Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavan kuntoilun aloitus

Vierailija
10.08.2015 |

Saisiko asiallisia neuvoja, miten ylipainoisen kannattaa aloittaa kuntoilu, kun liikuntamuotoina olisivat kävelylenkit ja crosstrainer. Tarkoitan nyt ihan sellaisia neuvoja, että kuinka monta kertaa viikossa ja miten pitkään kerralla, ja miten edetään viikko viikolta.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvakuula voisikin olla hyvä lisä!

Ap

Vierailija
2/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan, että pitää aloittaa varovasti, mutta telkkarin läskiohjelmissa pistetään karmea rääkki heti kättelyssä. Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:47"]

Aina sanotaan, että pitää aloittaa varovasti, mutta telkkarin läskiohjelmissa pistetään karmea rääkki heti kättelyssä. Miksi?

[/quote]

Ne on terveystestattu viimeisen päälle. Eli ihan tietämättä rajoituksiaan ei kannata omin toimin ihan sellaista lähteä toteuttamaan. 

Mutta, jos nyt on suht nuori ja tuntee itsensä terveeksi, ei ole mitään todettuja sairauksia, niin mieluummin kovaa vain. Tää mun mielipide. 

Vierailija
4/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kauppa- ja työmatkat kävellen / pyörällä. Käy uimassa muutaman kerran viikossa. Kunnnon noustessa voi tehoja ja eri lajeja lisätä. Jotkut motivoituvat enemmän kunnon rääkistä, mutta into voi myös lopahtaa nopeasti. Helpointa on aluksi lisätä arkiliikuntaa mahdollisimman paljon. Ja ruokailu tietysti kuntoon, muuten joutuu liikkumaan aivan kohtuuttomasti liikoja kaloreita kuluttamassa.

Vierailija
5/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ota nyt lusikka kauniiseen käteen. Jos et ole tähän asti liikkunut ja et todennäköisesti pidä liikunnasta yhtään, niin aloita maltilla. Älä laita mitään "biggest loser" -rääkkiä päälle vaan kävelylenkit on hyvä alku. Itse aloitin noin 100kg liikunnan sillä, että asensin Lumiaani Sportstrackerin ja samalla opin katsomaan lenkkien pituutta tarkalleen. 3km alussa kerralla ja vauhtina 5,5-5,7 km/h tuntuu jo rivakalta huonokuntoiselle. Alussa teet sen reilun 30 minuutin lenkin 4-5 krt/vko. Sitten toisella viikolla itse lisäsin kävelyä niin, että pari lenkeistä oli 5km ja yli, loput edelleen sen 3km. Välillä katsoin lenkin loppupuolella, että keskinopeus on vaikka 5,6 km/h, niin laitin vauhtia, jotta sain keskinopeuden hiukan nousemaan lopputulokseen.

Nyt neljän viikon jälkeen 5km menee aika kevyesti ja olen pystynyt jo nostamaan keskinopeutta tuonne 5,9-6,0 km/h.

Laitan viikkotavoitteen. Tälle viikolle tavoite on, että kerään harjoituskilometrejä 28 ma-su välillä. Sekin on yksi tapa, että laitat ensimmäiseksi viikkotavoitteeksi vaikka  15 km ja keräilet sen viikon aikana johonkin seurantasoftaan, mikä sitten kännyysi käykin. Toisella viikolla lisäät hiukan kilometrejä jne.

Suositan tosiaan kävelyä. Se on aerobista harjoitusta ja kohottaa kuntoa. Sopii nivelille ja on helppoa/maksutonta. Voit sitten myöhemmin lisätä muuta harjoittelua siihen rinnalle. Älä nyt vaan rynni ekana tekemään mitään älytöntä ohjelmaa tyyliin: juoksukoulu, 4krt/vko salilla, venyttely jne. Tiedät itsekin, ettei huonolla kuntopohjalla ja tottumuksilla siinä pysy ja elämä menee liian raskaaksi. (on kokemusta itselläkin noista yrityksistä)

Vierailija
6/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavan on vaikea aloittaa kuntoilua, kun aina jonkun täytyy lyödä lyttyyn kaikki yritykset. Esim. mun ex-mies oli sellainen. " Ei kävely mitään hyödytä, pitää juosta" ja " Ei tunnin lenkistä ole mitään hyötyä". Tarviiko mainitakaan, että aloin laihtua oikeesti heti eron jälkeen, enkä suinkaan surusta

Vierailija
7/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ne on viihdettä, terveyden kanssa niillä ohjelmilla ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
8/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:58"]

[/quote]

Ne on terveystestattu viimeisen päälle. Eli ihan tietämättä rajoituksiaan ei kannata omin toimin ihan sellaista lähteä toteuttamaan. 

Mutta, jos nyt on suht nuori ja tuntee itsensä terveeksi, ei ole mitään todettuja sairauksia, niin mieluummin kovaa vain. Tää mun mielipide. 

[/quote]

Urpo

Vierailija
9/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran nivelten kanssa ongelmia, niin miksei pyöräily ja uinti, kävelyn ja sen toisen, josta minulla ei ole hajuakaan, sijaan?
Pyöräily muutenkin mainio liikuntamuoto, koska sillä hoituu helposti hyötyliikuntakin.

Vierailija
10/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asun ns. korvessa ja kynnys lähteä kylänraitille lyllertämään oli korkea. Metsäänkään ei uskaltanut yksinään mennä enää sen jälkeen, kun oli tehty varmoja susihavaintoja. Mieluummin sitten sinne kylänraitille naureskeltavaksi.

Vierailija
11/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:58"]Lihavan on vaikea aloittaa kuntoilua, kun aina jonkun täytyy lyödä lyttyyn kaikki yritykset. Esim. mun ex-mies oli sellainen. " Ei kävely mitään hyödytä, pitää juosta" ja " Ei tunnin lenkistä ole mitään hyötyä". Tarviiko mainitakaan, että aloin laihtua oikeesti heti eron jälkeen, enkä suinkaan surusta
[/quote]

Mun exä oli samanlainen paska!

Vierailija
12/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:50"]

Minäkin asun ns. korvessa ja kynnys lähteä kylänraitille lyllertämään oli korkea. Metsäänkään ei uskaltanut yksinään mennä enää sen jälkeen, kun oli tehty varmoja susihavaintoja. Mieluummin sitten sinne kylänraitille naureskeltavaksi.

[/quote]

No, vaikka sinne kylänraitille! Eikä tosiaan kenenkään naureskeltavaksi. Ota radio tai musaa mukaan, kulje musan tahtiin tai naureskele juontajien jutuille. Huomaamatta sujuu joku kilsa. Äkkiä vähän enemmänkin.

Liikunnasta ei pidä tehdä jotain "pakkoa"

Vierailija
13/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä vaiheessa on "pakko", kun alkaa olla terveys vaarassa.

Vierailija
14/42 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
Koska ne ohjelmat ovat vain raakaa bisnestä ja viihdettä jossa pitää äkkiä saada tuloksia, se mitä ihmisille käy ohjelman jälkeen ei kiinnosta ohjelman tekijöitä. TV-kameroiden luoma julkisuuden paine takaa yleensä aina tuloksia ja ohjelman jälkeen on yleensä edessä romahdus. Sairasta touhua!

Vierailija
15/42 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kiva,että joku löysi tämän ketjun. Tulen myöhemmin kertomaan viikostani, kuntoilu on alkanut hyvin! Nyt en ehdi kertoa

T. Ap

Vierailija
16/42 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:17"]

Ap, ota nyt lusikka kauniiseen käteen. Jos et ole tähän asti liikkunut ja et todennäköisesti pidä liikunnasta yhtään, niin aloita maltilla. Älä laita mitään "biggest loser" -rääkkiä päälle vaan kävelylenkit on hyvä alku. Itse aloitin noin 100kg liikunnan sillä, että asensin Lumiaani Sportstrackerin ja samalla opin katsomaan lenkkien pituutta tarkalleen. 3km alussa kerralla ja vauhtina 5,5-5,7 km/h tuntuu jo rivakalta huonokuntoiselle. Alussa teet sen reilun 30 minuutin lenkin 4-5 krt/vko. Sitten toisella viikolla itse lisäsin kävelyä niin, että pari lenkeistä oli 5km ja yli, loput edelleen sen 3km. Välillä katsoin lenkin loppupuolella, että keskinopeus on vaikka 5,6 km/h, niin laitin vauhtia, jotta sain keskinopeuden hiukan nousemaan lopputulokseen.

Nyt neljän viikon jälkeen 5km menee aika kevyesti ja olen pystynyt jo nostamaan keskinopeutta tuonne 5,9-6,0 km/h.

Laitan viikkotavoitteen. Tälle viikolle tavoite on, että kerään harjoituskilometrejä 28 ma-su välillä. Sekin on yksi tapa, että laitat ensimmäiseksi viikkotavoitteeksi vaikka  15 km ja keräilet sen viikon aikana johonkin seurantasoftaan, mikä sitten kännyysi käykin. Toisella viikolla lisäät hiukan kilometrejä jne.

Suositan tosiaan kävelyä. Se on aerobista harjoitusta ja kohottaa kuntoa. Sopii nivelille ja on helppoa/maksutonta. Voit sitten myöhemmin lisätä muuta harjoittelua siihen rinnalle. Älä nyt vaan rynni ekana tekemään mitään älytöntä ohjelmaa tyyliin: juoksukoulu, 4krt/vko salilla, venyttely jne. Tiedät itsekin, ettei huonolla kuntopohjalla ja tottumuksilla siinä pysy ja elämä menee liian raskaaksi. (on kokemusta itselläkin noista yrityksistä)

[/quote]

Tässä on hyvät neuvot. Kävely on hyvä, ja kun kunto kasvaa ja paino putoaa, voi vaihtaa pikkuhiljaa juoksuun, jos haluaa. Näin minä tein, vaikka en ollutkaan kuin muutaman kilon ylipainoinen, mutta muuten täysin rapakunnossa. Aika pian kävelystä katosi tarvittava haaste, ja aloin hölkätä. Palkitsevinta on huomata miten nopeasti kunto nousee, kun on mistä nostaa... :)

Vierailija
17/42 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 18:27"]

Voi kun kiva,että joku löysi tämän ketjun. Tulen myöhemmin kertomaan viikostani, kuntoilu on alkanut hyvin! Nyt en ehdi kertoa

T. Ap

[/quote]
Tsemppiä sinulle! Kiva kuulla että olet päässyt vauhtiin. Ja muista ettet tuhlaa rahojasi mihinkään Fitfarmien ym rahastusohjelmiin. Ota itse selvää asioista niin lopputulos on paljon parempi.

Vierailija
18/42 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos tykkään liikkua kotona, niin Youtubesta löytyy erilaisia jumppa- ja joogaohjelmia. Esim. Yoga with Adriene on kiva, samoin Fitnessblender. Sitten suomalaiselta puolelta löytyy Yoogaia, joka on maksullinen, viikon testaus ilmainen. Tarvitset vain jooga/jumppamaton.

Vierailija
19/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tein taas sen tunnin lenkin. Sen pituus oli 5,8km. Kyllä tämä tästä. Sain tosi paljon tsemppiä ja ideoita tästä ketjusta. Kiitos!

Ap

Vierailija
20/42 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä pullukoita hereillä kertomassa liikunnan aloittamisesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän