Onko mitään tietoa mikä voisi aiheuttaa jatkuvaa kuvotusta paitsi raskaus?
Oon pitkään kärsinyt jatkuvasta etovasta olosta ja joutunut esim. jättämään kahvin kokonaan pois. Muutenkin olo todella väsähtänyt.
Ei ole mitään mahdollisuuskia, että olisin raskaana.
Kommentit (33)
Mulla sama juttu, tosin sain plussan koronatestistä pari viikkoa sitten. Jäätävän löysä vatsa viikon verran, 15 kertaa päivässä vessassa. Pari päivää sitten alkoi närästys ja röyhtäily, kuvottaa koko ajan. Verenpaine alhainen, sokerit tasaiset ja ferritiini yli sata. Olen hoikka, en tupakoi. Vatsa kyllä pömpöttää kaikista vaivoista :(
Minulla erittäin matala ferritiini teki oudon yököttävän ja etovan olon, tai oletan että sitä se oli koska joissain oirekuvauksissa tuo mainitaan yhtenä oireena. Tuo meni ohi kun olin syönyt jonkun aikaa rautavalmistetta. Se kannattaa kuitenkin valita tarkoin ettei siitä tule sitten mahakipua, tai ottaa se vaikka iltaisin. Niin itse olen ainakin välttynyt mahakivulta.
Yleisemmin saattaa johtua jostain ruuansulatuselinten vaivoista.
Mahalaukusta tai suolistosta, haimasta, maksamasta.
Jatkuva väsymus itsessään jo aiheuttaa kuvotusta.
Onko ruokahalu huonontunut?
Ja onko se aina vain kuvotusta, eikä kuitenkaan tarvitse oksennella?
Onko ilmavaivoja tms. suolistovaivoja? Pahimmillaan nekin saattavat aiheuttaa kuvotuksen tunteen, jos on esim. ärtyvän suolen oireyhtymä, ilman että itse edes tajuaa, että sitä.
Onko ummetusta?
Onko veriarvot kunnossa?
Juo mahdollisimman kylmiä nesteitä, sekin saattaa toisinaan helpottaa, samoin kylmä kääre pallean päällä.
Oletko ahdistunut? Mulla ahdistus aiheuttaa kuvottavaa oloa, jopa oksentelua.
Niska-hartianseutu jumissa voi aiheuttaa myös etovaa oloa, joten kannattaa hieroa niskoja ja pitää pää pystyssä eikä etukenossa selata kännykkää. Myös jos nukkuu huonosti tai liian vähän voi tulla etova olo. Mene kuitenkin myös lääkäriin, jotta esim. ruuansulatuselimistön sairaudet voi sulkea pois.
Oletko käynyt näöntarkastuksessa? Taittohäiriöstä voisi tulla ikään kuin matkapahoinvointia.
Mulla tuollaista oloa aiheuttaa ärtyneensuolenoireyhtymä.
Kofeiinin vieroitusoire. Mutta jos olet ollut "kuivilla" jo jonkin aikaa, niin ehkä se ei sitten tuo syy ole
Stressi. Eron jälkeen yhtäkkiä ruokahalu katosi kun huomasin, etten saa alas tiettyjä ruoka-aineita kuvotuksen takia. Pian jäljelle jäi suunnilleen riisikakut, joita pystyi syömään ilman yökötystä. Ruokakaupoissa käynti oli yhtä helvettiä.
Samalla toki tippui tukkaa tupottain ja libido katosi. Kaikki muu paitsi libido nykyään ok.
Muutama happosalpaaja teki mulle tuon.