Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle lapselle avaisitte pankkitilin?

Vierailija
11.08.2015 |

Itse olisin halunnut pankkitilin kun olin 13, mutta sain sen vasta 18-vuotiaana. Muistan, kun 13-vuotiaana sanoin haluavani pankkitilin, niin äitini silloinen miesystävä oli sitä mieltä, että 13-vuotiaat eivät pankkitiliä tarvitse. Asiahan ei kyllä olisi hänelle kuulunut millään tavalla. Kun sanoin, että monilla minun ikäisilläni on sellainen, niin hän vain sanoi, että se onkin typerää, että sen ikäisille avataan tilejä. Olisi tilistä kyllä ollut hyötyä jo ennen kuin täytin 18, sillä lähdin 16-vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti vauvana tietysti. Itsellänikin on ollut. 

Vierailija
22/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti vauvana on saaneet pankkitilit ja 6v iästä alkaen on saaneet päättää, mitä tilinsä rahoilla tehdä. Pankkikortit saivat muistaakseni 12v iässä (saattoi se olla myös 13v) ja Nordnetin tunnukset 15v iässä. Itsenäisesti hoitavat raha-asiansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain käyttötilin ja maksukortin joka oli tietysti vanhempien valvonnan alla kun menin yläasteelle, oli paljon helpompaa niin saada esimerkiksi viikkorahat tai muuta käyttörahaa kuin se käteisen kanssa pelleily kun sitä ei vanhemmilla ikinä ollut. Muutin omaan kotiin 16 vuotiaana niin en voisi kuvitellakkaan ettei viimeistään sillon olis sitä tiliä ollut, sitähän ois ollut aina perse auki ja laskut maksamatta kun ei olisi ollut paikkaa mihin palkka tai tuet menisi

Vierailija
24/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella toki on tili, joka on avattu jo vauvana, minulla myös, itse asiassa kaksi, toinen äidin avaamana ja toinen isän äidin avaamana, mutta ap varmaan tarkoittaa tiliä, johon nuorella olisi itsellään käyttöoikeus ja kortti, joka mielestäni on sopivaa avata, kun nuori aloittaa palkkatyöt. Jos hän rahansa tienaa, hänellä on oikeus niitä rahoja myös käyttää.

Ja ap:n tapauksessa, jossa hän on lähtenyt 16-vuotiaana muualle opiskelemaan, on mielestäni itsestään selvää, että oma tili on oltava, mielellään samassa pankissa kuin vanhemmilla, esim. jos pitää päästä kotiin yllättäen. (Miten, ap, teillä hoidettiin raha-asiat muualla opiskellessasi?)

Laissa taitaa olla jokin ikäraja, missä vaiheessa nuorella on oikeus hallinoida itse tienaamiaan rahoja?

Vierailija
25/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:40"]Meillä lapsi oli 4kk kun Nordea antoi 40e jos lapselle avasi tilin. Isovanhemmat ja kummit ja me vanhemmat laitetaan sinne rahaa, sieltä maksetaan nyt isompana harrastukset jne.
[/quote][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:40"]Meillä lapsi oli 4kk kun Nordea antoi 40e jos lapselle avasi tilin. Isovanhemmat ja kummit ja me vanhemmat laitetaan sinne rahaa, sieltä maksetaan nyt isompana harrastukset jne.
[/quote]

Ai teillä lapsi maksaa itse harrastuksensa? Aika kurjaa suoraan sanottuna. Eikö lapsen tilille maksetut rahat ole lapsen omia?

Vierailija
26/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vauvana molemmille lapsille avattiin tilit. Isovanhemmat laittaneet synttäreinä ja jouluna rahalahjoja sinne ja lisäksi talletan lapsilisät heidän tileilleen.

Vierailija
27/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapseni täytti 13 vuotta niin sai oman käyttötilin ja pankkikortin, koska sen ikäinen osaa jo huolehtia kortistaan ja yleensä ostaa omat vaatteensa yms. tavarat sillä rahalla jota välillä tilille laitetaan.

Vierailija
28/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:40"]Meillä lapsi oli 4kk kun Nordea antoi 40e jos lapselle avasi tilin. Isovanhemmat ja kummit ja me vanhemmat laitetaan sinne rahaa, sieltä maksetaan nyt isompana harrastukset jne.
[/quote][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:40"]Meillä lapsi oli 4kk kun Nordea antoi 40e jos lapselle avasi tilin. Isovanhemmat ja kummit ja me vanhemmat laitetaan sinne rahaa, sieltä maksetaan nyt isompana harrastukset jne.
[/quote]

Ai teillä lapsi maksaa itse harrastuksensa? Aika kurjaa suoraan sanottuna. Eikö lapsen tilille maksetut rahat ole lapsen omia?
[/quote]

No onhan ne harrastuksetkin lapsen omia!?

Vierailija
29/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitili avattiin kyllä heti kun oli henkilötunnus saatu, muutama kuukautta taisi lapsella olla silloin ikää. 10-vuotiaana hän sai S-Visan, jolla pystyy käyttämään omia taskurahojaan ja maksamaan myös netissä ja ulkomailla. (Tuo ulkomaanreissu ilman vanhempia oli vasta kun lapsi oli 11-vuotias, mutta haluttiin hankkia kortti hyvissä ajoin, että oppii sitä käyttämään.)

S-Visalla lapsi maksaa myös pienet välipalat ja kauppareissut, jos hänet lähetetään ruokakauppaan ostamaan kotiin jotain. Ostot hyvitetään sitten lapsen tilille jälkeenpäin. Tämä on ollut meillä toimiva systeemi, ei tarvitse erikseen käteistä sitä varten, kun lapsi käy kaupassa.

Vierailija
30/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:05"]

Taidan olla pumpulissa kasvanut. Oikeasti olen elänyt siinä luulossa, että kaikille avataan vauvana oma tili.

Sinnehän voi laittaa ihan pieniäkin summia pikkuhiljaa, niin ei sitten tule niin yllätyksenä nuo lukion kustannukset tai autokoulu.

[/quote]

Muuten hyvä, mutta ei lapsen rahoilla saa ostaa koulukirjoja. Vanhemmat ovat elatusvelvollisia ja hoitavat tuollaiset maksut.

Vierailija
31/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti on avattu kun sotu on saatu.

Verosuunnittelu kun on koko elämän kestävä projekti -tarkkana saa olla ettei valtio saa yhtään ylimääräistä euroa.

Vierailija
32/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:36"]

Laissa taitaa olla jokin ikäraja, missä vaiheessa nuorella on oikeus hallinoida itse tienaamiaan rahoja?

[/quote]

Siinä ei itse asiassa ole alarajaa, vaan ylipäätään alaikäinen saa hallinnoida itse tienaamiaan rahoja. Useinhan kovin nuorilla lapsilla ei noita itse tienattuja rahoja ole, mutta jos sattuu olemaan vaikka oopperan lapsikuorossa, niin aika hyvät rahat sieltä saa ja itse saa ne tuhlata miten haluaa - tai säästää.

Vierailija
33/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin heti lapsen synnyttyä. Saa varmaan yläasteelle mennessä siihen kortin ja 50e nostorajan.

Vierailija
34/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:39"]

[/quote]

Nimenomaan näin. Tyypillisellä AV-mammalla ei ole mitään häpyä, vaan lapsen rahat kavalletaan ensi tilassa oman kassan tilkkeeksi.

Monille vanhemmille tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että lapsen rahat ovat lapsen rahoja riippumatta siitä, kuka ne on lapselle lahjoittanut. Vanhempien velvollisuus on elättää lapsensa ja se tarkoittaa sitä, että lapsen rahoilla ei makseta harrastuksia eikä mitään muitakaan lapsen menoja. 

Jos haluatte säästää lapsen myöhempiä menoja varten, niin avatkaa tili omalla nimellänne. Niitä omia rahojanne saatte käyttää niin kuin haluatte. Mutta jos tili on lapsen nimissä ja laitatte sinne rahaa, se tarkoittaa juridisesti että olette tehneet lapsellenne lahjoituksen ja tämän jälkeen ne rahat eivät ole teidän käytettävissänne, ellette halua syyllistyä rikokseen. 

Vierailija
35/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:40"]Meillä lapsi oli 4kk kun Nordea antoi 40e jos lapselle avasi tilin. Isovanhemmat ja kummit ja me vanhemmat laitetaan sinne rahaa, sieltä maksetaan nyt isompana harrastukset jne.
[/quote]

[/quote]

No onhan ne harrastuksetkin lapsen omia!?
[/quote]
Ei meilläkään todellakaan kustanneta lapsen motocross-harrastusta ihan vaan omasta mursunnahkasesta persauksesta. Me ne lapsen rahat on sinne tilille säästetty. Niitä ei siis saisi käyttää lapsen menoihin vaan säästää joksikin lahjaksi?? Ei ne ole lapsen rahoja vaan meidän rahoja.

Vierailija
36/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:39"]

[/quote]

Nimenomaan näin. Tyypillisellä AV-mammalla ei ole mitään häpyä, vaan lapsen rahat kavalletaan ensi tilassa oman kassan tilkkeeksi.

Monille vanhemmille tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että lapsen rahat ovat lapsen rahoja riippumatta siitä, kuka ne on lapselle lahjoittanut. Vanhempien velvollisuus on elättää lapsensa ja se tarkoittaa sitä, että lapsen rahoilla ei makseta harrastuksia eikä mitään muitakaan lapsen menoja. 

Jos haluatte säästää lapsen myöhempiä menoja varten, niin avatkaa tili omalla nimellänne. Niitä omia rahojanne saatte käyttää niin kuin haluatte. Mutta jos tili on lapsen nimissä ja laitatte sinne rahaa, se tarkoittaa juridisesti että olette tehneet lapsellenne lahjoituksen ja tämän jälkeen ne rahat eivät ole teidän käytettävissänne, ellette halua syyllistyä rikokseen. 
[/quote]
Olet idiootti. Jos vanhemmat laittavat lapselle rahaa syrjään ja sitä sitten tarvitaankin lapsen menoihin niin niitä ei saa käyttää koska "ne ovat lapsen" - perus porvarin puhetta joka ei lapsilisiä lapsen menoihin tarvitsisi.

Vierailija
37/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä täytyyy sanoa, että olen luullut kaikkien avaavan lapsilleen pankkitilin viimeistään sen jälkeen kun nimi on virallistettu eli viimeistään silloin kun lapsi on 6kk.

Vierailija
38/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin... On kaksi eri asiaa avata säästötili, johon tallennetaan lahjarahoja ja säästetään lapselle. Ja se, että lapselle avataan käyttötili ja hänelle annetaan sille pankkikortti.

Meillä avasin tyttärelle tilin kahdeksannen syksyllä, hänen ollessaan nelitoistavuotias. Ei ole tullut tilinylityksiä, tosin kk-raha hupenee yleensä jo ennen kuun loppua. Mutta tili on kätevä, koska sille voi töistä käsinkin lisätä rshaa, jos lapsi esim. tarvitsee yllättäen rahaa iltapäivällä.

Tuollainen pankkikortillinen käyttötili passaa, kun lapsella on vastuullisuutta sen verran, että kortti pysyy varmasti tallessa, eikä tiliä ylitellä. Yleensä siis yläkoululaiselle aikaisintaan.

Vierailija
39/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:39"] Ai teillä lapsi maksaa itse harrastuksensa? Aika kurjaa suoraan sanottuna. Eikö lapsen tilille maksetut rahat ole lapsen omia? [/quote] Nimenomaan näin. Tyypillisellä AV-mammalla ei ole mitään häpyä, vaan lapsen rahat kavalletaan ensi tilassa oman kassan tilkkeeksi. Monille vanhemmille tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että lapsen rahat ovat lapsen rahoja riippumatta siitä, kuka ne on lapselle lahjoittanut. Vanhempien velvollisuus on elättää lapsensa ja se tarkoittaa sitä, että lapsen rahoilla ei makseta harrastuksia eikä mitään muitakaan lapsen menoja.  Jos haluatte säästää lapsen myöhempiä menoja varten, niin avatkaa tili omalla nimellänne. Niitä omia rahojanne saatte käyttää niin kuin haluatte. Mutta jos tili on lapsen nimissä ja laitatte sinne rahaa, se tarkoittaa juridisesti että olette tehneet lapsellenne lahjoituksen ja tämän jälkeen ne rahat eivät ole teidän käytettävissänne, ellette halua syyllistyä rikokseen.  [/quote] Olet idiootti. Jos vanhemmat laittavat lapselle rahaa syrjään ja sitä sitten tarvitaankin lapsen menoihin niin niitä ei saa käyttää koska "ne ovat lapsen" - perus porvarin puhetta joka ei lapsilisiä lapsen menoihin tarvitsisi.

[/quote]

No, Suomen laki sanoo noin. Emme sitä ole keksineet.

Vierailija
40/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:05"]

Taidan olla pumpulissa kasvanut. Oikeasti olen elänyt siinä luulossa, että kaikille avataan vauvana oma tili.

Sinnehän voi laittaa ihan pieniäkin summia pikkuhiljaa, niin ei sitten tule niin yllätyksenä nuo lukion kustannukset tai autokoulu.

[/quote]

Ap tuskin tarkoitti säästötiliä, vaan käyttötiliä, johon lapsella on pankkikortti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän