Jos löytää autiotalon, saako sinne pihalle mennä istuttamaan perunaa ja hernettä ja ehkä porkkanoita.
Kommentit (51)
ei se tarkota jos talo on autio että sitä ei kukaan omista
Joo, saa. Sitten ihan kuka tahansa voi käydä keräämässä sadon talteen.
Kyllä sen talon ja tontin joku omistaa.
En istuttaisi toisten pihoille mitään.
Autiotalonkin omistaa joku. Kysy lupa omistajalta.
Luulen ettei kyllä porkkanoita saa laittaa
Täähän on hyvä idea!
Tosin et voi välttämättä vaatia satoa itsellesi...
Löysin kadun varresta auton, saanko ottaa sen itselleni, kun siinä ei ollut juuri sillähetkellä ketään sisällä?
Parempi se viljelty pihamaa on kuin rikkaruohoja rehottava sotku.
No eikö se omistajan saa tietoon Maanmittauslaitoksesta? Minä just myin purkukuntoisen perintöasunnon tontin hinnalla. Olisipa ollut yllätys, jos pihalla olisi ollut porkkanamaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei, vaan sen kiinteistön omistaja tai se jolle hän on antanut luvan.
Eiköhän soitto kunnantoimistoon selvennä asiaa. Kiinteistön verotiedoista selviää usein, kenelle asunto kuuluu.
Saako rakentaa tyhjälle tontille?
Voihan sitä yrittää onneaan. Voit myös ryhtyä sissiviljelijäksi. Miten olisi sähkölinjojen alle metsiin perunaa?
Olen viljellyt sissinä jopa Pohjois-Helsingissä. Löysin käsipumpullisen kaivonkin kastelua varten. Enkä ollut edes ainut sissi alueella. Joku oli löytänyt paikan ennen minua ja kun kysyin, että miten voisi päästä viljelemään, niin hän sanoi, että tuossa on vapaata tilaa, että hänkin kuokki itse oman tilkkunsa eikä kukaan ole häätänyt pois kymmeneen vuoteen. Ymmärsin, että olikin sissi:)
Vierailija kirjoitti:
Löysin kadun varresta auton, saanko ottaa sen itselleni, kun siinä ei ollut juuri sillähetkellä ketään sisällä?
Hyvä autio auto jätetty kadun pieleen? - tietenkin saat!
Onhan se omistaja saattanut jo istuttaa jotain siihen pihaan. Ei se välttämättä päällepäin näy, jos maata ei ole käännelty sen kummemmin ja siemenet on vain työnnetty multaan.
Voit tulla ihan laillisesti minun tontilleni viljelemään, itse en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, vaan sen kiinteistön omistaja tai se jolle hän on antanut luvan.
Jos mitään lupia ei ole kysytty, niin ei sadonkorjuuseenkaan tarvitse kenenkään lupia. Todennäköisesti se on kuitenkin tontin omistaja, joka kerää sadon talteen.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä yrittää onneaan. Voit myös ryhtyä sissiviljelijäksi. Miten olisi sähkölinjojen alle metsiin perunaa?
Olen viljellyt sissinä jopa Pohjois-Helsingissä. Löysin käsipumpullisen kaivonkin kastelua varten. Enkä ollut edes ainut sissi alueella. Joku oli löytänyt paikan ennen minua ja kun kysyin, että miten voisi päästä viljelemään, niin hän sanoi, että tuossa on vapaata tilaa, että hänkin kuokki itse oman tilkkunsa eikä kukaan ole häätänyt pois kymmeneen vuoteen. Ymmärsin, että olikin sissi:)
Mun setäkin tekee noin ympäriinsä pääkaupunki seutua. Pitää hajoittaa, että jos jää yhdestä pläntistä kiinni, niin muissa on vielä sato korjattavissa.
Pikku likkana pyörin sen mukana noilla sen viljelyksillä. Hän oli elämäntapa retku. Hänellä oli aikaa vahtia kesälomalaista lasta, kun vanhemmat kävi töissä. Myöhemmin sitten jopa tajusin, ettei sieltä nyt porkkanaa ja perunoita nousekaan.. Opin mä häneltä yhtä ja toista muutakin.
Tuskin sitä laki kieltää, edes suomessa. Suomessa kun lääniä riittää niin harrastelija palstoja saisi olla enemmän.