Synnytys
Hei!
Olen 26-vuotias yhden lapsen äiti. Lapsi syntyi 2010, jossa minulle tuli kolmannen asteen repeämät ja iänikuiset traumat.
Synnytyspelon takia en ole uskaltanut alkaa "laittamaan alulle" uutta tulokasta. Nyt kuitenkin vauvakuume on kasvanut hurjan suureksi, joten olen alkanut miettimään mahdollista tulevaa synnytystä.
Kysymykseni ovatkin:
- Voiko alasynnytykseen pakottaa?
- Kuinka suuri riski minulla on uudelleen repeämiseen?
- Mitä puudutusta sektiossa käytetään? Saako kipupumpun?
- Kohdun painelu on järkyttävän kivuliasta. Voiko kohdun painelun kieltää? Onko muita keinoja seurata kohdun supistelua?
- Onko edellä olevat asiat sairaalakohtaisia? Vai toimitaanko kaikissa sairaaloissa samalla tavalla?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Kommentit (3)
Kiitoksia paljon Mia vastauksistasi! Ne auttoivat paljon.
Olehyvä :) Mukavaa, että olin avuksi.
Mia
Hei,
ikävää että olet kokenut niin traumaattisen synnytyksen. Jokaisen naisen pitäisi saada tuntea olonsa turvalliseksi synnytyksessä.
Kukaan ei saa pakottaa sinua alatiesynnytykseen. Synnytyspelon hoito on niin tehokasta, että suurin osa ensin sektiota halunneet äidit päätyvät omasta tahdostaan alatiesynnytykseen. Vain pari prosenttia sektioista tehdään synnytyspelon vuoksi. Synnytystavasta keskustellaan aina äitiä kuunnellen ja päätös tehdään yhdessä äidin kanssa.
Vanhat repeämät repeävät helpommin kuin vaurioitumaton kudos. Sinulla on kuitenkin jo yksi synnytys takana, joten kudokset ovat pehmenneet ja antavat periksi paremmin kuin ensimmäistä lasta synnytettäessä.
Repeäminen riippuu myös siitä, miten nopeasti vauva syntyy. Nopeassa ponnistuvaiheessa myös repeämiä saattaa tulla enemmän, joten ponnista hitaasti ja rauhassa, hallitusti. Kätilö ohjaa ponnistamistasi ja tukee välilihaasi. Ketään ei päästetä repeämään, jos sen estäminen on mahdollista.
Suunniteltu sektio tehdään yleisimmin spinaalipuudutuksessa. Se laitetaan samalla tavalla kuin epiduraalipuudute synnytyksessä, mutta lääkeaine menee eri tilaan selkärangan vieressä. Saat leikkauksen jälkeiseen kipuun lääkettä suun kautta. Koviin kipuihin voit saada lääkettä joko pistoksena tai suonensisäisesti. Jos sinulle tehdään sektio epiduraalipuudutuksessa, voidaan katetri jättää paikoilleen ja voit saada siihen kipupumpun. Yleensä tämä ei kuitenkaan ole tarpeen. Sektion jälkeinen kipu saadaan hallintaan muillakin keinoin.
Kohdun supistelua synnytyksen aikana seurataan yleisimmin vatsan päälle laitettavilla antureilla. Synnytyksen jälkeen kohdun supistumista seurataan kohtua painelemalla. Tämä on välttämätön tutkimus, jotta kätilö voi olla varma, että kohtusi palautuu synnytyksestä eikä se vuoda. Pehmeä kohtu voi olla myös tulehduksen merkki. Sektiossa kohtu tyhjennetään ja kuivataan ennenkuin se suljetaan, joten kohtu yleensä supistuu raskautta edeltäneeseen kokoon ongelmitta. Monet kokevat kohdun painelun synnytyksen jälkeen epämiellyttävänä ja kivuliaanakin, mutta se on ainoa tapa varmistua kohdun supistumisesta. Kerro sinua hoitavalle kätilölle, että koet tutkimuksen kivuliaana ja hän voi toimia mahdollisimman nopeasti ja hellästi.
Nämä tiedot perustuvat omaan työkokemukseeni synnytyssairaaloissa ja neuvoloissa. Sairaaloissa voi olla myös poikkeavia käytäntöjä, joten sinun kannattaa niistä kysyä omasta neuvolastasi tai synnytyssairaalastasi.
Jos teidän sairaalassa on synnytyspelkopoliklinikka, pyydä heti neuvolaan ensimmäistä kertaa mennessäsi, että pääsisit sinne vastaanotolle. Siellä kanssasi keskustelee ensin kätilö ja sen jälkeen lääkäri tai muu asiantuntija sinun tarpeesi mukaisesti.
Älä jätä toista lasta tekemättä synnytyspelon takia. Pelkoa voidaan hoitaa.
t. Mia, terveydenhoitaja