Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaa parhaiten IBS-vatsaasi pysymään kunnossa (ärtyvä suoli)?

Vierailija
10.03.2022 |

Mikä tai mitkä keinot/tekemiset/välttämiset/asiat/ruoat/tms auttavat parhaiten vatsaa ja suolistoasi pysymään rauhallisina ja hyvässä kunnossa?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut Relaxor fortea ja hienosti rauhoittaa vatsaa. Vie näläntunteenkin aika hyvin pois niin ei tule syötyäkään niin paljon. Pakkauksessa sanotaan että 1-4 päivässä mutta itse syön aina joku kymmenen.  Kaikkea olen kokeillut itsekin ja tuo vain tuntui auttavan parhaiten niistä kaikista tuotteista mitä olen kokeillut. Tietysti se on aina henkilökohtaista mikä auttaa ja mikä ei. Muutenhan se olisi liian helppoa.

Vierailija
82/95 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä kuidut toimii parhaiten ibs:ssä? Pystyttekö ylipäänsä käyttää kuituvalmisteita, esim leseitä, vai ovatko ne vatsoillenne liikaa?

Ite pystyn välillä käyttää tattarilesettä, välillä taas en.

Yksikään kuitulisä ei ole mulle sopinut, aiheuttaneet vain hirveät kivut ja vatsan turvotuksen. Mulle kehittyi IBS-ruokavaliopakkomielteestä syömishäiriö, joten nykyään ajattelen aihetta ja kyttään syömisiäni mahdollisimman vähän. En ole laskenut, kuinka paljon saan kuitua, tuskin "tarpeeksi" virallisten suositusten mukaan, mutta oon tyytyväinen, kunhan vatsa toimii jotenkuten OK. Tässä auttaa kohtuullinen määrä viljatuotteita, jotka aina aiheuttavat ilmavaivoja, mutta parempi se kuin ripuli vihanneksista. Yrityksen ja erehdyksen kautta on selvinnyt, mikä sopii. Esim. kaurapuuro ei ollenkaan, mutta kaurajauhoista leivotut leivät ja hiutaleista paistettu granola kyllä. Pienet määrät kerrallaan. Kauran lisäksi käytän riisi-, tattari-, teff- ja hirssituotteita.

Tosin tuolla aiemmin totesin, että mulla stressin välttäminen on ykkönen, ja siinä onnistuttuani oon pystynyt syömäänkin vapaammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Viljaton" on hirvittävän epäselvä käsite. Yksi tarkoittaa sillä kaikkien kotimaisten viljojen välttämistä, toinen rukiin, ohran ja vehnän välttämistä, joku kaikkien maailman viljojen välttämistä.

Viljaton ei ole millään tavalla epäselvä käsite.  Epäselvän siitä tekee vain ne, jotka yrittävät vääntää siitä jotain muuta.

Riisi on viljaa, mutta onko kvinoa? Siitä on erilaisia mielipiteitä. Toiset pitävät viljana, toiset siemenenä.

Kvinoaa käytetään viljan tavoin, mutta ei se viljaa ole kuitenkaan.

Vierailija
84/95 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä on pahinta. Myös ohra ja vehnä, samoin jotkut makeutusaineet

Vierailija
85/95 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras apu on kun suoritat seppukun.

Vierailija
86/95 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressin kurissa pitäminen. Olen havainnut että ruokavaliolla ei mitään merkitystä jos on paha stressi. Eli keskitän voimani stressin hallintaan. Nyt on erittäin hyvä tilanne, vatsa lähes normaali. Vuosi sitten oli päinvastoin, söin mitä vaan niin vatsa oli karmivassa kunnossa.

Vierailija
87/95 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeet.

Mulla on yli 20 v kokemus IBS:stä, joka kehittyi koliitiksi asti. Viimeisin akuuttivaihe ajoittuu parin vuoden taakse, jolloin elin hyvin stressaavaa elämänvaihetta ja koin voimakasta ahdistusta. Tämä kombo sai lääkärin ehdottamaan mulle mielialalääkitystä. Auttoi. Sekä vatsaan että päähän.

Sanotaanhan, että suolisto on toiset aivot, niin on ihan järkeenkäypää, että stressi ja ahdistus vaikuttavat siihen voimakkaasti. Monille meistä on tuttua sekin kierre joka syntyy, kun stressaat miten vatsa reagoi ja tottakai se sitten reagoi ja stressaat sitä kahta kauheammin.

Nyt yritän olla ajattelematta liikaa syömisiä ja syön melko huolettomasti. Kipukohtauksia tulee joskus, mutta onneksi enää hyvin harvoin ja huomattavasti aiempaa lievemmin. Ne voivat tulla esim. jos syön

- ruokaa, jossa on paljon maitorasvaa esim. juustoinen kuohukermakastike,

- runsaasti paahtamatonta ruisleipää

- runsaasti kypsentämättömiä kasviksia

- ylipäänsä liian ison annoksen

- tai liian aikaisin heräämisestä

Koen, että apua on ollut myös D-vitamiinista (100 mikrog) päivittäin ja maitohappokuurista toisinaan, jos vatsa antaa liikaa ”hälytysmerkkejä”.

Vierailija
88/95 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro 3krt viikossa, weetabix&banaani & visiblin joka aamu, zolt, maitohappobakteeri tabletit. Hyvin sulava ruoka, stressitön elämä, lepo sekä ulkoilu. Tuolla ruokavaliolla vatsa "parani" alle viikossa, ja ruoka alkoi pysymään sisällä, painoakin alkoi tulla takaisin.

Vierailija
89/95 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että onkohan oma vaivani ibs vai keliakia/ihokeliakia. Toki saan oireita laajemmalti tuotteista kuin keliakiassa, mutta iho-oireitakin on. Toki nämä eivät kuitenkaan vaikuta niin pahoilta kuin keliakian liittyvät. Muutenkin oireeni tuntuvat liittyvät enemmän juurikin ibs:ssään. Laktoosittomalla olen ollut jo yli vuoden ja se on selvästi auttanut. Laktoosittomaan siirtyminen oli hyvin helppoa. Kuitenkaan edes kaikkia laktoosittomia tuotteita en pysty syömään ollenkaan, kuten esim. kermaviiliä. Käytin tätä ennen dippinä, mutta olen korvannut tämän parilla majoneesilla, jotka eivät aiheuta mitään oireita. Pahimpia oireita aiheuttavat suklaa, pulla, raaka sipuli, nykyään myös pulla ja makaronilaatikko. Ohraa en ole syönyt ollenkaan ja ruistakin vain riisipiirakoissa. Suurin ongelma on vehnä. Gluteenittomalle siirtyminen on vaikeaa, eikä sitä edes saisi tehdä ominpäin. En nyt kokonaan aiokaan gluteenittomalle siirtyä, mutta ainakin vähentää. Lisäksi aion syödä enemmän luonnostaan laktoositonta ja gluteenitonta ruokaa, joten mitään ei tarvitse varsinaisesti korvata. Suurin ongelma on leipä, vaikkakin syön sitä vain pari palaa päivässä. Lääkäriin en työttömänä ja vanhojen traumaattisen huonojen kokemusten takia pysty menemään. Jos olisi rahaa menisin kyllä suoraan yksityiselle näihin erikoistuneelle lääkärille. Se mietityttää, että liittyykö ibs:ään iho-oireita.

Vierailija
90/95 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä eniten oireita aiheuttaa sipuli, maito, valkosipuli ja punainen liha. Hiilihapolliset juomat pahentaa ehdottomasti.

Olen käyttänyt alflorexiä ja imodiumia oireiden hoitoon. Välillä on parempia kausia ja välillä huonompia.

Vi-siblin eiheutti kauheita vatsakipuja niin sitä en ole pystynyt käyttämään.

Vierailija
91/95 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS ei oireile, kun en käytä seuraavia: kahvi, musta tee, gluteeni, maitotuotteet (myös laktoosittomat, sokeri, stevia, xylitoli. On myös tietty ruuan rasvamäärä, jota en voi ylittää, tai maha menee sekaisin.

Pahimpina aikoina olen syönyt autoimmuunipaleodieetin mukaan, mistä on apua myös muihin terveysongelmiin.

Vierailija
92/95 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että onkohan oma vaivani ibs vai keliakia/ihokeliakia. Toki saan oireita laajemmalti tuotteista kuin keliakiassa, mutta iho-oireitakin on. Toki nämä eivät kuitenkaan vaikuta niin pahoilta kuin keliakian liittyvät. Muutenkin oireeni tuntuvat liittyvät enemmän juurikin ibs:ssään. Laktoosittomalla olen ollut jo yli vuoden ja se on selvästi auttanut. Laktoosittomaan siirtyminen oli hyvin helppoa. Kuitenkaan edes kaikkia laktoosittomia tuotteita en pysty syömään ollenkaan, kuten esim. kermaviiliä. Käytin tätä ennen dippinä, mutta olen korvannut tämän parilla majoneesilla, jotka eivät aiheuta mitään oireita. Pahimpia oireita aiheuttavat suklaa, pulla, raaka sipuli, nykyään myös pulla ja makaronilaatikko. Ohraa en ole syönyt ollenkaan ja ruistakin vain riisipiirakoissa. Suurin ongelma on vehnä. Gluteenittomalle siirtyminen on vaikeaa, eikä sitä edes saisi tehdä ominpäin. En nyt kokonaan aiokaan gluteenittomalle siirtyä, mutta ainakin vähentää. Lisäksi aion syödä enemmän luonnostaan laktoositonta ja gluteenitonta ruokaa, joten mitään ei tarvitse varsinaisesti korvata. Suurin ongelma on leipä, vaikkakin syön sitä vain pari palaa päivässä. Lääkäriin en työttömänä ja vanhojen traumaattisen huonojen kokemusten takia pysty menemään. Jos olisi rahaa menisin kyllä suoraan yksityiselle näihin erikoistuneelle lääkärille. Se mietityttää, että liittyykö ibs:ään iho-oireita.

Ilmeisesti tästä ”turhan” gluteiinin eli lähinnä vehnän väittelystä on nyt seurauksena sitten ummetuksen tapaista. Maistoin muuten tattarileipää, joka oli yllättävän vahvaa ja hyvin ruisleivän kaltaista. Tuota voisin kyllä jatkossakin syödä vehnäsämpylöiden tilalla. Suolistovaivoja ei tatterileipä aiheuttanut, mutta tuntui kuin jonkun sekavuustilan olisin tuosta saanut. Mitään tätä selittävää ei tosin tuoteselosteessa ollut. Ehkä kyse oli vain väsymyksestä ja päänsärystä.

Vierailija
93/95 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton, maidoton fodmap-ruokavalio. Syön kaurapuuroa, oliiviöljyä, alpron soijarahkaa, riisiä, gluteenitonta pastaa, perunaa, porkkanaa, lihaa, kanaa, kalaa jne... Välttelen kaalia, papuja, omenaa, päärynää, vesimelonia, persikkaa jne. Hedelmistä syön vaan banaania ja mandariinia/appelsiinia ja satunnaisesti kiiviä. Syön viisi ateriaa päivässä, jos vatsa on liian kauan tyhjänä niin alkaa hirveä turvotus vaikka söisi jotain "turvaruokaa". En juo kahvia.

Vierailija
94/95 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en ole tupakoinut vuosikymmeniin, aloitin nikotiinipurkan jauhamisen koronan yleistyessä kun väitettiin että se "tukkii" samoja ACE2 -reseptoreja, joihin koronan piikkiproteiini kiinnittyy. Tosin nikotiinia pitäisi ehkä päätyä keuhkoihin?

Pystyn pureksimaan pitempään vain neljäsosaa 2 mg:n purkasta jos haluan välttää pyörrytystä ja muutoin outoa oloa. Yllättäen nikotiini tuntuu nieltynä auttavan pieniin ilmeisesti IBS:n aiheuttamiin vatsanpuruihin ja varsinkin aamuisin silloin tällöin esiintyvään lievään etomiseen! Nikotiininhan on todettu olevan lievä analgeetti!

Vierailija
95/95 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua IBS on kiusannut noin 20 vuotta. Lapsena kärsin pahasta ummetuksesta, mutta nuorena aikuisena rupesinkin ripuloimaan turhan usein, ja vatsa myös turposi ikävästi. 

Viime vuodet ovat olleet yhtä helvettiä. Olen joutunut jäämään kotiin liian monta kertaa menojen sijaan, valvonut yön toisensa perään röyhtäillen ja piereskellen pahoinvoivana...mitään selitystä ei ole millekään oireelle löytynyt, on otettu verta ja ulostenäytteitä säännöllisesti. 

Rupesin alkuvuodesta miettimään, miten nykyinen ruokavalioni eroaa lapsuudestani, ja silloin myös sain kiinni pahimman syyllisen oireisiini: kasvikset! Totta, lapsena eivät rehut juuri maistuneet, kotona syötiin lähinnä perunaa ja kurkkua sekä tomaattia. Hedelmiä ei juuri ollut, omenia omasta puusta ja kesäisin marjoja. Aloin siis karsimaan heviosaston ostoksia ja kappas; vatsa rauhoittui noin 90%! Ummetusta on edelleen, mutta vatsa kuitenkin toimii useamman kerran viikossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi