Karjatalous vs kasvisravinto, onko nyt aika muuttaa suuntaa omavaraisuuden takia
2019 Suomessa tuotettiin 3,6 miljardia kiloa viljaa, josta 2 miljardia kiloa rehuksi. Ihmisille kymmenesosa ja loput vientiin.
Miettikää miten paljon enemmän saataisiin tuotettua proteiinipitoista kasvisruokaa suoraan ihmisille, versus se, että se kasvistuotanto kierrätetään lehmän kautta syöpävaaralliseksi aineeksi lautaselle.
Pienempi pinta-ala tarkoittaa pienempiä polttoaine- ja lannoite kustannuksia.
Armeija marssii mahallaan ja kansa tarvitsee ruokaa, olisiko siinä riittävä syy aloittaa suurempi kasvisruokavalioon siirtymisen tukeminen, jolloin omavaraisuus on huomattavasti suurempi kuin lihatuotantoon satsaamalla.
Toki pelkkää nurmiravintoa nauttiva karjatalous voitaisiin säilyttää, ja lihasta tehdä luksustuote ja nautintoaine.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi turvata oman kasviravintonsa kasvattamalla itse ruokansa. Näin tiedät mitä syöt ja saat hyötyliikuntaa hoitaessasi kasvejasi.
Onko sinulla mitään käsitystä miten paljon maa-alaa, säiltystilaa ja työtä tuo vaatisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruvetkaa viisaat kasvattamaan viljaa, ilmainen ruoka kyllä kelpaa muttei työ.
Mikä ihmeen ilmainen ruoka, mistä sitä saa? Eikä resurssien tuhlaus lopu sillä, että joku tekee jotain enemmän vaan sillä, että resurssien tuhlaus vähenee muualla.
Iankaiken ruoantuottajia on haukuttu,
Toivottavasti nyt kansa näkee kuka sen suurimman työn tekee lähes ilmaiseksi.
Minun puolesta ruoan hinta voi kolminkertaistua, olemme omavaraisia lihan ja vihannesten suhteen.
Lopettakaa se ilmainen työnteko. Otetaan pellot ja karja valtiolle ja laitetaan kunnan palkkaamat työntekijät sitä hoitamaan. Ei ruoantuotantoa voi jättää noin huonosti motivoituneiden työntekijöiden varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika vähentää riippuvuutta ulkomailta tuotaviin liha-, kasvis-, kala- ja vilja-tuotteisiin. Oman maan kesantopellot viljan ja kasvisten tuotantoon ja sian- sekä broilerin-lihan tuotanto nousuun. Tällä pääsemme ympärivuoden omavaraisuuteen.
Lihantuotanto on vihoviimeinen tapa ruokkia ihmisiä. Jokaisen lohakilon tuottamista varten tarvitaan moninkertainen määrä ihmisravinnoksi kelpaavaa kasvisravintoa.
No tervetuloa sitten meidän laitumelle ihan maksutta syömään nurmea, koska sehän on ihmisravinnoksi kelpaavaa kasvisravintoa. Ei mene kuin 5 vuotta ja tullaan kaipaamaan karjanlantaa peltojen kasvukunnon ylläpitoon tai ehkä palaamme kaskeamiseen, jotta saadaan edes jostain ravinteita.
Teidän laitumella varmaan laidunnetaan vuoden ympäri eikä eläimet tarvitse lainkaan talviruokintaa.
Kuivatat heinää talven varalle.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on se, että suurin osa ihmisistä ei edes HALUA ajatella sitä skenaariota, että yhtäkkiä ei olekaan sitä lihakönttiä joka päivä lautasella. Sama juttu kuin lapsella, jolle annetaan eteen lautasellinen kaurapuuroa ja makeispussi ja käsketään valitsemaan, kumman lapsi haluaa syödä.
Ihminen hukkuu omaan hedonismiinsa, kun elää syödäkseen eikä syö elääkseen.
Huono vertaus puuro ja karkki, molemmat kun on sokeria. Latapas puuron tilalle lihaa, niin lapsi ei karkkia valitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ilmainen ruoka, mistä sitä saa? Eikä resurssien tuhlaus lopu sillä, että joku tekee jotain enemmän vaan sillä, että resurssien tuhlaus vähenee muualla.
Minun puolesta ruoan hinta voi kolminkertaistua, olemme omavaraisia lihan ja vihannesten suhteen.Lopettakaa se ilmainen työnteko. Otetaan pellot ja karja valtiolle ja laitetaan kunnan palkkaamat työntekijät sitä hoitamaan. Ei ruoantuotantoa voi jättää noin huonosti motivoituneiden työntekijöiden varaan.
Rupespas järjestämään tätä uusjakoa tai lähde venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on se, että suurin osa ihmisistä ei edes HALUA ajatella sitä skenaariota, että yhtäkkiä ei olekaan sitä lihakönttiä joka päivä lautasella. Sama juttu kuin lapsella, jolle annetaan eteen lautasellinen kaurapuuroa ja makeispussi ja käsketään valitsemaan, kumman lapsi haluaa syödä.
Huono vertaus puuro ja karkki, molemmat kun on sokeria. Latapas puuron tilalle lihaa, niin lapsi ei karkkia valitse.
Missä puurossa on sokeria?
Tämäntakia mä inhoan vegaaneja, kun ne pitää itseään jumalasta seuraavana haukkumalla suureen ääneen normaalia ravintoa syövät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi turvata oman kasviravintonsa kasvattamalla itse ruokansa. Näin tiedät mitä syöt ja saat hyötyliikuntaa hoitaessasi kasvejasi.
Onko sinulla mitään käsitystä miten paljon maa-alaa, säiltystilaa ja työtä tuo vaatisi?
Se on sinun ongelmasi, rakennat vaan varastoja.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Järjetöntä, että suurin osa esimerkiksi ohrasadosta menee rehuksi. Ohra on aliarvostettu, monikäyttöinen ja ravintorikas kasvi. Miksi se syötetään tuotantoeläimille, joista saatava hyöty on pieni kaikkiin haittoihin nähden?
Ja miksi viljellään niitä kasveja, joiden sato riippu monesta eri tekijästä, joihin ei voi vaikuttaa?
Jos kasvatettaisiin viljaa ja kasveja, jotka menestyvät hyvin ja ovat tuottoisia sen sijaan, että yritetään viljellä kurkkua, maissia yms. pohjoisilla leveysasteilla...
Ohraa viljellään rehuksi sen takia, että se on kohtuullisen helppo viljelykasvi, ei vaadi maaperältä suhteettoman paljoa, kestää tuholaisia paremmin kuin vehnä - ja menee rehuksi sen takia, että sitä ei osta kukaan ruuantuotantoa varten! Mallasohra on astetta vaativampi, se menee panimoille, mutta jostain syystä suomalaiset eivät käytä ohraa, joka on leivonnassa hankala eikä sitä käytetä edes riisin korvikkeena.
Eli millaisena kuluttaja ohransa haluaa? Nyt kun sitä ei haluta ostaa eikä siitä haluta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä puurossa on sokeria?
Kaikissa, sokeri on hiilihydraatti ja viljassa sitä on runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Tämäntakia mä inhoan vegaaneja, kun ne pitää itseään jumalasta seuraavana haukkumalla suureen ääneen normaalia ravintoa syövät ihmiset.
Nykyinen tehotuotettu lihatalous ei ole normaalia nähnytkään. Eikä "normaalien" ihmisten lihankulutus ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan yhteiskunnan kestokyvystä. Voiko tällöin vastata kaikkeen asenteella tee se itse. Energia omavaraisuus, juu teen itse. Terveydenhuollon kestokyky - juu itse uuttelen lääkkeet luonnosta, turvallisuus - löytyy nuija omasta takaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun ongelmasi, rakennat vaan varastoja.
Miksi se olisi minun ongelmani, kun sanoit "jokainen kasvattaa ruokansa"? En minä lähde rakentamaan varastoja kaikkiin Suomen kerrostaloasuntoihin vain siksi että random palstailija sai täysin typerän idean.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolesta ruoan hinta voi kolminkertaistua, olemme omavaraisia lihan ja vihannesten suhteen.
No, en ole haukkunut ruuan tuottajia ja puolestani ruuan hintaa saa nousta. Ruuantuotantoa on kuitenkin kehitettävä koko ajan kuitenkin kestävämpään suuntaan, niin omavaraisuuden kuin ympäristön näkökulmasta.
Ja en muuten usko, että olette omavaraisia. Tällöin teidän pitäisi olla myös omavaraisia kaikkien tuotantopanosten suhteen. Yhteiskunta on kokonaisuus ja näin ollen sen kestävvyyskin kuuluu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Järjetöntä, että suurin osa esimerkiksi ohrasadosta menee rehuksi. Ohra on aliarvostettu, monikäyttöinen ja ravintorikas kasvi. Miksi se syötetään tuotantoeläimille, joista saatava hyöty on pieni kaikkiin haittoihin nähden?
Ja miksi viljellään niitä kasveja, joiden sato riippu monesta eri tekijästä, joihin ei voi vaikuttaa?
Jos kasvatettaisiin viljaa ja kasveja, jotka menestyvät hyvin ja ovat tuottoisia sen sijaan, että yritetään viljellä kurkkua, maissia yms. pohjoisilla leveysasteilla...
Ohraa viljellään rehuksi sen takia, että se on kohtuullisen helppo viljelykasvi, ei vaadi maaperältä suhteettoman paljoa, kestää tuholaisia paremmin kuin vehnä - ja menee rehuksi sen takia, että sitä ei osta kukaan ruuantuotantoa varten! Mallasohra on astetta vaativampi, se menee panimoille, mutta jostain syystä suomalaiset eivät käytä ohraa, joka on leivonnassa hankala eikä sitä käytetä edes riisin korvikkeena.
Eli millaisena kuluttaja ohransa haluaa? Nyt kun sitä ei haluta ostaa eikä siitä haluta maksaa.
Ei kuluttaja halua mitään. Tuotekehitys miettii tuon ja markkinointi myy.
"Länsimaista ruokavaliota noudattavat 20-vuotiaat saattaisivat elää jopa vuosikymmenen pitempään, jos he vaihtaisivat monipuoliseen ja kasvispainotteiseen ruokavalioon.
Analyysin perusteella suurimman hyödyn saisi lisäämällä palkokasvien, pähkinöiden ja täysjyväviljojen syömistä ja vähentämällä punaisen lihan ja teollisesti prosessoitujen lihavalmisteiden käyttöä. Jokainen näistä liittyi noin kaksi vuotta pitempään eliniänodotteeseen.
Vaihtamalla tyypillisen länsimaisen lihapainotteisen ruokavalion optimaaliseen kasvispainotteiseen ruokavalioon 20-vuotiaiden eurooppalaismiesten odotettavissa oleva elinikä nousisi 14 vuotta ja naisten 10 vuotta, tutkijat laskivat."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tehotuotettu lihatalous ei ole normaalia nähnytkään. Eikä "normaalien" ihmisten lihankulutus ole normaalia.
Perustele vastaustasi tarkemmin. Näin se on mitäänsanomaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolesta ruoan hinta voi kolminkertaistua, olemme omavaraisia lihan ja vihannesten suhteen.Lopettakaa se ilmainen työnteko. Otetaan pellot ja karja valtiolle ja laitetaan kunnan palkkaamat työntekijät sitä hoitamaan. Ei ruoantuotantoa voi jättää noin huonosti motivoituneiden työntekijöiden varaan.
Neuvostoliitossa tehtiin noin ja saatiin aikaan sisäinen nälänhätä. Porukka viljeli ruuat omissa puutarhoissaan ja palstoilla, valtiollinen ruuantuotanto oli 5-vuotissuunnitelman mukaista eli jos oli päätetty, että kolhoosin navetassa lehmän keskituotos on 35 kg/pv, niin lisättiin tankkiin vettä sen verran, että tuotos täyttyi. Sitä maitoa ei juotu eikä siitä tullut juustoa, mutta se oli tuotettu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika vähentää riippuvuutta ulkomailta tuotaviin liha-, kasvis-, kala- ja vilja-tuotteisiin. Oman maan kesantopellot viljan ja kasvisten tuotantoon ja sian- sekä broilerin-lihan tuotanto nousuun. Tällä pääsemme ympärivuoden omavaraisuuteen.
Kesantoa ei voi ottaa viljelyyn, maan tulee antaa välillä levätä. Nautakarjatilalla pelto voi olla välillä nurmena, karja jopa lannoittaa sitä samalla, mutta jos karjaa ei ole, viherkesannoidaan. Silloin ei pellosta kerätä syötävää kenellekään.