Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erityisherkkyys

Vierailija
09.08.2015 |

Mikä ihme trendi tämä erityisherkkyys on? MINÄ olen niin tärkeä ja erilainen ja minä sitä ja tätä koska olen HSP!!! Minun hypnoterapeuttini (öö, mikä ammattinimike tuo oikeastaan on, tuskin suojattu?) DIAGNOSOI minulla olevan erityisherkkyyden. Just.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on HPS ja tää eristysherkkyys on kyllä mun juttu. Tajusin sen heti, kun luin egnlanninkielisen kirjan siitä. Lukekaapa itsekin, kaikissa meissä on pieni HPS :)

Vierailija
22/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:27"]

Ironia ja sarkasmi on eri asia kuin haukkuminen... Kai? Tässähän perimmiltään ihmetellään sitä, miksi jokaisen on saatava joku diagnoosi oireilleen, jotka voi ajatella olevan ihan normaalin variaatioonkin kuuluvia.

[/quote]

Kun se ei edes ole diagnoosi, vaan ominaisuus, tai paremminkin joukko/nippu tiettyjä ominaisuuksia, joita ihmisillä ei keskimäärin ole niin voimakkaina. Ota edes selvää mistä meuhkaat, ennen kuin meuhkaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:27"]

Ironia ja sarkasmi on eri asia kuin haukkuminen... Kai? Tässähän perimmiltään ihmetellään sitä, miksi jokaisen on saatava joku diagnoosi oireilleen, jotka voi ajatella olevan ihan normaalin variaatioonkin kuuluvia.

[/quote]

Kun se ei edes ole diagnoosi, vaan ominaisuus, tai paremminkin joukko/nippu tiettyjä ominaisuuksia, joita ihmisillä ei keskimäärin ole niin voimakkaina. Ota edes selvää mistä meuhkaat, ennen kuin meuhkaat.

[/quote]

Luepas itse tarkemmin. Ylempänä yleistettiin, eli ihan yleensä ihmiset haluavat jonkun selityksen (diagnoosin) omille oireilleen (vrt. CFS, fibromyalgia jne). Ja kyllä, HSP jotkut pitävät diagnoosina, mitä se ei kyllä Suomessa ole.

Vierailija
24/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:32"]

Mullakin on HPS ja tää eristysherkkyys on kyllä mun juttu. Tajusin sen heti, kun luin egnlanninkielisen kirjan siitä. Lukekaapa itsekin, kaikissa meissä on pieni HPS :)

[/quote]

Being sarcastic?

Vierailija
25/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mi

Vierailija
26/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli suuri helpotus saada ilmiölle nimi, mutta en ole koskaan kertonut kenellekään olevani erityisherkkä. Epäilin olevani jotenkin henkisesti tasapainoton, kun esim. liian railakkaat juhlat saivat minussa aikaan ahdistusta ja itkukohtauksia. Aggressiiviset/ äänekkäät ihmiset aiheuttavat myös hyvin epämukavia tunteita, samoin liiallinen hälinä tai ihan vaikka sekin, jos huomaan jollakin toisella epämukavan olon. En ole koskaan käyttänyt erityisherkkyyttä tekosyynä millekään -olen vain oppinut lähtemään juhlista pois ajoissa ja viettämään riittävästi aikaa itsekseni. Minulle on ihan sama, uskovatko muut tähän ilmiöön, kunhan vain itse tiedän, miten tulla toimeen ominaisuuteni kanssa.

Vierailija
27/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli puhutaanko fyysisistä ominaisuuksista? Vai tunne-elämältään herkistä? Vai yleisesti. Kuuloherkkyys on aivan erilaista herkkyyttä kuin taas emotionaalinen.

Vierailija
28/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin luen näitä tai vastaan, mutta yleensä aina tällaista ilkeää ja toisen mollaamista. Ei ihme, että väsyttää elää..

Vierailija
29/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuon ominaisuuden tuleminen pinnalle ja ihmisten tietoisuuteen on helpottanut monen elämää. Sitä on kyllä varmasti vaikea ymmärtää jos ei omaa kyseisiä piirteitä lainkaan/todella vähän. Omalla kohdalla on ollut helpotus ymmärtää, miksi olen välillä sellainen kuin olen ja miksen kestä tiettyjä asioita, miksi olen erilainen kuin jotkut muut. Ei se anna mitään etuoikeuksia elämässä, päinvastoin. Kun ymmärtää mistä on kyse, osaa auttaa itseään suoriutumaan elämästä paremmin. Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama mitä joku muu asiasta ajattelee. Itse koen kaikkein tärkeimmäksi sen, että osaan myös opastaa omaa lastani (joka myös erityisherkkä) selviämään elämässä mahdollisimman hyvin. Ihan vaan jo senkin takia, että menestyäkseen elämässä on pakko pystyä vaikkapa tulemaan toimeen sellaisten ihmisten kanssa jotka tähän ketjuun ovat kommentoineet. Noin Niinkuin esimerkiksi.

Vierailija
30/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:51"]Itselleni oli suuri helpotus saada ilmiölle nimi, mutta en ole koskaan kertonut kenellekään olevani erityisherkkä. Epäilin olevani jotenkin henkisesti tasapainoton, kun esim. liian railakkaat juhlat saivat minussa aikaan ahdistusta ja itkukohtauksia. Aggressiiviset/ äänekkäät ihmiset aiheuttavat myös hyvin epämukavia tunteita, samoin liiallinen hälinä tai ihan vaikka sekin, jos huomaan jollakin toisella epämukavan olon. En ole koskaan käyttänyt erityisherkkyyttä tekosyynä millekään -olen vain oppinut lähtemään juhlista pois ajoissa ja viettämään riittävästi aikaa itsekseni. Minulle on ihan sama, uskovatko muut tähän ilmiöön, kunhan vain itse tiedän, miten tulla toimeen ominaisuuteni kanssa.
[/quote] Tiedätkö tiedän tuon tunteen, oletko koettanut tuoda sitä esille? Käyttää hyväksi sitä esim kysymällä lähestymällä ihmistä ja kertomalla, että onko kaikki hyvin? Varmaankin auttavissa ammateissa tuo ominaisuus on erittäin päin alkaa. Toki kaikkiin ihmisiin ei voi vaikuttaa. Ehkä oman itsen kehittäminen on silloin parempi.

Vierailija
31/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:51"]Itselleni oli suuri helpotus saada ilmiölle nimi, mutta en ole koskaan kertonut kenellekään olevani erityisherkkä. Epäilin olevani jotenkin henkisesti tasapainoton, kun esim. liian railakkaat juhlat saivat minussa aikaan ahdistusta ja itkukohtauksia. Aggressiiviset/ äänekkäät ihmiset aiheuttavat myös hyvin epämukavia tunteita, samoin liiallinen hälinä tai ihan vaikka sekin, jos huomaan jollakin toisella epämukavan olon. En ole koskaan käyttänyt erityisherkkyyttä tekosyynä millekään -olen vain oppinut lähtemään juhlista pois ajoissa ja viettämään riittävästi aikaa itsekseni. Minulle on ihan sama, uskovatko muut tähän ilmiöön, kunhan vain itse tiedän, miten tulla toimeen ominaisuuteni kanssa.
[/quote] Tiedätkö tiedän tuon tunteen, oletko koettanut tuoda sitä esille? Käyttää hyväksi sitä esim kysymällä lähestymällä ihmistä ja kertomalla, että onko kaikki hyvin? Varmaankin auttavissa ammateissa tuo ominaisuus on erittäin päin alkaa. Toki kaikkiin ihmisiin ei voi vaikuttaa. Ehkä oman itsen kehittäminen on silloin parempi.
[/quote] Ei ole mun mielestä kyse mistään uskooko joku tähän ilmiöön, vaan monet kin ihmiset ovat tunteiltansa herkkiä.

Vierailija
32/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka tekevät "herkkyydestään" numeron, eivät oikeasti ole sellasia. Olen itsekin oikeasti herkkä, ja häpeän tosissani tätä ominaisuutta ja kätken sen. Tässä koulukiusaajamaailmassa herkkyydellä ei pärjää.

Vierailija
33/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:32"]

[/quote]

Being sarcastic?
[/quote] Tahditon?

Vierailija
34/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustautuu myös herkäksi, ongelma tulee siinä vastaan, jos ympärillä on paljon ihmisiä ketkä eivät ole herkkiä. Ei tule ymmärrystä.

Vierailija
35/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:58"]Ne jotka tekevät "herkkyydestään" numeron, eivät oikeasti ole sellasia. Olen itsekin oikeasti herkkä, ja häpeän tosissani tätä ominaisuutta ja kätken sen. Tässä koulukiusaajamaailmassa herkkyydellä ei pärjää.
[/quote]

Sama juttu, en koskaan kerro kenellekään (paitsi omalle perheelle luonnollisesti) herkkyydestäni. Olen lapsena ollut piinallisen ujo, mutta nyt aikuisena ekstrovertti, enkä usko että vaikkapa työkaverini ikinä uskoisivat jos kertoisin olevani erityisherkkä. Varmaankin lähinnä nauraisivat. Mutta itse selviän paremmin kun sen tiedostan, olen itselleni kiltti ja lepään riittävästi. /30

Vierailija
36/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:27"]Tässähän perimmiltään ihmetellään sitä, miksi jokaisen on saatava joku diagnoosi oireilleen, jotka voi ajatella olevan ihan normaalin variaatioonkin kuuluvia.
[/quote]
Niimpä. Nykymaailma on niin sairas, että jos olet vähänkin taiteellinen, hiljainen, herkkä ja empaattinen, se ei yhteiskunnan mukaan ole hyväksyttävää. Vain narsistiset kovaääniset hölöttäjät kelpaavat.

Vierailija
37/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:51"]Itselleni oli suuri helpotus saada ilmiölle nimi, mutta en ole koskaan kertonut kenellekään olevani erityisherkkä. Epäilin olevani jotenkin henkisesti tasapainoton, kun esim. liian railakkaat juhlat saivat minussa aikaan ahdistusta ja itkukohtauksia. Aggressiiviset/ äänekkäät ihmiset aiheuttavat myös hyvin epämukavia tunteita, samoin liiallinen hälinä tai ihan vaikka sekin, jos huomaan jollakin toisella epämukavan olon. En ole koskaan käyttänyt erityisherkkyyttä tekosyynä millekään -olen vain oppinut lähtemään juhlista pois ajoissa ja viettämään riittävästi aikaa itsekseni. Minulle on ihan sama, uskovatko muut tähän ilmiöön, kunhan vain itse tiedän, miten tulla toimeen ominaisuuteni kanssa.
[/quote]

Olen kyllä hyödyntänyt ominaisuutta siten, että opiskelen tällä hetkellä juurikin auttamisammattiin, jossa herkkyydestä on paljon hyötyä. Tulen työskentelemään sellaisten ihmisten parissa, jotka eivät syystä tai toisesta kykene kommunikoimaan "normaalilla" tavalla, joten herkkyys on todellakin tarpeen. Tämä kyllä vaati ensin sitä, että opettelin olemaan ottamatta toisten taakkoja harteilleni -muuten auttamisammatti olisi ollut poissuljettu vaihtoehto oman jaksamisen vuoksi. Ilmiön tunnistaminen on auttanut minua paljon. :)

Vierailija
38/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:51"]Itselleni oli suuri helpotus saada ilmiölle nimi, mutta en ole koskaan kertonut kenellekään olevani erityisherkkä. Epäilin olevani jotenkin henkisesti tasapainoton, kun esim. liian railakkaat juhlat saivat minussa aikaan ahdistusta ja itkukohtauksia. Aggressiiviset/ äänekkäät ihmiset aiheuttavat myös hyvin epämukavia tunteita, samoin liiallinen hälinä tai ihan vaikka sekin, jos huomaan jollakin toisella epämukavan olon. En ole koskaan käyttänyt erityisherkkyyttä tekosyynä millekään -olen vain oppinut lähtemään juhlista pois ajoissa ja viettämään riittävästi aikaa itsekseni. Minulle on ihan sama, uskovatko muut tähän ilmiöön, kunhan vain itse tiedän, miten tulla toimeen ominaisuuteni kanssa. [/quote] Tiedätkö tiedän tuon tunteen, oletko koettanut tuoda sitä esille? Käyttää hyväksi sitä esim kysymällä lähestymällä ihmistä ja kertomalla, että onko kaikki hyvin? Varmaankin auttavissa ammateissa tuo ominaisuus on erittäin päin alkaa. Toki kaikkiin ihmisiin ei voi vaikuttaa. Ehkä oman itsen kehittäminen on silloin parempi. [/quote] Olen kyllä hyödyntänyt ominaisuutta siten, että opiskelen tällä hetkellä juurikin auttamisammattiin, jossa herkkyydestä on paljon hyötyä. Tulen työskentelemään sellaisten ihmisten parissa, jotka eivät syystä tai toisesta kykene kommunikoimaan "normaalilla" tavalla, joten herkkyys on todellakin tarpeen. Tämä kyllä vaati ensin sitä, että opettelin olemaan ottamatta toisten taakkoja harteilleni -muuten auttamisammatti olisi ollut poissuljettu vaihtoehto oman jaksamisen vuoksi. Ilmiön tunnistaminen on auttanut minua paljon. :)

[/quote]

Tää on muuten totta, että erityisherkkä saattaa hakeutua auttamisammattiin, mutta sitten kokee sen liian rankaksi. Näin on ainakin käynyt minulle. Olen opiskellut sairaanhoitajaksi, mutta en pysty pidemmän päälle työskentelemään liian sairaiden ihmisten parissa, niin hullua kun se onkin. Otan kaikkien potilaiden murheet kannettavakseni ja muserrun sen taakan alle...

Vierailija
39/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:51"]

Joo. Minulle on laitettu vieläpä ulkopuolelta siis ystävien toimesta tämä leima, en itse ole omasta mielestäni mikään erityisherkkä.

[/quote]

Et sitten ole erityisherkkä, ellet  itse sitä tunnista.

Vierailija
40/41 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:48"]

Siis mitä, kukapa ei tulis väsyneeksi jatkuvasta hälinästä, uusista ihmisistä... Eiköhän tossa ole kyse vain siitä, että toiset kestävät enemmän meteliä kuin toiset. Pitääjö kaikki aina diagnosoida jotenkin? eikö se ole ihan normaalia, että toiset on herkempiä kuin toiset?

[/quote]

On  normaalia. Jotkut normaalt on erityisherkkiä.