Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?

Vierailija
09.03.2022 |

Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?

Minulla ainakin nämä:

- koulu- ja opiskelumenestys

- viulunsoittotaito

- tanssitaito

- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)

- hyvä työpaikka

- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa

Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.

Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...

Kommentit (1120)

Vierailija
261/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on aina ollut kateellinen parisuhteestani. Hänen omat suhteet tai tapailut ajautuvat karille kun hänellä on hirveän isot vaatimuslistat miehistä ja pienistäkin virheistä pistää suhteet poikki. Ajattelin tämän ensin olevan jokin nuoruuden vaihe, mutta olemme jo yli kolmekymppisiä.

Kerran humalassa hän avautui miksi minä, joka on "rumempi ja kaikin puolin huonompi", on saanut itselleen pysyvän parisuhteen saksalaisesta miehestä, joka vielä "viitsi vaivautua" muuttamaan minun perässäni Suomeen. Hänen omat etäsuhteet eivät toimineet, ja tämän perusteella monta vuotta vakuutteli että oma suhteeni ei tulisi kestämään. Piikittelee ja vihjailee aina että mieheni kyllästyy minuun vielä joku päivä edelleenkin jos joudumme olemaan tekemisissä.

En ymmärrä miksi hän on tällä meidän välit melkein kokonaan pilannut, koska muuten olimme olleet hyvin läheisiä. Haluaisin puhua tästä hänen kanssaan kunnolla, mutta aiheesta on tullut molemmille arka.

262/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen työkaveri siitä kun olin naimisissa, talo, hinnakas auto ja lapset. Nyt kateellinen kun oon sinkku ja saan käyttää aikani ja rahani miten haluan. En ymmärrä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko suuresta peniksestä.

..kukaan ei vaan koskaan kysy että mitä haittaa siitä on. Siitä ON haittaa enemmän kuin hyötyä. Voisin antaa siitä pois vaikka 5cm niin voisin harrastaa urheilua normaalisti.

Vierailija
264/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla oli Lada, mutta mulla oli Toyota. Ei siinä silloin sovittu samoihin kahvipöytiin mukia kilistelemään, vieraista pöydistä huudeltiin.

Vierailija
265/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaudestani, varallisuudestani ja jotkut jopa älyllisyydestänikin! Vaatimattomuuttani ei ole tietääkseni kukaan kadehtinut!

Vierailija
266/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
267/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa..na, oletteko te hulluja?

Vierailija
268/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa noista kateusjutuista on ihan smalltalkia, ei kateutta.

Mä oon niin kateellinen sun hiuksista! - Ei kun mutta sullahan on tosi upea takki, oisipa mullakin tollanen! - Mutta sullapa on ihana mies, saisinpa mäkin sellaisen!

Mikä sinä olet vähättelemään kenenkään sanomisia, kun et ole itse ollut paikalla ja nähnyt ja kokenut kyseistä asiaa? Oma ihana mieheni on ollut useiden ex-ystävieni lirkuttelun kohteena, mistä mies on itse ihmetellen kertonut minulle.

Yksikin oli kysynyt, että mitä sä oikein näet hänessä (siis minussa) ja toinen oli ehdottanut itseään tyrkylle, ja jotain sen suuntaista, että heti kun menee teillä poikki, niin odottelen sua täällä -tyylisesti. Ja mies ei todellakaan valehtele. 

Eräs noista sanoi ihan suoraan, että on oikeasti kade, ja että oma mies ei enää miellytä silmää, ja olen saanut kuulla usein tivaamista "Mistä sä oikein olet tuon löytänyt"? Päällekäyvää, mutta täyttä totta. Siksi ovatkin liuta entisiä ystäviä.

En ole itse mitenkään kaunis, mutta miehen mielipide on, että olen juuri kaikkea sitä mitä hän haluaa ja toivoo naiselta. Ja tuossahan tuo on vuosia kanssani kulkenut, vaikka missitasoisia ois tarjolla..

Väitätkö vielä niin tyhmäksikin, ettemme muka smalltalkia erota tosiasioista??

Tähän on ihan pakko sanoa, että nuo ex-ystäväsi eivät tosiaankaan olleet kateellisia sinulle.

Miksi olisivat olleet? Jos he itse ovat kauniimpia kuin sinä,  niin miksi ihmeessä he tahtoisivat olla joku rumilus niin kuin sinä?

Miehesi saattaa olla komea, mutta sellaisia kyllä maailmassa riittää ja uskon, että paljon miestäsikin komeampia.

Tuossa, kun ystäväsi oli kysynyt mieheltäsi  "Mitä oikein näet hänessä? "  niin kysymys on voinut olla ihan vilpittömästä ihmettelystä.  (mitä miehesi muuten vastasi? ;) )

Yleensä ihmiset pariutuvat oman tasoisensa ihmisen kanssa.

Joten on luonnollista,

että ne parit jotka eivät täytä niitä kriteereitä herättävät ihmetystä.

Se onko tuollaisen kysyminen  "sopivaa" onkin sitten toinen juttu, mutta kateuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Olet omassa mustasukkaisuudessasi ja surkeudessasi kääntänyt asiat kateudeksi, jolla nostatat omaa itsetuntoasi, että pääset mielikuvissasi muiden tasolle. Koska todellisuudessa henkilökohtaisesti sinulla ei ole mitään sellaista mitä muut haluaisivat, olisit pelkkää ilmaa ilman komeaa miestäsi.

Vierailija
269/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut ovat niin kateellisia ihan kaikesta, toisella ei saisi olla mitään ja itsellä pitäisi olla kaikki. En jaksa välittää, riittää että itse suoriudun elämästäni hyvin, kyllä tänne maailmaan länkyttäjiä mahtuu ja aika nopeasti nuo kateellisest kaverit ovat entisiä kavereita.

Juuri näin. Kateellisilla näyttää olevan sellainen harhakäsitys, että juuri he olisivat parhaita kaikessa. Muille tätä ominaisuutta ei suoda millään hinnalla, ja kadehtijoilta pitäisi melkeinpä lupa kysyä, jos joku uskaltaa menestyä edes vähän jossain. Vaikka olisi kuinka vaatimaton, sekin ärsyttää kateellisia. Saa kuulla monenlaista vähättelyä ja piikittelyä. Jos sukulaiset ovat leimanneet jonkun ikuiseksi epäonnistujaksi, ja tämä kuitenkin pärjää, sitä ei haluta edes tunnustaa ja vaan vähätellään. Ei olisi saanut onnistua parempien mielestä. Sama naapurikateudenkin kanssa. Joku asukas leimataan luuseriksi, mutta tämä kuitenkin menestyy. Silloin alkaa pahansuopa juoruilu ja suorastaan yleinen suuttumus. Eihän sen niin pitänyt mennä kadehtijoiden mielestä.  

Vierailija
270/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähempiki riittää kirjoitti:

Melko suuresta peniksestä.

..kukaan ei vaan koskaan kysy että mitä haittaa siitä on. Siitä ON haittaa enemmän kuin hyötyä. Voisin antaa siitä pois vaikka 5cm niin voisin harrastaa urheilua normaalisti.

Eli antaisit koko molosi pois?

Vierailija
271/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painosta. Olen itsekin ylipainoinen, mutta muutaman kerran minua kymmeniä kiloja isompi työkaveri tai kaveri on koittanut vetää meitä jotenkin samalle tasolle. Puhuu vaikka että "meillä lihavilla" tai "no me nyt ollaanki lihavia" tai jotain. Tuntuu jotenkin, että se ärsyttää etten ole yhtä lihava vaikka nyt pyöreä olenkin. Tai sitten tämä isompi ei tajua omaa kokoaan. Olen miettinyt myös, että enkö itse tajua sitten omaani, mutta se ero on niin selkeä, että sen näkee sokee reettakin.

Kauneus. Töissä haukuttu blondiksi ja tehdään olettamuksia luonteestani ennen kuin ollaan vaihdettu sanaakaan.

Ikätovereideni vertailu minuun, että se ja se on kauniimpi ja se on niin kaunis ja sitä huokailtu kuulleni. Jotenkin haluttu saattaa tietooni, että tuo on kaunis mutta sä et.

Perhe. Usea kaverini ei ole tekemisissä tai väleissä omien vanhempiensa kanssa. Minulla on läheinen suhde perheeseeni, tämä on herättänyt kateutta.

Hieman ot,

Luokallani oli todella rikkaan perheen ainokainen tytär joskus 4 luokalla. Ei oikein muusta puhunut kuin perheensä rahoista, autoista ja matkoista. Häntä ruvettiin tämän takia kiusaamaan, keksi jostain että minä olen se joka häntä kiusaa ja olen kuulemma kateellinen. Opettajat ja vanhempanikin moittivat minua kateellisuudesta ja en tosiaankaan sitä ollut. En minä ymmärtänyt kymmenvuotiaana mitään yhteiskuntaluokkien eroja tai kokenut että minulta olisi puuttunut mitään.

Tuo tyttö kerjäsi verta nenästään tuolla leveilyllä ja minä sitten muka olin se kateellinen.

Ei ehkä saanut kotona huomiota, tuolla keinolla oli kyllä huomiointi taattua.

En erottanut teininäkään yhteiskuntaluokkia. En tajunnut että silloiset kaverini olivat rutiköyhistä oloista ja vanhemmat sossun luukulla.

Vierailija
272/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lueskellut tätä palstaa jo vuosia ja täytyy sanoa, että tämä on omituisin ketju ikinä.

Vierailija
273/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut kateutta, vaikka olen elämässäni ihan hyvin menestynyt monella eri osa-alueella.

Monesti tuntuu siltä, että nämä kateuden merkkejä joka puolella näkevät ihmiset vain toivovat/haluavat muiden olevan kateellisia itselleen, joten sen vuoksi he tulkitsevat muiden ihmisten käytöksen aina kateellisuutena, vaikka todellisuudessa tästä ei olisikaan kyse.

Ihan varmasti minä olisin esimerkiksi koulussa halunnut olla ennemmin porukassa mukana kuin kiusattu. Kun haukuttiin, naurettiin ja imitoitiin tapaani viitata tunneilla, niin ei siitä oikein muita johtopäätöksiä voinut tehdä kuin että ovat kateellisia. Ihan samanlaista toimintaa on aikuisillakin, vaikka eivät ehkä yhtä suoraan uskalla haukkua kuin lapset. Aikuisilla se on sitten enemmän sitä vähättelyä ja porukasta jättämistä.

Ap

....tai sitten se johtui jostain muusta, käytöksestä tms. Monilla on kaikkea tuota mitä sinulla, mutta eivät koe mitään kuvaamaasi. En oikeasti usko että kaikki olisivat kateellisia ja siksi ilkeitä, jotkut vaan tuntuu olevan hirveän hanakoita kuittaamaan kaiken kateudella, ettei tarvitse katsoa peiliin.

Vierailija
274/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nin, en itse tiedä mitä on kateellisuus miltä se tuntuu, en osaa sanoa olenko itse kateellinen. Mutta sen voin sanoa että esim. omat vanhempani ovat vittuilleet minulle 18-vuotiaasta asti omasta vapaudestani, että jos toi olis jotain minkä kuvittelis kateudeksi ni se olis juurikini se. En tiedä, sanokaan kateelliset mitä on kateus. 

Vierailija
275/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkistä (luomu) ripsistä.

Vierailija
276/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te ketkä jäkitätte nyt ketjussa sitä että ei tuo ole kateutta ja ei kukaan oo sulle kateellinen!

Taas tuota veeitun perus suomalaisten jurputusta että mitä tuo itteään kehuu ja täytyy tulla ottamaan luulot pois. Tässä ei nyt kysytty arviota että onko tuo sinun mielestä kateutta!

Kateuden merkkejä on nimenomaan se, että jostain ihmisestä, hänen tekemisistään ja sanomisistaan tulee millään tavalla jonkun muun elämän sisältö.

Se että täytyy vähätellä ja puhua pahaa ja saada sinut huonoon valoon on merkki siitä että tämä kateuden kohde saa toisen epävarmaksi.

Ivaaminen, pilkkaaminen ja piilovittuilu.

KUKAAN kenellä on oma itsetunto ja asiat kunnossa ei toimi noin toista kohtaan. Jos ei ole kateutta niin jotain muuta sitten, kannattaa googlettaa oireet ja hakea apua.

Oma ystäväni vaan hävisi vähin äänin. Elämäntilanteeni muuttui suotuisampaan suuntaan noihin aikoihin, epäilen kateutta.

Oli se muutenkin mitä vaan, mutta voisko ne meille suodut suut avata ja kertoa, mikä se ongelma on.

Vierailija
277/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että mulla on sohva (!), lyhyt työmatka, työssä liukuma ja työterveyshuolto. Kadehtijana ihminen, jolla on oma asunto, työ, käytössä auto ja varallisuutta.

Vierailija
278/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ulkonäöstä ja muutaman kerran siitä että joku tietty henkilö on ollut ihastunut minuun.

Minusta on kyllä liioiteltua olla kateellinen ulkonäöstäni, vaikka toki olen omastakin mielestäni vähintään ok. Näiden kahden asian takia joka tapauksessa olen saanut välillä kummallista kohtelua.

Vierailija
279/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti, ulkonäkö ja meikattuna juuri, haukutaan ja ollaan kade. Nyt kun en meikkaa, niin saan olla paremmin rauhassa.

Vierailija
280/1120 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus tulee aina alhaalta päin ja se on paras kehu, jonka suomalaisen suusta kuulee. Tulee sieltä suoraan katkerasta sydämestä.

Ja mitäköhän itsellä: kaunis omakotitalo, rakkausavioliitto, hyvä työpaikka/ura ja palkittu puutarhani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä