Sota nostaa elintarvikkeiden ym. hintoja, olen pian pulassa
Kahvi, salaatti, kurkku ym. ovat kallistuneet sietämättömästi. Vielä tähän asti ollaan pärjäilty, vaikka kahvia juodaan jatkossa vähemmän (hinta noussut n. 2e per paketti parissa kuukaudessa!). Nyt ennustetaan KAIKKIEN elintarvikkeiden hintojen nousevan vastaavalla tavalla viimeistään syksyllä.
Tilanne uhkaa vakavasti talouttani. Olen opiskelija vielä 2023 kesään ja siihen saakka opinnot eivät anna myöten työnteolle yhtään. Olen jo nyt äärirajoilla kurssien kanssa, onneksi toistaiseksi yliopisto-opinnot ovat edenneet normaalitahtia.
Pahinta on, että käyn myös kelan tukemassa terapiassa ja omavastuu on n. 150e kuussa, lisäksi syön muihin sairauksiini kalliita lääkkeitä ym. Lisäksi sähkö kallistui juuri tähtitieteellisen paljon!
Olen nyt harkinnut jopa, että otan rahojen mahdollisesti loppuessa kevättalvella 2023 jonkun kulutusluoton, jotta opinnot saa vietyä loppuun :(
Tämä sota ajaa vielä monet Suomessakin ahdinkoon. Onneksi sentään mulla on työpaikka käytännössä varma, heti kun opinnot ovat riittävän pitkällä.
Kommentit (160)
Kasvata omat kahvit ja banaanit. Kasvihuoneen pystyy tekemään ilmaiseksi saatavista ikkunoista/laudoista. Seuraa Toria sekä Facea.
S-ryhmän ilta-ale. -60 prossaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Broilerikin on kallistunut roimasti. Nauta niin että ei voi enää ostaa.
Korotus= nykyisen hinnan ja entisen hinnan erotus.
En oikein jaksa uskoa, että kenenkään talous on muutamasta eurosta kiinni.
Kotitalouksien rahoitusvarat olivat Suomen Pankin mukaan 3/2021 noin 366 miljardia.
Ne, joilla on varaa, älkööt leikkikö köyhää.
Sota ei nosta hintoja, vaan sodan varjolla nostetaan hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin mielenkiinnosta mitä maksaisi 1300 litran lämmitysöljytilaus nyt, meinasin sydänkohtauksen saada. Summa oli 2218.
Joulukuussa tilasimme öljyä (onneksi!) 1200 litran verran. Silloin hinnaksi tuli 1373.
Pärjäämme tuolla viimeisimmällä öljytilauksella melko pitkään, mutta kyllä tässä hirveä huoli tulee seuraavan tilauksen maksusta jos hintapolitiikkaan ei muutosta tule. 😞
Tähän päälle yhä kohoavat kauppatavaramenot. Ja 2 bensa-autoa taloudessa. Kyllä on kylmää kyytiä luvassa.
Myös eläkeläiset joutuvat maksamaan nuo lämmityskulut. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa niin vaikeaa myydä asuntoa, kun työikäisiä on vähemmän eikä lainaa saa työkokeiluilla, palkkatukitöillä, osa-aikatöillä eikä nolla-sopimuksilla. Lainaa ei saa edes 2400 bruttopalkalla ilman säästöjä.
Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
S-ryhmän ilta-ale. -60 prossaa ruokaa.
Ei noissa ole välttämättä yhtään tuotetta alessa.
Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että minun ei ole viime vuosina tarvinnut lainkaan miettiä mitä sieltä kaupasta kotiin kannan. On voinut ostaa yrttejä, kalaa, kalliimpaa lihaa ja kasviksia miettimättä satokausia tai kauppalaskun loppusummaa muutenkaan. Nyt havahduin siihen että ihan oikeasti ne kulut on jo nyt nousseet merkittävästi ja aloin miettimään että pitäisiköhän tässä oikeasti alkaa vähän tuota omaa kulutustaan karsimaan. Moni varmasti pitää tätä ihan hyvänä asiana ja ei me todellakaan olla tässä nälkään kuolemassa vaikka hinnat tuplaantuisi. Mutta fakta on että jos tällaisen oikeasti hyvin tulevankin pariskunnan pitää ruveta miettimään kaupassa mitä sinne koriin laittaa niin tyhmempikin tajuaa että köyhempi ei taida sinne koriin enää paljon mitään saada.
En todellakaan ole kultalusikka suussa syntynyt. Pitää aina välillä ruveta viemään äidille ruokakassia jollain tekosyyllä. Hän ei sitä itse tule koskaan pyytämään (tai suostu vastaanottamaan jos tarjoan), mutta ei tuolla minimieläkkeellä oikeasti tule enää toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin mielenkiinnosta mitä maksaisi 1300 litran lämmitysöljytilaus nyt, meinasin sydänkohtauksen saada. Summa oli 2218.
Joulukuussa tilasimme öljyä (onneksi!) 1200 litran verran. Silloin hinnaksi tuli 1373.
Pärjäämme tuolla viimeisimmällä öljytilauksella melko pitkään, mutta kyllä tässä hirveä huoli tulee seuraavan tilauksen maksusta jos hintapolitiikkaan ei muutosta tule. 😞
Tähän päälle yhä kohoavat kauppatavaramenot. Ja 2 bensa-autoa taloudessa. Kyllä on kylmää kyytiä luvassa.Myös eläkeläiset joutuvat maksamaan nuo lämmityskulut. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa niin vaikeaa myydä asuntoa, kun työikäisiä on vähemmän eikä lainaa saa työkokeiluilla, palkkatukitöillä, osa-aikatöillä eikä nolla-sopimuksilla. Lainaa ei saa edes 2400 bruttopalkalla ilman säästöjä.
Lisäksi ihmisiä tullaan irtisanomaan kaupan alalta ja palvelualalta, kun ihmiset vähentävät kulutusta. Lisäksi eläkeläisiä kuolee joka viikko eli asiakkaat senkun vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että minun ei ole viime vuosina tarvinnut lainkaan miettiä mitä sieltä kaupasta kotiin kannan. On voinut ostaa yrttejä, kalaa, kalliimpaa lihaa ja kasviksia miettimättä satokausia tai kauppalaskun loppusummaa muutenkaan. Nyt havahduin siihen että ihan oikeasti ne kulut on jo nyt nousseet merkittävästi ja aloin miettimään että pitäisiköhän tässä oikeasti alkaa vähän tuota omaa kulutustaan karsimaan. Moni varmasti pitää tätä ihan hyvänä asiana ja ei me todellakaan olla tässä nälkään kuolemassa vaikka hinnat tuplaantuisi. Mutta fakta on että jos tällaisen oikeasti hyvin tulevankin pariskunnan pitää ruveta miettimään kaupassa mitä sinne koriin laittaa niin tyhmempikin tajuaa että köyhempi ei taida sinne koriin enää paljon mitään saada.
En todellakaan ole kultalusikka suussa syntynyt. Pitää aina välillä ruveta viemään äidille ruokakassia jollain tekosyyllä. Hän ei sitä itse tule koskaan pyytämään (tai suostu vastaanottamaan jos tarjoan), mutta ei tuolla minimieläkkeellä oikeasti tule enää toimeen.
Minimieläke on 836 ja yksin asuva voi saada asumistukea. Toki lämmityskuluissa on katto.
Lehdessä ennustivat että syksyllä ollaan jo kovassa taantumassa. Koronan jäljiltä ei ole varaa enää elvyttää lainarahalla ja koko eurooppa menossa samaan suuntaan kiitos Venäjän. Tulee kylmää kyytiä 90-luvun laman tapaan.
Parturisaksia saa kaupasta 10 eurolla. Fiskarsin parturisakset oli noin 20 euroa. Puoliso tasoittaa hiusteni latvat. Säästyvillä rahoilla voi ostaa vaikka kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Parturisaksia saa kaupasta 10 eurolla. Fiskarsin parturisakset oli noin 20 euroa. Puoliso tasoittaa hiusteni latvat. Säästyvillä rahoilla voi ostaa vaikka kahvia.
Hiuksia voi leikata myös itse ja laittaa vaikka kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kasvata omat kahvit ja banaanit. Kasvihuoneen pystyy tekemään ilmaiseksi saatavista ikkunoista/laudoista. Seuraa Toria sekä Facea.
Luin vähän asiasta ja sanottiin että kahvipensasta saa ensin useamman vuoden kasvatella ennenkuin alkaa antamaan satoa n. pari kertaa vuodessa ja yhdestä pensaasta saa n. puoli kiloa kahvipapuja. Aikamoinen projekti.
Juu, tähän asti ruokabudjetti on ollut 150e/kk ja riittänyt ihan kohtuullisesti mutta enää tuo ei tahdo riittää vaikka miten venyttäisi. En haluaisi vetää pelkkää kaurahiutaletta ja kananmunaa joka päivä mutta kohta ei ole vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vihreä siirtymä täältä tullaan!!!!
On vuosi 2030 ja en omista mitään!!!!!
Mieti niitä ilmeitä kun raataminen ja omistaminen päättyy tylysti 😂
Vielä sitä ruokaa ja kahvia saa mutta auto jo seisoo ja mihinkään hammaslääkäreihin olis niin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole kultalusikka suussa syntynyt. Pitää aina välillä ruveta viemään äidille ruokakassia jollain tekosyyllä. Hän ei sitä itse tule koskaan pyytämään (tai suostu vastaanottamaan jos tarjoan), mutta ei tuolla minimieläkkeellä oikeasti tule enää toimeen.Minimieläke on 836 ja yksin asuva voi saada asumistukea. Toki lämmityskuluissa on katto.
Niin? Toki tiedän että esim työmarkkinatuki tai opintotuki on tuota pienempi. Mutta mun äitini ei ole (enää) työtön saati opiskelija niin sillä ei henkilökohtaisesti niin minulle ole väliä. Toki kuluissa on myös eroja. Terveysmenot kasvaa iän myötä. Lääkkeisiin menee rahaa paljon ja varsinkin alkuvuosi on vaikea ennenkuin maksukatto tulee täyteen. Myöskään kotipalvelu ei ole ilmaista. Kyky toimia keittiössä on myös jo heikentynyt, joten ei vaan pysty enää tekemään kaikkea (tai oikeastaan mitään) alusta asti halvimmalla tavalla.
Säästövinkkejä:
-meikit pois
-ei kampaajaa, kosmetologia
- hävikkiruoka minimiin
-harrastuksina ilmaisjuttuja ja kunnan järjestämiä harrastuksia
-pienempi asunto
-ei uusia lemmikkejä
-ei lehtitilauksia eikä suoratoistopalveluita
-ei käydä ravintoloissa/kahviloissa
-alkoholi, tupakka, rahapelit pois
-osallistu keräyksiin (esim Ukraina-keräykset) vain jos sinulla on varaa
Itä-Euroopan maat elävät nimenomaan teollisuudesta ja muiden alihankkijana toimiminen on juuri se syy miksi ne ovat köyhempiä kuin läntisen Euroopan maat. Perusteollisuudessa kilpailalan eniten kustannuksilla eli siis palkoilla. Vauraus tulee korkeaa teknologiaa ja korkeaa osaamista vaativasta tuotannosta ja kehitystyöstä, ei suuresta teollisuuden määrästä.