Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaa parhaiten IBS-vatsaasi pysymään kunnossa (ärtyvä suoli)?

Vierailija
10.03.2022 |

Mikä tai mitkä keinot/tekemiset/välttämiset/asiat/ruoat/tms auttavat parhaiten vatsaa ja suolistoasi pysymään rauhallisina ja hyvässä kunnossa?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitatte viljattomalla tai viljojen pois jättämisellä?

Minulle on epäselvää, sopiiko gluteeniton kaura yleensä IBS:ssä ja voiko sitä käyttää?

Entä voivatko gluteenitonta ruokaa syövät käyttää kauraa?

Vierailija
22/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkinnassa on myös gluteenittomiin tuotteisiin siirtyminen tai siis luonnostaan gluteenittomiin, joita toki löytyy, mutta silloin pitäisi luopua mm. leivästä.

Leivät, jotka ovat 100 % kauraa sopivat kyllä monelle. Kaura on luontaisesti gluteeniton. Toki tuotantolinjalta voi tarttua gluteenia mukaan. 

Mulle ei sovi kaurakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvi, siemenöljyt, sokerit, kuidut, maitotuotteet,  ym. pois. Jäljelle jää lähinnä karnivoredieetti eli liha, suola ja vesi.

Mikset syö hedelmiä? Hedelmin sokeri on parempaa mahalle?

Syön kyllä. Mulla ibs ei ole pahinta laatua. Mutta täyteen oireettomuuteen pääsee vain karnivorella ja useimmat mausteetkin pitää jättää pois.

Vierailija
24/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija päräyttää munkin mahaan megalomaanisen turvotuksen. Erehdyin pitkästä aikaa syömään muutamana päivänä soijavanukkaita ja jestas sentään sitä mahan pullotusta. Lisäksi vielä popsaisin pari sämpylää (hiivaa!) ja join epätavallisen paljon hedelmämehuja, niin avot, maha hirveässä kunnossa.

Nyt pitäisi saada se rauhoittumaan taas. Kuvioon tuntuu kuuluvan että maha räjähtää yhtäkkiä huonoon kuntoon mutta hyvään kuntoon saaminen sitten kestääkin päivä- ja viikkotolkulla. Huooooh.

Vierailija
25/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressikin vaikuttaa aika paljon. Vaikka ruokavalio pysyisi samana, pelkkä kova stressi voi saada suoliston ärtymään. Mutta milläs vältät aina sitä stressiäkään.

Vierailija
26/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi kertaa päivässä pieniä annoksia ruokaa ja vähän kuituja. Mitä enemmän kuituja, sitä kipeämpi olen. Bifidobakteerivalmiste säännöllisesti otettuna (alflorex) myös auttaa.

Vierailija
27/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on epäselvää, sopiiko gluteeniton kaura yleensä IBS:ssä ja voiko sitä käyttää?

Kaikkien viljojen proteiinit ovat gluteenin kaltaisia ja aiheuttavat jonkin verran vaivoja. Gluteeni on vain se pahin tai joillekin se pahin on fodmap-hiilihydraatit.

Vierailija
28/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa tiukalla FODMAP- ruokavaliolla, tällä pysytään joitain viikkoja ja jos helpottaa, tuodaan ruoka-aineita YKSI KERRALLAAN kokeiltavaksi, tuleeko oireita. Lapsellani omena, päärynä, laktoosi ja vehnä ovat pahimmat, mutta se on täysin yksilöllistä.

Kaikilla ei auta tuokaan. Mä olen noudattanut FODMAPia jo jotain 6-7 vuotta, mutta edellenkään suoli ei ole tottunut FODMAPeihin. Oireet ovat lieventyneet, mutta oireet edelleen tulevat, mutta eivät niin pian ja äärimmäisinä kuin ennen.

Ei se välttämättä auta, mutta on parempi lähestymistapa kuin epämääräinen kokeillaan sitä, tätä ja tota, eikä mitään pitkäjänteisesti. Lapseni ruokavalioon on saatu tuotua takaisin joitain FODMAPeja, mutta paljon on niitä, ettei ehkä koskaan voi syödä. Ja tälläkin systeemillä on viikossa keskimäärin yksi päivä, jolloin on niin kipeä, ettei pääse kouluun. Mutta tämäkin on edistystä. Yksi hänellä oireita aiheuttava tekijä on kovin kuitupitoinen ruoka. Sitähän yleensä suositellaan, mutta lapsellani esim. leivät, jotka sisältävät sinänsä sopivia raaka-aineita, mutta ovat kovin rouheisia, tekevät oireita. Reijo Laatikainen ainakin on vaivaan perehtynyt ja kirjoittanut siitä kirjoja ja netistäkin löytyy tietoa häneltä.

Laatikaisen jutut ovat ihan okei, mutta olen itse seurannut myös alan tutkimusta maailmalla.

Jostain löysin tutkimustuloksen että osalla IBS-potilaista maitotuotteet voivat teettää ongelmia myös. Tämä helpotti meikäläistä, ja nautin vain ns. A2-maitotuotteita nykyään ja ne sopivat. Ravitsemusterapeuttini jopa suositteli tätä.

Toinen asia mitä ei ole tarpeeksi vielä tutkittu on se, että kun suolisto on niin keskeinen elin terveyden kannalta, niin IBS-potilaalla voi olla lisäksi muita suolistoperäisiä oireita.

Minulla näköjään on ruoka-allergioita, josta en itse tiennyt ja jotka ovat tulleet aikuisiässä vasta IBS-diagnoosin jälkeen. Nämä ruoka-allergiat aiheuttavat suolisto- ja autoimmuunioireita, ei suun alueella oikein mitään ehkä vaan limaneritystä kurkussa. Mutta tämä on asia josta Suomessa lääkäritkään eivät tiedä vielä paljoa.

Vierailija
29/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvi, siemenöljyt, sokerit, kuidut, maitotuotteet,  ym. pois. Jäljelle jää lähinnä karnivoredieetti eli liha, suola ja vesi.

Ainakin omena on vatsalle myrkkyä

Vierailija
30/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vältän laktoosia, gluteenia, sipulia, papuja, herneitä, kahvia ja voimakkaita mausteita. Kaaleja ja juureksia käytän vain kypsennettynä. Syön pieniä määriä kerrallaan kolmen, neljän tunnin välein. Jos vatsa ärtyy, siirryn syömään mehuja ja keittoja muutamaksi päiväksi.

Maha tykkää kaurapuurosta, sosekeitoista ja piimästä. Olen hoikka mutta tietyt ruoka-aineet saavat vatsan ja suoliston turpoamaan ja kivut ovat kovat 🙈

Vierailija
31/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ns. puhdasta kauraa eli sellaista jossa gluteenia ei ole. Sellainen sopii monille keliaakikoille ja myös IBS-potilaille.

Mutta kaikille ei, kuten mulle. Mulle on pitkän kokeilun jälkeen sopinut yksi luontaisesti gluteeniton leipä pieninä määrinä. Siinä on riisiä, maissia, hirssiä, kvinoaa.

Vierailija
32/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omena on vatsalle myrkkyä

Miksi? Ai se kielletty omena vai?

Vierailija
33/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressin välttäminen ehdoton ykkönen.

Vierailija
34/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole, päinvastoin.

Vierailija
35/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla vaikeuksia ymmärtää sanaa viljaton?

Vierailija
36/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiskohan se tarkoittaa että EI viljaa. Mitä luulisit?

Vierailija
37/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette kokeile radikaalia eliminaatiodieettiä, jossa syödään noin kuukausi lähinnä naudanlihaa, lihalientä ja ehkä tiettyjä kaloja ja kananmunaa? Ihmettelen vain, kun vuosikausia kärvistellään ja kärsitään ja mietitään jonkin kauran sopivuutta. Helpoin keino selvittää ongelmatuotteet on raju eliminaatio ja tuotteiden lisääminen ruokavalioon yksitellen, pikkuhiljaa.

Vierailija
38/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei muuten myös pitkä vesipaastoon saattaa triggeröidä elimistön ja parantaa ärtyneen suolen oireita tai jopa kokonaan poistaa ibs:in. Kovat tulokset tulee varmasta jo 14 päivän vesipaastolla. Se on shokki vartalolle ja se toimii.

Vierailija
39/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kyllä. Mulla ibs ei ole pahinta laatua. Mutta täyteen oireettomuuteen pääsee vain karnivorella ja useimmat mausteetkin pitää jättää pois.

Joo, mulle mausteista sopii suola, mustapippuri, yksi tietty curryjauhe, kardemumma, kaneli, korianteri, sekä kuivatut ja tuoreet yrtit. Kiinalainen osterikastike käy. Piparjuuritahnaa käytän silloin tällöin.

Paprika, Cayennepippuri, chili, savupaprika, useimmat curryt, yms. aiheuttavat pahoja oireita. Soijakastikkeet eivät käy yleensä, koska niissä on vehnäjauhoja.

Vierailija
40/95 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soija päräyttää munkin mahaan megalomaanisen turvotuksen. Erehdyin pitkästä aikaa syömään muutamana päivänä soijavanukkaita ja jestas sentään sitä mahan pullotusta. Lisäksi vielä popsaisin pari sämpylää (hiivaa!) ja join epätavallisen paljon hedelmämehuja, niin avot, maha hirveässä kunnossa.

Nyt pitäisi saada se rauhoittumaan taas. Kuvioon tuntuu kuuluvan että maha räjähtää yhtäkkiä huonoon kuntoon mutta hyvään kuntoon saaminen sitten kestääkin päivä- ja viikkotolkulla. Huooooh.

Joo, se suoli kun ärtyy, niin se pitää mykkäkoulua oikein kunnolla :D

Soijatuotteista muuten FODMAP-listalla taitaa olla vain tofu. Eli soijamaidot (Suomessa myydyt) eivät käy, eikä ne soijavanukkaat tai soijajogurtit.

Itse olen kokeillut niitä edamameja, ostan pakkaseen pussin ja ripottelen vähän joukkoon kun keitän vihanneksia, joten välillä onnistuu ilman että suoli ärjyy, välillä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän