Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puolet nuorista menee lukioon??

Vierailija
10.08.2015 |

Korkeakoulupaikkoja ei kuitenkaan ole läheskään 50% nuorista, eikä pidäkään olla! Lukion pointti on valmentaa korkeakouluopintoihin, joten mikä järki on siinä, että suuri osa lukiolaisista ei koskaan pääse 3. asteen oppilaitoksiin?

Nythän vain 1/3 abeista pääsee suoraan yliopistoon/ammattikorkeaan, että onpas fiksua kun muualla maailmassa...

a) valmistutaan lukiota vastaavasta koulusta 18-vuotiaana
b) mennään suoraan korkeakouluun

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vanhemmat pakotti.

Vierailija
22/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:35"]

Itse kävin lukion yksinkertaisesti siksi, että en peruskoulusta päästyäni tiennyt vielä lainkaan, mille alalle haluaisin. Lukio antoi 3 vuotta lisää aikaa miettiä asiaa.

[/quote]

Miksei peruskoulu sitten voisi olla vaikka 10-luokkaan asti (suoritettaisiin niitä amiksen ja lukion "yhteisiä opintoja" eli perusmatikkaa yms. ja sitten vasta 16-17-vuotiaana alkaisi 2-vuotinen lukio/amis. Tuossa iässä vuosi tekisi ihmeitä!

Monessa maassa "high school" on kaikille yhteinen, sieltä valmistutaan 18-vuotiaana ja sitten vasta aloitetaan ammattiin yms. opiskelu.

[/quote]

Omalla kohdallani se yksi vuosi ei olisi muuttanut tilannetta miksikään. Lukio oli ihan hyvä valinta silloin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että osaisivat ilmaista itseään paremmin kuin elämämkoulun suorittanut AP.

Vierailija
24/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin kun en tiennyt mitä olisin halunnut tehdä ja olen jälkeen päin ollut ihan hyvilläni että menin. Ei se yleissivistys mitenkään haitaksi ole koskaan ja esim. kieltenopetus menee lukiossa pidemmälle kuin amiksessa. 15-16-on aika nuori vielä kuitenkin päättämään sitä alaa mille haluaisi, joten tuohan tuo lisäaikaa. Lisäksi löytyy melkein joka paikkakunnalta, niin ettei tarvi aivan kakarana muuttaa pois kotoa.

Vierailija
25/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten lukiosta lähdetään amiskorkeaan kun rehellinen amis antaa siihen paremman pohjan? Lukioiden aloituspaikkoja voi alentaa ehkä 20 prosenttiin nykyisestä ja keskittyä siihen että ylioppilaat hakee sitten yliopistoon.

Vierailija
26/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:36"]

(ap jatkaa)...ja ulkomailla opiskellaan yleensä vain alempi korkeakoulututkinrto (amk/kandi) ja valmistutaan siis 21-22-vuotiaana.

Suomalaiset pääsevät vasta tuossa iässä ALOITTAMAAN opiskelut ja sitten ovat lähes 30 kun pääsevät kunnolla työelämään. Mikä järki siinä on??

[/quote]

No eihän aloita, jos ei lusmuile millään välivuosilla ja ole ulkomailla vaihdossa niin maisterina ollaan 23-24 -vuotiaina. Näin siis jos valmistuu siinä normaalin viiden vuoden tavoiteajassa. Siinäkin on viel paljon kiristysvaraa, ja AMK onkin jo tostakin lähtökohtaisesti paljon lyhyempi (tiedän 21v Amkista valmistuneita). 

Vierailija
27/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:39"]

[/quote]

Hienoa päättelyä, mutta metsään meni.

Olen katkera vanhus, joka vietti vastikään fuksivuoden kiitos Suomen surkea koulutusjärjestelmä (vaihto-oppilasvuosi + toisella yrityksellä yliopistoon = 22-vuotias fuksi). Vaihtarikaverini muista maista ovat jo koulunsa käyneet. T: ap

Vierailija
28/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:42"]

Miksi sitten lukiosta lähdetään amiskorkeaan kun rehellinen amis antaa siihen paremman pohjan? Lukioiden aloituspaikkoja voi alentaa ehkä 20 prosenttiin nykyisestä ja keskittyä siihen että ylioppilaat hakee sitten yliopistoon.

[/quote]

No ei välttämättä anna. Miten esim lähihoitajan tutkinnon suorittaneella olisi parempi pohja insinööriopintoihin kuin lukion suorittaneella?

Vierailija
29/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:42"]

(ap jatkaa)...ja ulkomailla opiskellaan yleensä vain alempi korkeakoulututkinrto (amk/kandi) ja valmistutaan siis 21-22-vuotiaana.

Suomalaiset pääsevät vasta tuossa iässä ALOITTAMAAN opiskelut ja sitten ovat lähes 30 kun pääsevät kunnolla työelämään. Mikä järki siinä on??

[/quote]

No eihän aloita, jos ei lusmuile millään välivuosilla ja ole ulkomailla vaihdossa niin maisterina ollaan 23-24 -vuotiaina. Näin siis jos valmistuu siinä normaalin viiden vuoden tavoiteajassa. Siinäkin on viel paljon kiristysvaraa, ja AMK onkin jo tostakin lähtökohtaisesti paljon lyhyempi (tiedän 21v Amkista valmistuneita). 

[/quote]

Ei ole lusmuilua, jos ei pääse ensi yrittämällä yliopistoon. Nyt hakijoita per aloituspaikka on LIIKAA, kun 50% ikäluokasta valmistuu yliopistosta JA edellisvuosien "ylijäämät" ovat myös kilpailemasta opiskelupaikoista.

Vierailija
30/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin aikoinani lukioon kun en amikseen päässyt.

Vierailija
31/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:39"]

[/quote]

Olen katkera vanhus, joka vietti vastikään fuksivuoden kiitos Suomen surkea koulutusjärjestelmä (vaihto-oppilasvuosi + toisella yrityksellä yliopistoon = 22-vuotias fuksi). Vaihtarikaverini muista maista ovat jo koulunsa käyneet. T: ap
[/quote]

Ja sitten heräsit amiskan hitsarilinjalta.

Vierailija
32/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:39"] Että osaisivat ilmaista itseään paremmin kuin elämämkoulun suorittanut AP. [/quote] Hienoa päättelyä, mutta metsään meni. Olen katkera vanhus, joka vietti vastikään fuksivuoden kiitos Suomen surkea koulutusjärjestelmä (vaihto-oppilasvuosi + toisella yrityksellä yliopistoon = 22-vuotias fuksi). Vaihtarikaverini muista maista ovat jo koulunsa käyneet. T: ap [/quote] Ja sitten heräsit amiskan hitsarilinjalta.

[/quote]

Myönnettäköön, että sain myös amispaikan, koska epätoivoisesti hain varavaihtoehtona myös sinne. En olisi halunnut toista välivuotta. T: ap

Vierailija
33/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkin eri maiden koulujärjestelmiä ja kertomasi on minulle aika tuntematon asia. Kerro vaikka 5 maata, joissa lukiosta mennään suoraa korkeakouluun ja kaikille ylioppilaille on korkeakoulupaikka.

Jos yhtään perehtyisit meidän järjestelmäämme niin tietäisit, että meillä on paljon enemmän väyliä hankkia ammatti kuin esim. Ranskassa. Tai tietäisit, että esim. Sveitsissä on ihan tavallista hankkia ensin ammatillinen tutkinto, sitten täydentää se ylioppilastutkinnoksi ja sitten hakeutua korkeakouluun.

Vierailija
34/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että lukion pointti on valmistaa korkeakouluopintoihin. Outoa, että lainsäädäntö on kanssasi eri mieltä.

Vierailija
35/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi ihmeessä et päässyt opiskelemaan ekalla yrittämällä? Olen 22v kandi ja periaatteessa voisin lopettaa opinnot tähän. Kyse ei ole järjestelmästä vaan siitä, että sinä päätit pitää vaihto-oppilasvuoden ja sinä mokasit pääsykokeet. Miksi menit vaihtoon, jos se jälkikäteen on järjestelmän vika?

Vierailija
36/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:39"]

[/quote]

[/quote]

No mutta todellisuudessa sulla ei ole mihinkään kiire, koska Suomi on lamassa eikä työpaikkoja kuitenkaan riitä kaikille.

Vierailija
37/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä AP:n kanssa... Itse olen 23-vuotias, myös lukiovaihdossa ollut ja fuksivuosi alkaa loppukuusta.

20-vuotiaana valmistuin lukiosta ja jäin sinä vuonna pisteen päähän yliopistopaikasta. 21-vuotiaana enää vain 0,7 pisteen päähän ja 22-vuotiaana meni huonosti, 1,5 pistettä opiskelupaikasta. Tänä vuonna VIIMEIN pääsin unelma-alalleni.

En ole mikään luuseri tai epäonnistunut valintakokeissa aiempina vuosina. Taso on kova, ja raja vedetään aina johonkin. Valtavasti hyviä hakijoita jää joka vuosi vaille opiskelupaikkaa.

Olisi pitänyt ehkä lähteä ulkomaille opiskelemaan, E-papereillani olisin päässyt suoraan moniin ulkomaisiin yliopistoihin.

Vierailija
38/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:47"]

Tutkin eri maiden koulujärjestelmiä ja kertomasi on minulle aika tuntematon asia. Kerro vaikka 5 maata, joissa lukiosta mennään suoraa korkeakouluun ja kaikille ylioppilaille on korkeakoulupaikka.

Jos yhtään perehtyisit meidän järjestelmäämme niin tietäisit, että meillä on paljon enemmän väyliä hankkia ammatti kuin esim. Ranskassa. Tai tietäisit, että esim. Sveitsissä on ihan tavallista hankkia ensin ammatillinen tutkinto, sitten täydentää se ylioppilastutkinnoksi ja sitten hakeutua korkeakouluun.

[/quote]

Ei suoraan suoraan, mutta tyypillisesti ilman naurettavia välivuosia kuten Suomessa. Esim. Yhdysvallat, Japani, Iso-Britannia, Kiina, Hollanti, yms. ovat tällaisia maita.

Kerro yksikin maa, jossa 3 välivuotta lukion jälkeen on yleistä. Siis jos ei tarvitse kerätä rahaa lukukausimaksuihin, vaan puhtaasti jää ilman opiskelupaikkaa.

Vierailija
39/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:52"]

Samaa mieltä AP:n kanssa... Itse olen 23-vuotias, myös lukiovaihdossa ollut ja fuksivuosi alkaa loppukuusta.

20-vuotiaana valmistuin lukiosta ja jäin sinä vuonna pisteen päähän yliopistopaikasta. 21-vuotiaana enää vain 0,7 pisteen päähän ja 22-vuotiaana meni huonosti, 1,5 pistettä opiskelupaikasta. Tänä vuonna VIIMEIN pääsin unelma-alalleni.

En ole mikään luuseri tai epäonnistunut valintakokeissa aiempina vuosina. Taso on kova, ja raja vedetään aina johonkin. Valtavasti hyviä hakijoita jää joka vuosi vaille opiskelupaikkaa.

Olisi pitänyt ehkä lähteä ulkomaille opiskelemaan, E-papereillani olisin päässyt suoraan moniin ulkomaisiin yliopistoihin.

[/quote]

Mitä opiskelet?

Vierailija
40/74 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:51"]

[/quote]

Miksi ihmeessä et päässyt opiskelemaan ekalla yrittämällä? Olen 22v kandi ja periaatteessa voisin lopettaa opinnot tähän. Kyse ei ole järjestelmästä vaan siitä, että sinä päätit pitää vaihto-oppilasvuoden ja sinä mokasit pääsykokeet. Miksi menit vaihtoon, jos se jälkikäteen on järjestelmän vika?

[/quote]

Monissa maissa vaihto-oppilasvuodesta saa "hyvityksen" lukiossa. Esim. omat vaihtarikaverini valmistuivat ikätovereidensa kanssa eli 18-vuotiaana, vaikka olivat vuoden vaihdossa. Itse olin tosiaan 20, kun sain lakin päähän.

En päässyt opiskelemaan ekalla yrittämällä koska no, alle 10% hakijoista valittiin ja jäin 5. varasijalle alle pisteen päähän hyväksymisrajasta. Tyhmemmänkin luulis tajuavan, että ei ole epäonnistumista, jos saa hyvät pisteet ja raja vedetään juuri epäsuotuisaan kohtaan. Ei se ole epäonnistumista, että tietty määrä hakijoita on onnistunut kokeessa paremmin kuin itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi