Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle lapselle avaisitte pankkitilin?

Vierailija
11.08.2015 |

Itse olisin halunnut pankkitilin kun olin 13, mutta sain sen vasta 18-vuotiaana. Muistan, kun 13-vuotiaana sanoin haluavani pankkitilin, niin äitini silloinen miesystävä oli sitä mieltä, että 13-vuotiaat eivät pankkitiliä tarvitse. Asiahan ei kyllä olisi hänelle kuulunut millään tavalla. Kun sanoin, että monilla minun ikäisilläni on sellainen, niin hän vain sanoi, että se onkin typerää, että sen ikäisille avataan tilejä. Olisi tilistä kyllä ollut hyötyä jo ennen kuin täytin 18, sillä lähdin 16-vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä avattiin 10v kun alkoi tulemaan hankintoja johon halusi säästää.

Vierailija
2/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä avasin heti ku lapset synty!
Isovanhemmat on laittanu sinne lahjarahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1 vuotiaalla on pankkitili samoin 5 vuotiaalla. Itselläni on ollut pankkitili "aina". 

Vierailija
4/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu siitä, minkä verran lapsella on / lapsi jostain saa rahaa. Jotain paria kymppiä varten ehkä turha vielä avata, mutta suurempia summia varten kyllä. Paremmassa tallessa ne usein tilillä ovat.

Ja kyllä teinillä minusta jo nykypäivänä olisi hyvä olla oma tili. Itselläni on ilmeisesti ollut aika pienestä asti kun en sen avaamista muista.

Vierailija
5/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ollut kesätöissä vai mihin palkkarahat sitten menivät?

Säästötili voisi lapsella olla vauvasta saakka ja käyttötili sitten viimeistään kun tulee suurempia lahjarahoja tai palkkaa.

Vierailija
6/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli 4kk kun Nordea antoi 40e jos lapselle avasi tilin. Isovanhemmat ja kummit ja me vanhemmat laitetaan sinne rahaa, sieltä maksetaan nyt isompana harrastukset jne.

Vierailija
7/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:34"]Mä avasin heti ku lapset synty!
Isovanhemmat on laittanu sinne lahjarahoja.
[/quote]

Sama täällä. Ensin lapsille ja nyt mummina lapsenlapsille. Tileille menee suorav.joka kk tietty summa, lisäksi lahjarahoja.

Vierailija
8/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen avannut lapsille tilit heti kun he ovat saaneet henkilötunnuksen. Tilille kertyneitä lapsilisiä olen sieltä siirrellyt paremman tuoton kohteisiin.

Vierailija
9/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks lapsilisärahat pidä jonnekin tallettaa?

Vierailija
10/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle avattiin joskus 7-vuotiaana. Muistan vielä kun mentiin isän kanssa lähipankkiin ja toin mukanani säästöpossun jonka sisällön pankkineiti laski kanssani tarkasti. Ei siellä paljoa ollut, ehkä vajaa 50 markkaa mutta tilille ne laitettiin :). Ensimmäisen korttini, Visa electronin sain sitten vasta joskus yläasteen lopulla.

Mielestäni ihan pienellekin lapselle voi avata tilin juurikin isovanhempien tms sukulaisten lahjatalletuksia varten, mutta kortin hankintaa kannattaa odottaa siihen että lapsi osaa pitää siitä huolen ja osaa hillitä rahankäyttöään.

Itse ajattelen että kortti on myös turvajuttu. Itselläni tili oli teininä aina tyhjänä mutta jos tuli joku tilanne mihin tarvitsi äkillisesti rahaa, saatoin soittaa kotiin ja sain rahat tilille. Ei siis mitään kaljarahoja vaan esim taksimatka kotiin, ruoka-annos tms (joista kyllä toki sain aina kuulla kotona..).

Vierailija
11/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:39"]

Etkö ollut kesätöissä vai mihin palkkarahat sitten menivät? Säästötili voisi lapsella olla vauvasta saakka ja käyttötili sitten viimeistään kun tulee suurempia lahjarahoja tai palkkaa.

[/quote]En ollut kesätöissä. Ainakin osa heistä, joilla oli tili, olivat olleet.

Vierailija
12/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana on avattu molemmille lapsille omat säästötilit. Ja teininä (13v.) käyttötili + pankkikortti.

Vierailija
13/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu milloin lapselle alkaa kertymään rahaa ja paljonko sitä ollaan hänelle siirtämässä. Kansalaistaitomielessä toki viimeistään yläkouluiässä olisi hyvä olla.

Vierailija
14/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avattiin lapselle tili heti kun lapsella oli sotu ja nimi. Nyt lapsi täysi-ikäinen.

Vierailija
15/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin avata mun alle kouluikäisille tilit. Vois vielä erikseen avata jonkun rahastonkin jossain vaiheessa.

Vierailija
16/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:43"]Eiks lapsilisärahat pidä jonnekin tallettaa?
[/quote]
Vanhemman tilille. Meillä ne ainakin menee ihan elämiseen, ei lasten käyttöön.

Vierailija
17/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta sitten avattiin tyttärelle oma pankkitili , johon on jo vähän säästöjä kertynytkin :kotitöistä , syntymäpäivää rahaa, yms kuitenkin  jo 4000€ yhteenä ja tyttö nyt 10v  on sitten ajokorttiraha jo valmiina kun täyttää 18v  

Vierailija
18/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla pumpulissa kasvanut. Oikeasti olen elänyt siinä luulossa, että kaikille avataan vauvana oma tili.

Sinnehän voi laittaa ihan pieniäkin summia pikkuhiljaa, niin ei sitten tule niin yllätyksenä nuo lukion kustannukset tai autokoulu.

Vierailija
19/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle avattiin tili vuoden ikäisenä.

Vierailija
20/46 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille kolmelle lapselle avattu tilit heti vauvana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi