Miten varautua vaaralliseen ukkosmyrskyyn?
Alueelle, jossa asun on annettu vaarallisten ukkospuuskien varoitus. Pelkään muutenkin ukkosta, mutta nyt vielä asun yksin ja olen aivan paniikissa mitä minun pitäisi tehdä!
Jos sähköt katkeaa, meneekö vesikin poikki? Mitä pakastimelle pitää sitten tehdä, alkaako se lorottamaan vettä lattialle?
Laitoin pullovettä jääkaappiin, latasin kännykän ja läppärin akut täyteen, etsin kynttilöitä mutta löysin vain kolme tuikkua. Taskulamppua ei ole :(
Asun rivitalossa ja naapurin pihassa kasvaa hirveän iso koivu :(
Kommentit (32)
Kosteuspyyhkeitä johonkin näkösälle, ett illalla saa nassun puhtaaksi. Paristokäyttöinen radio olisi muuten itsellänikin hyvä olla olemassa, koska esim. Ylellä tiedotellaan näistä mahd. s-katkojen kestosta.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:15"]
Laitat astioihin vettä. Huomaat, että käsipesut, vessanpnttö kaikki mahdollinen tarvitsee vettä.
kynttilät ja tulitikut esille.
Eiks sun kännykässä ole taskulamppusovellusta? Mulla on.
Pakastin ja jääkaappia kun et auo sähkökatkoksen aikana, niin hyvin menee. Ei ne mielestäni mitään valuttele.
Otat kaikki tärkeät pistokkeet pois rasioista.
Usein koivut ei ole niitä jotka kaatuu, koska juuret ovat mielettömät. Toki voi katketa, mutta jos on ohut, niin joustoa löytyy. Kuuset tulee alas tosi helposti.
Nautit valoelämyksestä.
[/quote]
Kiitos! Tää oli hyödyllinen lista. Löysin itseasiassa just taskulampun, jossa oli paristot loppu. Vaihdoin telkkarikapulasta ja tietokoneen hiirestä siihen paristot ja nyt mulla on toimiva taskulamppu, jee!
Mitenköhän pitkään läppäriä ja kännykkää uskaltaa pitää piuhojen päässä?
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:18"]Ota muuten irti myös pyykkikoneen pistoke ja tiskikone, jos on kovin uusi = paljon teknologiaa.
[/quote]
Turha alapeukuttaa, nämäkin voivat hajota jos salama iskee.
Jos asut Espoossa sinulla ei ole hätää. Haja-asutusalueilla voi olla hankalampaa. Ota tietokone irti seinästä. Nosta pihalta suojaan kalusteet, tyynyt tms. jotka voivat lähteä lentelemään tuulen voimasta. Jos sähköt menevät poikki, älä availe jääkaappia tai pakastinta turhaan. Espoossa ne joka tapauksessa palaavat suunnilleen vartisse.
Seuraa myrkyä ja nauti siitä.
Ennenkaikkea: katso vaikka Ylen uutisten sääsivuilta (Yle,fi/uutiset/sää) miten todennäköistä on, että kulmillasi alkaa myrsky. Sitä ennustettiin eilen ja tänään ap Itä- ja Keski-Suomeen, jota Espoo ei toidellakaan ole.
Töpselit irti kodinkoneista kuten pyykkikone, tv.. ei tietenkään pakastimesta tai jääkaapista. Mikäli asut kaupunkialueella pitkien sähkökatkojen vaara on loppuunsa aika pieni. Pieniä katkoja voi olla.
Voit varata myös kannuun/kattilaan juomavettä vesikatkon varalta. Samoin vessan vetoa varten vettä esim sankkoon/leivonta kulhoihin/kattiloihin mitä astioita nyt sattuu löytymään. Muutoin ukkosella on aika hyvässä turvassa sisällä kotona. Ulos puiden juureen tai vesille ei kannata mennä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:12"]
Ukkostaako jossain jo?
[/quote]
Keski-Suomessa joitain hajanaisia salamoita. Googleta ukkostutka tai salamatutka ja valitse paikkakuntaasi lähinnä oleva.
Joensuussa ukkosti puolen päivän maissa, ihan muutama jyrähdys, ei tainnut edes sataa.
Ylen mukaan yhdeksältä alkais seuraava ukkonen, saas nähdä...
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:15"]
Laitat astioihin vettä. Huomaat, että käsipesut, vessanpnttö kaikki mahdollinen tarvitsee vettä.
kynttilät ja tulitikut esille.
Eiks sun kännykässä ole taskulamppusovellusta? Mulla on.
Pakastin ja jääkaappia kun et auo sähkökatkoksen aikana, niin hyvin menee. Ei ne mielestäni mitään valuttele.
Otat kaikki tärkeät pistokkeet pois rasioista.
Usein koivut ei ole niitä jotka kaatuu, koska juuret ovat mielettömät. Toki voi katketa, mutta jos on ohut, niin joustoa löytyy. Kuuset tulee alas tosi helposti.
Nautit valoelämyksestä.
[/quote]
Kiitos! Tää oli hyödyllinen lista. Löysin itseasiassa just taskulampun, jossa oli paristot loppu. Vaihdoin telkkarikapulasta ja tietokoneen hiirestä siihen paristot ja nyt mulla on toimiva taskulamppu, jee!
Mitenköhän pitkään läppäriä ja kännykkää uskaltaa pitää piuhojen päässä?
Ap
[/quote]
Mä en osaa sanoa, missä vaiheessa kannattaa ottaa niistä töpselit. Itse en ota vielä silloin, kun kuuluu vaimeaa jyrähtelyä. Asun sellaisessa paikassa, jonne ukkonen ei oikeastaan pääse päälle. Hirveän harvoin on kunnon showta..
Ukkosissa ei ole mitään hauskaa, enkä toivo sellaisia koskaan! Nämä jotka sanovat ukkosta vaarattomaksi, niin käykää sanomassa se eräälle tutulleni, joka sai salamaniskun kotona sisällä ollessaan ja joutui sen vuoksi sairaalahoitoon. Onneksi toipui sentään täysin.
Hah, jurassic rock:ssa taitaa kastua just nyt
Ota muuten irti myös pyykkikoneen pistoke ja tiskikone, jos on kovin uusi = paljon teknologiaa.