Miksi teille on tärkeää omistaa asunto puolison kanssa yhdessä?
Sehän on tietysti väärin, jos toinen lyhentää lainaa itselle ja toinen maksaa juoksevat kulut.
Mutta jos maksetaan juoksevat kulut puoliksi, en näe mitään ongelmaa.
Meillä mies omistaa asunnon yksin. En edes tiedä onko tämä velaton, vai maksaako lainaa. Vastike ja muut laskut menee puoliksi ja kumpikin maksaa omat autonsa ja harrastuksena ym. Minulla jää rahaa säästöön, kuten on myös säästössä/sijoitettuna omasta asunnosta saadut rahat. Halutaan muutenkin pitää rahat ja omaisuudet erillään. Kummallakin omat lapset, jotka perii.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä näen ongelman, jos ero tulee.
Me ei olla naimisissa ja jos mentäsi, niin tehtäisi avioehto. Ero olisi selkeä, kun mitään ei tarvitsisi jakaa.
Ap.Oletko miettinyt, mitä tapahtuisi sinun asumisoikeudellesi, jos miehesi kuolisi äkillisesti?
Minulla ei tietenkään olisi asumisoikeutta, muuttaisin vuokralle tai ostaisin säästöilläni oman asunnon. Vaikka omistaisin tästä puolet, puolet menisi perintönä miehen lapsille, joten tuskin jäisin tähän.
Ap
Mutta jos olisit naimisissa saisit asua hamaan tappiin.
Ei minulle ole tärkeää. Haluan pitää omaisuudet ja rahat erillään ja siihen on syynä että mies pistäisi minunkin rahat taivaan tuuliin. Nyt tuhlaa vaan omansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksan lainan ja asumiskulut puoliksi toki myös haluan omistaa osuuteni
No kuka maksaa lainaa, jos ei omista osuutta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä itsestäänselvästi omistetaan talo puoliksi. Ihan jo sen takia, että toinen kuolee todennäköisesti ennen toista.
Miksi tämän takia pitää omistaa talo puoliksi? Kuolleen omaisuus menee sitten vaan sille eloon jäänelle.
No koska molemmat oltiin suhteen alussa yhtä p.a. Asuntolaina mahdollistui yhdessä. Jos vaan toinen olisi ottanut lainan nimiinsä, ei sillä olisi saanut perheasuntoa. Tilanne oli siis hyvin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman avioehtoa se talo menee jakoon jos ero tulee.
Mä kysyisin ennemmin näin päin: Miksi mennä naimisiin jos ei tahdo yhteistä taloutta ja omaisuutta? Synnin välttämiseksi?
On avopuolisokin puoliso.
Naimisiin meno + avioehto antaa lisäksi mahdollisuuden leskeneläkkeeseen ja lesken asumisoikeuteen (tietyin ehdoin)
Nykyään ei tarvi olla naimisissa saadakseen leskeneläkkeen.
Ei olla haluttu hankkia yhteistä omaisuutta.
Yhteiset lapset perii kuitenkin molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierail9ija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu ostaa osuuden asunnosta, jos ei ole pakko ostaa. Huoletonta elämää ilman omistajuutta ja pelkillä juoksevilla kuluilla.
Se joka ja ei halua tulla hyväksikäytetyksi taloudellinen sesti.
Selittäisitkö, miten se taloudellinen hyväksikäyttö tapahtuu. Esimerkki, joka pohjautuu omaan ja puolisoni tilanteeseen mutta on erittäin pelkistetty:
Minä maksan asumisesta 900 e/kk asuessani yksin. Puolisoni maksaa asumisesta 800 e/kk asuessaan yksin.
Muutamme yhteen. Asuminen maksaa nyt 1000 e/kk. Minä maksan siis asumisesta 500 e/kk. Minulle jää joka ikinen kuukausi säästöön 400 e enemmän kuin yksin asuessani. Missä kohtaa ja miten puolisoni käyttää minua taloudellisesti hyväkseen? Siinä, kun hän odottaa, että avoliitossa jaetaan asumiskulut sen sijaan, että asuisin hänen luonaan ilmaiseksi? Miksi minun pitäisi saada asua ilmaiseksi?
Tästä unohtuu se epäreiluus, että edelleenkin vain toinen omistaa asunnon. Tuo toimii vain siihen saakka kun liitossa on kaikki kunnossa. Mikäli tulee ero niin silloin se on ap joka lähtee vaikka kuinka olisi tehnyt asunnosta kodin ja siihen kiintynyt puutarhoineen päivineen.
Tietysti asia on kunnossa jos heillä on vain bisnes-suhde ja hän ajattelee vain rahaa. Mies on maksanut omaa kotiaan ja ap kartuttanut säästötiliään!
Vaikka asunto olisi yhteinen, niin eron tullen toisen olisi lähdettävä. Tai, kuten edellisessä liitossani kävi, molempien oli lähdettävä, koska kummallakaan ei ollut varaa lunastaa ok-taloa itselleen.
Ollaan yhdessä valittu tämä asunto yhteiseki perheen kodiksi, meillä myös yhteiset lapset. Ja haluan omistaa, koska haluan myös päättää asioista. Toisaalta juoksevat kulut ja remppakulut voidaan vaivatta myös jaksa puoliksi samoin, ollaan myös tasa-arvoisessa tilanteessa arvon nousun ja laskun kanssa. Sijoitusasunnot myös puoliksi samalla mentaliteetillä.
Ei toisella kierroksella kannatakaan samallalailla taloudellisesti sitoutua kuin ensimmäisellä kertaa. Varsinkin jos ei ole yhteisiä lapsia.
Aika harvinaista että kuollaan yhtäaikaa, ellei käy esim autokolaria tms onnettomuutta jossa ollaan samassa paikassa yhtäaikaa.