Etelänmatkan jälkeinen ripuli, CRP yli 300?
Käytiin äsken tk:ssa. Turkin lomalta palattu, mies sairastui loman loppuvaiheessa ripulitautiin. Maha myös kipeä. Käytiin tänään tk:ssa, CRP >300. Lääkäri lähetti keskussairaalan päivystykseen, minä huolissani kotona täällä lasten kanssa. Onko kokemuksia kellään mikä voisi olla?
Kommentit (33)
Hurja tulehdusarvo kyllä, tuollaisia näkee yleensä sepsiksen tai keuhkokuumeen yhteydessä.
Viikon sairaalareissu tulee vähintään. Hyvä kun pääsi hoitoon!
Tule ap kertomaan mikä miehelläsi oli kun selviää. Tsemppiä
Hyvä kun pääsi hoitoon. Olen tavannut tuollaisia tulehdusarvoja vain sepsiksen yhteydessä. Voihan se olla että bakteeri on päässyt vereen eikä siinä sen kummempaa. Toivottavasti antibiooteilla paranee.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:18"]
Hurja tulehdusarvo kyllä, tuollaisia näkee yleensä sepsiksen tai keuhkokuumeen yhteydessä.
[/quote]
Niinpä, mulla oli lähellä tuota pneumokokkisepsiksessä.
Mulla oli yli 450. Mätäpaise vatsaontelossa.
Huh, melkoiset lukemat. Toivottavasti antibiootti tehoaa pian.
Minulla oli crp 297 rintatulehduksessa, riitti muutama päivä iv-ab:ta + kotona ab suun kautta, 7 v pojalla 310 keuhkokuumeessa, 3 pv iv-ab:ta, joten ei nyt ihan poikkeavan korkea crp ole kysymyksessä.
Juuri tästä syystä en mene Turkkiin...
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:31"]
Minulla oli crp 297 rintatulehduksessa, riitti muutama päivä iv-ab:ta + kotona ab suun kautta, 7 v pojalla 310 keuhkokuumeessa, 3 pv iv-ab:ta, joten ei nyt ihan poikkeavan korkea crp ole kysymyksessä.
[/quote]
Vatsataudin yhteydessä on kyllä poikkeavan korkea. Keuhkokuumeessa taas tyypillisesti nousee tuonne.
Mies on edelleen sairaalassa. Eilen aloitettiin suonensisäinen antibiootti ja CRP oli tänään enää 220. Ripulikin rauhoittumassa ja vointi on aika lailla hyvä. On otettu ulostenäytteitä, tutkitaan parasiitteja ja salmonellaa yms. bakteereita.
Vierailija kirjoitti:
Mies on edelleen sairaalassa. Eilen aloitettiin suonensisäinen antibiootti ja CRP oli tänään enää 220. Ripulikin rauhoittumassa ja vointi on aika lailla hyvä. On otettu ulostenäytteitä, tutkitaan parasiitteja ja salmonellaa yms. bakteereita.
Vanha ketju, mutta selvisikö mitä oli?
Niin ja unohdin sanoa, miehellä kuumetta 40 astetta nyt kolmatta päivää.
ap