Maksoin kumppanin ulosottovelat
Maksoin seurustelukumppain ulosottovelat (parista tonnista oli kysymys) ja sovimme, että hän lyhentää mulle velkaa kuukausittain. Näin hän saa nopeammin luottotietonsa nopeammin puhtaiksi. Olinko liian hyväuskoinen?
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:38"]Itse olen mieluummin luottavainen kuin epäilevä. Jos pettää luottamuksen, niin parempi, että se ilmenee sitten saman tien.
[/quote] Ennemmin eikumpaakaan, mutta velan suhteen ja jos on omasta omaisuudesta kyse, niin kyllä varmasti olisin epäilevä. Apllä on hankala erottaa ilmeisesti, että rakkaus ja raja ei oikein kulje käsi kädessä. Eikä se jos kieltäytyy lainaa maata, niin ei se liity rakkauteen. Hyvä teko, mutta et Ile ensimmäinen jolle velka olisi jäänyt maksamatta. Miksi kysyt edes neuvoa täältä, jos sinulla on jo valmis kanta asiaan. Omia rahojasi, tee niillä mitä lystäät. En kiellä, etteikö joku maksaisi takaisin, mutta mikä este on olla tekemättä velan maksusta suunnitelma ja joku paperi missä näkyy mihin rahat ovat kuluneet. Huijattiinhan sitä erästä mummoakin ja koko omaisuus meni sen hyväuskoisuuden vuoksi. Mummo ei siis halunnut uskoa, että joku todella voisi olla niin kiero, että hyväksi käyttää toista. Ja mitä kävi, mummo menetti koko omaisuutensa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:49"]
Jos on ylimääräistä rahaa tuon verran niin että sen mahdollinen menetys ei kirpaise, asia on ok. Jos on varma, että elämänkumppani on löytynyt ja yhdessä ollaan 50 vuotta, miksei lainaisi rahaa tai maksaisi toisen velkaa? 2000 euroa on kuitenkin aika vähän rahaa, ja elämä helpottuu huomattavasti, kun saa luottotiedot takaisin.
[/quote]
Tuolla asenteella ne rahankäyttöongelmat yleensä alkavat...
Pari tonnia on oikeasti paljon, se on monen ihmisen kuukausipalkka. En todellakaan pitäisi pienenä summana.
Muuten taas, jos joku haluaa rahojaan lahjoitella ympäriinsä, niin ei siinä mitään. Voisi tosin osoitteensa kertoa, minäkin haluan jaolle.
[/quote]
Minä saan nettona palkkaa 2000 euroa ja olen tästä säästänyt 15 000 euroa säästötilille pahan päivän varalle. En ole rikas, mutta voisin kyllä maksaa läheiseni parin tonnin velan, jos kyseessä tosiaan on loppuelämän kumppani. Yhteinen elämä tarkoittaa minulle myös yhteistä taloutta ja yhteistä velkaa/velattomuutta.
Jos haluat tuntemattomilta rahaa roppakaupalla, hankkiudu raskaaksi ja lähde Turkkiin.
[/quote] Yhteinen elämä tarkoittaa myös sitä, että toista ei käytetä rahallisesti hyväksi.
No ei tietenkään voi, mutta ei elämässä voi mistään olla varma myöhemminkään. On niitäkin tapauksia, että ollaan oltu kymmenen vuotta tai kymmeniä vuosia yhdessä ja silti tulee bänät. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:40"]No ei tietenkään voi, mutta ei elämässä voi mistään olla varma myöhemminkään. On niitäkin tapauksia, että ollaan oltu kymmenen vuotta tai kymmeniä vuosia yhdessä ja silti tulee bänät. Ap
[/quote] tää piti olla vastaus siihen, että parin kk jälkeen ei voi tietää, tuleeko olemaan loppuelämän yhdessä. Lainaus jäi pois.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:04"]
Minä olen miettinyt samaa, tosin mun miehellä vajaa 20000 ulosottovelkaa... Ainoa este on, ettei mies anna mun maksaa niitä...
[/quote] Jokainen tilanne on tietysti erilainen, mutta nopeammin se laina lyhenee, jos ei tarvitse maksaa korkeita perintäkuluja joka erästä.
[/quote]
Tämä on jännä juttu, mutta olen törmännyt siihen että tosi moni nainen on aika huono rahan käytössä. Tai oikeastaan, ovat todella hyviä käyttämään rahaa mutta suht' huonoja sen säästämisessä. Mutta jos pitää raha-asiat sössiä ihan kunnolla niin sitten miehet ovat kyllä niin edustettuina etten tiedä mitä sanoisin. Tämä siis yleistyksenä mutta mielestäni on aika kiinnostavaa miten sukupuolella vaikuttaa olevan vaikutusta asiaan.
Minua kiinnostaisi lukea mietitty kirjoitus siitä että miten maailma makaisi jos ihmiset olisivatkin säästäväisiä. Siis sellainen että ostaisivat mitä ostaisivat mutta osaisivat säästää ennen kuin pyyhältävät kauppaan. Sen sijaan että heti pitää päästä Bulgaariaan niin säästävät ja vuoden päästä menevät... Goa? Meksiko? Nordkapp? Ei se Goa, Meksiko tai Nordkapp tuo sen enempää iloa elämään kuin Bulgaria jotenka ehkä vähän tyhmä ajatus.
Mutta jos ihmiset säästäisivät jotta voisivat ostaa parempia juttuja? Parempia kalusteita, kodinkoneita ja sen sellaisia. Ei tyydyttäisi enää näihin kohta rikki meneviin pesukoneisiin jotka ovat halpoja mutta eivät kestä kuin pari vuotta ja niin edelleen. Taitaisi kuitenkin käydä niin että jos niitä ei enää ostettaisi niin kauppiaat nostaisivat vain roskan hintaa jotta se olisi sama kuin laadun ja sitten saisivat vain paremman katteen mutta tilanne ei muuten muuttuisi. Ehkä ihmisten pitäisi pikemminkin olla enemmän leväperäisiä rahojensa kanssa ja luottotietojen seuraaminen pitäisi kieltää? :)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:01"]Itse maksoin puolison 20 000 tuhatta[/quote] Huh, harvalla olisi varaa maksaa toisen velkoja kaksi miljoonaa.
[/quote]
Suomessa ei ole montaa ihmistä ja kuitenkin meilläkin on yli 20 000 miljonääriä. Olipa muuten vaikeata olla kirjoittamatta "20 000 tuhatta". :)
Et mielestäni. En nähnyt mitään pahaa tuossa. Fiksua.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:43"]Been there done that.. Asia on nyt käräjäoikeuden käsittelyssä jotta saan ulosoton käynnistettyä. Onneksi on velkakirja.
[/quote]
Hyvä että viet asian loppuun asti. Moni häpeää niin paljon että piilottaa asiaa loppuun asti. Sen takia nämä Auervaarat on niin menestyksekkäitä kun valtaosa naisista ei tee rikosilmoitusta vaan syyttää itseään kun pyörityksessä saattoi mennä kaikki säästöt ja miehelle otettiin velkaakin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:58"]
Kuinka uskallatte rakastua johonkuhun, johon ette luota niin paljon, että lainaisitte rahaa? Ei elämä ole pelkkää materiaa. AP
[/quote]
ek l
En voisi rakastua aikuiseen mieheen, jonka elämänhallinta on niin hukassa, että heti pitää olla rahaa lainaamassa. Näin nelikymppisenä aikuisena naisena, jonka talousasia on kunnossa (myös niin, että jos jotain yllättävää tapahtuu, on sen verran säästössä, ettei tarvitse heti seurustelukumppanin kukkarolla olla), ihan ensimmäinen kriteeri miehessä on se, että talousasiat on kunnossa. Rikas ei tarvitse olla, mutta ns. vakavarainen.
[/quote]
Kyllä rakastuminen ja rahan lainaaminen parin kuukauden tuntemisen jälkeen ovat aivan kaksi eri asiaa. Se luottamus rakennetaan, ei se ole mikään automaatio. Kyllä moni nainen rakastaa sarjapettäjääkin mutta ei voi silti luottaa tähän yhtään.
Minäkin tein monenlaisia rahallisia uhrauksia seurustelun alkuaikoina mm. maksoin miehelle matkan lahjaksi hänelle. Mutta en olisi mennyt takaamaan hänen velkojaan tai vanhempiensa velkoja, koska rakastuneenakaan ei tarvitse silti olla tyhmä. Fiksu ihminen antaisi ne rahat lahjana eikä tekisi velkasopimuksia miehen kanssa, joka on sössinyt raha-asiansa. Siinä ikään kuin kerjää verta nenästään.
Ap, rakastuneena saa käyttää rahaa siihen rakkaudenkohteeseen, mutta sokea ei saa olla. Mitä tiedät miehestä parin kuukauden seurustelun jälkeen? Että hän ei osaa käyttää rahaa eikä todennäköisesti tästä kovin helpolla parannu.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:03"]Onko se mies? Sillon olet, jos se on nainen niin et välttämättä ole urpo
[/quote]
ihan yhtä typerää, oli sukupuoli kumpi tahansa. Älä nyt vedä sukupuolieroja tähän keskusteluun
Mun miehellä oli seurustelun alussa 50.000€ ulosotossa. No en maksanut kun ei ollut millä maksaa mutta typeräähän se olis ollut kun tuosta oli suurin osa verovelkaa joka on jo vanhentunut, nyt 7v myöhemmin on pari tonnia maksettavaa jäljellä eli piakkoin on maksettu kokonaan pois. Tietysti parin tonnin velka on eri asia kuin iso verovelka joka ehtii vanheta ennen kun se on maksettu kokonaan. En kyllä epäröinyt alkaa suhteeseen, miestä kun ei voinut syyttää muusta kuin siitä että luotti perheenjäseneensä tietämättömänä nuorukaisena (firma meni konkkaan) eikä halunnut asiaa viedä eteenpäin vaikka mahdollisuutta tarjottiin (mikä taas saa minut arvostamaan miestäni vain entistä enemmän ja pitämään erityisen vastuuntuntoisena).
Meillä on kuitenkin ollut yhteiset rahat seurustelun alusta asti enkä alkaisi suhteeseen miehen kanssa, jonka kanssa en voisi elämää ja yhteistä elintasoa jakaa. Jos tuntisin ettei mies ole tarpeeksi luotettava niin miksi seurustelisin sellaisen kanssa? Eikä raha ole mulle kaikki kaikessa, en minä kuolisi jos menettäisin pari tonnia vaikka se sinänsä iso raha onkin, ei kuitenkaan elämää suurempi. Kitsastelevalla kyynikolla se köyhä elämä vasta onkin.
Toki kannattaa se velkakirja tehdä jos se tuntuu hyvältä mutta tuohan on järkevä sijoitus teidän molempien tulevaisuuden kannalta jos aiotte yhteisen tulevaisuuden rakentaa.
Niin ja mieheni on siis koko ajan käynyt kokopäivätöissä ja lyhentänyt velkaansa, ei ole kaikki siis pelkästään vanhentunut. Ettei jää epäselväksi. -28
Aika julmaa kuitata kaikki sillä, että ulosottoon joutunut on sössinyt raha-asiansa. Luulisi jokaisella tänne kirjoittavalla olevan sen verran elämänkokemusta, että tietää, ettei kaikki elämässä aina mene kuin on suunnitellut. Kaikkeen ei vain voi varautua.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:49"]
Jos on ylimääräistä rahaa tuon verran niin että sen mahdollinen menetys ei kirpaise, asia on ok. Jos on varma, että elämänkumppani on löytynyt ja yhdessä ollaan 50 vuotta, miksei lainaisi rahaa tai maksaisi toisen velkaa? 2000 euroa on kuitenkin aika vähän rahaa, ja elämä helpottuu huomattavasti, kun saa luottotiedot takaisin.
[/quote]
Tuolla asenteella ne rahankäyttöongelmat yleensä alkavat...
Pari tonnia on oikeasti paljon, se on monen ihmisen kuukausipalkka. En todellakaan pitäisi pienenä summana.
Muuten taas, jos joku haluaa rahojaan lahjoitella ympäriinsä, niin ei siinä mitään. Voisi tosin osoitteensa kertoa, minäkin haluan jaolle.
[/quote]
Minä saan nettona palkkaa 2000 euroa ja olen tästä säästänyt 15 000 euroa säästötilille pahan päivän varalle. En ole rikas, mutta voisin kyllä maksaa läheiseni parin tonnin velan, jos kyseessä tosiaan on loppuelämän kumppani. Yhteinen elämä tarkoittaa minulle myös yhteistä taloutta ja yhteistä velkaa/velattomuutta.
Jos haluat tuntemattomilta rahaa roppakaupalla, hankkiudu raskaaksi ja lähde Turkkiin.
[/quote]
Mutta realistisesti: voitko parin kuukauden tuttuuden jälkeen olla varma, että tässä on loppuelämän kumppani? Siinä ajassa ei edes tunne toista.