Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua miten ruuan hinta nousee!!!!!

Vierailija
09.03.2022 |

Pastaa, jauhoja ja muita leivontatuotteita tuottavassa ja myyvässä Myllyn Paras -yhtiössä on huomattu Ukrainan sodan vaikutukset.

– Ostin juuri maailmankaikkeuden kalleinta vehnää, koska se oli paljon halvempaa, kuin vehnä ensi kesänä. Seuraavaksi aion myydä sen teille, totesi yhtiön toimitusjohtaja Miska Kuusela yksityisessä Facebook-päivityksessään.

– En tarkoittanut tuolla viimeisellä lauseella olla ylimielinen. Tarkoitin sillä, että viljan hintataso siirtyy väistämättä ruuan hintoihin Suomessa, sanoo Kuusela Taloussanomille.

– Emme ole siis koskaan ennen ostaneet näin kallista viljaa. Puhutaan melkein tuplasta viime syksyyn verrattuna.

Viljojen hintojen nousu johtuu yksinkertaisesti siitä, että sekä Venäjä että Ukraina ovat maailman suurimpia viljantuottajia.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee olemaan ihan järkkyä. Kohta alkaa makaroonikin maksamaan maltaita. Miten tässä voi kohta enää tulla toimeen mitenkään?

No sehän on ollut melkein ilmaista ruokaa. Vaikka hinta tuplaantuisi, ei se sittenkään vielä kenenkään taloutta kaada. Ja jos se pelottaa niin hamstraa nyt kun vielä saa pussillisen 20-30 sentillä.

Ei yhtään huono ajatus vaikka ivallasi sen sanoitkin. Täytyy ruveta hamstraamaan kaikkea mikä säilyy pitkään. Ruoan hinta ainakin tuplaantuu kesään mennessä.

No en todellakaan ivalla sitä sanonut. Aloin itsekin heti tarkistamaan että onko jo noussut ja mitä voisi tai kannattaisi hamstrata. Pienituloinen minäkin. Ylihuomenna tulee rahaa tilille niin voisin käydä jo jotain jemmaamassa.

Vierailija
22/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa ihmiset Raamattua ja kääntykää Jeesuksen puoleen etsimään apua.

Voi olla, että elämme näitä aikoja, joista Ilmestyskirjaan on jo noin 2000 vuotta sitten kirjoitettu: (Ilmestyskirjan jae 6)

Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"

Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.

Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"

Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.

Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka.

Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."

Koiniks-mitta vastaa noin yhtä päiväannosta ja denari oli työläisen päivän palkka. Eli päivän palkalla saa ostettua yhden päivän ruuan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yhä tärkeämpää ostaa kotimaista ruokaa ja tukea suomalaista ruuantuotantoa.

Vierailija
24/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee olemaan ihan järkkyä. Kohta alkaa makaroonikin maksamaan maltaita. Miten tässä voi kohta enää tulla toimeen mitenkään?

No sehän on ollut melkein ilmaista ruokaa. Vaikka hinta tuplaantuisi, ei se sittenkään vielä kenenkään taloutta kaada. Ja jos se pelottaa niin hamstraa nyt kun vielä saa pussillisen 20-30 sentillä.

Makaroni ei ole ainut tuote joka kallistuu vaan kaikki siis aivan kaikki ympärilläsi tulee kallistumaan paljon. Jos ihmisen käytettävissä olevat rahat eivät enää riitä enää kuin välttämättömyyksiin niin se on kaikesta muusta kulutuksesta pois. Tulee isossa kuvassa työttömyyttä ja kurjuutta jaettavaksi ihan jokaiselle riittämiin. 

Siksipä minua ei makaronin hinta vielä isosti huolestuta. Enemmän murehdin sähkön ja kaukolämmön hintojen nousuja. Sähköä olen säästänyt koko talven, opetellut elämään melkein pimeässä tai kynttilän valossa. Kokkaan kerralla enemmän, koneet ja valot ei ole turhaan päällä. Huonelämpö on aika alhaalla ja suurin osa pattereista jo kylmiä mutta vastike nousee kun naapurien sairaat vanhukset ei tarkene alle +20 asteessa asua. Vedensäästöön olen panostanut nyt talvella oikein urakalla. Sulattelen jopa lunta vedeksi päivittäin ja otan suihkuvesistä osan talteen. Pitäisi opetella käymään kylmässä suihkussa, kesällä se on helpompaa. Kesävaatetta kävin läpi ja ostin edullisesti nyt jo. Kengät esimerkiksi sain 12€:lla, kaksi paria. Aion opetella ompelemaan vaatteeni ja hankin kankaat poistomyynneistä ja kirppiksiltä. Pakko mikä pakko, kun ei rahat riitä eikä ole työkykyinen. Hiukset jo leikkaan itse.  Ruokaa teen itse ja leivon leipääkin joskus,  lihan määrää pitää vähentää entisestään tai ostaa vain halpaa makkaraa, siinähän ei lihaa juuri ole mutta onpahan lihamaista.

Vierailija
25/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös maitotuotteiden ja lihan hinta nousee… miksi? No eläimet syövät viljaa…

Vierailija
26/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotteet menee hyvään tarkoitukseen, kun päättäjät loisii teidän ja köyhien kustannuksella.

Vierailija
27/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee ostaa sitten ilta-aleista. Yleensä se menee nimittäin niin että kun joku kallistuu, niin ihmiset ostaa jotain muuta ja kallistunut tavara päätyy ilta-aleen. Voi ruisleipää ainakin syödä vähän kuivanakin. Ihan on hyvää. 

Vierailija
28/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta ehkä maksaa ruoka 1-2% enemmän, en kyllä tiedä miten sitten enää selviän. 

Minä kyllä laittaisin nollan perään noihin prosentteihin ja siltikin oltais vielä todella maltillisissa korotuksissa. Nyt jo olen nähnyt jopa 50-100% korotuksia yksittäisissä tuotteissa.

Vierailija
29/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka syö mitään pastaa ja vehnä(jauhoja)?

Esim. normaalit ihmiset.

En tunne ketään joka söisi ja olisi normaali. Riisiä syö enemmistö, mutta ehkä johtuu kulttuurierosta.

Vierailija
30/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin juopottelun niin riittää ruokaan rahaa, vaikka hinnat tuplaantuisi.

Vierailija
31/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmestyskirjan 6. luku kertoo ruoan hinnan järkyttävästä ja pöyristyttävästä noususta. Tämä ei rajoitu pelkkään viljaan vaan vaikuttaa ihan kaikkeen.

Täytyy varmaan vielä kerran nauttia kesällä reissusta ja lomasta jos vain voi. Kohta ei varmaan jää säästöön mitään, kun tavalliset elintarvikkeet maksavat paljon. 

Vierailija
32/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen vielä älyttömästi nousseet/nousevat kuljetuskustannukset...

Vierailija
33/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka syö mitään pastaa ja vehnä(jauhoja)?

Esim. normaalit ihmiset.

En tunne ketään joka söisi ja olisi normaali. Riisiä syö enemmistö, mutta ehkä johtuu kulttuurierosta.

Kiva juttu. Itse lounasruokalassa työskennelleenä olen nähnyt useamman sadan syövän pastaa ja ihan normaaleilta vaikuttivat.

Vierailija
34/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kesällä saa tosissaan vartioida peltoja, jotta kukaan ei tule puimaan viljaa ennen aikojaan.

Vierailija
35/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee sitten yksi niistä harvoista halvoista ruoistakin. 

Vierailija
36/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehmät syövät ruohoa. Se ei ole vilja.

Vierailija
37/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä taas perunaa ja porkkanaa ja ainakin papuja ja herneitä sekä sipulia peltoon kasvamaan. Marjat ja sienet metsästä, sekä kalastusta. Myös villiyrtit kuten nokkonen on terveellistä. Sitä voi kuivata paljonkin talven tarpeisiin. Puulla lämmitän leivinuunin ja teen kaikki ruoat siinä. Omavaraisuus astetta pitää nostaa.

Vierailija
38/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt muistaa, että hallitus ei ilmastotoimista tingi, joten polttoaineen hinta tulee nousemaan yli 4 e/litra. Siinä vaiheessa se on pakko kokonaisuudessaan siirtää ruuan hintaan ja niin meillä ilmaston takia ruoka on niin kallista, että tavallinen perhe voi palata 60-lukuiseen maailmaan, jossa peruna ja ruskea kastike ovat tavallinen arkiruoka. Ulkomailta tuotava ruoka on ihan yhtä kallista, kiitos kuljetuskustannusten.

Vierailija
39/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehmät syövät ruohoa. Se ei ole vilja.

Meillä lehmät saavat myös apetta, jossa on mukana ohraa. Ja joskus kauraa eikä ikinä soijaa.

Vierailija
40/110 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kotitekoinen leipä ei olekaan enää sen halvempaa kuin kaupasta ostettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän