Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaa parhaiten IBS-vatsaasi pysymään kunnossa (ärtyvä suoli)?

Vierailija
10.03.2022 |

Mikä tai mitkä keinot/tekemiset/välttämiset/asiat/ruoat/tms auttavat parhaiten vatsaa ja suolistoasi pysymään rauhallisina ja hyvässä kunnossa?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös kertoa mikä on pahinta vatsalle ja jota välttämällä saa torpattua pahimmat suoliston ärtsyilyt.

T. Pallovatsa

Vierailija
2/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailujen välit suht pitkät. Yön jälkeen oon ollu syömättä 14- 16 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa tiukalla FODMAP- ruokavaliolla, tällä pysytään joitain viikkoja ja jos helpottaa, tuodaan ruoka-aineita YKSI KERRALLAAN kokeiltavaksi, tuleeko oireita. Lapsellani omena, päärynä, laktoosi ja vehnä ovat pahimmat, mutta se on täysin yksilöllistä.

Vierailija
4/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

FODMAP-ruokavalio tietysti. Ja se vielä ns. kustomoituna eli seurattava itse mitkä ovat ne omalla masulle kaikkein pahimmat ruoka-aineet.

Mulla on perus-FODMAPien lisäksi välttämislistalla peruna, tomaatti ja paprika, niitä syön vain silloin tällöin. En tiedä miksi aiheuttavat oireita (reumaattisista syistä?).

Lisäksi tavallinen lehmänmaito ja siitä tehdyt maitotuotteet ovat pannassa. Samoin soija ja kananmunat. Ilmeisesti FODMAPien lisäksi suolisto reagoi allergisesti soijan, kananmunan ja lehmänmaidon proteiineille.

Vierailija
5/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoositon ruokavalio on aivan ehdoton, mutta kaikki laktoosittomatkaan tuotteet eivät sovi. Minkäänlaista suklaata ei voi oikein syödä. Pulla ja tavallinen pasta turvottavat ja sipseistäkin sopii vain harva. Koko ajan pitää olla jotain karsimassa pois. Harkinnassa on myös gluteenittomiin tuotteisiin siirtyminen tai siis luonnostaan gluteenittomiin, joita toki löytyy, mutta silloin pitäisi luopua mm. leivästä. Diagnoosistani ei ole täyttä varmuutta, mutta luultavasti ainakin laktoosi-intoleranssi on, ehkä jopa keliakia ja ibs kun oireet vahvasti viittaavat näihin. Lääkäriin en aio näiden vaivojen takia mennä ja tiedän kyllä, että gluteenittomalle ei saisi ryhtyä ilman virallista diagnoosia, mutta pystyn kyllä itsekin jättämään oireita aiheuttavia tuotteita pois. Loppuvaiheessa ennen kun älysit jättää suklaan pois ja tajusin suklaan vaivojen aiheuttajaksi kärsin todella pahoista suolistovaivoista ja noiden yhteydessä taisi olla kuumettakin. Pelkäsin jo koronaakin ja harkitsin näiden takia testiinkin menoa, mutta sille ei kuitenkaan ollut sitten tarvetta. Reilun vuoden olen siis nyt laktoosittomalla ollut.

Vierailija
6/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi-siblin on ainoa, mikä auttaa minulla. Ruoka-aineista pahentaa vehnä, ohra, sipuli, valkosipuli, tomaatti ja soija.

Vierailija
7/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vältän ruoka-aineita jotka ei sovi (näitä on pitkä lista)

syön vain itse valmistamaani ruokaa

syön pieniä aterioita usein

en juo aterialla, muutenkin juon vain vähän kerrallaan

en juo kuin vettä

liikun joka päivä

stressaavina päivinä syön vasta illalla (vältyn stressaamasta sitä missä vessa on)

hengitysharjoitukset rentoutumiseen

Vierailija
8/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, vältä maitoa, vehnää ja syö paljon hedelmiä esim ja lihaa. Kun vaihtaa ruokavalion niin elämä helpottuu ibs oireilevilla.

Vierailija
9/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljaton ruokavalio auttaa mulla ja normaalirasvainen ruoka.

Vierailija
10/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse piti lopettaa vain maidon ja kaikkien maitotuotteiden käyttö sekä viljatuotteiden.

Vierailija
11/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa tiukalla FODMAP- ruokavaliolla, tällä pysytään joitain viikkoja ja jos helpottaa, tuodaan ruoka-aineita YKSI KERRALLAAN kokeiltavaksi, tuleeko oireita. Lapsellani omena, päärynä, laktoosi ja vehnä ovat pahimmat, mutta se on täysin yksilöllistä.

Kaikilla ei auta tuokaan. Mä olen noudattanut FODMAPia jo jotain 6-7 vuotta, mutta edellenkään suoli ei ole tottunut FODMAPeihin. Oireet ovat lieventyneet, mutta oireet edelleen tulevat, mutta eivät niin pian ja äärimmäisinä kuin ennen.

Vierailija
12/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkinnassa on myös gluteenittomiin tuotteisiin siirtyminen tai siis luonnostaan gluteenittomiin, joita toki löytyy, mutta silloin pitäisi luopua mm. leivästä.

Leivät, jotka ovat 100 % kauraa sopivat kyllä monelle. Kaura on luontaisesti gluteeniton. Toki tuotantolinjalta voi tarttua gluteenia mukaan. 

Vierailija
13/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, niin mulla suoli reagoi voimakkaasti kofeiiniin. Kahvia, mustaa teetä, ja tummaa suklaata ei pysty syömään.

Onko muilla samaa?

Vierailija
14/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi, siemenöljyt, sokerit, kuidut, maitotuotteet,  ym. pois. Jäljelle jää lähinnä karnivoredieetti eli liha, suola ja vesi.

Vierailija
15/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei auta tuokaan. Mä olen noudattanut FODMAPia jo jotain 6-7 vuotta, mutta edellenkään suoli ei ole tottunut FODMAPeihin. Oireet ovat lieventyneet, mutta oireet edelleen tulevat, mutta eivät niin pian ja äärimmäisinä kuin ennen.

Ei se välttämättä auta, mutta on parempi lähestymistapa kuin epämääräinen kokeillaan sitä, tätä ja tota, eikä mitään pitkäjänteisesti. Lapseni ruokavalioon on saatu tuotua takaisin joitain FODMAPeja, mutta paljon on niitä, ettei ehkä koskaan voi syödä. Ja tälläkin systeemillä on viikossa keskimäärin yksi päivä, jolloin on niin kipeä, ettei pääse kouluun. Mutta tämäkin on edistystä. Yksi hänellä oireita aiheuttava tekijä on kovin kuitupitoinen ruoka. Sitähän yleensä suositellaan, mutta lapsellani esim. leivät, jotka sisältävät sinänsä sopivia raaka-aineita, mutta ovat kovin rouheisia, tekevät oireita. Reijo Laatikainen ainakin on vaivaan perehtynyt ja kirjoittanut siitä kirjoja ja netistäkin löytyy tietoa häneltä.

Vierailija
16/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, niin mulla suoli reagoi voimakkaasti kofeiiniin. Kahvia, mustaa teetä, ja tummaa suklaata ei pysty syömään.

Onko muilla samaa?

Jätin kahvin, maidon ja viljatuotteet pois kokonaan. Kaikki pahoinvointi hävisi. Tuo suolen huono toiminta on myös kytköksissä aivoihin niin se saattaa aiheuttaa ahdistusta. Siksi tärkeä löytää se oikea ruokavalio niin voin luvata, että elämä helpottuu.

Vierailija
17/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi, siemenöljyt, sokerit, kuidut, maitotuotteet,  ym. pois. Jäljelle jää lähinnä karnivoredieetti eli liha, suola ja vesi.

Mikset syö hedelmiä? Hedelmin sokeri on parempaa mahalle?

Vierailija
18/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkinnassa on myös gluteenittomiin tuotteisiin siirtyminen tai siis luonnostaan gluteenittomiin, joita toki löytyy, mutta silloin pitäisi luopua mm. leivästä.

Leivät, jotka ovat 100 % kauraa sopivat kyllä monelle. Kaura on luontaisesti gluteeniton. Toki tuotantolinjalta voi tarttua gluteenia mukaan. 

Lähinnä vehnää olen viljoista syönyt. Jo kauan sitten jouiduin ruistuotteista luopumaan. Toki olen syönyt riisipiirakoita, joissa tuotakin on, mutta esim. ruisleipää en ole pystynyt pitkään aikaan syömään. Toisaalta kaurakaan ei selvästikään sopinut. Juurikin tuo leipä taitaa olla suurin ongelma itselleni. Toki yllättävissäkin tuotteissa gluteenia sisältäviä viljoja on, mutta esim. perusliha, kala ja kanapakkaukset sekä makkara, juusto ja suosimani laktoosittomat jugurtit ja jäätelöt ihan perusgluteenittomia ovat. Sitä en tosin ymmärrä, miksi kaikista gluteenittomasta tuotteista ei tehdä myös laktoosittomia.

Vierailija
19/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen vatsa ei kestä pannukahvia mutta suodatinkahvin kestää. Ei tokikaan montaa kupillista pysty juoda, mutta pari kolme kertaa päivässä pienen kupin.

Vierailija
20/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahimmat on kofeiini, peruna, stevialla makeutetut tuotteet ja rasvainen ruoka.

Jostain syystä maitotuotteet ja varsinkin hapanmaitotuotteet tuntuu olevan välillä ainoat, mitkä pysyy sisällä eikä aiheuta kipuja. Ne tietenkin laktoosittomina.

Kevyt liikunta auttaa myös pahimpaan oloon. Piparminttua olen käyttänyt pahoinvointia ja ilmavaivoja hillitsemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi