Saako työttömänä nauttia elämästä?
Täällä on se aktiivinen työttömiä halveksiva pikkuporukka joka lähinnä kommentoi omiin provoaloituksiinsa ja kieltäytyy näkemästä työttömyyden koko kuvaa.
Tämä kysymys on teille muille.
Eli: Saako työttömänä nauttia elämästä?
Olen aina ollut kohtuullisen tyytyväinen tyyppi vaikka tulotaso on vaihdellut keskituloista opintotukeen. Jäin työttömäksi alalta, joka hallitusohjelman toteutuessa ei tule työllistämään enää jatkossa. Työkkärin mukaan en saa opiskella uutta ammattia ainakaan vielä, koska tutkinto on kohtuullisen tuore. Haen päivittäin töitä joissa uskoisin pärjääväni, mutta toistaiseksi työnantajien valinta on kohdistunut muihin. Syynä voi olla ikä ja sukupuoli. Pitää varmaan laittaa joku "I hate babies"-paita haastatteluihin...
Työnhaun lisäksi nautin elämästä täysillä, mutta välillä tuntuu, että se pitäisi tehdä piilossa. Facebookkiinkaan ei oikein uskalla pistää rantsupäivityksiä. Tuttavat puhuvat kuinka nääntyvät työtaakkansa alle, mutta ei heistä kukaan ole jättäytynyt työttömäksi. Siksi kaikenlainen kateuspuhe tuntuu absurdilta.
Pitääkö minun nyt ottaa ihmisten kateus huomioon, vaikka heistä kukaan ei haluaisi olla minun kengissäni? Miten pitäisi suhtautua niiden työssäkäyvien varattomuuspuheeseen, jotka ovat omilla ostopäätöksillään menonsa aiheuttaneet? Miksi on enemmän oikeutettua toimeentulevien ihmisten mainostaa elämäänsä? Itselleni tulisi jotenkin paha mieli mainostaa omaa varallisuutta, kun kuitenkin tiedän että ne päivitykset näkyvät myös työttömille tutuille. Onko tämä "häpeä" nyt vain omassa päässäni vai pitääkö ihmiset sitä oikeasti vääryytenä, että työelämästä torjutuilla on muutakin elämää?
Kommentit (24)
Kyllä mun tuttavat lähinnä säälii sitä joka on aina vuorollaan työtön. Että siinä mielessä pitäs kyl voida elää ihan normaalisti.
Saa nauttia ja kannattaakin. Se on omalle mielenterveydelle hyväksi, ja lisää todennäköisyyttä että pystyy opiskelu- ja työkykyisenä.
Kyllä semmoiset ihmiset jotka on kateellisia työttömille, on vaan perusluonteeltaan kateellisia. Ne on varmaan kateellisia sairaalassa makaaville ihmisille kun makaavat vaan ja palvelu pelaa. Tee mitä teet, mutta älä ala samanlaiseksi!
Jokaisen ihmisen täytyy nauttia elämästään. Myös työttömän. Se että vietät aikaa rannalla ei kuulu kellekkään. Nauti elämästä sen mukaa mihin talous antaa myötä.
Saa ja pitäänauttia. Miksi kärvistelisit? Ota ilo irti kulloisestakin elämäntilanteesta.
Epäilemättä niiden muutaman palstalla trollailevan työttömien dissaajan mielestä olisi parempi kun työttömät kuolisivat pois.
Saa ja pitää nauttia. Jääköön kateelliset itse tyttömäksi jos uskaltaa. Olin vuoden verran työttömänä 3 vuotta sitten ja se oli elämäni parasta aikaa. Ehdin olla lasten kanssa, tehdä yhden elämäni ikimuistoisimmista matkoista yksin sekä keskittyä yhteen vaativaan harrastukseeni jota ei oikein ehtinyt harrastaa työn ohella. Myös työjuttuja sain edistettyä työttmyysaikana ja rahoituksen yhteen uuteen projektiin.
Saa ja kannattaakin. Onnellisuus näkyy ihmisestä ulospäin positiivisuutena ja sellaiset ihmiset helpommin menestyvät jatkossakin, eli työllistyvät jne.
Tietysti saat, ihmisarvo se on työttömälläkin. Ei kannata ottaa tämän palstan huutelijoita tosissaan, heillä taitaa itsellään olla huono olo kun pitää toisia kiusata.
Ei siihen tarvi kenenkään hyväsymistä hakea, että nautit elämästä. Tulisko näille 'kateellisille' sitten parempi olo, jos viettäisit päivät kotona itkien työttömyyttä? Jos vastaus on kyllä, ehkei silloin varsinkin voit unohtaa toisten 'miellyttämisen.'
Välillä kyllä tuntuu, että tässä yhteiskunassa ylipäätään pärjää paremmin valittajat ja negatiiviset ihmiset. Ne löytää aina jonkun valittajan, jonka kanssa purnata asioista. Toisin kuin ehkä peruspositiivinen ihminen.
Elämästä pitää aina yrittää nauttia. Se että pidät itsestäsi huolta kantaa aina hedelmää. Aurinko paistaa, nauti siitä ilmaiseksi.
Onpa mukavia vastauksia. Tästä on vaikea puhua omalla nimellään kun kukaan ei yleensä myönnä olevansa kateellinen. Saattaa vain tulla sellaisia "toisilla on aikaa"-lausahduksia jos kertoo vaikka jostain luontoretkestä tai käsitöiden edistymisestä. Eikä sitä tietenkään halua, että kiireisillä ihmisillä on sitten paha mieli, varsinkin jos ovat lainojen puristuksissa eikä ole mahdollisuutta antaa työpaikkaansa jollekin toiselle.
Luulen, että olisi oikeastaan ihan hyvä jokaisen olla pieni pätkä työttömänä, että saa perspektiiviä omaan kulutuskäyttäytymiseensä. Jos pitää ihan normaalina sitä, että pitää ottaa elämää rajoittavia lainoja tai jaksaa kamalassa työssä, niin kyllä jotain on vialla. Ehkä eri asia olisi, jos meillä olisi massiivinen työvoimapula. Nyt, kun tulijoita on vaikka millä mitalla, niin soisi kyllä pienen hengähdyshetken työssäkäyville, ja pienen työpätkän samalla työttömille. -ap
Pisti silmään tuo "Työkkärin mukaan en saa opiskella uutta ammattia ainakaan vielä, koska tutkinto on kohtuullisen tuore."
Kyllä muuten saat. Et tarvitse siihen työkkärin lupaa. Eri asia voitko nostaa työttömyyspäivärahaa, mutta varmasti saat opiskella uuden ammatin.
Been there! Asiat voisi olla huonomminkin :) Joillakin on ihme suhtautuminen työttömiin, mutta ei siitä kannata välittää.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:17"]
Pisti silmään tuo "Työkkärin mukaan en saa opiskella uutta ammattia ainakaan vielä, koska tutkinto on kohtuullisen tuore."
Kyllä muuten saat. Et tarvitse siihen työkkärin lupaa. Eri asia voitko nostaa työttömyyspäivärahaa, mutta varmasti saat opiskella uuden ammatin.
[/quote]
Aa, totta. Eli uudelleenkouluttauta saa, mutta silloin evätään työttömyysturva. Lottovoittoa odotellessa :D
ite tässä vuoden elänyt elämäni parasta aikaa työttömänä ja enempi ahdistaa jos joku menee vastaamaan mun tarkoituksella huonoihin työhakemuksii ja joutuu mennä työhaastatteluun vammailemaan. Kesällä tullu käytyy ulkomailla etelä euroopassa ja monella risteilyllä ja kaikki lämpimät päivät vietetty rannalla. Kannattaa nauttia niin kauan kun tätä työttömyyttä kestää
Ehdottomasti saa nauttia! Ja todella hienoa että pystyt siihen. Jos työttömyys ei muserra talouttasi miksi murehtisit. Jos pystyt maksamaan asumisesi, ruokasi ja muut välttämättömät, niin nauti elämästä. Niin teen itsekin, vaikka olen vain jotkut päivät työttömänä, mulla on osa-aikainen työ. Älä mieti mitä muut ajattelevat, vaan tee niin kuin itse parhaaksi koet. Positiivisuus ja elämänilo kannattavat aina, olet sitten työtön tai et! Kaikkea hyvää sinulle!