Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Venlafaksiini ja todella hyvä olo! Kokemuksia.

Vierailija
08.03.2022 |

Voisko olla plaseboa toistaiseksi vielä?
En tunne ainakaan ahdistusta tai masennusta, aivan kuin olisi pienessä hiprakassa ja toisaalta vähän olematon olo. Parempi olo ainakin kuin tavallisesti.
Vähän kyllä tuntuu pätkivän ajatuksenkulku enkä saanut kunnolla nukutuksi mutta muuten voisin sanoa tähän väliin, että onneksi suostuin nyt kokeilemaan.
Olen syönyt lääkettä vasta kaksi annosta.
Voiko vaikuttaa näin nopeasti?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan "virallisissa" lähteissä, että menee 1-4 viikkoa, ennen kuin lääke alkaa vaikuttaa mielialaan.

Mutta kyllähän se lääke alkaa vaikuttaa aivojen välittäjäaineissa heti kun lääkettä ottaa ensimmöisen kerran, vaikka tilastollinen vaste eli vaste suurimmalla osalla ihmisistä tulee hitaammin, voi lääkkeestä kokea samantien vaikutuksia ja useimmat niitä kokeekin aloitusoireiden muodossa. Onhan ne aloitusoireetkin lääkkeen vaikutuksia samalla tavalla kuin lääkkeen tavoitellut vaikutukset (aloitusoireina esim etova olo, huimaus, kaikkea mitä näitä voi olla).

Itse olen monta kertaa aloitellut ja lopettanut eri masennuslääkkeitä, ja olen kokenut, että esim juurikin venlaflaksiini aloitusoireena minulla väsyttää, ja sitä myötä lievittää ahdistusta, koska, on vähän "sumussa" pää. Tuo väsymys kyllä suht nopeasti asteittain väheni parin viikon aikana lähes kokonaan, mutta sen takia oon aloittanut uudet masennuslääkkeet silloin kun en ole ollut töissä.

Ja kun käytin duloksetiinia, tuli n neljän viikon käytön jälkeen ainakin yhtenä päivänä tosi hyvä olo, sitten kuuden viikon jälkeen alkoi tulla jonkinverran fyysisesti levotonta oloa, eli annos ( 60mg) oli liian iso mulle, vähemsikin sitä ylivireyden ilmettyä.

Ja, kyllä venlaflaksiini laajensi mulla pupilleja, googlasin siitä englanniksi ja löysin lähteitä, että masenmuslääkkeet voi näin vaikuttaa, eikä ole hirveän harvinaista.

Vierailija
22/32 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja pupillini ovat selvästi laajentuneet, joten en usko, että kuvittelen vain.

Tunnen lääkkeen vaikutuksen. Olen syönyt hieman huonosti, joten sekin voi tietenkin vaikuttaa, että lääke imeytyy nopeammin.

Ap

Tuo on ihan totta tuo pupillien laajeneminen, varsinkin lääkkeenkäytön alussa. Äitinikin kysyi käytänkö jotain huumeita kun on laajentuneet pupillit.😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika vanha ketju, mutta jos joku etsii muiden kokemuksia niinkuin minä tein niin saa lukea tämänkin sitten.

Mulla aloitettiin 75mg:llä masennukseen. Viikon ajan jaksoin sivuoireita ja sitten soitin lääkärille että loppuu. Mikään muu mielialalääke ei ole saanut tämmöistä kirjoa niitä aikaan.

Itsellä pahimmat oli toistuvat rytmihäiriöt ja voimakas pahoinvointi. Aamulla vaikka kello 6:00 otin lääkkeen, niin siitä aika tarkalleen +6h alkoi järkyttävä pahoinvointi. Kesti aina saman päivän iltaan asti sellaisena, etten voinut kun sängyssä maata ja sitten helpotti mutta tuli kuvotusaaltoja.

Pienempinä haittoina oli otsan/kämmenten kuumotus & näön hämärtyminen osasta kohtaa & silmien nopea sivuttainen liike & päänsärky & pelkotilat (pelkäsin esim. kadulla ohi ajavan auton ääntä järjettömästi) Ulkona kävellessä kaikki ympärillä tuntui liian suurelta itseen nähden & pupillien pieni laajentuminen & valo tuntui epämukavalta ja "sykki" esim verhon läpi taittuessa. Kaikki äänet kuulosti koville. Ummetus & leukien tärinä yhteen sekä hampaiden pureminen yhteen (burkismi) Todella vahva väsymys sekä epätodellinen olo. Puhelimen kanssa ihme sekoilua. 

Tutuilta kyselin niin osalla oli ollut osa oireista aloituksessa ja osalla vaan vaikka lievä pahoinvointi. Todella ihmiskohtaista on aina miten lääkkeet sopii ja onko aloittaminen esimerkiksi oireiden kannalta helppoa. Itse en noita rytmihäiriöitä ja pitkää pahoinvointia halunnut katsella pahimmillaan vielä useita viikkoja, vaikka olisi ollut hyvät mahdollisuudet että lääke olisi nostanut toimintakykyä. 

Nuo kaikki aloitusoireet on aika perinteiset piristeille, mitä tämäkin lääke siis tietty tekee.

Uskon että monella kyllä toimii jos pystyy aloitusoireet sietämään, on sen verran tujakka lääke verrattuna noihin mun muihin kokeiluihin mitä mielialalääkkeitä on tullut kahlittua läpi.

Vierailija
24/32 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seurattuna hirveä lääkä je lopetus vielä hirveämpää. 

Vierailija
25/32 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut toi lääkitys ja ei tullut olo että nousee päähän. Ettei sulla ole kaksisuuntainen jota ei ole huomattu ? 

Vierailija
26/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia yksikin olut ja persoona muuttuu aggressiiviseksi. Potilas itse ei huomaa mitään muutosta. Seisoo mutta orgasmi ei onnistu -> turhautuminen -> aggressiivisuus. Jatkuva väsymys, niin syvä uni jossain tajuttomuuden rajamailla, ettei herääminen onnistu. Varmaan voi jollekin sopia, mutta ei kaikille. Muuttaa persoonaa pahasti.

Vierailija
27/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaikuttaa heti. Söin joskus 75 mg ja masentuneempana otin 150 mg ja rauhoituin. 

Nyt olen vaihtanut lääkkeitä. 150 mg Voxra ja 5 mg Brintellix, sama vastine kuin 150 mg Venla. Helpompi lopettaa, eikä ole robottimainen olo. Itken myös välillä, kun harmittaa. 

Vierailija
28/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetus on hirveää. Mutta kannattaa ottaa toinen lääke päälle. 

Vierailija
29/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt syönyt Venlafaxinia 75mg aamuisin pari viikkoa, enkä ole vielä huomannut minkäänlaista vaikutusta. Kauankohan kestää, että vaikutus alkaa vai pitäisikö annostusta muuttaa? Seuraava lääkäriaika on perjantaina.

Vierailija
30/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa heti serotoniinin pitoisuuksiin, mutta kestää kuitenkin sen viikon-kaksi, että vaikutus kunnolla alkaa. Lääkkeen on tarkoitus "tukkia" reitti takaisin hermopäätteseen ja serotoniinia jää enemmän sinne missä sen ajatellaan vaikuttavan parhaiten.

Lääke vaikuttaa noradrenaliiniin ja se taas vaikuttaa valppauteen ja keskittymiseen. Sen vaikutus voi alkaa varmaan nopeammin kuin serotoniinin vaikuttava prosessi.

Mutta kunnon teho tulee kuitenkin muutaman viikon viiveellä 

Vierailija
31/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti 10-14 päivää ennen kuin vaikutus alkaa, niinkuin muissakin masennuslääkkeissä

Tuossa ajassa itselläkin alkoi jatkuva pahoinvointi ja kun tajusin sen johtuvan venlafaksiinista, rupesin pienentämään annosta ja olin ojasta allikossa, myös pienentäminen lisäsi pahoinvointia. Aikamoista annostusakrobatiaa sain harrastaa päästäkseni kuiville.  Onneksi olen sittemmin selvinnyt koko lailla ilman mitään lääkitystä 

Vierailija
32/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetus on hirveää. Mutta kannattaa ottaa toinen lääke päälle. 

Oletteko lopettaneet tarpeeksi hitaasti? Itse avasin kapselin ja otin lopussa aina yhden rakeen kerrallaan pois. Mitään vieroitusoireita ei tullut. Lääkärit neuvoo aina liian nopean tahdin lopettamiseen ja se ei sovi kaikille. Itse voi kokeilla mikä on sopiva annos ja tahti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme