Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voin muuttaa omilleni ilman mitään tuloja?

Vierailija
10.08.2015 |

Haluaisin jo kohta itsenäistyä (olen pian 19v), mutta minulla ei ole mitään tuloja. Edes kesätöissä en ole koskaan ollut. Olen sillä tavalla itsenäinen että osaan laittaa ruokaa ja siivota ainakin jotenkuten, niin olisi tavallaan ihan kiva muuttaa jo omaan asuntoon.

Menenkö vaan johonkin kaupungintalolle ja sanon että "moi saisinko kämpän ja rahaa? Muutan nyt omaan kämppään."

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika sossuun, kerro tilanteesi (ja väitä, että vanhemmat heittämättä ulos). Sieltä saat tukea ja apua ja vuokravakuuden.

Vierailija
2/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä hankit joko opiskelu- tai työpaikan. Jos sinulla on jo ammatti, menet työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Kun sinulla on joko työttömyyspäiväraha tai opintotuki, voit alkaa etsiä itsellesi asuntoa. Tuloistasi riippuen voit sitten saada yleistä asumistukea tai opiskelijan asumislisää. Mahdollisesti myös toimeentulotukea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:51"]Varaa aika sossuun, kerro tilanteesi (ja väitä, että vanhemmat heittämättä ulos). Sieltä saat tukea ja apua ja vuokravakuuden.
[/quote]

No ei sen kummosempaa tukea.

Ap.hae töitä nyt ihan ekaksi.

Vierailija
4/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Lopeta hullujen haaveileminen ja ala opiskella.

Vierailija
5/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein onnistunut provo.

Vierailija
6/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään.

Vierailija
7/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:49"]Haluaisin jo kohta itsenäistyä (olen pian 19v), mutta minulla ei ole mitään tuloja. Edes kesätöissä en ole koskaan ollut. Olen sillä tavalla itsenäinen että osaan laittaa ruokaa ja siivota ainakin jotenkuten, niin olisi tavallaan ihan kiva muuttaa jo omaan asuntoon.

Menenkö vaan johonkin kaupungintalolle ja sanon että "moi saisinko kämpän ja rahaa? Muutan nyt omaan kämppään."
[/quote]

Onko tämä provo??

Vierailija
8/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten isossa kaupungissa asut. Kaupungilla on vuokra-asuntoja, samoin eri yleishyödyllisillä. Katso kaupungin sivuilta, tai jos on pienempi kaupunki, soita keskukseen.

Asumistukea saa. En tiedä oletko oikeutettu työttömyyskorvaukseen, jos koulu on loppu etkä ole töissä, niin mielestäni olet. Yleensähän neuvotaan jo heti lukion kirjoitusten jälkeen että ilmoittautukaa työvoimatoimistoon.

Toinen asia on tietysti se, että kannattaako ihan tyhjän päälle lähteä yksin asumaan pienillä rahoilla, jos kotona ei ole paha olla. Ja jos olet lähdössä opiskelemaan niin asia ratkeaa kun haet siltä paikkakunnalta opiskelija-asuntoa.

Vierailija
9/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:51"]Varaa aika sossuun, kerro tilanteesi (ja väitä, että vanhemmat heittämättä ulos). Sieltä saat tukea ja apua ja vuokravakuuden. [/quote] No ei sen kummosempaa tukea. Ap.hae töitä nyt ihan ekaksi.

[/quote]

Kyllä sieltä saa sekä vakuuden että toimeentulotukea. TYökkäriin pitää ilmoittautua, mutta muuten sossu rahoittaa.

Vierailija
10/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjäät rahat vanhemmilta, jos ei tipu hankit töitä ja sit ku on varaa muutat. I mean ei oo kauheen itsenäistä kerjää rahaa valtiolta ihan vaan et pääsisit pois himasta. Työ on.

Vierailija
11/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:49"]Haluaisin jo kohta itsenäistyä (olen pian 19v), mutta minulla ei ole mitään tuloja. Edes kesätöissä en ole koskaan ollut. Olen sillä tavalla itsenäinen että osaan laittaa ruokaa ja siivota ainakin jotenkuten, niin olisi tavallaan ihan kiva muuttaa jo omaan asuntoon. Menenkö vaan johonkin kaupungintalolle ja sanon että "moi saisinko kämpän ja rahaa? Muutan nyt omaan kämppään." [/quote] Onko tämä provo??

[/quote]

Ei ole provo. Miksi olisi? Kyllä muutkin mun ikäiset ja jopa nuoremmat muuttaa pois kotoa. ap

Vierailija
12/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moi saisinko kämpän ja rahaa. Muutan nyt omaan kämppään." Vai että ihan kaupungintalolle olisit menossa... Ehkä on parempi että asut vielä muutaman vuoden kotona, otat selvää asioista ja menet töihin/opiskelemaan. Et kuulosta mielestäni ihmiseltä joka osaisi hoitaa omat käytännön asiansa; hankkia sähkösopimuksen, vakuutuksen, maksaa laskut jne... T. Toinen 19-vuotias, joka asuu omillaan

Vierailija
13/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensiksi hankit rahaa ihan itse - sillä sitten maksat vuokran asunnosta, jonka ehkä saat.

Ymmärrätkö, että aikuisen ihmisen tulee elättää itse itsensä koko elämänsä?

Vierailija
14/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin onkin ihan älyttämän helppo päästä... Minultakin jo kysyttiin haastattelussa, että mistä luulen, että johtuu se, ettei minulla ole vielä yhtään työkokemusta.

Tällä hetkellä olen opiskelija lukiossa. Jatkossa opiskelen varmaan maantiedettä tai jotain. ap

Vierailija
15/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:03"]

Töihin onkin ihan älyttämän helppo päästä... Minultakin jo kysyttiin haastattelussa, että mistä luulen, että johtuu se, ettei minulla ole vielä yhtään työkokemusta.

Tällä hetkellä olen opiskelija lukiossa. Jatkossa opiskelen varmaan maantiedettä tai jotain. ap

[/quote]

No sitten ei mitään järkeä muuttaa kotoa vielä, edelleen jos ei ole kotona kamalaa. Hoidat lukion pois, lähdet opiskelemaan ja muutat samalla opiskelija-asuntoon. Kyllä se siitä sitten.

Vierailija
16/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat sitten, kun saat opiskelupaikan. Haet opiskelija-asuntoa ja opiskelijalle myönnettäviä tukia ja lainaa. Älä leiki kotia muiden rahoilla.

Vierailija
17/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kyllä asua kotona, enkä muuttaisi ikinä pois, ellei olisi tavallaan pakko. Kyllä minua myös kiinnostaa opiskelu toisaalta.

Välillä ajattelen, että olisi parasta vaan muuttaa johonkin luostariin, missä saa noudattaa vaan sääntöjä eikä tarvitse huolehtia asioista. En vaan ole kovin uskonnollinen, mutta eihän se haittaa. Muuten nunnan elämä olisi minulle sopivaa kaikilla tavoilla.

Vierailija
18/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole ollut edes kesätöissä?

Vierailija
19/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:17"]

Miksi et ole ollut edes kesätöissä?

[/quote]

Koska en ole päässyt kesätöihin. ap

Vierailija
20/35 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti näitä asioita ei ole meille opetettu koulussa yhtään tai sitten minulla on mennyt vaan kaikki ohi. Onneksi olen ainut lapsi ja minulla on vanhemmat jotka auttaa, niin en ole ihan pulassa vaikka tyhmä selvästi olenkin. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi