Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

D-vitamiini, allergiat ja rätit vaunuissa

Vierailija
08.08.2015 |

Kysyn tätä koska en ole saanut keneltäkään kunnon vastausta. Miksi vaunut peitetään räteillä kun lasta ulkoilutetaan? Lapsi tarvitsee valoa, aurinkoakin sopivasti ja pöpöjä jotta ei tule myöhemmin osyeoporoosipotilaaksi ja hyperallergiseksi.

Miksi siis rätti?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:38"]

Tarkoitatteko niitä kamalia pyykipoikavirityksn kiinnitettyjä harsovaippoja?

Ei niitä kyllä ollut 2000-luvun alussa kellään.

[/quote]

Just niitä, ne harsovaipat killuu kuomussa kiinni. Aiemmin ne oli pukulurättejä ja vaippoja, nykyisin jotain ihme aurinkosuojia!?!

Vierailija
42/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:26"]

Vaunuissa on yleensä kääntyvä työntöaisa juuri siitä syystä että voi välttää suoran auringonpaisteen.

[/quote]

Niinpä, ei vissiin jotkut mammat osaa käyttää.

[/quote]

Ei vaan meidän Briossa ole. T. rättiäiti
[/quote]
Eikä meidän vaunuissa.
T.toinen rättiäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:38"]Tarkoitatteko niitä kamalia pyykipoikavirityksn kiinnitettyjä harsovaippoja?

[/quote]
Ja muuten ihan varmasti oli.Itsekin käytin '02!

Vierailija
44/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:39"]

Lastentarvikeliikkeissä myydään myös vaunuihin kiinnitettäviä aurinkovarjoja. Onkohan niitä ollut kauan tarjolla?

[/quote]

Ne on yleisiä maailmalla, käännetään suojaamaan suoralta auringolta mutta valo ja ilma silti lapsella.

Vierailija
45/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin vauva haluaa kontaktia, siten lapsen aivot kehittyvät kaiken aikaa. Jos vauva ei saa katsella hotajansa kasvoja hän on selvästi onneton ja ilmaisee sen ottamalla kontaktia, siis ulvomaalla apua, missä minä olen. kuka minua hoitaa? Nykyään on umpipimeitä äitejä, joita vauvanseura vain häiritsee. Pankaa vaan pussi päähän , niin siitä tulee täys idiootti ja varman hiljainen. Apinat.

Vierailija
46/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Harsovaipat on muuttunut paksuihin valoa läpäisemättömiin peittoihin. Pyykkipojilla kiinni. Kai vaunuissa olisi verhot jos niitä tarvittaisi?

Vierailija
47/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:42"]

[/quote]

Just niitä, ne harsovaipat killuu kuomussa kiinni. Aiemmin ne oli pukulurättejä ja vaippoja, nykyisin jotain ihme aurinkosuojia!?!

[/quote]

Ehkäpä myös vaunumallit ovat muuttuneet niistä ajoista. Nykyään on aika pieniä vaunuja, eikä kuomu suojaa tarpeeksi. Itsekin huomasin sen vasta kun vauva itki auringonpaisteen osuessa suoraa naamaan. Ja ei ole heittoaisaa.

Vierailija
48/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:18"]

Kun esikoiseni oli vauva (2004), kellään ei ollut tuollaisia rättejä, eikä niitä ulkomaillakaan näe. Mistä lie moinen vouhutus tullut.

[/quote]

Kunpa olisit silmät auki kulkenut silloinkin..

Vierailija
49/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi rätti on just sitä osaa tämän päivän vauvanhoidosta jolle nauretaan 20 vuoden kuluttua. Tottakai lapsi saa katsella vaunuistaan ja nukkua kun nukuttaa. En tajua ihmisten himoa tunkea se pieni sinne tunkkaiseen tuhisemaan. Meillä ei moisia rättejä ole käytelty ja yhtään flunssaa tai muutakaan ei ole 2-vuotiaalla ollut.

Vierailija
50/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan niitä jo seitkyluvulla, kun itse synnyin ja kasarilla, kun sisareni syntyivät. Ja itse olen käyttänyt 2000 luvun alussa, kun omat muksut olivat kärryiässä.

En käyttänyt harsoa, vaan huiveja. Koska se harso vaan silloin oli niin pirun ruma.

Suomalaiset ovat kautta linjan tässäkin fiksuja. Pientä lasta saa ja pitää suojella suoralta auringon paisteella. Kuin myös liialta tuulelta ja purevalta pakkaselta. Pieni vaiva, iso hyöty.

Siinä ei kellekään koidu haittaa.

Nykyään rattaissa tuntuu olevan aika näppärät verhosysteemit. Monella nähnyt.

Vierailija
51/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:45"]

Pienikin vauva haluaa kontaktia, siten lapsen aivot kehittyvät kaiken aikaa. Jos vauva ei saa katsella hotajansa kasvoja hän on selvästi onneton ja ilmaisee sen ottamalla kontaktia, siis ulvomaalla apua, missä minä olen. kuka minua hoitaa? Nykyään on umpipimeitä äitejä, joita vauvanseura vain häiritsee. Pankaa vaan pussi päähän , niin siitä tulee täys idiootti ja varman hiljainen. Apinat.

[/quote]

Eiköhän niitä rättejä käytetä enemmän silloin kun lapsi nukkuu. :D

Vierailija
52/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2003 talvivauvallani laitoin pakkasella pyykkipojilla kiinni vaunuun pulautusliinan eli sellaisen valkoišn harson. Nyt tänä vuonna ostin samaa tarkoitusta varten Dookys:n vaunuliinan. Suojasi talvella tuulelta ja pakkaselta, nyt kesällä suojaa auringolta. Ei noita Dookys:n vaunuverhoja tai vastaavia ollut vielä kellään vuonna 2003 tai 2004. Ovat käytössä hyviä ja vielä hauskannäköisiäkin.

Vierailija
53/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kamalinta on ollut huomata olleensa tässäkin asiassa jotakin aivan muuta kuin idealisoitu käsitys itsestä sallii. Moderni, lattea kittaava, valintoja tekevä ja itsenäinen äiti.

Vierailija
54/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt v.2012 syntyneellä lapsella kuin ehkä muutaman kerran suojaamaan auringon paisteelta. Monilla kavereilla oli siihen aikaan aina se rätti vaunuissa, en tiedä kyllä miksi. Meillä vaunut oli muutenkin tarpeeksi suojaisat niin lisärättejä ei tarvinnut, ja halusin että lapsi saa raitista ilmaa.

Vierailija
55/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:36"]

Ulkomaalaiset tuota aina ihmettelee, luulevat että täällä on niin paljon saasteita ja siksi vauvat peitetään. Outo suomalanen ilmiö, mm. Tukholmassa ei näe vastaavaa (muilla kuin suomituristeilla).

[/quote]

Pahimman rätin olen nähnyt yhdellä ulkomaalaisella vaunuissa, paksu villapeitto vaunun suuaukon edessä niin että ilmaa ei varmasti pääse vaunuihin.

Vierailija
56/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:25"]

Kukaan ei pidä rättiä mutta silti lähes jokaisella vastaantulijalla ne on. Joku luulee provoksi, en tiedä miksi, kua vaan todella kiinnostaa ne perusteet? Mistä tämä on alkanut? Miksei muissa maissa pidetä niitä? Fysiatrikaverini on kauhuissaan tästä villityksestä ja sanoo, että kun nämä on aikuisia nämä rättivauvat, ei niillä pysy selkäranka suorana kun eivät saa vauvana tarpeeksi valoa. 

Suomalaiset johtaa osteoporoositilastoja ja on allergisempia kuin ketkään. Miten olis vähän valoa ja pölyä jo lapsena?

ap

[/quote]

Älä jaksa höpöttää. D-vitamiinin puute johtaa pikkulapsilla riisitautiin, mitä ei kehittyneissä pohjoisissa maissa enää ole, kiitos D-vitamiinilisän. Mikään määrä aurinkoa, mikä on täällä pohjoisessa saatavilla, ei yksinään riitä torjumaan riisitautia. Vauvana saadulla auringonsäteiden määrällä ei ole mitään tekemistä osteoporoosin kanssa.

Allergioiden lisääntymisen määrää on selitetty monilla seikoilla, pääasiassa kotieläinten vähyydellä ja ylihygieenisyydellä, mutta ei tällä suoja "rätillä" ole tämänkään kanssa mitään tekemistä. Se että lapsi on suojaharson takana vaunuissa takaa sen, että aurinko ei porota suoraan vauvan naamaan ja silmiin, eivätkä hyttyset ynm. lentävät hörhiläiset eksy vaunuun. Katupölyn tunkeutuminen vauvan nukkuviin sieraimiin ei sekään takuulla estäisi lasta allergisoitumasta, mikäli geneettinen herkkyys allergisoitumiselle on olemassa.

Jos olet tosissasi tämän "huolesi" kanssa, kehottaisin hieman lukemaan aiheesta ennen näitä aivopieruja.   

Vierailija
57/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tätä kysytään? Nykyaikaisissa vaunuissa/rattaissa kuomuosa on tehty sellaisesta paksusta sääskiverkosta, eli kuomukangasta rullataan ylös ja avot - ilma kiertää.

Meillä oli pakko suojata vauva suoralta auringonvalolta, sillä iho alkoi kesiä heti kun auringossa oloa kertyi 5 minuuttia. Oli ensimmäiset 1,5v elämästään aurinkoallerginen. 

Meillä oli yksi hemmetin idari lapsenvahti, joka ei tätä uskonut, vaikka vakuutteli ymmärtävänsä. Olin iltapäivällä pari tuntia poissa ja kun tulin takaisin, lapsi oli kirkuvan punainen ja iho kesi päästä varpaisiin pois kolme tai neljä kertaa seuraavien kuukausien aikana. Kun tämä lapsenvahtikin oli ollut varmaan sitä mieltä, että aurinkoahan se puolivuotias tarvitsee, jotta saa tarpeeksi d-vitamiinia. Elettiin jo syyskuuta, joten ei ollut edes mikään hellepäivä tai voimakas UV-säteily, mutta niin vain senkin idiootin piti oppia ihan kantapään kautta.

Nyt tämä naikkonen ei sitten hoida lapsia enää missään, koskaan eikä mistään syystä.

Vierailija
58/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyisin, että miksi ne "rätit" sinua niin häiritsevät? Aika kaukaa haettua tuo allergia- ja osteoporoosiyhteys! :D

Itse tykkään laittaa yöksi verhot kiinni. Hämärämmässä ja suojaisemmassa tulee helpommin uni. Saman sallin myös vauvalle päiväunillaan.

PS: Se joka sanoi, ettei ulkomailla vauvoja suojata auringolta: Varmasti kovalta paahteelta suojataan! Mutta muutenkin meidän suomalaisten iho on yleisesti ottaen valkoisempi ja herkemmin palava kuin eteläisten asukkien. Itse saan saman tien auringonpistoksen, jos olen ilman lakkia aurongossa. Vauvallani on yhtä valkoinen iho kuin minulla, joten hänkin varmasti kärsisi liiasta auringosta.

Vierailija
59/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että Espanjassa on monet vauvat ilman päähineitäkin auringossa. Minusta todella edesvastuutonta, kiva sitten kun pieni lapsi saa auringonpistoksen tai päänahka palaa? Vauvan herkkää ihoa pitää suojata auringolta. Ei se tarkoita sitä, että vauva ei ikinä pääse ulos ilman "rättiä", vaan että jos pidemmän aikaa ollaan liikenteessä ja vauva nukkuu, "rätti" on oiva apu suojaamaan auringolta, koska nukkuessaanhan vauva ei kaipaa katsekontaktia hoitajaansa.

Ajat ja tavat muuttuvat ja usein parempaan suuntaan. Jos et ymmärrä jotain, yritä muistaa, että useimmilla ihmisillä on hyvä syy toimia jollain tietyllä tavalla. Oikeasti ihan pienenpieni murto-osa ihmisistä vaan voi olla niin ajattelemattomia, että peittävät vauvan näkymät vaunuista kokonaan myös tämän ollessa hereillä.

Vierailija
60/66 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:45"]

[/quote]

Pöljä. Sitä käytetään vain silloin kuin vauva nukkuu. Että saisi nukkua rauhassa.