Miksi uusissa taloissa on lähes aina sähkösauna
Kommentit (46)
Tiedän pari uutta taloa, joiden saunaan on asennettu kummatkin, eli 2 kiuasta Toimii! Saa valita oman kiireen, viitseliäisyyden ja mieltymyksen mukaan.
Se on helpompi rakentaa. Ei tarvita hormia yms.
Minulla on molemmat. Sähkökiuas arkikäyttöön ja aito-kiuas viikonloppunautiskeluun.
Sitte pitäis aina olla ostamassa puuta. Tai hakkaamassa sitä jos on omia. Kaikilla ei ole sellaiseen aikaa eikä mahdollisuutta.
Mistä puut. Minne ne säilötään. Nuohooja tilattava. Sauna lämpiää pitempään.
Kiire. Sähkösauna on helppo ajastaa päälle ja on sitten valmis kun tulee töistä/lenkiltä jne.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:28"]Koska iso vaiva
[/quote]
Mikä on iso vaiva? Puukiukaan sytytys vie pari minuuttia ja 30-45 minuutin päästä pääset saunaan ja pari kertaa pitää lisätä puita kiukaaseen.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:28"]Koska iso vaiva [/quote] Mikä on iso vaiva? Puukiukaan sytytys vie pari minuuttia ja 30-45 minuutin päästä pääset saunaan ja pari kertaa pitää lisätä puita kiukaaseen.
[/quote]
No just tuo.
Samaa ihmettelen kuin ap. Taloa olen etsimässä ja yksi kriteeri on juurikin puukiuas. Saunon harvakseltaan, mutta silloin kun saunon, pitää olla kunnon puukiuas. Nykytaloissa alkaa tosin olla trendinä rakentaa taloon sähkökiuas, mutta tehdä vielä pihan perälle pihasauna jossa puukiuas.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:28"]Koska iso vaiva [/quote] Mikä on iso vaiva? Puukiukaan sytytys vie pari minuuttia ja 30-45 minuutin päästä pääset saunaan ja pari kertaa pitää lisätä puita kiukaaseen.
[/quote]
Ja siinä odotellessa virittäydyt oikeaan tunnelmaan. Sauna ja kiire ei ole hyvä yhdistelmä.
Aina suomalaisten pitää liioitella niin kauheasti. Mikä ihmeen puusauna lämpiää 30 minuutissa saunomiskuntoon? Joku metri kertaa metri koppi?
[/quote]
Sen rakentaminen on iso vaiva ja tulee kalliinmaksi kuin sähköinen. Se on iso vaiva.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:32"]
Samaa ihmettelen kuin ap. Taloa olen etsimässä ja yksi kriteeri on juurikin puukiuas. Saunon harvakseltaan, mutta silloin kun saunon, pitää olla kunnon puukiuas. Nykytaloissa alkaa tosin olla trendinä rakentaa taloon sähkökiuas, mutta tehdä vielä pihan perälle pihasauna jossa puukiuas.
[/quote]
Pihasauna olisi kyllä puhdasta parhautta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:30"]
[/quote]
No just tuo.
[/quote]
Ok, en pidä tuota kovin isona vaivana.
Ja niiden tuhkien siivoaminen on ärsyttävää...mökillä onnistun aina sotkemaan mutta ehkä vain minä olen näin kämmäri.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:32"]
Aina suomalaisten pitää liioitella niin kauheasti. Mikä ihmeen puusauna lämpiää 30 minuutissa saunomiskuntoon? Joku metri kertaa metri koppi?
[/quote]
Mulla on neljän hengen laudeleveys, eli ihan normisauna. Puoli tuntia riittää hyvin lämmitykseen. En tosin useimmiten lämmitä saunaa yli 80 asteiseksi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:32"]Aina suomalaisten pitää liioitella niin kauheasti. Mikä ihmeen puusauna lämpiää 30 minuutissa saunomiskuntoon? Joku metri kertaa metri koppi?
[/quote]
Testattu juttu. Pieneksi halutulla koivulla sauna lämpesi puolessa tunnissa, kun piti koko ajan pesän täynnä puuta. Normaalisti lämmittämällä lämmitys vie noin 40min ja 4-hengen sauna.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:32"]Aina suomalaisten pitää liioitella niin kauheasti. Mikä ihmeen puusauna lämpiää 30 minuutissa saunomiskuntoon? Joku metri kertaa metri koppi?
[/quote]
Testattu juttu. Pieneksi halutulla koivulla sauna lämpesi puolessa tunnissa, kun piti koko ajan pesän täynnä puuta. Normaalisti lämmittämällä lämmitys vie noin 40min ja 4-hengen sauna.
[/quote]
Hakatulla
Jos kaikissa taloissa ois puusauna niin ois varmaan satamiljoonaa kertaa enemmän tulipaloja. Varmaan joka päivä olisi uutinen: omakotitalo syttyi tuleen, tuli sai alkunsa kun asukas lämmitti saunan liian kuumaksi tai sähelsi sytytyspapereiden kanssa. Ja sitten puusaunat kiellettäisiin. :(
Koska iso vaiva