Onko merkitystä, mitä vaatteita ekaluokkalainen käyttää koulussa?
Kommentit (59)
On se kyllä jos jo ekaluokkalaisen tarvii miettiä vaatteita noin tarkasti. Sen ikäisellä pitäisi vielä tärkeintä olla vaatteissa mukavuus ja käytännöllisyys, että on hyvä touhuta niissä.
Minä oletan, että vk-housut on sisähousujen päällä tarvittaessa. Eli kulkee repussa mukana. Muuten legginsit, collarit, farkut.
Lenkkarit on meillä goretexit ja ulkovaatteet ob reimaa/tickettiä (vedenpitävää). Trikoiset pipot ja sormikkaat. Rukkasia tuskin kukaan enää koulussa käyttää??
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:15"]On se kyllä jos jo ekaluokkalaisen tarvii miettiä vaatteita noin tarkasti. Sen ikäisellä pitäisi vielä tärkeintä olla vaatteissa mukavuus ja käytännöllisyys, että on hyvä touhuta niissä.
[/quote] Missä täällä luki, että ekaluokkalainen itse näitä miettis? Mulla on esikoinen lähdössä kouluun ja toki se on iso muutos vanhemmallekin. Sitä paitsi en halua ostaa satasen takkia jos lapsi ei enää ekan sadepäivän jälkeen sitä suostu pukemaan. Jos sulla ei ole muuta antia tähän keskusteluun niin vaihda ketjua.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:15"]On se kyllä jos jo ekaluokkalaisen tarvii miettiä vaatteita noin tarkasti. Sen ikäisellä pitäisi vielä tärkeintä olla vaatteissa mukavuus ja käytännöllisyys, että on hyvä touhuta niissä.
[/quote]
Niin, se on surullista. Mutta siihen vaan maailma on mennyt. Itse olin 1-luokalla "jo" yli 10 vuotta sitten, ja silloin jo pilkattiin vaatteista! Muistan, kun mulla oli ruusukuvioiset leggingsit, ja niitä pilkattiin pitkiksikalsareiksi :D Silloin tuli paha mieli, ja ahdisti kun vanhemmat pakotti silti ne pukemaan.
Meillä on aina käytössä mukavat ja siistit vaatteet. Poika viihtyy collegehousuissa, joten ostin Adidaksen, Puman ja Conversen siistempiä pöksyjä. Farkutkin ovat mukavaa sorttia, ei ole kiva jos rupeaa istuessa kiristämään. Paidat meillä Vansia ja Adidasta. Tykkää myös ruudullisista kauluspaidoista, muttei käytetä niitä collegehousujen kanssa.
Olennaista ainakin meillä oli, että ulkovaatteet on helppo ja nopea pukea. Sisävaatteiden pitää olla järkevät ja toimivat. Tämä Helsingin keskustassa.
Njooh, meillä poika piti ihan samoja vaatteita kuin eskarissakin. Nyt kolmannelle mennessään on himpun verran tarkempi vaatteistaan. Ei ole koskaan kiusattu.
mä ostin h&mltä kuorihousut, joiden väri on farkku. tyttö ainakin tykkää mitää kuviopaitoja (Tyyliin monster high, little pony) ja legginssejä. tai pitkähihaista mekkoa ja legginssejä.
Tärkeintä että vaatteet ovat ehjät ja puhtaat. Kuviopaitoja ja kalsareita en ehkä kouluvaatteina pitäisi.
Sellaisia tarhamaisia kurahaalareita ja kurahanskoja ei varmaan kannata kouluun laittaa, niistä voivat muut kiusata vauvaksi. Kotona voi käyttää.
Oppilaat laittaa " ulkkarit" jalkaan syksymmällä siihen sisähousujen päälle, (heidän kielellään). Ja kyllä, rukkasia on yleisesti talvella kädessä. Haalareitakin on talvella, ei kaikilla. Mukavuus tärkeintä. Suurimmalla osalla ekaluokklisista on onneksi lasten vaatteet.
T. Ope, jonka oma kuopus aloittaa koulun
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:51"]
Oppilaat laittaa " ulkkarit" jalkaan syksymmällä siihen sisähousujen päälle, (heidän kielellään). Ja kyllä, rukkasia on yleisesti talvella kädessä. Haalareitakin on talvella, ei kaikilla. Mukavuus tärkeintä. Suurimmalla osalla ekaluokklisista on onneksi lasten vaatteet. T. Ope, jonka oma kuopus aloittaa koulun
[/quote]
Onko erilliset kurahousut "kielletty" vai voiko niitä laittaa, jos on tosi kuraista?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:50"]
Miten nuo talvihaalarit? Meneekö vielä alaluokilla?
[/quote]
Tällä suunnalla aika monella tokaluokkalaisellakin on vielä ollut haalarit. Ilmeisesti ovat helppo pukea päälle. Tuosta syystä ainakin oma muksuni moisen halusi.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:52"]Haalarit oli meillä molemmilla vielä ekalla.
[/quote]
Meidän nyt neljännen luokan aloittavalla tytöllä oli toppahaalari vielä viime talvena! Menisiköhän vielä tulevana talvena... Ei ole vielä ollut puhetta tytön kanssa.
Kysyin lapsiltamme onko ekaluokkalaisia kiusattu vaatteiden ulkonäöstä, että on lapsellisia tms. Kuulemma ei ketään ole tuosta kiusattu lastemme koulussa heidän mielestään.
Toppahaalareita on joillakuilla, topparukkasia monilla. Kurahousuja en ole kuulemma kenelläkään. Lapsen pitäisi ne itse tajuta/malttaa ottaa repustaan ja laittaa jalkaan, niin ei varmaan tule monen tehtyä niin kun kaverit jo juoksee pihalle. Yllättävän vähän täällä käytetään ulkohousuja. Meidän lapsilla on vielä vitosellakin, mutta jotkut luopuvat niistä jo ekalla ja ovat sitten märissä ja kuraisissa housuissa tunneilla.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:18"]
Kysyin lapsiltamme onko ekaluokkalaisia kiusattu vaatteiden ulkonäöstä, että on lapsellisia tms. Kuulemma ei ketään ole tuosta kiusattu lastemme koulussa heidän mielestään.
Toppahaalareita on joillakuilla, topparukkasia monilla. Kurahousuja en ole kuulemma kenelläkään. Lapsen pitäisi ne itse tajuta/malttaa ottaa repustaan ja laittaa jalkaan, niin ei varmaan tule monen tehtyä niin kun kaverit jo juoksee pihalle. Yllättävän vähän täällä käytetään ulkohousuja. Meidän lapsilla on vielä vitosellakin, mutta jotkut luopuvat niistä jo ekalla ja ovat sitten märissä ja kuraisissa housuissa tunneilla.
[/quote]
Miten lapset nykyään suhtautuu toppahaalariin, jos puhutaan nyt tuommoisista 1.-4. luokkalaisista? Onko se ihan neutraali vaate, eikä lapsille ole kovasti väliä onko haalari vai kaksiosainen? Omaan kouluaikaan niitä oli monella vielä kuudennellakin, eikä kukaan kiusannut, oli niitä koulun "koviksillakin", mikä on vähän koomista nyt ajateltuna...
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:18"]
[/quote]
Miten lapset nykyään suhtautuu toppahaalariin, jos puhutaan nyt tuommoisista 1.-4. luokkalaisista? Onko se ihan neutraali vaate, eikä lapsille ole kovasti väliä onko haalari vai kaksiosainen? Omaan kouluaikaan niitä oli monella vielä kuudennellakin, eikä kukaan kiusannut, oli niitä koulun "koviksillakin", mikä on vähän koomista nyt ajateltuna...
[/quote]En nyt ihan "neutraaleiksi" niitä haalareita kutsuisi, sillä esim. meidän lapset ovat kotona kertoneet, että "Simolla on haalari!". Eivät he koskaan kerro että Simolla on verkkarit tai Simolla on toppatakki, mutta haalari on kertomisen arvoinen asia. Ei siitä kiusata, mutta pistää silmään näköjään lapsilla.
Mietin täällä kans ekaluokkalaisen vaatteita. Lähinnä syksyä. Onko vk housut sisähousujen päällä vai ollaanko ulkona ja sisällä samoissa housuissa? Mistä olette ostaneet välikausivaatteita? Onko muuten farkkuja vai collegehousuja?