Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieli maassa - hevonen ollut vasta 1kk ja loukkasi itsensä

Vierailija
10.03.2022 |

Juu riskit tiedetään, mutta siitä huolimatta tämä todennäköisyys on jo aika uskomaton. Kyseessä ei ole mikään kuumakalle/höyrypää ja on sopeutunut uuteen paikkaan hyvin. Talvi ja liukkaus teki tepposet ja hevonen loukkasi itsensä. Ensin näytti että ei ehkä niin pahasti käynyt, mutta seuraavana päivänä näytti jo huonommalta, ontui kunnolla. Sain eläinlääkäriajan huomiseksi ja nyt kyllä pelottaa mikä on tuomio 😨. En oikein osaa ajatella mitään muuta, vaan hevonen ja mitä sen kanssa tehdä pyörii päässä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainassa tapetaan pikkulapsia ja täällä joku rikas tyttöraukka nillittää kun polle on loukannut itseään.

Hohhoijaa.

Kyllä Suomessa on korkea elintaso ja asiat hyvin kun on tuollaiseen varaa.

Mä veikkaan, että säkin murehdit omia asioitasi huomattavasti enemmän kuin ukrainalaisten asioita. 

eri, en murehdi kun ei ole mitään murehdittavaa

Vierailija
22/50 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainassa tapetaan pikkulapsia ja täällä joku rikas tyttöraukka nillittää kun polle on loukannut itseään.

Hohhoijaa.

Mä veikkaan, että säkin murehdit omia asioitasi huomattavasti enemmän kuin ukrainalaisten asioita. 

Ihmisellä, jolla on asiat hyvin, ei ole tarvetta kommentoida noin rumasti toisille. Eli en usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Ihmisellä, jolla on asiat hyvin, ei ole tarvetta kommentoida noin rumasti toisille. Eli en usko.

en mielestäni kommentoinut mitenkään erityisen rumasti, mutta eipä tuo ole minun ongelma, jos et usko

Vierailija
24/50 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

en mielestäni kommentoinut mitenkään erityisen rumasti, mutta eipä tuo ole minun ongelma, jos et usko

Kyllä kommentoit. Jos sinulla olisi jotain huolia, ne menisivät Ukrainan sotauutisten ohi aivan niin kuin aloittajallakin. Ja ihan samalla tavalla sinä olet täällä vauvapalstalla kommentoimassa jotain heppaketjuja, vaikka Ukrainassa tapetaan lapsia. (Ei sillä, että asialla olisi mitään merkitystä Ukrainan tilanteelle suuntaan taikka toiseen.)

Vierailija
25/50 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden hevosen hinnalla elättäisi ukrainalaisen perheen yli vuoden ajan.

Vierailija
26/50 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha suomalainen sanonta "huoleton on hevoseton poika" pätee tänäkin päivänä. Hevosista on kovasti huolta ja rahanmenoa. Samoin kuin voi olla lapsista, koirista, autoista tai mistä tahansa kalliista hankinnoista jotka kuitenkin tuovat myös valtavasti iloa elämään. Toivon että hevosesi tulee kuntoon! Tule kertomaan meille mitä eläinlääkäri sanoi.

Vierailija
27/50 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä saa hyvää meetwurstia 😋

On vähän älyttömän kallista meetwurstia. Sehän tässä on, että kuukaudessa voi heittää noin paljon rahaakin menemään ilman että sillä saa mitään pidempiaikaisempaa iloa. Itselle näkyy vaan heti hevosenomistuksen nurja puoli.

Hevosen omistaminen on kuin repisi seteleitä ja heittelisi niitä vessanpönttöön.

Paska haisee ja rahaa kuluu.

Nykyään hevonen harvoin kelpaa edes teuraaksi. Ennen muinoin saattoi edes laskea teurasarvon plussapuolelle.

Vierailija
28/50 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä saa hyvää meetwurstia 😋

On vähän älyttömän kallista meetwurstia. Sehän tässä on, että kuukaudessa voi heittää noin paljon rahaakin menemään ilman että sillä saa mitään pidempiaikaisempaa iloa. Itselle näkyy vaan heti hevosenomistuksen nurja puoli.

Hevosen omistaminen on kuin repisi seteleitä ja heittelisi niitä vessanpönttöön.

Paska haisee ja rahaa kuluu.

Nykyään hevonen harvoin kelpaa edes teuraaksi. Ennen muinoin saattoi edes laskea teurasarvon plussapuolelle.

VOisiko joku kertoa, miksi koiraketjut eivät ole täynnä viestejä, joissa puhutaan koirien syömisestä? Ihmettelen vain.

Olen itse hevosihminen, teen myös tallia osa-aikaisena työnä, ja sanon, että ketkään eivät syö niin paljon hevosen lihaa kuin hevosalan ammattilaiset. Se ei ole mikään tabu. Sen sijaan ihmettelen näitä kaikesta elämästä vieraantuneita oman elämänsä rancciksia, jotka uikuttavat metwurstia jokaiseen ketjuun, jossa edes jotenkin sivutaan hevosia. Kotimaisessa metwurstissa ei edes ole hevosen lihaa.

Vierailija
29/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uneton yö takana, odottelen eläinlääkärille pääsyä. Eilen hevosen jalka oli kipeämmän oloinen ja lähinnä lepuutti sitä, vaikka muuten hevonen oli pirteä. Takareisi oli turvonnut ja kosketusarka, eli ainakin siellä vammaa. Nyt odottelen ja pelkään missä kaikkialla muualla löytyy ongelmaa, pelkona että jännevamma (erityisesti kun akuuttivaihe tuntuu jatkuvan, eikä vamman ensihoitokaan ollut minkään lihasrevähtymän tai jännevamman mukainen, kun ei tajuttu mitä olisi pitänyt hoitaa) ja mitä kaikkea muuta voikaan olla. Isku kaatuessa on kuitenkin ollut varmaan kova.

Kerron sitten kyllä illalla mitä eläinlääkäri sanoi. Siihen asti mä panikoin täällä, toivottavasti sen jälkeen ei tarvisisi surra liikoja.

Vierailija
30/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!

Vierailija
31/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uneton yö takana, odottelen eläinlääkärille pääsyä. Eilen hevosen jalka oli kipeämmän oloinen ja lähinnä lepuutti sitä, vaikka muuten hevonen oli pirteä. Takareisi oli turvonnut ja kosketusarka, eli ainakin siellä vammaa. Nyt odottelen ja pelkään missä kaikkialla muualla löytyy ongelmaa, pelkona että jännevamma (erityisesti kun akuuttivaihe tuntuu jatkuvan, eikä vamman ensihoitokaan ollut minkään lihasrevähtymän tai jännevamman mukainen, kun ei tajuttu mitä olisi pitänyt hoitaa) ja mitä kaikkea muuta voikaan olla. Isku kaatuessa on kuitenkin ollut varmaan kova.

Kerron sitten kyllä illalla mitä eläinlääkäri sanoi. Siihen asti mä panikoin täällä, toivottavasti sen jälkeen ei tarvisisi surra liikoja.

Itselläni on kolme hevosta ja kaksi niistä on loukkaantunut melkein heti ostamisen jälkeen, joten I feel you. Mutta sanoisin että loukkaantumisriski on uuteen paikkaan tullessa aina suurempi, hevoset ovat levottomia uudessa ympäristössä ja vahinkoja sattuu.

Usein vammat kuitenkin paranevat hyvin vaikka ensin näyttää pahalta. Esimerkiksi omalleni kävi samantyyppinen vahinko. Toinen hevonen potkaisi sitä todella kovaa takajalkaan/perseeseen ja olin jo ihan varma että tästä ei nyt selvitty. Takajalan yläosa oli tosi turvonnut ja kipeä muttei nivelistä kuitenkaan. Annoin hevosen olla ulkona mahdollisimman paljon että veri kiertää ja verenpurkaumat poistuu. Noin kuukauden verran oli kipeä ja sitten parantui. Nyt ei ole enää mitään oireita ja on terve.

Tsemppiä teillekin ja toivottavasti paranee!

Vierailija
32/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täällä vain yks urpo trolli vai onkohan niitä useampia. Luulee vissiin olevansa hauska meetvursti-vitseineen.

Vierailija
33/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sillä ole vain makea ruhje tai mustelma persauksissa. Sama juttu, jos itse vedät suorilta kenttään. Siinä jokunen päivä menee nilkuttaessa ja paikat on arkoja.

Vierailija
34/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lykkyä tykö.

Mulla meni yhdellä hevosella selästä joku nivelside. Ei hirveesti ontunut, pikemminkin vain onnahteli. Klinikalla ell kysyi, lopetetaanko täällä vai vietkö kotiin.

Toinen hevonen veti nurin liukkaalla. Siihen piti lopettaa. Ei edes ylös saatu enää.

Näihin tilanteisiin liittyy muistoja, jotka eivät tosiaankaan koskaan katoa mielestä. Eläinten kanssa pitää pystyä tekemään päätöksiä, joita ei haluaisi tehdä. Hevosesta jää valtava tyhjyys, kun se on päästettävä pois.

Vierailija
35/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä elukka niin turha murehtia.

Mä murehdin aloittajan hevosen kohtaloa enemmän kuin sun kohtaloa. Sori siitä.

Miksi minua kiinnostaisi jonkun valkoroskamamman murehtimiset suuntaan taikka toiseen?

Vierailija
36/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Ukrainassa tapetaan pikkulapsia ja sä nillität aloituksesta av palstalla 😲

Vierailija
37/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä elukka niin turha murehtia.

Mä murehdin aloittajan hevosen kohtaloa enemmän kuin sun kohtaloa. Sori siitä.

Miksi minua kiinnostaisi jonkun valkoroskamamman murehtimiset suuntaan taikka toiseen?

Miksi edes vaivaudut lukemaan? 🥴

Vierailija
38/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huikeaa empatiaa täällä taas tarjolla.

Ap:lle ja hepalle paljon tsemppiä!

Vierailija
39/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset talvet on ihan hirveitä. Jäätä joka paikassa. Kuolee ja rampautuu ihmisiä ja eläimiä.

Vierailija
40/50 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kolme hevosta ja kaksi niistä on loukkaantunut melkein heti ostamisen jälkeen, joten I feel you. Mutta sanoisin että loukkaantumisriski on uuteen paikkaan tullessa aina suurempi, hevoset ovat levottomia uudessa ympäristössä ja vahinkoja sattuu.

Usein vammat kuitenkin paranevat hyvin vaikka ensin näyttää pahalta. Esimerkiksi omalleni kävi samantyyppinen vahinko. Toinen hevonen potkaisi sitä todella kovaa takajalkaan/perseeseen ja olin jo ihan varma että tästä ei nyt selvitty. Takajalan yläosa oli tosi turvonnut ja kipeä muttei nivelistä kuitenkaan. Annoin hevosen olla ulkona mahdollisimman paljon että veri kiertää ja verenpurkaumat poistuu. Noin kuukauden verran oli kipeä ja sitten parantui. Nyt ei ole enää mitään oireita ja on terve.

Tsemppiä teillekin ja toivottavasti paranee!

❤️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi