onko kukaan myynyt asuntoa tappiolla?
Paljon tuli takkiin? Miten selvisitte? Meillä taitaa tulla noin 10000 tappiota, ottaa päähän :(
Kommentit (7)
Olen myynyt asunnon, osakkeita, kultaa ja jopa yhden teollisuuskiinteistön tappiolla. Onneksi myös voitolla usein.
Laman jälkeen markkinoille tulleet eivät muista aikoja, jolloin asuntojen hinnat olisivat laskeneet. Siitä on tullut kummallinen harha, että asunnot ovat jokin automaatti, josta kuitataan 10% veroton arvonnousu joka vuosi. Valitettavasti asuntoralli on nyt ohi niin kauan, kunnes taloudessa taas alkaa uusi Nokia-huuma (uskon, että sellainen tulee, mutta tuskin vielä vähään aikaan). Näissä oloissa hinnat voivat myös laskea.
Jos kyseessä on se asunto, jossa itse asuu ja jos/kun luultavasti ostaa kuitenkin toisen asunnon, koska jossain on asuttava, niin pienillä hinnan heitoilla ei ole kauheasti merkitystä, koska myytävän asunnon hinnan laskiessa yleensä myös sen uuden asunnon hinta on tullut hieman alaspäin. Sijoitusasunnossa vähän eri juttu.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:00"]
Jos kyseessä on se asunto, jossa itse asuu ja jos/kun luultavasti ostaa kuitenkin toisen asunnon, koska jossain on asuttava, niin pienillä hinnan heitoilla ei ole kauheasti merkitystä, koska myytävän asunnon hinnan laskiessa yleensä myös sen uuden asunnon hinta on tullut hieman alaspäin. Sijoitusasunnossa vähän eri juttu.
[/quote]
Yleensä oman asunnon myynnissä ihmiset vielä vaihtavat isompaan ja kalliimpaan kämppään, joten yleinen hintojen laskuhan on puhdasta voittoa, kun väliraha pienenee!
Ainakin itse mieluummin myyn omani hintaan 100.000 ja ostan toisen hintaan 200.000 (väliraha 100.000) kuin myyn omani 100.000 + 10% = 110.000 ja ostan toisen hintaan 200.000 + 10% = 220.000 (väliraha 110.000). Sillä, teinkö myynnissä voittoa vai tappiota alkuperäiseen ostohintaan nähden ei ole mitään merkitystä enää tässä vaiheessa.
Me teimme sijoitusasunnon myynnissä 15 000 euron tappion. Ostimme asunnon muutama vuosi sitten varmasti ylihinnalla, mutta tarkoitus oli pitää asunto pitkään eikä pitkällä aikavälillä kannata tarkertua muutamiin tonneihin, edes kymppitonniin. Sitten elämäntilanne muuttui äkisti ja jouduimme myymään asunnon, edellä mainitulla tappiolla. Onni tietysti on, että tuo summa ei vaikuttanut taloudelliseen tilanteeseemme mitenkään. Toki tiedän, että monella on tiukkaa ja tappion tekeminen tuntuu varsin hankalalta.
Mis tää Tappio on? Onko halpoja asuntoja.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:00"]
[/quote]
Yleensä oman asunnon myynnissä ihmiset vielä vaihtavat isompaan ja kalliimpaan kämppään, joten yleinen hintojen laskuhan on puhdasta voittoa, kun väliraha pienenee!
Ainakin itse mieluummin myyn omani hintaan 100.000 ja ostan toisen hintaan 200.000 (väliraha 100.000) kuin myyn omani 100.000 + 10% = 110.000 ja ostan toisen hintaan 200.000 + 10% = 220.000 (väliraha 110.000). Sillä, teinkö myynnissä voittoa vai tappiota alkuperäiseen ostohintaan nähden ei ole mitään merkitystä enää tässä vaiheessa.
[/quote]
Juuri näin! Tappioksihan se realisoituu vain, jos on pakko myydä ja muuntaa asunto rahaksi eikä välirahaksi.
Eihän kymppi ole edes paha. Mieti paljonko sulla olisi mennyt vuokriin samassa ajassa, olettaen että olette asuneet kuitenkin siinä jonkin aikaa?