Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?
Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?
Minulla ainakin nämä:
- koulu- ja opiskelumenestys
- viulunsoittotaito
- tanssitaito
- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)
- hyvä työpaikka
- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa
Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.
Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...
Kommentit (1120)
Vierailija kirjoitti:
Laihuus. Niin typerä asia olla kateellinen. Mulle se ei ole taannut mukavaa elämää.
Sama täällä. Oman hoikkuuden taustalla reilut 15 vuotta kestänyt syömishäiriö, jonka seurauksena en ole esim. voinut jatkaa unelma työssäni, vaan olen joutunut kuntoutustuelle. Kumpa kadehtijat ymmärtäisivät, että joskus laihuus on sairauden seurausta, eikä hoikkuus tee ketään onnelliseksi, kyllä ne on aivan muut asiat elämässä.
Myönteisestä elämänasenteesta.
Siitä etten ole suostunut neulatyynyksi. Ei tatskoja, ei huumeita, ei geenimuokkauspiikkejä.
Naapurin tyttö oli kateellinen koulu- ja opintomenestyksestäni. Olisi lukenut enemmän.
Se on tosi harmi kun näkee vaivaa omien tavoitteiden eteen ja esimerkiksi pakottaa itsensä opiskeluun tutkinnon takia vaikka ei yhtään huvittaisi, tai tekee pitkiä työpäiviä ja säästää rahaa tarkoituksella elintason takia, tai opettelee kipeiden riitojen kautta keskustelemaan oman kumppanin kanssa ja sitten kun kertoo tuttavalle että on menossa naimisiin, sai uuden työn ja kohta valmistuu ja muuttaa kalliiseen asuntoon niin toinen menee vakavaksi ja kertoo että hän on kateellinen.
Olisi niin hienoa päästä jakamaan usean vuoden työn takana olleiden asioiden ilo ystävien kanssa mutta kateus estää sen...
Kertokaa miten kateellista voisi auttaa?
Jotkut ihmiset nyt vain ovat naurettavan kateellisia milloin mistäkin. Itselleni on oltu kateellisia
- ulkonäöstä (varmaan ok, mutta ei niin erityinen eikä omaa ansiotani)
- puolisosta (nykyään jo eksä, eivät olisi olleet niin kateellisia jos olisivat tunteneet paremmin)
- työpaikasta (firmalla on hyvä julkisuuskuva ja kyseinen työ oli ihan ok, mutta työ ja olosuhteet eivät olleet ihan niin hulppeat kuin monet kuvittelivat)
- kielitaidosta (ei niin hyvä kuin kieltä osaamattomat kuvittelevat, vaikka osaan kuulostaa sujuvalta).
Monilla kateellisilla on yksipuolinen kuva siitä mitä kadehtivat, he eivät tunne kolikon toista puolta.
Suomalaiset ovat kateellisia puhtaasta autostakin.
Minun 1000€ maksavasta rannekellosta ollaan usein kateellissia baarissa. Onneksi mirrit kuitenkin tykkäävät https://www.vuodenmies.com/paras-1000e-kello.html
Sukulaiset ovat kateellisia varallisuudesta, menestyksestä työelämässä ja hoikkuudesta. Samat lähtökohdat olleet, minä sijoitin osan perinnöstäni viisaasti, he käyttivät perinnön elämiseen. En tietenkään huutele nykyisestä tilanteestani sukulaisille, mutta he ovat tehneet omia johtopäätöksiä kodistani, kuulleet muilta sukulaisilta asuntokaupoistani jne.
Minä kouluttauduin pitkälle ja olen lopulta menestynyt kivasti kiinnostavassa työssä (on välillä ollut myös todella, todella vaikeaa). He eivät kouluttautuneet, vaikka se olisi ollut mahdollista sekä älyn että talouden puolesta.
Hoikkuus aiheuttaa outoja kommentteja myös työpaikalla. "Odotas kun saat lapsia, ja odotas kun tulet nelikymppiseksi." Sukulaiset vetoaa myös hyviin geeneihin "Helppoa se on kun on hyvät geenit." Ei edes ole hyvät geenit, mutta on lapsia ja olen yli 40. Liikun monipuolisesti ja katson mitä syön.
Töissä myös tietty sosiaalinen kompetenssi on aiheuttanut kateutta, mm. esimiehen taholta. Olen helposti lähestyttävä, tutustun nopeasti uusiin ihmisiin ja tulen toimeen melkeinpä kaikkien kanssa. En tiedä oliko kyse kateudesta, mutta jonkinlaista ärtymystä tämä aiheutti esimiehessäni ja muutamassa muussa. Kaikki naisia.
Daisarit ja matkustaminen niin niin monessa maassa
Tyttäreni lukee jo toista maisterintutkintoa. Jostain syystä se ärsyttää ihmisiä. Ainoa syy minun mielestäni on kateus.
Kaverilleni ollaan kateellisia isosta talosta. Ihan itse ovat säästäneet kovalla työllä ja tarkalla rahan käytöllä. Talo on ihan uusi. Kateellinen voivottelee muka sitä ku on niin paljon tilaa ja kohta se talo pitää myydä ku lapset lentävöt pesästä.
Siskoni oli kateellinen että minun lapsillani meni hänen mielestään paremmin kuin hänen. Sanoin kyllä että itse lapseni tekevät oman elämänsä, ei se ilmaiseksi taivaalta tipu,,
Nuorempana muut tytöt/nuoret naiset oli kateellisia ulkonäöstäni. Tämä näkyi siinä että kun tuossa iässä "metsästettiin" poikia, niin tietyt henkilöt eivät ottaneet minua mukaan baariin koska pojat kiinnitti huomionsa minuun ja kuulin että joku oli sanonutkin näin. Itse en kokenut asiaa ollenkaan näin, pikemminkin vähättelin itseäni.
Nyt keski-ikäisenä huomaan monien nuoruuden aikaisten ja muidenkin ystävieni olevan avoimen kateellisia hyvästä taloudellisesta tilanteestani ja siitä että minulla on varaa elää mukavasti, matkustella, käydä kauneis ym hoidoissa jne.
He eivät näe sitä puolta että olen ollut koko työikäni vastuullisessa asemassa a viimeiset 10 v tehnyt töitä vähintään 50h viikossa, lomillakin ollut tavoitettavissa ja tehnyt tarvittavia juttuja tms.
Tämä on näkynyt erinäisinä naljailuina, piikittelynä, sekä käänteisenä "muka ihailuna" jossa kuitenkin äänensävy, kehonkieli ja asiayhteys paljastaa sanojan ja viesti muuttuu vitt...ksi.
Olen hämmentynyt ja surullinen saamastani ilkeästäkin kohtelusta useiden henkilöiden taholta, koska itse vältän aina kehumasta itseäni, päinvastoin taas vähättelen tai jätän kertomatta kivoja asioota ettei joku luule minun leuhkivan taas rahoillaan. Pidän itseäni ihan tavallisena ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana muut tytöt/nuoret naiset oli kateellisia ulkonäöstäni. Tämä näkyi siinä että kun tuossa iässä "metsästettiin" poikia, niin tietyt henkilöt eivät ottaneet minua mukaan baariin koska pojat kiinnitti huomionsa minuun ja kuulin että joku oli sanonutkin näin. Itse en kokenut asiaa ollenkaan näin, pikemminkin vähättelin itseäni.
Nyt keski-ikäisenä huomaan monien nuoruuden aikaisten ja muidenkin ystävieni olevan avoimen kateellisia hyvästä taloudellisesta tilanteestani ja siitä että minulla on varaa elää mukavasti, matkustella, käydä kauneis ym hoidoissa jne.
He eivät näe sitä puolta että olen ollut koko työikäni vastuullisessa asemassa a viimeiset 10 v tehnyt töitä vähintään 50h viikossa, lomillakin ollut tavoitettavissa ja tehnyt tarvittavia juttuja tms.
Tämä on näkynyt erinäisinä naljailuina, piikittelynä, sekä käänteisenä "muka ihailuna" jossa kuitenkin äänensävy, kehonkieli ja asiayhteys paljastaa sanojan ja viesti muuttuu vitt...ksi.Olen hämmentynyt ja surullinen saamastani ilkeästäkin kohtelusta useiden henkilöiden taholta, koska itse vältän aina kehumasta itseäni, päinvastoin taas vähättelen tai jätän kertomatta kivoja asioota ettei joku luule minun leuhkivan taas rahoillaan. Pidän itseäni ihan tavallisena ihmisenä.
Lisäyksenä edelliseen viestiini:
- tämä ilmiö on tullut esille huomattavasti voimakkaammin epidemia-ajan jälkeen.
Mietin että onko jo keski-ikäisiltä tutuiltani vain suodatin kadonnut aivoista ja sanovat nyt suodattamatta sen mitä ovat ennenkin ajatelleet.
Vai ovatko he vain masentuneita, turhaantuneita, tympääntyneitä, kiukkuisia, tms ja purkavat ärtyisyyttään piikittelemällä muille.
He eivät vaan tunnu joko tajuavan että minä olen sen verran nokkela että tajuan sen ja he vain paljastavat itse oman kateellisuutensä.
Olen sitä mieltä että kateellisuutta tuntee lähes jokainen joskus. Se on ihan normaali tunne.
Se että sen varjolla ilkeillään tutuille ja ystäville tai jopa yritetään shabotoida muita on sairasta.
Kateellisuus syntyy tietääkseni alemmuuden tunteesta.
Kadehtijat kadehtivat aina jotain sellaista mitä itsellä ei ole ja mitä itselle haluttaisi.
Kyllä nyt menee jutut överiks.
Ihan oikeesti, kai jokainen tietää millaisia kateellisia juntteja maalla on?
Sitten on taas näitä tärkeileviä kuopiolaisia, jotka kuvittevat että heistä ollaan TODELLA kiinnostuneita.
Ja nämä pellet menevät pilaamaan kaikki radiokanavat...