Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2,5v ei ota lapsiin kontaktia pk:ssa

Vierailija
10.08.2015 |

Aikuisiin ottaa, ja leikkii hieman heidön kanssaan mutta lapsien kanssa ei leiki! Ei edes juoksentele niiden kanssa. On nyt puolitoista viikkoa ollut päiväkodissa. Ei kyllä muuallakaan ota itsensä ikäisiin/nuorempiin, mutta vanhempien lasten (+4v) kanssa juoksentelee. Onko normaalia?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka tuosta sanoi? Jos vain oma havaintosi, en huolestuisi.

Vierailija
2/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:23"]No kuka tuosta sanoi? Jos vain oma havaintosi, en huolestuisi.
[/quote]

Päiväkodin hoitaja kun kysyin onko lapsiin kontaktissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:23"]No kuka tuosta sanoi? Jos vain oma havaintosi, en huolestuisi. [/quote] Päiväkodin hoitaja kun kysyin onko lapsiin kontaktissa.

[/quote]

Ok. Meillä saman ikäinen ja on jo vuoden verran leikkinyt muiden lasten kanssa. Nykyään leikkii juonellisia leikkejä kavereiden kanssa. Kaipa se siitä, jos lapsesi on esim. ujo.

Vierailija
4/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia vielä tuon ikäiselle. Osaavat leikkiä yhteisleikkiä vain jos joku vanhempi lapsi johtaa leikkiä.

Vierailija
5/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut tähän asti aina kotona äitimuorin kanssa? Ei kerhoissa? Ei leikkipuistossa? Ei missään, missä olisi omaikäisiä lapsia? Jos näin on, ei mikään ihme tuo tumpelo käytös.

Vierailija
6/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:29"]

Onko ollut tähän asti aina kotona äitimuorin kanssa? Ei kerhoissa? Ei leikkipuistossa? Ei missään, missä olisi omaikäisiä lapsia? Jos näin on, ei mikään ihme tuo tumpelo käytös.

[/quote]

No ei meidänkään lapsi ole ollut missään kerhoissa tms. ja aina on osannut leikkiä ja olla osallistuva. Kyllä lapsi leikin oppii. Aika moni alle kolmevee ei osaa ryhmäleikkejä vaan leikkivät ns. yhdessä erikseen. t. se, jonka lapsi leikkii pk:ssa juonellisia leikkejä

Vierailija
7/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kehittyy sosiaalisesti hyvin eri tahtiin, meillä lapset on oikeestaan kiinnostunu muiden laten seurasta vasta reilusti yli kolmevuotiaana. Keskenään sisarukset on silti leikkiny.

Lapsesi on sitäpaitsi just avsta aloittanu, anna sen rauhassa totutella.

Vierailija
8/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi viitata aspergeriin :(

Vierailija
9/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika ei ole ikinä viihtynyt oman ikäisten tai nuorempien kanssa. Oli jo 2-vuotiaana vain 5-6-vuotiaiden kanssa. Se oli pakko siirtää sekaryhmään koska turhautui pienten ryhmässä. Nyt on itse 5v ja voi olla kyllä tekemisissä ikäistensä kanssa, mutta kokee heidät rasittaviksi eikä jaksa olla heidän kanssaan pitkään, pienten kanssa viihtyy kun niille voi opettaa uusia asioita jne. Poika on todettu lahjakkaaksi ja siitä johtuu myös tämä käytös. Älä huoli, kaikki kehittyy omaa tahtiaan, niin varmasti myös sinun lapsesi, älä huolestu, kyse voi olla siis näinkin positiivisesta asiasta.

Vierailija
10/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:29"]Onko ollut tähän asti aina kotona äitimuorin kanssa? Ei kerhoissa? Ei leikkipuistossa? Ei missään, missä olisi omaikäisiä lapsia? Jos näin on, ei mikään ihme tuo tumpelo käytös.
[/quote]

No OLLAAN KÄYTY KUULE. Ihan esimerkkinä perhekahvilassa, avoimessa pk:ssa, liikuntaleikkikoulussa 2x.

Vierailija
11/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:37"]

[/quote]

Tai siihen, että on vaan ikäistään fiksumpi ja kokee parivuotiaat arvaamattomiksi. Ja ovathan ne sitä.

Vierailija
12/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:37"]

[/quote]

Tai siihen, että on vaan ikäistään fiksumpi ja kokee parivuotiaat arvaamattomiksi. Ja ovathan ne sitä.
[/quote]

No lapsi on itse arvaamaton. Ei jaa leluja ollenkaan. Jos joku ottaa lelun lapseltani tai yrittää leikkiä samalla lelulla, suuttuu. -ap

Vierailija
13/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:37"] Voi viitata aspergeriin :( [/quote] Tai siihen, että on vaan ikäistään fiksumpi ja kokee parivuotiaat arvaamattomiksi. Ja ovathan ne sitä. [/quote] No lapsi on itse arvaamaton. Ei jaa leluja ollenkaan. Jos joku ottaa lelun lapseltani tai yrittää leikkiä samalla lelulla, suuttuu. -ap

[/quote]

Mun mielestä tuokin on parivuotiaalta ihan normaalia. Jo joku ottaa tavaran kädestä, niin v*tuttaahan se aikuistakin.

Vierailija
14/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:29"]Onko ollut tähän asti aina kotona äitimuorin kanssa? Ei kerhoissa? Ei leikkipuistossa? Ei missään, missä olisi omaikäisiä lapsia? Jos näin on, ei mikään ihme tuo tumpelo käytös.
[/quote]

No OLLAAN KÄYTY KUULE. Ihan esimerkkinä perhekahvilassa, avoimessa pk:ssa, liikuntaleikkikoulussa 2x.
[/quote]

En kuule. Olen valitettavasti huonokuuloinen :/

Vierailija
15/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:37"]

[/quote]

[/quote]

No lapsi on itse arvaamaton. Ei jaa leluja ollenkaan. Jos joku ottaa lelun lapseltani tai yrittää leikkiä samalla lelulla, suuttuu. -ap
[/quote]
Tuo on vain sun kasvatuksesi tulosta. Ei aspergeria.

Vierailija
16/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Minun as-poikani asperger paljastui juuri tuosta. Ei leikkinyt tai puhunut pk:ssa muille lapsille, aloitti tarhassa 2v 7 kk iässä eli samanikäisenä kuin sinun lapsesi.

Mutta en nyt silti jakaisi näin netitse diagnoosia, ainoastaan kehotan seuraamaan tilannetta muutaman kuukauden. Jos tilanne vielä talvella on sama, ota asia ihmeessä esille kolmivuotistarkastuksessa, niin pääsette jatkotutkimuksiin.

KUN lapsesi leikkii, vaikka vanhempien kanssa, onko leikki vastavuoroista eli osaako hän reagoida "roolinsa" mukaisesti toisen tekemisiin, vai matkiiko tai leikkiikö omiaan? Toki tuon ikäiset eivät vielä välttämättä normistikaan osaa kauhean hyvin vastavuoroista juonileikkiä, mutta sen pitäisi kyllä alkaa puolen vuoden sisällä luonnistua, siksi kehotan seuraamaan tilannetta.

Kympin kaltaiset kusipääkommentit voit unohtaa. Vaikka (ja siks todellakin JOS) lapsella olisikin as, jokainen asperger-ihminen on yksilö. As voi olla lieväkin. Joka tapauksessa jollain Hennalla-tai-mikälie on mahdollisesti muutakin sairauksia ja syitä olla sellainen kuin on. Minun tuntemani assit ovat tosikkoja nörtti-tyyppejä, mutta ihan ok tapauksia. Eikä mitään mentaalipuolen friikkejä ollenkaan. 

Vierailija
17/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:56"]Hmmm. Minun as-poikani asperger paljastui juuri tuosta. Ei leikkinyt tai puhunut pk:ssa muille lapsille, aloitti tarhassa 2v 7 kk iässä eli samanikäisenä kuin sinun lapsesi.

Mutta en nyt silti jakaisi näin netitse diagnoosia, ainoastaan kehotan seuraamaan tilannetta muutaman kuukauden. Jos tilanne vielä talvella on sama, ota asia ihmeessä esille kolmivuotistarkastuksessa, niin pääsette jatkotutkimuksiin.

KUN lapsesi leikkii, vaikka vanhempien kanssa, onko leikki vastavuoroista eli osaako hän reagoida "roolinsa" mukaisesti toisen tekemisiin, vai matkiiko tai leikkiikö omiaan? Toki tuon ikäiset eivät vielä välttämättä normistikaan osaa kauhean hyvin vastavuoroista juonileikkiä, mutta sen pitäisi kyllä alkaa puolen vuoden sisällä luonnistua, siksi kehotan seuraamaan tilannetta.

Kympin kaltaiset kusipääkommentit voit unohtaa. Vaikka (ja siks todellakin JOS) lapsella olisikin as, jokainen asperger-ihminen on yksilö. As voi olla lieväkin. Joka tapauksessa jollain Hennalla-tai-mikälie on mahdollisesti muutakin sairauksia ja syitä olla sellainen kuin on. Minun tuntemani assit ovat tosikkoja nörtti-tyyppejä, mutta ihan ok tapauksia. Eikä mitään mentaalipuolen friikkejä ollenkaan. 
[/quote]

Ei osaa juonileikkejä, joitain helppoja kuvitteluleikkejä kyllä. -ap

Vierailija
18/30 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä

Vierailija
19/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttöni siirtyi perhepäivähoidosta eskariin niin hoitajilla oli sama huoli, pari viikkoa päivittelivät, että mikä on. Kysyin tytöltäni miksei halua osallistua ja vastaus oli, että en mä tunne niitä. Aikansa seurailtuaan ja tutustuttuaan leikit sujuivat ihan normaalisti. Anna siis lapsellesi aikaa ☺️

Vierailija
20/30 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tän takia mä en ikinä tule viemään lapsiani päiväkotiin... Hyvät ihmiset... osa meistä on vielä aikuisinakin ujompia kuin toiset, eivätkä tykkää samoista jutuista kuin toiset. Onko se ihan välttämätön pakko lokeroida jokaikinen lapsi jonkun erikoisnimikkeen alle, vain siksi etteivät nämä ole keskenään identtisellä tavalla toimivia robotteja?

Antakaa niiden lasten kasvaa ja kehittyä ihan rauhassa. Varhaiskasvatuksen tulisi olla nimenomaan yksilöllisen kasvusuunnitelman pohjalta tapahtuvaa. Käykääpä huviksenne lukemassa. Mikä ihmeen vimma teillä on tasapäistää jokainen lapsi samanlaiseksi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi