Miksi neuvotte väärin, jos teiltä kadulla kysyy jotain?
Ei asuta ihan Helsingin lähellä, joten ei tule alvariinsa pyörittyä siellä. Laivalle oltiin lähdössä, ja vielä moneen kertaan kysyttiin ja varmistettiin, ja täältäkin sanottiin, että ihan hyvin voi kävellä satamaan, kun se on niin lähellä. Noh, rautatieasemalta lähdettiin sitten kävelemään ja kysyttiin että minne päin pitää mennä. Määränpäänä siis Olympiaterminaali, Tallink Siljan laivalla mentiin. KAKSI kertaa meille neuvottiin reitti LÄNSISATAMAAN, ja tottakai lähdettiin sitä kohti sitten taivaltamaan kun luultiin että helsinkiläiset osaa omassa kotikylässään neuvoa oikein. Oltiin jo pitkän matkaa menty, kun varmistettiin vielä ohikulkijalta että mihin päin mennään, kun hän kertoi ettei olympiaterminaali ole siellä päinkään. Oltiin siis aivan eri puolella Helsinkiä. No, siinä vaiheessa ei ollut enää aikaa (eikä puhtia) kävellä Helsingin toiseen päähän, vaan pakko oli ottaa taksi, jotta ehdittiin. Ettekö oikeasti tunne kotikaupunkianne, vai johdatatteko tahallaan maalaisia harhaan?
Kommentit (50)
Siellä laivayhtiön sivuilla on tulo-ohjeet niin, että maalaistenkin pitäis löytää perille. Ja mitä hyötyä on teille kartasta, joka ei näytä koko reittiä?
Kuka on noin urpo, ettei ota itse etukäteen selvää miten paikasta a pääsee paikkaan b??? Rautatieasemalle päädyitte ja siellä sitten alatte hortoilemaan, että noh mihinkähän sitä tästä sitten...
Ei ihmiset osaa kommunikoida visuaalisesti näkemyksiä suomessa liiallisen alkoholin takia luulisin.
Ap, laitas nyt googleen olympiaterminaali, olet todella hönö, jos et sitä löydä...
Minä osaan neuvoa Länsisatamaan ja Eteläsatamaan. Olympiaterminaali menee jo vaikeaksi.
Olen myös ulkomailla huomannut, etteivät ihmiset osaa neuvoa. Siksi aina kartta mukaan, jonka avulla kysyy neuvoa. Pitää myös itse suunnilleen tietää,mihin suuntaan asemalta tms. lähtee.
Yllättävissä tilanteissa selkeiden reittiohjeiden antaminen varsinkin pitkälle matkalle on hankalaa. Vappuna Tennispalatsin edessä joku nainen tuli kysymään, kummassako suunnassa Suurkirkko (itse puhun aina Tuomiokirkosta) sijaitsee. Totesin, ettei kummassakaan ja neuvoin naisen Senaatintorin suuntaan. Naisen jo lähdettyä tuli mieleen, että jos hän tarkoittikin jotain toista kirkkoa, esim. Temppeliaukion kirkkoa, kun sinne päin oli kuitenkin menossa. Ajankohta sopi kuitenkin siihen, että määränpää oli oikeastikin Senaatintorilla, joten toivottavasti nainen löysi perille.
Kuuluu ihan yleissivistykseen tietää, missä on Olympiaterminaali, Katajanokan terminaali ja Länsiterminaali. Paikkakuntalaisille siis.
Älkää vitussa mistään Länsisatamasta tai Eteläsatamasta ruvetko sössöttämään, vaan kertokaa se sijanti. Onko Katajanokan terminaali, vaiko tuo satama joka sijaitsee Jätkäsaaressa, tai sitten on vielä kolmas tuossa Kaartinkaupungin puolella. Ja sitten löytyy kyllä satama-aluetta koko Itä-Helsingin matkalla. En minäkään helsinkiläisenä tiedä mitä kaikkia terminaaleja löytyy Helsingistä, kun en koskaan matkusta laivoilla.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:22"]
Älkää vitussa mistään Länsisatamasta tai Eteläsatamasta ruvetko sössöttämään, vaan kertokaa se sijanti. Onko Katajanokan terminaali, vaiko tuo satama joka sijaitsee Jätkäsaaressa, tai sitten on vielä kolmas tuossa Kaartinkaupungin puolella. Ja sitten löytyy kyllä satama-aluetta koko Itä-Helsingin matkalla. En minäkään helsinkiläisenä tiedä mitä kaikkia terminaaleja löytyy Helsingistä, kun en koskaan matkusta laivoilla.
[/quote]
Jos joku rupeasi kyselemään satamaa jostain "Kaartinkaupungin puolelta" niin ei tulis kyllä Siljan terminaali pieneen mieleenkään, ehkä joku saariston yhteysaluksen laituri... Samoin Jätkäsaarihan on ihan uusi ja keksitty nimi ko. alueelle.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:22"]
[/quote]
Jos joku rupeasi kyselemään satamaa jostain "Kaartinkaupungin puolelta" niin ei tulis kyllä Siljan terminaali pieneen mieleenkään, ehkä joku saariston yhteysaluksen laituri... Samoin Jätkäsaarihan on ihan uusi ja keksitty nimi ko. alueelle.
[/quote]
Niin, koska et tiedä mitään muutenkaan. Jätkäsaaren nyt kaikki hesalaiset tietävät, koska siellä on verkkokauppa.com. Ja Kaartinkaupunki, se on kai nyt tunnettu paikka.
Miksi et itse katsonut matkan pituutta netistä etukäteen ja tulostanut kunnollista karttaa?
Kyllä neuvon paljon ihmisiä ja vain kaksi kertaa olen joutunut sanomaan etten tiedä. Parhaita neuvottavia on kartan kanssa liikkuvat. Kääntää kartan oikein päin niille käteen. Näyttää missä ovat ja mihin päin lähtevät. Osan olen opastanut ihan siihen haluamansa viereen, kun menin samalle suunnalle.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:22"] Älkää vitussa mistään Länsisatamasta tai Eteläsatamasta ruvetko sössöttämään, vaan kertokaa se sijanti. Onko Katajanokan terminaali, vaiko tuo satama joka sijaitsee Jätkäsaaressa, tai sitten on vielä kolmas tuossa Kaartinkaupungin puolella. Ja sitten löytyy kyllä satama-aluetta koko Itä-Helsingin matkalla. En minäkään helsinkiläisenä tiedä mitä kaikkia terminaaleja löytyy Helsingistä, kun en koskaan matkusta laivoilla. [/quote] Jos joku rupeasi kyselemään satamaa jostain "Kaartinkaupungin puolelta" niin ei tulis kyllä Siljan terminaali pieneen mieleenkään, ehkä joku saariston yhteysaluksen laituri... Samoin Jätkäsaarihan on ihan uusi ja keksitty nimi ko. alueelle. [/quote] Niin, koska et tiedä mitään muutenkaan. Jätkäsaaren nyt kaikki hesalaiset tietävät, koska siellä on verkkokauppa.com. Ja Kaartinkaupunki, se on kai nyt tunnettu paikka.
[/quote]
Paikkana kyllä, mutta satamaa siellä ei ole. Ja hesalainen en ole, vaan stadilainen.
eikö olympiaterminaalista lähtenyt ennen Vikinglinen laivat?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:22"] Älkää vitussa mistään Länsisatamasta tai Eteläsatamasta ruvetko sössöttämään, vaan kertokaa se sijanti. Onko Katajanokan terminaali, vaiko tuo satama joka sijaitsee Jätkäsaaressa, tai sitten on vielä kolmas tuossa Kaartinkaupungin puolella. Ja sitten löytyy kyllä satama-aluetta koko Itä-Helsingin matkalla. En minäkään helsinkiläisenä tiedä mitä kaikkia terminaaleja löytyy Helsingistä, kun en koskaan matkusta laivoilla. [/quote] Jos joku rupeasi kyselemään satamaa jostain "Kaartinkaupungin puolelta" niin ei tulis kyllä Siljan terminaali pieneen mieleenkään, ehkä joku saariston yhteysaluksen laituri... Samoin Jätkäsaarihan on ihan uusi ja keksitty nimi ko. alueelle. [/quote] Niin, koska et tiedä mitään muutenkaan. Jätkäsaaren nyt kaikki hesalaiset tietävät, koska siellä on verkkokauppa.com. Ja Kaartinkaupunki, se on kai nyt tunnettu paikka.
[/quote]
Sinä varmaan opastat lentokenttämatkustajatkin Seutulaan.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:23"]
No en minä ainakaan ikinä lähde vieraaseen kaupunkiin seikkailemaan ilman karttaa luottaen siihen, että joku random vastaantulija kyllä tietää, mihin MINUN kuuluu mennä. Netistä löytyy monenlaista reittipalvelua, josta voi tulostaa kartan reittiehdotuksineen. Sitä karttaa voi sitten vaikka näyttää sille vastaantulijalle, jos ei meinaa omin avuin perille löytää.
Siksi toisekseen, jos olette sanoneet matkustavanne Tallinkilla, neuvojat tietysti olettivat, että lähdette Länsisatamasta. Tallink Siljan laivoja lähtee sekä Länsisatamasta että Eteläsatamasta (Olympiaterminaali). Ennen kuin Tallink osti Siljan, kaikki Tallinkin laivat lähtivät Länsisatamasta. Minäkin olisin neuvonut teidät Länsisatamaan, jos ette erikseen kertoneet, että matkustatte Siljalla, joka lähtee Olympiaterminaalista.
Ei kukaan aikuinen ihminen neuvo toista tahallaan väärin, ei edes Helsingissä vaikka me "hesalaiset" niin k-päitä vieraspaikkakuntalaisten mielestä olemmekin.
[/quote]
Sanottiin, että menemme OLYMPIATERMINAALIIN Tallink Siljalla.
[/quote]
Tuo Olympiaterminaali on vähän vanhahtava nimi, sitä tuskin tietää monetkaan alle kuusikymppiset.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:56"]
No en minä ainakaan ikinä lähde vieraaseen kaupunkiin seikkailemaan ilman karttaa luottaen siihen, että joku random vastaantulija kyllä tietää, mihin MINUN kuuluu mennä. Netistä löytyy monenlaista reittipalvelua, josta voi tulostaa kartan reittiehdotuksineen. Sitä karttaa voi sitten vaikka näyttää sille vastaantulijalle, jos ei meinaa omin avuin perille löytää.
Siksi toisekseen, jos olette sanoneet matkustavanne Tallinkilla, neuvojat tietysti olettivat, että lähdette Länsisatamasta. Tallink Siljan laivoja lähtee sekä Länsisatamasta että Eteläsatamasta (Olympiaterminaali). Ennen kuin Tallink osti Siljan, kaikki Tallinkin laivat lähtivät Länsisatamasta. Minäkin olisin neuvonut teidät Länsisatamaan, jos ette erikseen kertoneet, että matkustatte Siljalla, joka lähtee Olympiaterminaalista.
Ei kukaan aikuinen ihminen neuvo toista tahallaan väärin, ei edes Helsingissä vaikka me "hesalaiset" niin k-päitä vieraspaikkakuntalaisten mielestä olemmekin.
[/quote]
[/quote]
Tuo Olympiaterminaali on vähän vanhahtava nimi, sitä tuskin tietää monetkaan alle kuusikymppiset.
[/quote]
Miten se voi olla vanhahtava nimi, kun se on sen virallinen nimi ja Olympiaterminaali siinä oven ulkopuolellakin lukee??? Mitä nimeä sen sijaan tulisi käyttää? Eteläsatamaan kun kuuluu myös Katajanokan terminaali, ja turhaa kävelyä siitäkin tulee jos sinne joutuu.
Oli virallinen nimi tai ei, niin tuo tunnetaan Eteläsatamana. Katuopasteissakin lukee Eteläsatama.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:10"]
Oli virallinen nimi tai ei, niin tuo tunnetaan Eteläsatamana. Katuopasteissakin lukee Eteläsatama.
[/quote]
Tajuatko että Makasiiniterminaalikin kuuluu Eteläsatamaan?
[/quote]
[/quote]
Noi terminaalien nimet ei ainakaan mulle sano yhtään mitään, niin harvoin tulee tarvittua. Tallinkin lähtöpaikkaa jos joku kysyy, niin Länsisatamaan neuvon.