Meillä ei ole pelikonsoleita eikä tuu!
Älypuhelintakaan en koululaiselle osta. Tavallisella peruspuhelimella pärjää. Meillä pelataan lautapelejä, jos jotain pelataan. Kirjat luetaan kirjoina, eikä tableteilta. En halua kasvattaa lapsistani älypuhelun-pelikonsoli-tabletti kansaa!
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:33"]Mistä kumpuaa ajatus, että lautapeli on toista luokkaa kuin pelikonsolipeli? Mikä on se oleellinen ero? Entä mikä on oleellinen ero luettaessa kirjaa tai lehteä lukulaitteella sen sijaan että luettaisiin paperilta? Miksi lapsen lukuharrastus on hieno juttu eikä ole pois liikunnasta siinä määrin kuon pelikondolilla pelaaminen? ;)
[/quote]
No koska silloin, kun minä olin nuori blaa blaa!! Käpylehmiä, perkele. Ja lypsyjakkara pärekorissa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 11:28"]Tasapaino kaikessa. Lautapelit on aina jees. Meillä mennään pari ekaa luokkaa ilman älypuhelinta ja sitten säädöt, niin ettei pääse itsekseen surffailemaan missä sattuu. Lapset osaavat käyttää laitteita, mutta eivät ole riippuvaisia. En ole antanut liittyä mihinkään "vatsappeihin". Kasvatusmetodina:aina ei tarvi olla kuten muut. Olen ilokseni huomannut. että isommat tekevät jo valintoja, niin etteivät esim. halua Jopoa, koska kaikilla on samanlainen.
[/quote] Miksi ei sinne "vatsappiin"?
Säästyy puhelinlaskua ja voi olla kavereiden kanssa yhteydessä ja kysyä vaikka kavereilta läksyä. Monilla on myös luokan oma ryhmä.
Ei mene kauaa kun näiden älypuhelimien, langattomien Internettien yms. terveysvaikutukset tulevat ilmi. Aivokasvaimet jo nyt lisääntyneet, neurologit eivät missään nimessä suosittele lapsille matkapuhelimia. Mutta naurakaa vaan, katsotaan naurattaako sitten kun 1990-lukulaiset on nelikymppisiä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:33"]Mistä kumpuaa ajatus, että lautapeli on toista luokkaa kuin pelikonsolipeli? Mikä on se oleellinen ero? Entä mikä on oleellinen ero luettaessa kirjaa tai lehteä lukulaitteella sen sijaan että luettaisiin paperilta? Miksi lapsen lukuharrastus on hieno juttu eikä ole pois liikunnasta siinä määrin kuon pelikondolilla pelaaminen? ;)
[/quote]Lukulaite rajoittaa lukemista, kun akku loppuu niin sitten ei enää lueta jos ei ole latausmahdollisuutta.
Toisaikaista, ny eletään nykyaikaa, en lähde tuomitseen ketään mut selvii elämässä helpommalla jos käyttää nykyaikaisia vehkeitä mut järki käteen sillee että ymmärtää myös tehdä jotain hyödyllistä
Kysymys on ymmärretäänkö tienata myös ja tehdä jotain hyödyllistä, kyl mää ymmärrän jos jotkut pelaa konsoleilla ja älypuhelimilla? Itellä on älypuhelin ja ps3 mut olen itse oppinut puuseppä ja teen mielen skarppina niitä hommia, si en ymmärrä jos vaan keskitytään pelaamiseen ja puhelimella leikkimiseen..
Eli opetat lapsesi tyhmiks ku jälkeen jääneeks kehityksessä?
Ite tykkään pelata pelejä ja älypuhelimella olla netissä ja lähetellä viestejä ja soitella mut tietokonetta en oo koskaan omistanut, en tykkää siitä riippuvuudesta, mut tykkään myös lautapeleistä ja korttipeleistä ja uudet vehkeet on kuten täysin uus kotiteatteri ja tv mut tienaan myös rahat eli tällaista järkee, oon itsenäinen mut en tuhlaa aikaa pelkkään pelaamiseen enkä kavereilla käymiseen, oon töissä välillä, teen vielä tilapäisesti vähän käsitöitä puusepän töitä kun on viime aikoina ollu taistelua oman työpaikan pitämisestä, siis oman verstaan kun haluan pitää, perintöasia..
Uskomatonta, miten vuonna 2015 vieläkin on vanhempia, jotka pelkäävät kuollakseen tietotekniikkaa. Ei ole varmaankaan kovaa luottoa omiin kasvatuskykyihinsä jos hysterisoi "ruudun eteen addiktoituneesta ihmisrauniosta" kieltäessään lapsiltaan älypuhelimet, pelikoneet ja tietokoneet. On täysin mahdollista MYÖS pelata lautapelejä ja olla ulkona, vaikka pelaisikin myös pelikoneella.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:16"]Älypuhelintakaan en koululaiselle osta. Tavallisella peruspuhelimella pärjää. Meillä pelataan lautapelejä, jos jotain pelataan. Kirjat luetaan kirjoina, eikä tableteilta. En halua kasvattaa lapsistani älypuhelun-pelikonsoli-tabletti kansaa!
[/quote]
Miksi? Joo, siis kyllä vanhalla kännyllä _pärjää_, niin pärjää lankapuhelimella, lennätinlaitteella, kirjepostilla ja ratsulähetilläkin. Eikä uutisiakaan tarvitse netistä selata, kun voi telkkarista katsoa. Tai mitä sitä turhia, kun on sanomalehdet. Telkku mäkeen vain. Koskaan ei autolla mihinkään, kun kävellen tai hevoskyydilläkin voi mennä. Tai hiihtää talvella.
Olen suuri lukemisen ystävä, ja valmistuin aikoinani maisteriksi kirjallisuustieteestä. Vituttaa, kun mieheni ei lue ollenkaan kaunokirjallisuutta ja inhoaa lautapelejä. Katsoo elokuvia, sarjoja ja pelaa pleikkarilla. Mutta vika on kyllä vittuuntuneessa itsessään. Ei mun kuluttama viihde ole sen parempaa kuin miehenikään. Olen vain tottunut siihen ja taustani vuoksi sitä arvostan. Yhtä lailla mulla on sivistyksessä aukko, kun en osaa (enkä halua osata) pelata mitään bittipelejä. Too bad. Ihmiset ovat erilaisia.
En ymmärrä, miksi pitäisi kieltää kategorisesti jokin asia kokonaan pelkän oman tottumuksen ja tapojen vuoksi. Sillä tavoista ja tottumuksistahan tässä on kyse. Kun esim. romaani alkoi 1700-luvulla hiljalleen muotoutua nykyistä vastaavaan muotoon, pidettiin tätäkin uutta asiaa turhana hapatuksena ja nuorisoa turmelevana viihteenä. Erityisesti oltiin huolissaan siitä, että nuoret naiset pilaavat moraalinsa ja henkiset ominaisuutensa liikaa lukemalla.
Maailma muuttuu ja ihmisten tavat siinä mukana. Usein uudet keksinnöt auttavat tekemään jonkin asian entistä helpommin. Miksi joku haluaisi ehdoin tahdoin kannaksella mukanaan bussiaikataulua, kun bussit voi tarkistaa missä tahansa ja milloin tahansa älykännyn reittioppaasta? Miksi pitäisi jokainen uusi lasku näpytellä verkkopankkiin, kun mobiilisovelluksella voi viivakoodista kuvan räpsäisemällä kopioida kaikki tiedot kertaheitolla? Esimerkkejä on lukemattomia! Mielestäni esim. älypuhelin kuuluu arkielämään nykyisin. Monet jutut voi tehdä ilman sitä, mutta miksi pitäisi, jos voi päästä helpommalla?
Teinien sosiaalisesta elämästä on suurin osa verkossa, saatat syrjayttää lapsesi noin. Tosin ihan pienille tuskin haittaa tuosta on.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:07"]Eli opetat lapsesi tyhmiks ku jälkeen jääneeks kehityksessä?
[/quote]
No sinuna en puhuis toisten tyhmyydestä yhtään mitään.... *jälkeenjäänyt
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:21"]Ite tykkään pelata pelejä ja älypuhelimella olla netissä ja lähetellä viestejä ja soitella mut tietokonetta en oo koskaan omistanut, en tykkää siitä riippuvuudesta, mut tykkään myös lautapeleistä ja korttipeleistä ja uudet vehkeet on kuten täysin uus kotiteatteri ja tv mut tienaan myös rahat eli tällaista järkee, oon itsenäinen mut en tuhlaa aikaa pelkkään pelaamiseen enkä kavereilla käymiseen, oon töissä välillä, teen vielä tilapäisesti vähän käsitöitä puusepän töitä kun on viime aikoina ollu taistelua oman työpaikan pitämisestä, siis oman verstaan kun haluan pitää, perintöasia..
[/quote]
Eikös ne älypuhelimet ole ns. tietokoneita pienoiskoossa? Ja et halua olla tietokoneista riippuvainen... näin. Äly hoi..
Meillä ei ole edes kännyköitä, ihan peruslankapuhelin (kierrettävä numerovalintalevy) ja se vastaa, joka ensiksi ehtii. Aina ei tarvi olla tavoitettavissa!
Musiikkia kuunnellaan vinyylilevysoittimelta taikka radiosta. Ja sanomattakin selvää, että kuvaputkitelevisiostamme emme hevillä luovu. Näin meillä.
Ruvetkaapa lukemaan latinankielistä raamattua ja ottakaa lamput pois ja rupeette käyttämään päreitä kun olette noin vanhanaikaisia idiootteja jotka kasvattaa taantumuksen ikeessä lapsensa! TEEN LASTENSUOJELUILMOITUKSEN!!!
Miksi tämä viesti on lukittu ensimmäiseksi viestiksi?!
Nostan Ap:lle hattua! Nykyään mammat antaa vaan tabletin jo 2-vuotiaalle käteen että on itsellä aikaa pyöriä av palstalla omalla koneellaan. Itseä ihan säälittää ja harmittaa tämä tekniikka aika kun on älypuhelimet, pelikonsolit tabletit.
Pienet lapset koukuttuu niihin niin nopeasti ja pelaaminen on jo pienellä lapsella se aamun ensimmäinen ja illan viimeinen asia mitä miettii. Mielikuvitus häviää kokonaan kun ei leikitä enää nukeilla, legoilla yms leluilla. Onhan se tietysti kaikille helpompaa kun ei tarvitse leluja siivota Tarvitsee vaan tabletti sohvalta...
Ja koulussa opettelu tabletilla on ihan eri asia kuin kotona jatkuva pelaaminen. Ei se kehittävää ole. Mammat haluaa vaan päästä helpommalla.
Mistä kumpuaa ajatus, että lautapeli on toista luokkaa kuin pelikonsolipeli? Mikä on se oleellinen ero? Entä mikä on oleellinen ero luettaessa kirjaa tai lehteä lukulaitteella sen sijaan että luettaisiin paperilta? Miksi lapsen lukuharrastus on hieno juttu eikä ole pois liikunnasta siinä määrin kuon pelikondolilla pelaaminen? ;)