Miksi tamperelaiset ajavat pyörällä jalkakäytävällä?
Käytiin Tampereella, oikein mukava kesäkaupunki. Mutta jalkakäytävällä kävellessä sai koko ajan väistellä pyöräilijöitä. Vaikka vieressä olisi ollut hiljainen ja kapea katu -ei usein juuri yhtään autoja - niin tamperelaiset eivät uskaltaudu sinne tielle ajamaan! Miksi? terv helsinkiläinen
Kommentit (28)
Tamperelaiset kuten muutkin pyöräilevät jalkakäytävällä, koska haluavat vielä elää.
Ihmettelen ihmisiä jotka valittavat pyöräilystä kun murha mielessä ajavia autoilijoita on kaupungit täynnä
Täällä Vaasassa se vasta yleistä onkin. Yleistä on myös pitää itseään etuajo-oikeutettuna suojatiellä ko. tilanteissa ja siitä jopa valitetaan lehdessä että autot ei väistä suojatiellä ajavaa pyöräilijää. Täällä on vain muutama vilkas katu ja nekään eivät kovin vilkkaita iltaisin. Mutta vaikka esim. kaupungin läpi kulkevalla Raastuvankadulla on ihan hyvä pyörätie päästä päähän, niin näkee sitäkin, että silti ajetaan kadun puolella tai toisella puolella jalkakäytävällä.
Mä olen aina ihmetellyt, että kuka uskaltaa ajaa jalkakäytävällä. Kaupungissa monesti siis tullaan ovesta siihen jalkakäytävälle, ovesta tulija ei näe pyöräilijää, koska ovi. Jalkakäytävillä liikkuu kuitenkin lapsia, koiran ulkoiluttajia jne. Eikö niitä pelota, että ajaa pyörällä lapsen tai mummon kumoon?
Puhumattakaan siitä ettei se jalkakäytävällä ajo ole kovin sujuvaa kun joutuu koko ajan väistämään.
Mua myös ihmetyttää, miksi Helsingissä on vaivauduttu tekemään niin hieno pyörätieverkosto, että melkein kaikkialla on jalankulkutien vieressä pyörätie. Ja silti jengi ajaa juuri sillä jalankulkutiellä ja minä jalankulkija joudun väistämään heitä pyöräilijöitä pyörätielle, koska he itse eivät väistä eivätkä edes soita kelloa. Eikä kyse ole mistään tolloista tukkimassa pyörätietä tai monesta pyöräilijästä. Pyörätiet ovat usein täysin tyhjillään
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:43"]
Mä olen aina ihmetellyt, että kuka uskaltaa ajaa jalkakäytävällä. Kaupungissa monesti siis tullaan ovesta siihen jalkakäytävälle, ovesta tulija ei näe pyöräilijää, koska ovi. Jalkakäytävillä liikkuu kuitenkin lapsia, koiran ulkoiluttajia jne. Eikö niitä pelota, että ajaa pyörällä lapsen tai mummon kumoon? Puhumattakaan siitä ettei se jalkakäytävällä ajo ole kovin sujuvaa kun joutuu koko ajan väistämään.
[/quote]
Mulla kävi tämä ovesta eteen tulo ihan virallisella, merkityllä pyörätiellä. Kovalla sateella kovalla vauhdilla nainen tuli ovesta juoksemalla eteen, oli menossa autolleen eikä katsonut yhtään ympärilleen. Sain pysäytettyä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 02:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 01:57"]
Käytiin Tampereella, oikein mukava kesäkaupunki. Mutta jalkakäytävällä kävellessä sai koko ajan väistellä pyöräilijöitä. Vaikka vieressä olisi ollut hiljainen ja kapea katu -ei usein juuri yhtään autoja - niin tamperelaiset eivät uskaltaudu sinne tielle ajamaan! Miksi? terv helsinkiläinen
[/quote]
Lain mukaanhan siellä kadun puolella ajaminen on kiellettyä, paitsi silloin, jos jalkakäytävää ei pysty käyttämään jostain syystä. Mikäli siis lakia haluaa noudattaa. Mut eihän poliisit tuollaisia ehdi valvoa.
[/quote]
Eli et ymmärrä mitä eroa on pyötätiellä ja jalkakäytävällä ja edellisten yhdistellmällä? Jalkakaäytävällä EI SAA PYÖRÄILLÄ!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 03:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 02:43"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 02:09"] Miksi Helsinkiläiset ajavat kypärä päässä? T. Kööpenhaminalainen [/quote] Vai Helsinkiläiset vai helsinkiläiset? Kypärät päässä, koska Suomen laki vaatii. T. Vantaalainen. [/quote] Kuule vantaalainen, kun kypärän käyttö on vain suositus, ei pakollinen. Lue tuosta linkistä jonka 17 laittoi. T. Toinen vantaalainen
[/quote]
Kyllä se kypärän käyttö on yleensä ihan pakollista, mutta käyttämättömyydestä ei rangaista, siksi että käyttö ei ole kuitenkaan ehdottoman pakollista, eikä siitä ole määrätty rangaistusta. Vähän hassu laki, mutta hyvähän sitä kypärää olisi käyttää ja aika iso oso sitä käytääkin.
20. vastaus kysymykseesi. Me helsinkiläiset pyöräilemme kypärä päässä siksi, että olemme fiksumpia kuin esim sinä idiootti kööpenhaminalainen, jolla ilmeisesti ole mitään aihetta suojella imbesillejä aivojasi.