Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?

Vierailija
09.03.2022 |

Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?

Minulla ainakin nämä:

- koulu- ja opiskelumenestys

- viulunsoittotaito

- tanssitaito

- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)

- hyvä työpaikka

- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa

Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.

Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...

Kommentit (1120)

Vierailija
1101/1120 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni kuvittelee ihmisten olevan toisilleen kateellisia, vaikka eivät oikeasti ole?

Minä olen ollut kateellinen ihmisille, jotka näyttävät olevan elämässään aidosti onnellisia. Itselleni se on vaikeaa, mutta parhaani yritän kehittyä elämää arvostavaksi henkilöksi.

Vierailija
1102/1120 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi saivarrella mikä on aidosti kateutta ja mikä on transferenssia. Toisin sanoen itsekeskeistä, oman egon pönkittämistä. Kateutta on myös kaiho, kun oman elämän normaalit asiat ovat toiselle henkilölle täysin tavoittamattomia. Mutta aina täytyy nähdä, että jokainen ihminen joutuu elämässään tekemään myönnytyksiä. Sellaista ihmistä ei ole, joita elämän antamat myönnytykset eivät koskisi. Jokaiselle annetaan asioita omien voimien mukaan. Toki tästä lauseesta löytyy monelle paljon kritisoitavaa.

Täällä oli hyvä kommentti, jossa naishenkilö kertoi, tulevansa usein isketyksi baareissa, mitä hänen ystävättärensä ei koe koskaan.

Olen enemmän tuo jälkimmäinen, jolla ei ole ollut korkea lentoa treffimarkkinoilla. Mutta minun kävi hyvin löysinkin vielä parempaa: elämäni rakkauden ja sain kaksi, tervettä, hyvinvoivaa ja nykyisin aikuista lasta.

En ikinä uskonut tapaavani ketään, koska koin hyvin monta kertaa, etten ollut miesten silmissä attraktiivinen. Silti kävi hyvin: ja perheestäni ja lapsistani minua on kadehdittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateuden syyt löytyvät vain kateellisista ihmisistä, ei kateuden kohteesta tai kadehdittavista asioista. Sen vuoksi niitä on aika turhaa luetella. Kateuden syy on usen heikko itsetunto, joka saa jotkut ihmiset etsimään muista ihmisistä syitä omiin puutteisiinsa tai menestymättömyyteensä.

On todella outoa, että kateelliset ihmiset eivät kadehdi kaikkia vaan löytävät tuttavapiiristään jonkun tai jotkut henkilöt, joille ovat kateellisia mutta hyväksyvät muiden menestymisen. Olen myös ihmetellyt miksi savolaiset ovat kateellisempia kuin muualta kotoisin olevat.

Inhosin ennen kateellisia ihmisiä mutta nykyään lähinnä tarkkailen heitä kiinnostuneena ja muistelen vanhaa sanontaa: kateus on kuin haluaisi tappaa toisen ottamalla itse myrkkyä.  

Vierailija
1104/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehestä. Tapasin nuorena mieheni, joka oli aina ollut taloudellisesti hyvässä asemassa. Muutin hänen kattonsa alle muutaman vuoden seurustelun jälkeen. Tänne hänen "kämppään" kutsuin sitten kavereita välillä juhlimaan (tuparit jne) tai muuten vaan kahville. Tähän aikaan siis kaikki kaverit asuivat vielä joko opiskelijakämpissä, tai ensiasunnoissa, jotka oli kerrostaloa, yksiötä ja mitä nyt siihen aikaan normaalisti nuorilla on. Kaikki kaverit lakkasi pitämästä yhteyksiä sen jälkeen, kun kävi miehen talossa visiitillä. Lisäksi, minun pitkäaikaisin ja paras ystävä sanoi minulle suoraan olevansa kateellinen, koska voin opiskella ja säästää rahoja, samalla kun hänen täytyy käydä töissä ja elättää itsensä lisäksi miestään, joka oli matalasti koulutettu ja huonosti työllistetty.  Joka kerta, kun kävimme yhdessä ulkona, niin hänellä oli tapana piikitellä minulle passiivisaggressiivisesti. Lopulta en enää kestänyt sitä vinoilua ja lähdin vain paikalta menemään, mitään sanomatta. Kumpikaan meistä ei ole ollut yhteyksissä toisiin sen jälkeen. Olimme ystäviä yli 10 vuotta.

Vierailija
1105/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on kauhea synti. 

Vierailija
1106/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mistään. Monia muita asioita kyllä on oltu. Vihaisia. Välinpitämättömiä. Ylimielisiä. Listaa voisi jatkaa (lähes) loputtomiin

Vierailija
1107/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuudesta. Olen tehnyt paljon töitä, ottanut paljon riskejä. En omaisuudesta huutele, yritys on OY, mutta joku oli penkonut ja saanut selville omistan puolisoni kanssa paljon asuntoja.

Käytämme paljon aikaa vuokralaisten valintaan, mielummin tyhjänä, kuin riskit huonosta vuokralaisesta. Silti meille ollaan tunkemassa jopa ilmaiseksi asumaan. Tällä hetkellä tunkijoille voi sanoa kaikki asunnot ovat varattuja

Vierailija
1108/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että lapseni oli vauvana helppo (oppi alta aikayksikön nukkumaan öitä, ei koliikkia, ei puklaillut, ei vaippaihottumaa, ei itkenyt melkein lainkaan...) ja on sitä edelleen nykyisin teininä. On ollut aina.

Kyllä, ymmärrän täysin, että jos jollakulla on haastavaa omassa vastaavassa elämäntilanteessaan, niin ei ehkä ole kiva kuunnella, kuinka helppoa vastaava aika on jollekin toiselle. Ja toisin kuin joku ehkä nyt luulee, en tietenkään ole brassaillut. Mutta kokemus on, että ei saisi sanoa MITÄÄN.

Muistutan vielä, että olipa kyse mistä tahansa, emme koskaan tiedä kaikkea toisten elämästä. Vaikka joku asia on elämässäni hyvin, ei se tarkoita, ettei minulla ole (ollut) haasteita, vaikeuksia tai suruja. Joten voisiko vaikka suoda toiselle sen hyvän asian?

Myös puolisosta on oltu kateellisia. Jopa niin, että kaveruus on mennyt jäihin. Jotkut ihmiset eivät kestä sitä, jos toisilla menee hyvin (millään saralla). Vertaistukea löytyy, jos sinulla on vaikeuksia, mutta jos tapahtuukin jotain hyvää, niin siitä asiasta ja sinusta löytyy varmasti kritisoitavaa, kyseenalaistettavaa, väheksyttävää, pilkattavaa... Yhtäkkiä oletkin muuttunut mukavasta ihmisestä joksikin muuksi :O

Vierailija
1109/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa luokkatoverit oli aikoinaan mulle kateellisia koulumenestyksestäni ja siitä, että pääsin välillä perheeni kanssa etelänmatkalle.

Vierailija
1110/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksuista pitkistä hiuksista

Vierailija
1111/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin saa ilmaiseksi, kateus pitää ansaita

Vierailija
1112/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppo naureskella "kateellisuudelle" jos itsellä asiat hyvin eikä ole joutunut epäoikeudeuksisuuksien ja jopa rikosten kohteiksi. Katsos kun kaikki asiat ei johdu läheskään aina henkilön omasta toiminnasta tai Ei edes siitä huonosta onnesta! Ehkä sinä et tiedä niistä, mutta henkilö tietää itse. 

Otetaan nyt esimerkkinä vaikka tahalleen järjestetyt vastoinkäymiset tsi "huonot onnet." 

Vierailija
1113/1120 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpomli toki sille joka niin simppeli että ottaa huonona onnena ysi omina mokina asiat, jotka eivåt todellakaan ole sitä. 

Vierailija
1114/1120 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pikkumaisin kateuden aihe on ollut vanhalta hyvänpäiväntutulta saamani joulukortti :D Elin tuolloin todella eristäytynyttä elämää ja saattoi vierähtää viikkoja ilman minkäänlaisia ihmiskontakteja. Yksinäisyyttä potevalle, joskin ihan tosiasiallisesti sosiaalisempaa elämää viettäneelle kaverilleni tämä harvinaislaatuinen "suosionosoitus" oli kuitenkin punainen vaate.

Vierailija
1115/1120 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut kateutta, vaikka olen elämässäni ihan hyvin menestynyt monella eri osa-alueella.

Monesti tuntuu siltä, että nämä kateuden merkkejä joka puolella näkevät ihmiset vain toivovat/haluavat muiden olevan kateellisia itselleen, joten sen vuoksi he tulkitsevat muiden ihmisten käytöksen aina kateellisuutena, vaikka todellisuudessa tästä ei olisikaan kyse.

Höpö, höpö !

Minulla naapuri aikoinaan ilmaisi kateellisuutena  monin keinon, esim. vahingonteoilla  useaan kertaan

Vierailija
1116/1120 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikasta ja palkasta, vaikka olen ihan vain keskituloinen. Kaveri (sama tutlknto kuin itselläni) joka jämähti yhten ja samaan työpakkaan (jonka palkkataso tiedetään) pyöritteli silmiään kun kuuli mitä tienaan. Olen ihan itse edennyt tähän kehittymällä ja saanut palkkakehitystä vaihtamalla työpaikkaa.

Oliko se kateutta vai hämmästystä? Miten se kateus muuten ilmeni? Moni kuvittelee muiden olevan heille kateellisia, jos joku asia on oman arvion mukaan sillä toisella huonommin.

Vierailija
1117/1120 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain siitä millainen olen ja miten olen jaksanut suhtautua elämään. Erikoista mutta todellista. Eikä tarvitsisi olla kateellinen ja haluta pahaa. Voisi vaikka oppia itsekin enemmän.

Vierailija
1118/1120 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälin saa ilmaiseksi, kateus pitää ansaita

Täysin totta. Muistakaa kuitenkin että jos lähdette nostamaan itseänne sen muiden kateuden avulla niin saattaa käydä huonosti. Olkaa ystävällisiä muille älkääkä ainakaan omalla toiminnallanne kerjätkö kateellisilta vielä verta nenistänne. Kateudella on myös hintansa.

Vierailija
1119/1120 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut, että minulle oltaisiin mistään kateellisia.

Vierailija
1120/1120 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ulkonäkö

- hoikkuus

- älykkyys

- komea ja menestynyt puoliso puoliso

- loma-asunto ulkomailla

- hulppea koti kotimaassa