa.
Kyllä Suomessa on korkea elintaso ja asiat hyvin kun on tuollaiseen varaa.
Jos sun lapsi kuolee niin muista että afrikkalaisäidiltä on voinut kuolla kymmenen lasta. Ettäs sitten tiedät olla nillittämättä.
Mun yksi hevosista kaatui mutkassa astuttuaan riimunnarun päälle. Hänelle tuli ns. jääkiekkoilija puujalka. Astui tosi ähisten sille ja turposi kaksinkertaiseksi, mutta parani parissa viikossa. Toivotaan, että tästä on kyse sunkin hevosen kanssa. Meillä pidettiin pari päivää koppilevossa ja sitten pääsi tarhaan. Kylmäyksestä ja kipulääkkeestä tuskin haittaa on, joten niitä voi ainakin alkuun kokeilla, kun lääkäriä odottelee.
nimimerkki. jokaisella hevosenomistajalla pitäisi olla putkilo metacamia varalla.
Hevosihminen myös kirjoitti:
Mun yksi hevosista kaatui mutkassa astuttuaan riimunnarun päälle. Hänelle tuli ns. jääkiekkoilija puujalka. Astui tosi ähisten sille ja turposi kaksinkertaiseksi, mutta parani parissa viikossa. Toivotaan, että tästä on kyse sunkin hevosen kanssa. Meillä pidettiin pari päivää koppilevossa ja sitten pääsi tarhaan. Kylmäyksestä ja kipulääkkeestä tuskin haittaa on, joten niitä voi ainakin alkuun kokeilla, kun lääkäriä odottelee.
nimimerkki. jokaisella hevosenomistajalla pitäisi olla putkilo metacamia varalla.
Täytyy toivoa. Tosin jalka ei alkuun vaikuttanut kipeältä, vaikka ontui. Ja parani liikkeessä. Sen jälkeen on mennyt huonompaan. Turvotuskin aika vähäistä. Eli luultavasti ei ole puujalka, mut toivon että olisi vain pienehkö lihasvamma, eikä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hevosihminen myös kirjoitti:
Täytyy toivoa. Tosin jalka ei alkuun vaikuttanut kipeältä, vaikka ontui. Ja parani liikkeessä. Sen jälkeen on mennyt huonompaan. Turvotuskin aika vähäistä. Eli luultavasti ei ole puujalka, mut toivon että olisi vain pienehkö lihasvamma, eikä muuta.
Ikävästi oireet viittaa jännevammaan mitä enemmän mietin. Ja tiedän et mietin liikaa, nyt ei mikään muu pyöri päässä. Karsinassa hevonen on levoton kun kaverit on ulkona, joten koppilepo ei siten ideaalein. Se kylmäys ois ollut ja ärsyttää kun ei ole tajuttu sitä tehdä, vaikka olisi varmaan pitänyt kylmätä koko hevosen peräpää kun ei oltu paikannettu ongelmaa.
No sitten kyhäätte jonkun sairastarhan, niin että on näköyhteys kaveriin. Nyt tietysti vähän vaikea mitään tolppia lyödä, kun maa on jäässä. Mun "puujalka" käveli normaalisti kaatumisensa jälkeen kanssani talliin. Vasta seuraavana päivänä tuli se turvotus, astumaan kyllä pystyi jalalleen kauhean ähkäisyn varassa, että murtunut ei ollut. Toivotaan nyt parasta sullekin hevoselle. Siis oliko takajalka nyt kyseessä?
Eilinen ilta meni vähän myöhään kun päästiin klinikalta ajelemaan talliin ja siellä meni aikaa ennen kotiin pääsyä. Oli aika poikki.
Oletettavasti ja toivottavasti päästään säikähdyksellä, sillä heppa oli jo parempi. Ei vieläkään liikkunut puhtaasti, mutta kliinisessä ell ei löytänyt muuta kuin lihasvammaa, joka selittäisi vielä jäljelle jääneen ontuman. Oli vähän sitä mieltä, että lepoa ja katsellaan miten paranee. Tarvittaessa sitten uudestaan ja tarkemmat tutkimukset.
Nyt olo helpottunut, jospa se tosiaan tästä. Ja kuten tuo puujalan kanssa tässäkin se ongelma oli, että heppa oli selkeästi huonompi kaatumisen jälkeisenä päivänä kuin itse kaatumispäivänä.
Mulla ei enää ole hevosia mutta mä niin muistan millaista oli murehtia niitä! Tsemppiä, ja toivotaan että kaikki menee parhain päin!
Toivottavasti paranee. Laittakaa sille ulos sellainen pieni karsinan kokoinen sairastarha, jossa voi vähän liikkua, mutta ei hätäänny kun ei näe muita.
Nyt sinäkin ymmärrät käsitteen "huoleton on hevoseton". Kun tässä pihassa on ollut hevosia vuosikymmeniä, on jouduttu useamman kerran hautaamaan tai paloittelemana hevonen, joka on päättänyt päivänsä ennen aikojaan.
Tosi hyvä ettei löytynyt mitään vakavampaa! Jospa ei enää ton pahempaa tuliskaan. Pikaista paranemista hepalle!
Tota selän nivelsidettä pelkäsin juurikin aluksi, mutta nyt on selvästi ainakin reisilihas revähtänyt, niin pelkään, että onko siihen liittyvät jänteet revenneet myös ja voihan olla jotain murtumaakin. Sekä onko polvessa myös jotain.