Mikä on syynä että haluat asu vuokralla etkä omistusasunnossa?
Kommentit (97)
Vuokra-asunnon voi jättää ja häipyä koko maasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin jo ostanut tontin ja talopaperit valmiina, rakentamisen ajaksi mentiin vuokralle. Piti juuri tällä viikolla tehdä sopimus maatöistä ja talopaketista. Vedin hätäjärrua, hanke jäihin. Talon piti tulla Lappeenrantaan.
Jokainen varmaan tajuaa miksi täällä asuvan kannattaa juuri NYT asua vuokralla.
Joo, Venäjä aloittaa sodan Suomea vastaan hyökkäämällä Lappeenrantaan. Ties vaikka jo ensi kesänä.
Mietin vaan että itselläni ei olisi koskaan varaa asua vuokralla saman kokoisessa asunnossa missä asun tällä hetkellä. Tämä on velaton ja asumiskulut pienet. Asunto on minun mutta aviomies tottakai maksaa asumiskuluista puolet eli minun osa asumiskuluista on 250e/kk. Jos haluttaisiin asua vastaavassa vuokralla, asumiskulut olisi 500e/nuppi vähintään. ap
En halua ottaa velkaa ja vuokralla asuessani voin periaatteessa muuttaa milloin haluan. Jos omistaisin asunnon niin joutuisin todennäköisesti myymään asuntoni ennen kuin voisin muuttaa muualle. En pystyisi maksamaan kahdesta asunnosta yhtä aikaa. Sopivan ostajan löytäminen veisi takuulla kuukausia, ellei jopa vuosia.
Helppous. Asun ulkomailla ja maa saattaa välillä vaihtua aika nopeastikin. Omistaminen ja myyminen olisi turhaa säätöä mm. kansainvälisen verotuksen osalta ja voisi lisäksi olla taloudellisesti tappiollista kun myynnin ajankohta ei välttämättä täsmäisi edullisiin hetkiin.
Jos on joutunut muuttamaan useamman kerran elämässään työn vuoksi, niin sitä väistämättä suhtautuu asuntoihin niin, että väliaikaista tämä on vaan. Kaikilla paikkakunnilla se omistusasunnon myynti ei ole asia, joka tapahtuu suit-sait. Ei ole ostajia jonossa, vaikka hinta on kohdillaan ja kämppä rempattu viimeisen päälle. Joillain paikkakunnilla on rakentamisinnossa pykätty pystyyn uutta asuntokantaa niin, että vuokralaisilla on mistä valita. Asuntoja on paljon tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin jo ostanut tontin ja talopaperit valmiina, rakentamisen ajaksi mentiin vuokralle. Piti juuri tällä viikolla tehdä sopimus maatöistä ja talopaketista. Vedin hätäjärrua, hanke jäihin. Talon piti tulla Lappeenrantaan.
Jokainen varmaan tajuaa miksi täällä asuvan kannattaa juuri NYT asua vuokralla.
Ei se Lappeenranta niin tärkeä metropoli ole, että siellä NYT mitään hätää olisi. Enemmän olisin huolissani oikeasti keskeisissä kaupungeissa, jos jossain on pakko huolissaan olla.
Tässä tilanteessa on fiksuinta asua vuokralla. Mitä teet asunnolla, joka jää sodan jalkoihin tai pahimmassa tapauksessa vihollisen vallan alle? Viisas myy nyt. Sodan uhan kasvaessa ostajat kaikkoavat. Siinä jää omistajalle musta pekka käteen.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan että itselläni ei olisi koskaan varaa asua vuokralla saman kokoisessa asunnossa missä asun tällä hetkellä. Tämä on velaton ja asumiskulut pienet. Asunto on minun mutta aviomies tottakai maksaa asumiskuluista puolet eli minun osa asumiskuluista on 250e/kk. Jos haluttaisiin asua vastaavassa vuokralla, asumiskulut olisi 500e/nuppi vähintään. ap
Oletko opiskelija vai miten sinulla ei olisi varaa maksaa 500€/kk vuokraa? Sehän on todella vähän.
parempi pitää pääoma muissa sijoituksissa, joten pystyy vaihtamaan aina uuteen kämppään kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen varmaan tajuaa miksi täällä asuvan kannattaa juuri NYT asua vuokralla.Ei se Lappeenranta niin tärkeä metropoli ole, että siellä NYT mitään hätää olisi. Enemmän olisin huolissani oikeasti keskeisissä kaupungeissa, jos jossain on pakko huolissaan olla.
Ei just NYT mutta kyllä se on niiden ekana miehitettävien joukossa. Pommit osuu helsinkiin mutta venäjän jalkaväki rymistelee lappeenrantaan. Kai tiedätte mitä ne tekee naisille ja lapsille…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen varmaan tajuaa miksi täällä asuvan kannattaa juuri NYT asua vuokralla.Ei se Lappeenranta niin tärkeä metropoli ole, että siellä NYT mitään hätää olisi. Enemmän olisin huolissani oikeasti keskeisissä kaupungeissa, jos jossain on pakko huolissaan olla.
Ei just NYT mutta kyllä se on niiden ekana miehitettävien joukossa. Pommit osuu helsinkiin mutta venäjän jalkaväki rymistelee lappeenrantaan. Kai tiedätte mitä ne tekee naisille ja lapsille…
Hölpöti hölpöti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko opiskelija vai miten sinulla ei olisi varaa maksaa 500€/kk vuokraa? Sehän on todella vähän.
1000e on tämän kokoisen asunnon vuokra näillä kulmilla. Olisi varaa mutta ei jäisi sitten mitään säästöön. Nyt n.1000e nettotuloilla (työmarkkinatuki +osa-aikatyö) jää säästöön parhaimpina kuukausina 400e elämiskulujen jälkeen. ap
Tykkään että varat on likvidimmät kuin kiinteistö. Rahoilla saisin kolmion pääkaupunkiseudulta helposti, mutta miksi ostaisin seinät ja katon kun sitä rahaa voi käyttää muuhunkin. Tai ainakin on varmuudeksi puskuria. Suomalaiset on vaan huonoja säästämään, ainut tapa kerryttää omaisuutta on olla velkaa melkein eläkeikään saakka. Sitten onkin jo tarve hetken päästä päästä johonkin palvelutaloon tms. Ehkä tämä sota herättää, ettei kaikkea omaisuutta kannata laittaa yhteen koriin.
En ajatellut elää samanlaista elämää kuin vanhempani. He ostivat asunnon parikymppisinä, muuttivat vähän isompaan kun tuli lapsia ja nyt ovat asuneet samassa asunnossa yli 30 vuotta. Työurakin molemmilla samassa työpaikassa samoissa tehtävissä yli 30 vuotta. En vaan jaksaisi tuollaista elämää, jossa junnataan paikallaan noin kauan.
Eipä siitä omistusasunnosta mitään iloa ole ainakaan Ukrainassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000e on tämän kokoisen asunnon vuokra näillä kulmilla. Olisi varaa mutta ei jäisi sitten mitään säästöön. Nyt n.1000e nettotuloilla (työmarkkinatuki +osa-aikatyö) jää säästöön parhaimpina kuukausina 400e elämiskulujen jälkeen. ap
Niin. Osaan kyllä laskea, että 500+500=1000. Nythän puhuttiin sinun osuudestasi. Eli valehtelit, kun sanoit, ettei olisi varaa. Niin vähän arvelinkin.
Ei olisi varaa asua näin hyvällä paikalla uudessa asunnossa, en myöskään halua henkistä taakkaa jonka omistusasunto toisi. Olen lapseton, joten ei tarvitse miettiä perintöäkään.
Koska en tiedä, missä haluaisin asua ja tää kämppä on super edullinen ja ihan ok paikalla.
Huokea hinta vaikuttaa oikeastaan eniten siihen, etten lähde tästä mihinkään ennen kuin tulee jotain täydellistä vastaan (lämpimästä, en halua jäädä Suomeen).
Haluun asua mahdollisimman omavaraisesti jollain pienellä tilalla tms. lämpimämmässä ilmastossa, jossa on hyvä kasvattaa itsekin ruokaa ja edullista torilla käydä ostamassa muiden kasvattamia.
Muunkinlaiset ratkaisut käy, mutta suomalainen keskiluokkainen elämä ei voisi vähempää kiinnostaa.