Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela ja lukiolaisen koulumatkatuki

Vierailija
10.08.2015 |

Oletteko hakeneet Kelalta lukiolaiselle koulumatkatukea oman kulkutavan järjestämiseksi, onko ollut vaikeaa saada? Onko pitänyt paljon "todistella" tämän välttämättömyyttä? Olen kuullut, että joskus Kela on ollut aika nihkeä sitä myöntämään, vaikka mitään julkista kulkutapaa ei järjellisesti ole käytettävissä (pitkät odotusajat tms).

Me haettiin tuota koulumatkatukea, yli 3 h kulkuajan perusteella, saa nähdä myöntääkö Kela vai vaatiiko, että kyyti järjestetään lähimmälle bussireitille tms. Käytännössä sellaisessa ei olisi mitään järkeä, helpointa on kyyditä teini suoraan kouluun omalla työmatkalla. Ja matkaa siis kotoa kouluun vähän yli 30 km.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:13"]

Itse hain koulumatkatukea, kun täytin 18 vuotta, lukiossa siis olin. Koulumatka n. 25km, mutta linja-auto meni kerran koulun suuntaan ja kerran pois päin. Ei paljoa huvittanut klo. 7 lähteä linkkiin, jos koulu alkoi 12, ja kesti neljään, kun ainoa linja-auto takaisin meni klo. 14. Sain koulumatkatuen puuttavan tai puutteellisen julkisen liikenteen vuoksi. Tästä aikaa nyt n. 5 vuotta.

Pitikö sun toimittaa Kelalle bussiaikatauluja tai jotain?

[/quote]

Vierailija
22/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä hakea ja kannattaa yrittää se ei maksa mitään. Itsellä oli aikoinaan lähes 30 km matka ja saatiin ilmaisia kyytejä, paitsi joskus 8 alkaviin tunteihin ei olisi ollut valmiina kyytiä mutta työmatkalaisten kyydissä pääsi. Yläkoulu oli samassa, niin useimmiten kyydit oli heidän kanssaan samat eli koululaiskuljetus linja-autovuorot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:13"]Itse hain koulumatkatukea, kun täytin 18 vuotta, lukiossa siis olin. Koulumatka n. 25km, mutta linja-auto meni kerran koulun suuntaan ja kerran pois päin. Ei paljoa huvittanut klo. 7 lähteä linkkiin, jos koulu alkoi 12, ja kesti neljään, kun ainoa linja-auto takaisin meni klo. 14. Sain koulumatkatuen puuttavan tai puutteellisen julkisen liikenteen vuoksi. Tästä aikaa nyt n. 5 vuotta.
[/quote] Autokortti? Itselläni on ihan samanlaisia päiviä. Kouluun menee linkki ennen kasia, ja luen kokeisiin yms kunnes kello on 12 ja olen 90min koulussa ja sit taas ootellaan. Naurettavaa, ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaa. Tällä tavoin systeemi ei vain toimi, näistä rahoista on pakko leikata.

Vierailija
24/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti, ei autokortti.

Jos et itse hae koulumatkatukea, vaikka olisit (en tiedä olisitko) siihen oikeutettu, se on sinun asiasi. Ei sinun tarvitse hakea asumistukea tai muutakaan, jos et halua. Vapaaehtoista, katsos. Voit vaikka lapsiasi taksilla ajattaa kouluun ja sanoa, ettet halua haaskata yhteiskunnan varoja lakisääteiseen ilmaiseen koulukuljetukseen peruskouluaikana.

Vierailija
25/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:13"]Itse hain koulumatkatukea, kun täytin 18 vuotta, lukiossa siis olin. Koulumatka n. 25km, mutta linja-auto meni kerran koulun suuntaan ja kerran pois päin. Ei paljoa huvittanut klo. 7 lähteä linkkiin, jos koulu alkoi 12, ja kesti neljään, kun ainoa linja-auto takaisin meni klo. 14. Sain koulumatkatuen puuttavan tai puutteellisen julkisen liikenteen vuoksi. Tästä aikaa nyt n. 5 vuotta. [/quote] Autokortti? Itselläni on ihan samanlaisia päiviä. Kouluun menee linkki ennen kasia, ja luen kokeisiin yms kunnes kello on 12 ja olen 90min koulussa ja sit taas ootellaan. Naurettavaa, ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaa. Tällä tavoin systeemi ei vain toimi, näistä rahoista on pakko leikata.

[/quote]

Kyllä yhteiskunta saisi opiskelua tukea. Ainakin sitä vaaditaan nuorilta, niin miksei sitten tuettaisi, nuorta ihmista opiskelemaan ja jaksamaan.

Vierailija
26/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:13"]Itse hain koulumatkatukea, kun täytin 18 vuotta, lukiossa siis olin. Koulumatka n. 25km, mutta linja-auto meni kerran koulun suuntaan ja kerran pois päin. Ei paljoa huvittanut klo. 7 lähteä linkkiin, jos koulu alkoi 12, ja kesti neljään, kun ainoa linja-auto takaisin meni klo. 14. Sain koulumatkatuen puuttavan tai puutteellisen julkisen liikenteen vuoksi. Tästä aikaa nyt n. 5 vuotta. [/quote] Autokortti? Itselläni on ihan samanlaisia päiviä. Kouluun menee linkki ennen kasia, ja luen kokeisiin yms kunnes kello on 12 ja olen 90min koulussa ja sit taas ootellaan. Naurettavaa, ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaa. Tällä tavoin systeemi ei vain toimi, näistä rahoista on pakko leikata.

[/quote]

Kyllä yhteiskunta saisi opiskelua tukea. Ainakin sitä vaaditaan nuorilta, niin miksei sitten tuettaisi, nuorta ihmista opiskelemaan ja jaksamaan.
[/quote] Joo, tietenkin mut kyseinen entinen lukiolainen on outo. Jos hän ei mennyt sillä linkillä kouluun, niin millä sitten?Ja tuollaisten syiden perusteella todella moni muukin olisi oikeutettu tukeen.

Vierailija
27/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:13"]Itse hain koulumatkatukea, kun täytin 18 vuotta, lukiossa siis olin. Koulumatka n. 25km, mutta linja-auto meni kerran koulun suuntaan ja kerran pois päin. Ei paljoa huvittanut klo. 7 lähteä linkkiin, jos koulu alkoi 12, ja kesti neljään, kun ainoa linja-auto takaisin meni klo. 14. Sain koulumatkatuen puuttavan tai puutteellisen julkisen liikenteen vuoksi. Tästä aikaa nyt n. 5 vuotta. [/quote] Autokortti? Itselläni on ihan samanlaisia päiviä. Kouluun menee linkki ennen kasia, ja luen kokeisiin yms kunnes kello on 12 ja olen 90min koulussa ja sit taas ootellaan. Naurettavaa, ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaa. Tällä tavoin systeemi ei vain toimi, näistä rahoista on pakko leikata. [/quote] Kyllä yhteiskunta saisi opiskelua tukea. Ainakin sitä vaaditaan nuorilta, niin miksei sitten tuettaisi, nuorta ihmista opiskelemaan ja jaksamaan. [/quote] Joo, tietenkin mut kyseinen entinen lukiolainen on outo. Jos hän ei mennyt sillä linkillä kouluun, niin millä sitten?Ja tuollaisten syiden perusteella todella moni muukin olisi oikeutettu tukeen.

[/quote]

Varmaan kaikki vähänkin fiksut sitä tuollaisella syyllä myös hakevat...

Vierailija
28/48 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli postissa tieto, että tuki on myönnnetty ensi toukokuun loppuun ihan noilla tiedoilla, mitkä hakemukseen kirjattiin, eivät kyselleet sen tarkempia tietoja. 133,04 e / kk, elokuusta alkaen.

Hienoa :)

Vierailija
29/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:32"]

Me haetaan kanssa sitä koulumatkatukea lukion aloittavalle, mutta miten te olette jo voineet anoa, siihenhän pitää olla se oppilaitoksen täyttämä sivu mukana?

Ja kyllä sen ilmeisesti saa ihan sillä perusteella, ettei julkista liikennettä ole mahdollista käyttää tai että siihen menee yli 3 h päivässä.

Me haettiin sitä ilman sitä koulun täyttämää osaa, laitettiin kopio hyväksymiskirjeestä mukaan. (Näin Kelan ihminen puhelimessa ohjeisti). Ja uskon, että se tuki saadaan, lähinnä kysymyseni pointti oli se, että vaatiiko Kela voimassa olevia aikatauluja jne liitteeksi, niitä ei laitettu, vapaamuotoinen selonteko ainoastaan. Mutta senpä näkee, saahan sinne aikataulutkin laitettua, jos sellaista tahtovat. Nehän maksetaan takautuvasti elokuun alusta saakka, vaikkei vielä päätöstä ole tullutkaan.

[/quote]

Vierailija
30/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:39"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:28"]

Oletteko hakeneet Kelalta lukiolaiselle koulumatkatukea oman kulkutavan järjestämiseksi, onko ollut vaikeaa saada? Onko pitänyt paljon "todistella" tämän välttämättömyyttä? Olen kuullut, että joskus Kela on ollut aika nihkeä sitä myöntämään, vaikka mitään julkista kulkutapaa ei järjellisesti ole käytettävissä (pitkät odotusajat tms).

Me haettiin tuota koulumatkatukea, yli 3 h kulkuajan perusteella, saa nähdä myöntääkö Kela vai vaatiiko, että kyyti järjestetään lähimmälle bussireitille tms. Käytännössä sellaisessa ei olisi mitään järkeä, helpointa on kyyditä teini suoraan kouluun omalla työmatkalla. Ja matkaa siis kotoa kouluun vähän yli 30 km.

[/quote]

No kun se oman työmatkan kanssa menee yksiin, niin miksi tukia pitäisi olla vailla?

[/quote]

No se vaatii kuitenkin tiettyjä työaikajärjestelyjä itseltä ja toisaalta joinakin päivinä täytyy vartavasten viedä ja hakea, siksi.

[/quote]

Eli haluat kelalta ilmaista rahaa, vaikka lisäkuluja ei tule ollenkaan. Näinhän ihmiset tekee, ei siinä mitään, mutta yhteiskunnan kulut tässä vain kasvaa jakasvaa...

[/quote]

Etkö osaa lukea? Jos joinakin päivinä pääsee kyydissäni kouluun (ja siis tekee tuokin minulle mutkaa, en ole töissä koulun vieressa, samassa kaupungissa kylläkin) ja joinakin päivinä vien ja haen vartavasten (eli ajan 125 km), niin kyllä siitä vaan kuluja tulee.

[/quote]

Oikeasti lisäkulu on vain muutamana päivänä kuukaudessa. Ei ylitä omavastuuosuutta.

Mutta uskon kyllä, että valheellisella selittelyllä saat ne yhteiskunnan rahat. Ja omalta osaltasio vaikeutat kaikkien meidän elämää.

Vierailija
31/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan sinun vähän perehtyä asiaan, ennenkuin tulet tänne palstalle osoittamaan tietämättömyyttäsi? Jos lukioon ei ole mahdollista 3 h:n puitteissa mennä julkisilla, niin on oikeus oman kyydin järjestämiseen. Siinä katsotaan vain matkan pituus, ei kuluja. Vaikka kouluun kulkisi 5 lasta, samalla itse järjestetyllä kyydillä, vaikka siitä kyyditsemisestä ei tulisi penninjeesusta ylimääräistä kulua, on oikeus saada tuo koulumatkatuki ihan jokaiselle viidelle täysmääräisenä, ILMAN MITÄÄN VALHEELLISTA SELITTELYÄ.

Vierailija
32/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:01"]

[/quote]

No kun se oman työmatkan kanssa menee yksiin, niin miksi tukia pitäisi olla vailla?

[/quote]

No se vaatii kuitenkin tiettyjä työaikajärjestelyjä itseltä ja toisaalta joinakin päivinä täytyy vartavasten viedä ja hakea, siksi.

[/quote]

Eli haluat kelalta ilmaista rahaa, vaikka lisäkuluja ei tule ollenkaan. Näinhän ihmiset tekee, ei siinä mitään, mutta yhteiskunnan kulut tässä vain kasvaa jakasvaa...

[/quote]

Etkö osaa lukea? Jos joinakin päivinä pääsee kyydissäni kouluun (ja siis tekee tuokin minulle mutkaa, en ole töissä koulun vieressa, samassa kaupungissa kylläkin) ja joinakin päivinä vien ja haen vartavasten (eli ajan 125 km), niin kyllä siitä vaan kuluja tulee.

[/quote]

Oikeasti lisäkulu on vain muutamana päivänä kuukaudessa. Ei ylitä omavastuuosuutta.

Mutta uskon kyllä, että valheellisella selittelyllä saat ne yhteiskunnan rahat. Ja omalta osaltasio vaikeutat kaikkien meidän elämää.

[/quote]Ei minun elämäni kyllä vaikeudu yhtään, jos joku minulle tuntematon ihminen saa tukea, johon on oikeutettu. Jos ei ole oikeutettu, niin ei sitä saa. 

Vierailija
33/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:23"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Ei minun elämäni kyllä vaikeudu yhtään, jos joku minulle tuntematon ihminen saa tukea, johon on oikeutettu. Jos ei ole oikeutettu, niin ei sitä saa. 

[/quote]

No se on hyvä, ettei vaikeudu :)

Ei munkana elämä vaikeudu kenenkään asumistuesta tai jostain muusta Kelan tuesta, vaikken itse niitä saakaan!

Vierailija
34/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:35"]

30km? Ette saa, turha edes hakea

[/quote]

No ei tuo matka ole esteenä. Matkan tulee olla yli 10km ja kuukausittaiset kulut yli 56€/kk (muistaakseni). Lisäksi on kaikenlaisia ehtoja säännöllisyydestä ja matkapäivien määrästä. No eipä tarvinnut miettiä kostka paikallisliikenteen kk-kortti on koululaiselle vähän yli 30€, niin siihen ei tukea saa.

t.turkulainen

Vierailija
35/48 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yhteiskunta ei jaa avustuksia liian keveillä perusteilla, joten jos on lakien mukaan johnkin oikeutettu, niin tarvi tuntea huonoa omaatuntoa siitä että käyttä tuen.

Enpä tiedä korvaako kela edes kuluja, jos se toisiaan menee yksiin työmatkan kanssa, koska kuluthan eivät silloin ole pakollisia lisäkuluja.

Vierailija
36/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi vuokrata nuorelle asunto läheltä koulua, niin me teimme vastaavassa tilanteessa. Tai jos katsotte, ettei tarpeeksi itsenäinen asumaan omillaan, niin muuttaa koko perhe lähemmäksi koulua. 

Ette saa tukea siihen, että kuskaat itse lapsesi kouluun. Omahan valinta toisen asteen opiskelu on ja elämä pitää vain järjestää sen mukaisesti. 

Vierailija
37/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdot on sellaiset että sitä tukea ei saa paikallisliikenteen alueella, koska kulut jää omavastuuseen.

t. Turkulainen

Vierailija
38/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30km? Ette saa, turha edes hakea

Vierailija
39/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No emme tosiaan aio muuttaa parin vuoden takia (kolmosluokalle ehtii saada jo ajokortin) kotoamme mihinkään :)

En myöskään näe hyvänä vaihtoehtona omilleen muuttamista, kun ei itsekään sitä halua ja kyllä itseänikin hirvittäisi "laskea" poikaa vielä yksin asumaan.

Ja siis mahdollista on toki saada koulumatkatukea itse järjestettyyn kuljetukseen (kannattaisi sinun ottaa asioista selvää ennen kommentoimista), kysymys olikin, että millaisia ja miten tarkkoja perusteita Kela vaatii sille.

Vierailija
40/48 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi