Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako iskiaksen vuoksi lähteä lääkäriin?

Vierailija
10.08.2015 |

Iskias on vaivannut nyt n. viikon verran. Tai uskoakseni se on iskias. Alaselkä siis tosi kipeä, tuntuu siis että hermoja painaa ihan tuolta persuksen yläpuolelta. Seisominen paikallaan sattuu erityisesti, silloin tuntuu kuin hermo menisi kasaan ja vetää lonkkiin ja reisiin. Ns. tavallinen kävely nyt jo onnistuu jotenkuten, mutta edelleen on kovia kipuja erityisesti aamusella tai istumisen jälkeen. Mutta siis... tointaako tämän vuoksi lähteä lääkäriin vai lyövätkö ne vain burana-reseptin kouraan? Ensi viikoksi on varattu matka ja mietin jo pitääkö sekin perua...
Saako tälläiseen esim. jotain kipupiikkiä tms? Lihasreloilla ja buranalla olen siis tätä itse hoitanut.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipupiikin saa tietääkseni vain, jos jostain syystä kipulääkkeet eivät sovi, tai sitten päällä on todella akuutti tilanne, että ei esim. pysty lainkaan liikkumaan.

En sinuna menisi turhaan, koska ei sieltä kipulääkettä ja relaksanttia kummempaa saa. 

Yritä väkisin venytellä ja jumpata vaikka miltä tuntuisi, se nopeuttaa paranemista. Eikä mitään matkan perumisia, menoksi vaan.

ww

Vierailija
2/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako muuten joku sanoa, mistä erottaa iskiasvaivan ja esim välilevyn pullistuman? Itselläkin tässä "tilanne päällä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:50"]Iskias on vaivannut nyt n. viikon verran. Tai uskoakseni se on iskias. Alaselkä siis tosi kipeä, tuntuu siis että hermoja painaa ihan tuolta persuksen yläpuolelta. Seisominen paikallaan sattuu erityisesti, silloin tuntuu kuin hermo menisi kasaan ja vetää lonkkiin ja reisiin. Ns. tavallinen kävely nyt jo onnistuu jotenkuten, mutta edelleen on kovia kipuja erityisesti aamusella tai istumisen jälkeen. Mutta siis... tointaako tämän vuoksi lähteä lääkäriin vai lyövätkö ne vain burana-reseptin kouraan? Ensi viikoksi on varattu matka ja mietin jo pitääkö sekin perua...
Saako tälläiseen esim. jotain kipupiikkiä tms? Lihasreloilla ja buranalla olen siis tätä itse hoitanut.
[/quote]

Joo, ne lyö lääkkeet. Huomaa että annistus on raju, koska se ois saatava rauhottumaan. Minä lensin kipupiikin kanssa

Vierailija
4/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile seuraavaa venytystä: istu tuolille kasvot seinää kohti ja nosta toinen jalka suoraksi siten, että jalkapohja on seinää vasten, polvi suorana, nilkka 90° kulmassa. Rullaa selkä pyöreäksi ja "pumppaa" leukaa rintaan. Älä jää asentoon, vaan tosiaan käytä leukaa rinnassa vaikka 8krt. Toista toisella jalalla. Älä tee kuin aamuin illoin, muutoin hermo ärtyy liiaksi. Auttoi minua raskausajan iskiaskivuissa. Liike tuntuu joko suoraan siellä, missä iskiaskipukin tai polven takana. Tsemiä! :)

Vierailija
5/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat pääsääntöisesti hyödyttömiä alaselkävaivojen osalta.

Iskiashermohärky voi johtua useasta eri asiasta: 1) Välilevyn pullistuma tai rappeuma 2) Selkäydinahtauma, 3) Piriformis-syndrooma 4) Nikamasiirtymä 5) SI-nivelen toimintahäiriö

Ilman magneettikuvausta on mahdotonta todeta, mistä se omalla kohdallasi johtuu.

Joka tapuksessa, jos kirurgia jätetään vaihtoehdoista pois, on ainoa tapa selkävaivoista ja hermosärystä päästä eroon, vahvistaa lannerankaa tukevia keskivartalon lihaksia. Lannerankaa ei saa korjattua, mutta ympäröiviä lihaksia voi aina vahvistaa.

Eli ei muuta kuin lankkuja, sivulankkuja, 'curl-up':seja ja' bird-dog':eja yms. keskivartalon lihaksia vahvistavia ja keskivartaloon stabiiliutta tuovia harjoitteita tekemään.

Itse tein ko. liikkeitä muutaman kuukauden joka päivä ja kaikki kivut ja kolotukset ovat vihdoinkin tiessään. Mahtava tunne liikkua ketterästi ilman kipua.

Kirurgiaa en suosittelisi kenellekään paitsi sinä aivan vihoviimeisenä ratkaisuna.

Vierailija
6/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:58"]Osaako muuten joku sanoa, mistä erottaa iskiasvaivan ja esim välilevyn pullistuman? Itselläkin tässä "tilanne päällä".
[/quote]

Joo, jälkimmäisessä eksistenssi on mahdoton. Ne kyllä erottaa. Se kipu ja polte on sellanen, että vain hermokipulääke saattaa auttaa, ja kestää noin puoli vuotta.

Vierailija
7/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:58"]Osaako muuten joku sanoa, mistä erottaa iskiasvaivan ja esim välilevyn pullistuman? Itselläkin tässä "tilanne päällä".
[/quote]

Iskiastyyppinen kipu johtuu juuri välilevyn pullistumasta tai madaltumasta. Arkikielessä tuntuu että iskiaskivusta puhutaan minkälaisen tahansa selkäkivun kohdalla.

Vierailija
8/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuo ei taida nyt tähän akuuttiin tilanteeseen auttaa nuo curl-upsit yms...

Vierailija
9/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:58"]Osaako muuten joku sanoa, mistä erottaa iskiasvaivan ja esim välilevyn pullistuman? Itselläkin tässä "tilanne päällä".
[/quote]

Iskiastyyppinen kipu johtuu juuri välilevyn pullistumasta tai madaltumasta. Arkikielessä tuntuu että iskiaskivusta puhutaan minkälaisen tahansa selkäkivun kohdalla.
[/quote]

Siis kun välilevy menee, se aine purkautuu sieltä. Iskiastyyppistä kipua voi aiheuttaa vaikka liikkumattomuus. Lue muuten a heikkilän selkäkirja.

Vierailija
10/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos hermokipu on kova, niin silloin ei kannata kovin urheilla. Tietysti pitää liikkua ja kävellä, mutta odota hiukan kivun hellittämistä, ennekuin rupeat lihaksia treenaamaan. Minulla on nikamansiirtymä, ja rankalla liikunnalla kipu vaan pahenee.

Vierailija
11/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vielä parempaa, lukaise tämä -> http://www.humankinetics.com/Baynote/AJAX/HKgooglePreviewButton.cfm?wsdl=1&isbn=9780736066921

Alaselkävaivojen raamattu. Täyttä asiaa.

Valitettavasti ei vaan taida löytyä Härmäksi käännettynä.

Vierailija
12/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:09"]

Tai vielä parempaa, lukaise tämä -> http://www.humankinetics.com/Baynote/AJAX/HKgooglePreviewButton.cfm?wsdl=1&isbn=9780736066921

Alaselkävaivojen raamattu. Täyttä asiaa.

Hupsista. Tämä siis:

http://www.humankinetics.com/products/all-products/low-back-disorders-2nd-edition

Valitettavasti ei vaan taida löytyä Härmäksi käännettynä.

[/quote]

Vierailija
13/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:58"]

Osaako muuten joku sanoa, mistä erottaa iskiasvaivan ja esim välilevyn pullistuman? Itselläkin tässä "tilanne päällä".

[/quote]

Välilevyn pullistuma painaa hermoa josta syntyy iskiaskipu. Näin olen ymmärätnyt.

Vierailija
14/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:04"]

No nuo ei taida nyt tähän akuuttiin tilanteeseen auttaa nuo curl-upsit yms...

[/quote]

Ei välttämättä akuutisti, mutta pitkää juoksua ajatellan, erittäin toimivia.

AP, oletko kokeillut sellaista, että laitat reppuun jotain painoksi ja lähdet se selässä kävelylle, mielellään vaikka mäkiseen metsään tai jollekin muulle epätasaiselle pinnalle?

Itsellä toimi akuuteissa tilanteissa. Se paino siellä repussa saa väkisinkin aktivoimaan lihaksia ja vetää selkää parempaan asentoon.

Tai hermonflossaustekniikkaa? Esim.

Vierailija
15/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:01"]

Iskiashermohärky voi johtua useasta eri asiasta: 1) Välilevyn pullistuma tai rappeuma 2) Selkäydinahtauma, 3) Piriformis-syndrooma 4) Nikamasiirtymä 5) SI-nivelen toimintahäiriö

Ilman magneettikuvausta on mahdotonta todeta, mistä se omalla kohdallasi johtuu.

Joka tapuksessa, jos kirurgia jätetään vaihtoehdoista pois, on ainoa tapa selkävaivoista ja hermosärystä päästä eroon, vahvistaa lannerankaa tukevia keskivartalon lihaksia. Lannerankaa ei saa korjattua, mutta ympäröiviä lihaksia voi aina vahvistaa.

Eli ei muuta kuin lankkuja, sivulankkuja, 'curl-up':seja ja' bird-dog':eja yms. keskivartalon lihaksia vahvistavia ja keskivartaloon stabiiliutta tuovia harjoitteita tekemään.

Itse tein ko. liikkeitä muutaman kuukauden joka päivä ja kaikki kivut ja kolotukset ovat vihdoinkin tiessään. Mahtava tunne liikkua ketterästi ilman kipua.

Kirurgiaa en suosittelisi kenellekään paitsi sinä aivan vihoviimeisenä ratkaisuna.

[/quote]

Olen vuoden noudattanut erikoisfyssarin saliohjelmaa 3krt viikossa ja väluilevyn pullistuma vaivaa täysin samoin oirein edelleen. lankutan jo useita minuutteja ja pari kuukautta sitten eräs toinen fyssari ihmetteli minu erinomaista selänhallintaa.. :/ Ei se jumppa aina auta.

Vierailija
16/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lepäsin kun kipu ei antanut myöten edes liikkua. Selkä rauhoittui sen verran, että pääsin liikkeelle. Mulle siis lepo oli ihan ehdoton, sitä ennen meni vain pahempaan suuntaan, kun pelkillä kipulääkkeiillä koitin olla normaalitoiminen. 

Sain lääkäristä Sirdaludia (relaksantti) Tramalia ja Panacodia. Myös Motifene Dualia, joka hoitaa tulehdusta vähän. Kävelin kyynärkepeillä, ettei jalkaan, jossa kipu oli, kohdistu liikaa painetta. 

Sinuna kävisin kysymässä Tramalia lentomatkalle, mulle ainakin istuminen oli pahinta. Sain sairaslomaa, nyt on 9. päivä menossa jä pääsen varmaan 3 päivän päästä töihin. 

Vierailija
17/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei siis lentomatkaa tiedossa, mutta autossa istumista n. 1000 km tiedossa ja paljon kävelyä. Sirdaludia olen siis yöksi ottanut (olen saanut joskus hartiajumiin). Panacodia kokeilin myös mutta ei mitään vaikutusta. Olen lomalla, joten sairaslomaa en sinänsä tarvitse.
AP

Vierailija
18/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panacod ei auttanut mullakaan. Lepo auttoi ehkä eniten(?), sitten myös se Tramal, tosin akuuteimmassa vaiheessa sekään ei auttanut mitään, vaikka mulla oli päällekkäin Tramal, Panacod ja Sirdalud, mutta silloin en siis löytänyt mitään muuta kivutonta asentoa kuin kylkimakuun ja kipu oli niin kovaa, etten voinut edes seistä. Vessassakin kävin pissaten seisten lattiakaivoon, että silleen... Se oli ihan hirveää. 

Sirdalud on hyvä, se auttaa hermoa painavia lihaksia kramppaamasta hermon päälle, näin mulle selitti lääkäri. Olen sitä käyttänyt aamuin illoin viikon, sitten yöksi/päiväksi. Myös pienet jumppaliikkeet ja pieni liikkuminen on tehnyt hyvää. Kuuma vain pahensi oireita, kylmä auttaa vähän.

17

Vierailija
19/21 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja Sirdaludista vielä, että jos lihakset kramppaavat niin välilevykään ei pääse palaamaan niin hyvin nikamaväliin ja siksikin se kramppioire hidastaa paranemista ja relaksaatio on hyväksi, sanoi lääkäri.

17

Vierailija
20/21 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:01"]

[/quote]

Olen vuoden noudattanut erikoisfyssarin saliohjelmaa 3krt viikossa ja väluilevyn pullistuma vaivaa täysin samoin oirein edelleen. lankutan jo useita minuutteja ja pari kuukautta sitten eräs toinen fyssari ihmetteli minu erinomaista selänhallintaa.. :/ Ei se jumppa aina auta.

[/quote]

Fyssarit on lähes hyödyttömiä, kokemusta on.

Kertoo paljon jo se, että hän pistää sinut tekemään 'monen minuutin' lankkuja.

Huomattavasti järkevämpää olisi tehdä esim runsaasti 10 sekunnin toistoja, niin että jännität maksimaalisesti keskivartalon lihaksia ja pakaroita suorituksen ajan, etkä nosta takalistoa. Pusket vatsalihaksilla ulospäin. Naama punaisena.

On fysiologisesti mahdotonta tehdä maksimaalisella suorituksella yli 15s toistoja koska kehossa on anaerobiseen suorittamiseen vain tuon verran energiaa eli ATP:ta (adenosiinitrifosfaattia).

Eli siis esim 3 x 5 x 10s eli kolme viiden toiston sarjaa, jossa yksi toisto kestää 10s jonka jälkeen levätään 10s. Sarjojen välillä vaikka minuutin lepo.

Sitten kun kehonpaino ei ole enää tarpeeksi, painoja reppuun ja reppu selässä toistoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme