Apua miten ruuan hinta nousee!!!!!
Pastaa, jauhoja ja muita leivontatuotteita tuottavassa ja myyvässä Myllyn Paras -yhtiössä on huomattu Ukrainan sodan vaikutukset.
– Ostin juuri maailmankaikkeuden kalleinta vehnää, koska se oli paljon halvempaa, kuin vehnä ensi kesänä. Seuraavaksi aion myydä sen teille, totesi yhtiön toimitusjohtaja Miska Kuusela yksityisessä Facebook-päivityksessään.
– En tarkoittanut tuolla viimeisellä lauseella olla ylimielinen. Tarkoitin sillä, että viljan hintataso siirtyy väistämättä ruuan hintoihin Suomessa, sanoo Kuusela Taloussanomille.
– Emme ole siis koskaan ennen ostaneet näin kallista viljaa. Puhutaan melkein tuplasta viime syksyyn verrattuna.
Viljojen hintojen nousu johtuu yksinkertaisesti siitä, että sekä Venäjä että Ukraina ovat maailman suurimpia viljantuottajia.
Kommentit (110)
Varmaan kannattaa jättää ne lomailut ja design-tuotteet minimiin?
Kiittäkää ruuan hinnan noususta itänaapurin kaljupää pelleä, joka käy hyökkäyssotaa Ukrainassa.
Eläköön vapaa Ukraina!
Vierailija kirjoitti:
Ei paniikkia! Normaaliin palataan hiljalleen, kyllä kesään mennessä olemme normaalissa!
Ei tasan olla
Putt3 lapenmurhaaja käy sotaa ja oligarkit rikastuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää. Pasta ja kaurapohjaiset tuotteet ovat varsin iso osa ruokavaliotani.
Suomessa on kyllä kauraa riittävästi, kun sitä riitti vientiin vuosittain noin 300 000 tonnia.
Eli ei pitäisi sen osalta hinnat nousta.
https://www.vyr.fi/document/1/710/8309d3e/uutise_7ae2f7e_Kauraohjelma_F…
Kellä se on 100 huoneen palatsi ja kullitettu paskapytty? Kysy häneltä mihin rahat menevät.
Vuosien syömishäiriö ja juuri, kun aloin syömään ja oikeasti panostamaan terveelliseen elämään niin tapahtuu tällaista. Voi s44t4n4 tätä elämää .. Olisi pitänyt ottaa henki pois itseltäni jo 10 vuotta sitten.
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää. Pasta ja kaurapohjaiset tuotteet ovat varsin iso osa ruokavaliotani.
Suomessa on kyllä kauraa riittävästi, kun sitä riitti vientiin vuosittain noin 300 000 tonnia.
Eli ei pitäisi sen osalta hinnat nousta.
https://www.vyr.fi/document/1/710/8309d3e/uutise_7ae2f7e_Kauraohjelma_F…
Kaurahan on terveellisin vilja. Eihän tässä sitten ole hätää.
eri
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa ihmiset Raamattua ja kääntykää Jeesuksen puoleen etsimään apua.
Voi olla, että elämme näitä aikoja, joista Ilmestyskirjaan on jo noin 2000 vuotta sitten kirjoitettu: (Ilmestyskirjan jae 6)
Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"
Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka.
Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."Koiniks-mitta vastaa noin yhtä päiväannosta ja denari oli työläisen päivän palkka. Eli päivän palkalla saa ostettua yhden päivän ruuan.
Arvostan kyllä periaatteessa muiden tapoja ja uskontoja, mutta voisitteko mitenkään olla tunkematta sitä raamattua joka asiaan? Ihan yhtä ärsyttävää kuin mikä tahansa muukin tyrkyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
On yhä tärkeämpää ostaa kotimaista ruokaa ja tukea suomalaista ruuantuotantoa.
Se on juurikin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös maitotuotteiden ja lihan hinta nousee… miksi? No eläimet syövät viljaa…
Lehmät syövät ruohoa. Se ei ole vilja.
Talvella ei mahda olla paljon perus ruohoa saatavilla
Vierailija kirjoitti:
On yhä tärkeämpää ostaa kotimaista ruokaa ja tukea suomalaista ruuantuotantoa.
Se on juurikin näin.
Vierailija kirjoitti:
Kohta kotitekoinen leipä ei olekaan enää sen halvempaa kuin kaupasta ostettu.
Eläpä huoli, kyllä se kaupan leipä kallistuu sen verran, että tasapaino säilyy!
Meillä on jo nyt gluteeniton ruokavalio ja suosittelen sitä vahvasti muillekin. Kaura on luontaisesti gluteenitonta :)
Myöskään maito ei kuulu ruokavalioon, korvattu kaurajuomalla. Tätäkin suosittelen :)
Keho ja mieli voi paremmin, allergiat poissa!
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee sitten yksi niistä harvoista halvoista ruoistakin.
Huh, onneksi en syö ruokoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös maitotuotteiden ja lihan hinta nousee… miksi? No eläimet syövät viljaa…
Lehmät syövät ruohoa. Se ei ole vilja.
Talvella ei mahda olla paljon perus ruohoa saatavilla
Oletko AIV-rehusta koskaan kuullut?
Amatöörit lähdössä hamstraamaan. Nämä hintojen nousut on ollut ennakoitavissa jo viime syksynä. Ei silloin tietty ollut tietoa tästä Ukrainan ja Venäjän tilanteesta, mutta hinnannousuista kuitenkin.
Itse aloitin systemaattisen kotivaran lisäämisen jo silloin, makaroni oli syksyllä halvimmillaan 0,20e per pussi, ennen nykyistä kriisiäkin jo 0,30e. Ja jatkaa nousuaan. Purkkiananasta sai syksyllä hintaan 2,5e 3 purkkia, nyt sama jo yli 3e. Erilaisia säilykkeitä olen ostellut pitkin syksyä ja talvea. Kahvia ja teetä myös. Kaikkea muutakin säilyvää ja sellaista mitä kulutetaan. Myös multaa, lannoitteita sekä siemeniä. Pesuaineita.
Näin ei tule tarvetta hamstraamiseen, mikä johtaa kauppojen hyllyjen tyhjenemiseen ja säännöstelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo nyt gluteeniton ruokavalio ja suosittelen sitä vahvasti muillekin. Kaura on luontaisesti gluteenitonta :)
Myöskään maito ei kuulu ruokavalioon, korvattu kaurajuomalla. Tätäkin suosittelen :)
Keho ja mieli voi paremmin, allergiat poissa!
Luuletko pöljä ettei näiden sinunkin ruokien hinnat tule nousemaan?
Mulla nuo on ihan tavallista arkiruokaa edelleen. Jauhelihakastike, lihapullakastike, makkarakastike, nakkikastike. Läskisoosiakin syön silloin, kun jostain saa kunnollista siansivua.
N60