Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua miten ruuan hinta nousee!!!!!

Vierailija
09.03.2022 |

Pastaa, jauhoja ja muita leivontatuotteita tuottavassa ja myyvässä Myllyn Paras -yhtiössä on huomattu Ukrainan sodan vaikutukset.

– Ostin juuri maailmankaikkeuden kalleinta vehnää, koska se oli paljon halvempaa, kuin vehnä ensi kesänä. Seuraavaksi aion myydä sen teille, totesi yhtiön toimitusjohtaja Miska Kuusela yksityisessä Facebook-päivityksessään.

– En tarkoittanut tuolla viimeisellä lauseella olla ylimielinen. Tarkoitin sillä, että viljan hintataso siirtyy väistämättä ruuan hintoihin Suomessa, sanoo Kuusela Taloussanomille.

– Emme ole siis koskaan ennen ostaneet näin kallista viljaa. Puhutaan melkein tuplasta viime syksyyn verrattuna.

Viljojen hintojen nousu johtuu yksinkertaisesti siitä, että sekä Venäjä että Ukraina ovat maailman suurimpia viljantuottajia.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo nyt gluteeniton ruokavalio ja suosittelen sitä vahvasti muillekin. Kaura on luontaisesti gluteenitonta :)

Myöskään maito ei kuulu ruokavalioon, korvattu kaurajuomalla. Tätäkin suosittelen :)

Keho ja mieli voi paremmin, allergiat poissa!

Ja oikein näppärää, meillä 18v tyttären monivuotisen oireilun syyksi paljastui kaura. Ou jee.

Vierailija
62/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös maitotuotteiden ja lihan hinta nousee… miksi? No eläimet syövät viljaa…

Lehmät syövät ruohoa. Se ei ole vilja.

Talvella ei mahda olla paljon perus ruohoa saatavilla

Aiv rehua ja kuivaa heinää on. Ne on lehmien "säilykkeitä", lehmän perusravintoa jota täydennetään viljalla. Ja se vilja on laadultaan sellaista, joka ei kelpaa leipäviljaksi vaan on nimenomaan rehuviljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt muistaa, että hallitus ei ilmastotoimista tingi, joten polttoaineen hinta tulee nousemaan yli 4 e/litra. Siinä vaiheessa se on pakko kokonaisuudessaan siirtää ruuan hintaan ja niin meillä ilmaston takia ruoka on niin kallista, että tavallinen perhe voi palata 60-lukuiseen maailmaan, jossa peruna ja ruskea kastike ovat tavallinen arkiruoka. Ulkomailta tuotava ruoka on ihan yhtä kallista, kiitos kuljetuskustannusten.

Mulla nuo on ihan tavallista arkiruokaa edelleen. Jauhelihakastike, lihapullakastike, makkarakastike, nakkikastike. Läskisoosiakin syön silloin, kun jostain saa kunnollista siansivua. 

N60

Tuota... 60-luvulla se oli ruskeaa kastiketta ilman jauhelihaa, makkaraa, lihapullia jne. eli mistä keksit, että sinulla olisi tulevaisuudessa varaa lihaan? Kerran viikossa ruskean kastikkeen kanssa oli jotain sattumiakin.

Vierailija
64/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amatöörit lähdössä hamstraamaan. Nämä hintojen nousut on ollut ennakoitavissa jo viime syksynä. Ei silloin tietty ollut tietoa tästä Ukrainan ja Venäjän tilanteesta, mutta hinnannousuista kuitenkin.

Itse aloitin systemaattisen kotivaran lisäämisen jo silloin, makaroni oli syksyllä halvimmillaan 0,20e per pussi, ennen nykyistä kriisiäkin jo 0,30e. Ja jatkaa nousuaan. Purkkiananasta sai syksyllä hintaan 2,5e 3 purkkia, nyt sama jo yli 3e. Erilaisia säilykkeitä olen ostellut pitkin syksyä ja talvea. Kahvia ja teetä myös. Kaikkea muutakin säilyvää ja sellaista mitä kulutetaan. Myös multaa, lannoitteita sekä siemeniä. Pesuaineita.

Näin ei tule tarvetta hamstraamiseen, mikä johtaa kauppojen hyllyjen tyhjenemiseen ja säännöstelyyn.

No aika amatöörimäistä on sinun viime syksynä alkanut hamstraamisesi. Ei noin.

Minä olen johdonmukaisesti varautunut - mihin tahansa - viimeiset 15v. Sitä ennen valitettavasti rahaa oli niin niukasti, että varsinaista varmuusvarastoa en pystynyt kerryttämään. Tämä ei muuten tarkoita sitä, että meillä olisi 15v vanhoja säilykepurkkeja! vaan olen tässä 15v aikana opetellut tekemään mahdollisimman paljon itse, olen seurannut tarkasti, että mitä meillä käytetään ja mikä jää hyllyyn notkumaan. Tällä hetkellä meillä on kaikkea sitä, mitä me syömme - ja kaikki mitä meillä on, on sellaista, mitä syömme/käytämme.

Vierailija
65/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo nyt gluteeniton ruokavalio ja suosittelen sitä vahvasti muillekin. Kaura on luontaisesti gluteenitonta :)

Myöskään maito ei kuulu ruokavalioon, korvattu kaurajuomalla. Tätäkin suosittelen :)

Kaura on gluteeniton ja kauramaitojuoma maksaa syksyllä 5 e/litra. Linssejä, kik-herneitä jne. ei todennäköisesti ole saatavilla ja kasviproteiinien riittävä saanti on uhattuna. Mutta ajattele huoleti niin, että kaura pysyy halpana. Ei se pysy.

Vierailija
66/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella ei mahda olla paljon perus ruohoa saatavilla

Aiv rehua ja kuivaa heinää on. Ne on lehmien "säilykkeitä", lehmän perusravintoa jota täydennetään viljalla. Ja se vilja on laadultaan sellaista, joka ei kelpaa leipäviljaksi vaan on nimenomaan rehuviljaa.

Just tuli kysely, myydäänkö rehuohraa mallasohraksi eli nyt kelpaa!

Vierailija
67/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompensoin ruoka menoa olemalla yhden päivän syömättä viikossa. Ei ihminen siihen näänny. Vähän enemmän nestettä ja puuroa aamulla ja illalla niin säästöä tulee.

Vierailija
68/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa ruoan hinnannousu. :( Vehnän hinnan pompsahtaminen voi näkyä kaikessa jo lihoista lähtien.

Vierailija
69/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt muistaa, että hallitus ei ilmastotoimista tingi, joten polttoaineen hinta tulee nousemaan yli 4 e/litra. Siinä vaiheessa se on pakko kokonaisuudessaan siirtää ruuan hintaan ja niin meillä ilmaston takia ruoka on niin kallista, että tavallinen perhe voi palata 60-lukuiseen maailmaan, jossa peruna ja ruskea kastike ovat tavallinen arkiruoka. Ulkomailta tuotava ruoka on ihan yhtä kallista, kiitos kuljetuskustannusten.

Mulla nuo on ihan tavallista arkiruokaa edelleen. Jauhelihakastike, lihapullakastike, makkarakastike, nakkikastike. Läskisoosiakin syön silloin, kun jostain saa kunnollista siansivua. 

N60

Tuota... 60-luvulla se oli ruskeaa kastiketta ilman jauhelihaa, makkaraa, lihapullia jne. eli mistä keksit, että sinulla olisi tulevaisuudessa varaa lihaan? Kerran viikossa ruskean kastikkeen kanssa oli jotain sattumiakin.

Oliko sattuma mummon tekohammas? Vai rotta?

Vierailija
70/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amatöörit lähdössä hamstraamaan. Nämä hintojen nousut on ollut ennakoitavissa jo viime syksynä. Ei silloin tietty ollut tietoa tästä Ukrainan ja Venäjän tilanteesta, mutta hinnannousuista kuitenkin.

Itse aloitin systemaattisen kotivaran lisäämisen jo silloin, makaroni oli syksyllä halvimmillaan 0,20e per pussi, ennen nykyistä kriisiäkin jo 0,30e. Ja jatkaa nousuaan. Purkkiananasta sai syksyllä hintaan 2,5e 3 purkkia, nyt sama jo yli 3e. Erilaisia säilykkeitä olen ostellut pitkin syksyä ja talvea. Kahvia ja teetä myös. Kaikkea muutakin säilyvää ja sellaista mitä kulutetaan. Myös multaa, lannoitteita sekä siemeniä. Pesuaineita.

Näin ei tule tarvetta hamstraamiseen, mikä johtaa kauppojen hyllyjen tyhjenemiseen ja säännöstelyyn.

Siis noissa makaroneissa säästät 1 euron per 10 pussia. Ellei sulla ole tuhansia pusseja säilössä siellä ei puhuta kovin isosta säästöstä, 1000 pussia 100 euroa.

Vierailija
71/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N60

Noh, olen syntynyt 1961 eikä meillä koskaan ollut pelkkää perunaa ja kastiketta. Aina oli myös jauhelihaa, makkaraa tms jossain muodossa. Näin ihan tavallisessa helsinkiläisessä lähiössä asuvassa perheessä, jossa isä kävi töissä ja äiti oli kotiäiti. 

Vierailija
72/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas kaikkien alojen kaupunkilaisasiantuntija.

Vierailija
73/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa ihmiset Raamattua ja kääntykää Jeesuksen puoleen etsimään apua.

Voi olla, että elämme näitä aikoja, joista Ilmestyskirjaan on jo noin 2000 vuotta sitten kirjoitettu: (Ilmestyskirjan jae 6)

Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"

Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.

Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"

Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.

Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka.

Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."

Koiniks-mitta vastaa noin yhtä päiväannosta ja denari oli työläisen päivän palkka. Eli päivän palkalla saa ostettua yhden päivän ruuan.

Ei ihmiset huomaa merkkejä ennen kuin on liian myöhäistä.

Vierailija
74/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaura härskiintyy suht nopeasti, en hamstraisi sitä määräänsä enempää. Jauhojen kanssa vähän siinä ja siinä, riittää että yhdessä pussissa on ötököitä niin siinä meneekin sitten kaikki muutkin viljat helposti...riisi ja pasta ovat mielestäni suht fiksua ostettavaa, säilyvät hyvin, ja jos ostaa täysjyväversioina, on jotain ravintoaineitakin. Olen miettinyt myös pakastekuivattuja hedelmiä- ovat kalliita mutta myös säilyvät hyvin pitkään.

Vierailija
75/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika amatöörimäistä on sinun viime syksynä alkanut hamstraamisesi. Ei noin.

Minä olen johdonmukaisesti varautunut - mihin tahansa - viimeiset 15v. Sitä ennen valitettavasti rahaa oli niin niukasti, että varsinaista varmuusvarastoa en pystynyt kerryttämään. Tämä ei muuten tarkoita sitä, että meillä olisi 15v vanhoja säilykepurkkeja! vaan olen tässä 15v aikana opetellut tekemään mahdollisimman paljon itse, olen seurannut tarkasti, että mitä meillä käytetään ja mikä jää hyllyyn notkumaan. Tällä hetkellä meillä on kaikkea sitä, mitä me syömme - ja kaikki mitä meillä on, on sellaista, mitä syömme/käytämme.

En hamstraa, enkä aloittanut viime syksynä. Itseasiassa olen ollut kotivaraihmisiä jo vuodesta 2002. Viime syksynä aloitin kotivaran systemaattisen lisäämisen, pinoamisen siihen edellisten jatkeeksi.

Hamstraaminen on sitä tyhmää amatöörien toimintaa, kun mennään päättömästi ja harkitsematta tyhjentämään kauppojen hyllyt. Sitä en harrasta, vaan hyödynnän nipputarjoukset ja alennusmyynnit. Tunnustelen mikä mahdollisesti tulee kallistumaan ja hankin sitä ennakkoon, jos sitä tarvitsen, kuten mullat ja lannoitteet viime syksynä kun puutarhamyymälä tyhjensi kesältä jäänyttä varastoa.

Vierailija
76/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas kaikkien alojen kaupunkilaisasiantuntija.

Just.

Eikä enää muisteta midä se hullun lehmän tauti johtu.

Katotaan miten käy kun taas aletaa rehuissa säästää.

Vierailija
77/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis noissa makaroneissa säästät 1 euron per 10 pussia. Ellei sulla ole tuhansia pusseja säilössä siellä ei puhuta kovin isosta säästöstä, 1000 pussia 100 euroa.

Et näe isoa kuvaa kun takerrut pikkuasiaan.

Vierailija
78/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaura on gluteeniton ja kauramaitojuoma maksaa syksyllä 5 e/litra. Linssejä, kik-herneitä jne. ei todennäköisesti ole saatavilla ja kasviproteiinien riittävä saanti on uhattuna. Mutta ajattele huoleti niin, että kaura pysyy halpana. Ei se pysy.

Join aikanaan kaurajuomia ja enää ei mene alas. Lisäainelitkua monet ovat. En usko että edes kovin terveellisiä. Maito on varmasti terveellisempää, ainakin itselle.

Vierailija
79/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka syö mitään pastaa ja vehnä(jauhoja)?

Esim. normaalit ihmiset.

En tunne ketään joka söisi ja olisi normaali. Riisiä syö enemmistö, mutta ehkä johtuu kulttuurierosta.

Kiva juttu. Itse lounasruokalassa työskennelleenä olen nähnyt useamman sadan syövän pastaa ja ihan normaaleilta vaikuttivat.

Täällä lounasruokalassa ei ole koskaan maitotuotteita eikä pastaa, mutta riisiä on lisukkeineen eri muodoissa. Johtuu kulttuurierosta kuten jo sanoin.

Vierailija
80/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole muuta voi sekoittaa vehnäjauhoja ja vettä ja paistaa pannulla, onnistuu sekin vaikkei herkkua ole tai tehdä vedestä, kaurahiutaleista (ja öljystä) ohutta näkkäriä.

t. kolme viikkoa 20 eurolla elänyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan