Ajoin aamulla melkein pyöräilijän päälle. Lapsi kyydissä. Nyt iski ahdistus.
Onneksi mitään ei käynyt, mutta hyi helkkari se oli lähellä. Olin lähdössä liikennevaloista liikkeelle. Mulle paloi vihreä nuolivalo ja olin kääntymässä oikealle, joten mulla oli lupa mennä. Olin ensimmäisenä jonossa ja mun takana oli autoja. Lähdin liikkeelle, kun lapsi huutaa yhtäkkiä mulle että äiti varo ja joku tööttäsi. Jarrutin refleksinä, mutta musta tuntui, että auto luisui vain eteenpäin, vaikka vauhti oli tosi hidas ja tie melko sula. Kai se vain tuntui siltä, kun se tilanne oli niin ahdistava. Näin mun edessä pyöräilijän ja olin varma, että se jää alle. En voinut enää muuta tehdä kuin toivoa, että pyöräilijä ehtii alta pois tai auto pysähtyy ajoissa. Huusin lapselle, että älä katso. Onneksi mitään ei käynyt.
Ajoin mun auton parkkiin viereisen kaupan pihaan ja menin lopulta bussilla töihin. Olin varmaan aika järkyttyneen näköinen aamulla, kun lapsi laittoi koulusta viestiä, että onko kaikki hyvin. Nyt kun pääsin töistä kotiin ja tulin sohvalle istumaan niin huomaan, miten mun kroppa ihan tärisee. Ikinä ei ole mikään ollut noin lähellä. Onneksi tämä pyöräilijä on kunnossa eikä mitään sattunut. Onneksi oma lapseni oli kyydissä ja varoitti mua ja onneksi joku tööttäsi minulle. Olen varma, että ilman heitä olisin ajanut tämän pyöräilijän päälle.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kävelijöille voi palaa samaan aikaa vihreä valo
kannattaisi katsoa ympärilleen
Ei pala, kun autoilijoille palaa nuolivalo.
Kylläpäs palaa ainakin meidän kaupungissa. Ja ne onkin ihan hanurista.
Sekoitat nyt ympyrä- ja nuolivalon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin valoissa on suunnitteluvirhe. Noin ei saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä on ajoneuvo. Ajoneuvolla ei saa ajaa kävelijöiden vihreällä valolla. Polkupyöräilijästä tulee jalankulkija, kun hän taluttaa pyöräänsä jalankulkijoiden valoilla ja valottomalla suojatiellä.
Kannattaisi perehtyä liikennesääntöihin.
Hui. Pelottava tilanne. Nyt osaat olla tarkempi.
Tässäkin ketjussa huomaa valitettavasti jo nyt, kuinka kujalla monet ovat liikennesäännöistä ja jopa liikennevalojen merkityksestä. Ei tunneta edes nuolivalon merkitystä. Ap:n tapauksessa pyöräilijä tuli härskisti punaisia päin, ja sillä siisti.
Vierailija kirjoitti:
Hui. Pelottava tilanne. Nyt osaat olla tarkempi.
Jaa. Ap:nko pitäisi olla tarkempi, kun joku ääliö ajaa punaisia päin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä on ajoneuvo. Ajoneuvolla ei saa ajaa kävelijöiden vihreällä valolla. Polkupyöräilijästä tulee jalankulkija, kun hän taluttaa pyöräänsä jalankulkijoiden valoilla ja valottomalla suojatiellä.
Kannattaisi perehtyä liikennesääntöihin.
Perehdypä ensin itse niihin sääntöihin tai lue edes aloitus huolella. Ap:n tilanteessa kevyelle liikenteelle on palanut punainen valo, ja on ihan sama vaikka joku konttaisi sinne suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei taatusti pala. Älä nyt jaksa vängätä tieliikennelakia vastaan.
Hyi mieti kun olisitte ajaneet sen pyöräilijän päälle ja lapsesi olisi joutunut todistamaan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Hyi mieti kun olisitte ajaneet sen pyöräilijän päälle ja lapsesi olisi joutunut todistamaan kaiken.
Eiköhän pyöräilijälle olisi käynyt pahemmin...
Oletpa AP dramaattinen. Menee jo sairauden puolelle
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa huomaa valitettavasti jo nyt, kuinka kujalla monet ovat liikennesäännöistä ja jopa liikennevalojen merkityksestä. Ei tunneta edes nuolivalon merkitystä. Ap:n tapauksessa pyöräilijä tuli härskisti punaisia päin, ja sillä siisti.
Tai ap kääntyi vanhoilla vihreillä....
Saattoi se auto töötätä pyöräilijällekin, mutta hyvä, että kukaan ei loukkaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Eihän voi, jos autoilijalle palaa vihreä NUOLIVALO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ap kääntyi vanhoilla vihreillä....
Luepa ap:n aloitus uudelleen. Hän lähti ensimmäisenä liikkeelle, kun valot vaihtuivat vihreäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropas, mikä se kaupunki on, niin tarkistetaan asia.
Olen myös kerran meinannut ajaa jalankulkijan päälle. Tapahtui myös törmäys, jalankulkija tömähti auton nokan sivuun, mutta mitään haaveria ei onneksi. Mies vain viittilöi vihaisesti ja jatkoi juoksuaan napit korvilla.
Minä istuin autossa kädet täristen. En voinut ymmärtää, miksi en nähnyt häntä. Kävin myöhemmin ajamassa saman reitin uudestaan ja huomasin, että auton kori peittää kapean siivun näkyvyydestä sivulta. Jos auto ja jalankulkija etenevät samalla noepudella, niin jalankulkija on koko ajan ns. kuolleessa kulmassa. Pelottavaa.
Ei voi palaa, jos autoilijalle palaa vihreä nuolivalo. Jos autoilijalle palaa ympyrävalo niin silloin voi vihreä palaa myös kevyelleliikenteelle.